mb90 in Italie deel 2: Cinque Terre, Genova en La Spezia [47 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 in Italie deel 2: Cinque Terre, Genova en La Spezia [47 foto's]

Bericht door mb90 »

Een week na deel 1 van het verslag van mijn zomervakantie in Italie is het tijd voor deel 2. Een deel wat zich wat meer naar het noorden van Italie bevindt. Vanaf La Spezia ben ik een dag naar de Cinque Terre en naar Genova geweest.

Mijn hotel bevond zich tegenover station La Spezia Centrale. Iets minder handig voor de auto, maar ideaal om met de trein wat ritten te maken. Op de eerste dag na mijn aankomst (vrijdag 15 juli) ging ik naar de Cinque Terre. 5 mooie schilderachtige dorpjes langs de zee. Met de auto moeilijk bereikbaar, met de trein uitstekend te bereiken. Daarom kocht bij het station een Cinque Terre Card. Hierbij kan je de hele dag op en neer reizen tussen alle dorpjes. Vorig jaar was dit 12 euro, maar dit jaar zijn de treinen van 2x naar in theorie 4x per uur gegaan en dus is de prijs ook met 4 euro verhoogd naar 16 euro. Ook werd de dienstregeling van de treinen meegegeven:
Afbeelding

Om iets voor tienen vertrok in een mooie dubbeldekstrein naar het eerste dorpje, gezien vanaf La Spezia, en dat is Riomaggiore. Na aankomst op het station valt er nog weinig te zien, maar via een tunnel kom je op het dorpsplein uit waarna je zo aan de kust bent. Daar heb je het beste uitzicht op dit rustige dorpje:
Afbeelding

Na een half uurtje ging ik weer verder naar het volgende dorpje, Manarola. In 2 minuten was ik daar. Onderweg zie je overigens net als bij alle trajecten tussen de dorpjes, heel weinig van de fraaie kustlijn door de vele tunnels waar de treinen doorheen rijden. Het volgende station is dus Manarola. Hier zie je wel wat van de kleurrijke huisjes en de fraaie kust:
Afbeelding

Maar het fraaiste uitzicht van deze dag volgde na een wandeling door het dorpje en langs de kustlijn naar het noorden. Hier heb je namelijk dit uitzicht op Manarola:
Afbeelding

Deze route langs de kust loopt ook nog verder naar het volgende dorpje, Corniglia. Doordat een deel ervan echter ingestort is, was een wandeling helaas niet mogelijk en werd er dus weer met de trein verder gereisd. Hier mijn trein na aankomst in het rustigste dorp van de 5; Corniglia:
Afbeelding

De reden dat dit het rustige dorpje is, is op de volgende foto van de stoptrein naar La Spezia een beetje te zien:
Afbeelding
Op de bergrug is het dorpje te zien. Dit dorpje is alleen met een trap van zo'n 370 treden of met een pendelbusje te bereiken. Niet voor iedereen handig dus. Ik koos voor de traptreden en dat is mij beter bevallen dan de trappen op Capri :P. Zonder problemen kwam ik namelijk boven en beneden.
Voordat ik naar boven ging kwam er nog wel een volgende trein langs, namelijk de sneltrein die dus niet overal stopt naar Genova Brignole:
Afbeelding

Boven stond nog toevallig het pendelbusje klaar. Propvol vertrok het busje weer naar het station:
Afbeelding

Hier was het mooi tijd voor de lunchpauze, waarbij uiteraard een stukje pizza niet mocht ontbreken. Na de lunch ging ik weer naar beneden om na een lange wachttijd naar dorpje 4 te gaan en dat was Vernazza:
Afbeelding

Vanaf deze locatie heb je uitzicht op de spoorlijn. Soms lukte het om vanaf hier een trein op een leuk moment vast te leggen. Hier bijvoorbeeld terwijl er net iemand met een bootje binnen komt peddelen:
Afbeelding

En hier met het strandje en de kerk op de voorgrond:
Afbeelding

Dan het laatste dorpje, Monterosso al Mare. Een dorp met 2 delen. Het nieuwe deel, waar ook het station ligt, met vooral stranden en strandtenten en het oudere deel wat hieronder te zien is met een kleiner strandje en de spoorlijn waar een stoptrein naar Levanto passeert:
Afbeelding

Tegen 5 uur vond het wel mooi geweest en ging ik weer naar het station voor de terugreis naar La Spezia. Daar kwam ook net de Intercity naar Milano Centrale binnen:
Afbeelding

Op de vorige foto was aan de overkant al te zien dat het perron naar La Spezia goed vol was. Gelukkig koos het merendeel voor de Intercity, waardoor de stoptrein die er 3 minuutjes achter zat niet al te druk was. Terug in La Spezia werd er gegeten bij de grote gele M en ging ik daarna gelijk terug naar het hotel.
De volgende dag ging het, opnieuw per trein, naar Genova. Een stad wat mij wel interessant leek, maar waarvan ik niet wist wat ik ervan moest verwachten. De heenreis werd een rit met de sneltrein die mij in net geen anderhalf uur in Genova Brignole bracht. Hier was het even zoeken naar de metro om daarmee naar de haven te gaan. Later meer over de metro, eerst de haven, want was best een leuke haven waarbij oude loodsen omgetoverd zijn en nog worden tot toeristische loodsen. Hier is een loods met wat kleine bootjes te zien:
Afbeelding

Aan de andere kant lagen bootjes die 'iets' groter waren...:
Afbeelding

Maar je hebt altijd baas boven baas, zoals aan de overkant te zien was met deze veerboten naar o.a. Corsica en Noord-Afrika:
Afbeelding

Na een heel rondje rondom de haven kwam ik uiteindelijk bij deze veerboten uit. Er direct naast lagen echter ook nog 2 cruiseschepen, zoals hieronder te zien is. Op de foto is ook een stenen ligbank te zien. Daarop was het een uur lang uitstekend vol te houden 8-) :
Afbeelding

Vlakbij de cruiseterminal ligt metrostation Principe:
Afbeelding

Voordat je het station in loopt is te zien over hoeveel minuten de eerstvolgende metro per richting vertrekt:
Afbeelding

Na nog een foto van 2 Flixbussen naar Venezia:
Afbeelding

Liep ik het station binnen. Het was er erg rustig. Alle ruimte dus voor wat foto's van de stationshal en de duidelijke bewegwijzering:
Afbeelding

Ik koos voor de trap naar het eilandperron:
Afbeelding

De metro naar Brin kwam al gelijk aangereden dus daarmee ging ik gelijk naar het andere eindpunt van de lijn. De beide eindpunten zijn de enige stations waar daglicht te zien is. Hier te zien met de voertuigen (op het oog zijn het meer trams dan metro's) 12 en 11 langs het perron van Brin:
Afbeelding

En de perrons richting de uitloopsporen, waar bij deze kering geen gebruik van werd gemaakt:
Afbeelding

Vanaf dit station ging ik gelijk weer terug. Dit keer naar station De Ferrari en zo heb ik de complete metro van Genova bereden :) . Langs dit perron konden de voertuigen nogmaals op de foto:
Afbeelding

In de stationshal hing deze nette kaart van de enige metrolijn van de stad:
Afbeelding

Ook zijn de vertrektijden er te vinden. Hierop viel mij op dat er op de zaterdag grofweg volgens dezelfde frequentie als een doordeweekse dag gereden wordt en dat op alle avonden de laatste metro al om 21:13 uur vertrekt:
Afbeelding

Boven kom je meteen in het oude centrum van de stad uit om precies te zijn op het Piazza Rafaelle de Ferrari:
Afbeelding

Afbeelding

Op dit mooie plein komen ook de nodige buslijnen, zoals deze buslijn 40:
Afbeelding

En de trolleylijn van de stad, lijn 20. Gereden door gelede Van Hool trolley's:
Afbeelding

Verderop langs de route van deze lijn ligt de Via XX Settembre. Een mooie straat met winkels en zuilengalerijen aan beide zijden. Hier te zien met 2 bussen opweg naar het Piazza:
Afbeelding

Vanaf de andere kant kwamen nog trolleylijn 20 en een ouder busje op lijn16 langs:
Afbeelding

Afbeelding

Na nog een klein rondje door het centum ging ik met de metro verder voor het laatste stukje terug naar Brignole. Zoals al genoemd stoppen ook hier de metro's bovengronds:
Afbeelding

Inmiddels een traditie van mijn kant is het bezoeken van een voetbalstadion. In Rome bleek het Stadio Olimipico er verlaten bij te liggen en dat was hier helaas niet veel anders. Wel kwamen er tijdens het wachten op de bus van lijn 14 terug naar het station nog 2 bussen langs op lijn 15 en 14:
Afbeelding

Afbeelding

Dit is overigens het fraaie station Genova Brignole:
Afbeelding

Op dit station was nog deze trein te zien. Dit materieel had ik tijdens de heenreis met de sneltrein:
Afbeelding

De terugreis ging dit keer met de Intercity. iets duurder 11 euro i.p.v. 7 euro, maar dit zat wel een heel stuk beter.
De laatste hele dag van de vakantie, de zondag, was een rustige dag en bleef ik in La Spezia. Als eerste een bus op de weg langs mijn hotel:
Afbeelding

Daarna volgde net als in Genova een wandeling met de nodige heerlijke zonpauzes door de jachthaven. Een fraai nieuw gebied met fraaie uitzichten op de zee, de grote haven en de stad zelf. Hier te zien:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de zondag ligt La Spezia er best verlaten bij. Op de terugweg kwam nog wel deze aparte bus voorbij:
Afbeelding

La Spezia heeft ook nog 2 trolleylijnen, de lijnen 1 en 3. Op de vrijdag en het hele weekend heb ik op sowieso lijn 3 (die kwam immers langs mijn hotel) alleen maar dieselbussen gezien. Tot de maandagochtendspits, tijdens mijn laatste halve uurtje in deze stad. Toen reden er de nodige trolley's op deze lijnen. Vrij nieuwe Solarissen. Hier als eerste op de rode lijn 1 naar Bragarina:
Afbeelding

En als tevens laatste foto van dit verslag deze trolley op de groene lijn 3 naar Chiappa:
Afbeelding

Daarna vertrok ik met de auto voor de terugreis naar Nederland. Wel via een omweg over de Franse bergpassen Col du Mont Cenis (2085 m) en de Col de l' Iseran (2770 m) in de Alpen en met een overnachting in het warme Bourg-en-Bresse. Het was al met wal een mooie vakantie waarbij ik weer genoeg gezien heb. :)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: mb90 in Italie deel 2: Cinque Terre, Genova en La Spezia [47 foto's]

Bericht door AppleMoose »

Mooi land toch wel :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: mb90 in Italie deel 2: Cinque Terre, Genova en La Spezia [47 foto's]

Bericht door Zugführer »

Leuk! De Cinque Terre ben ik ook al geweest. Terwijl ik de trappen naar Corniglia beklom sloeg op nog geen 50 meter van mij vandaan de bliksem in, dat was wel even schrikken :lol: Mooie plaatjes ook in de rest van het verslag :pos:
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: mb90 in Italie deel 2: Cinque Terre, Genova en La Spezia [47 foto's]

Bericht door waldo79 »

Heel fraai verslag, mb90. Leuk om eens wat van Italië te zien.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: mb90 in Italie deel 2: Cinque Terre, Genova en La Spezia [47 foto's]

Bericht door isadora »

Ook hier een feest der herkenning.
We hebben het gebied in 2011 ook deels vanaf een boot bekeken.

Erg boeiend verslag. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 in Italie deel 2: Cinque Terre, Genova en La Spezia [47 foto's]

Bericht door Milco »

Mooi verslag, vooral die foto's bij de wat kleinere stationnetjes vind ik leuk. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 in Italie deel 2: Cinque Terre, Genova en La Spezia [47 foto's]

Bericht door Etienne »

Een leuk vervolgverhaal met interessante foto's :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 in Italie deel 2: Cinque Terre, Genova en La Spezia [47 foto's]

Bericht door Daniel »

Erg fraai verslag en vooral ook weer erg fraaie plaatjes :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: mb90 in Italie deel 2: Cinque Terre, Genova en La Spezia [47 foto's]

Bericht door Ardan »

Wauw, wat is het daar mooi! Leuk dat je ook zo veel van de omgeving laat zien! *O*
Ik doe ook maar wat
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: mb90 in Italie deel 2: Cinque Terre, Genova en La Spezia [47 foto's]

Bericht door Jef400 »

Mooie beelden. Genova is wel een feest der herkenning. Zelf ook geweest met mijn interrail vakantie. Zelf ben ik richting Nice getrokken na in Genova geweest te zijn.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Foeckler
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 11:53

Re: mb90 in Italie deel 2: Cinque Terre, Genova en La Spezia [47 foto's]

Bericht door Foeckler »

Jammer dat je het mooiste aan Cinque Terre gemist hebt en dat is toch wandelend de afstand afleggen tussen de verschillende dorpen (ook al is een deel afgezet). Jammer ook dat je portovenere gemist hebt, kon je makkelijk doen tijdens je vrije dag.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 in Italie deel 2: Cinque Terre, Genova en La Spezia [47 foto's]

Bericht door Meltrain »

:pos: Wederom een mooi verslag. :D
En goed dat je in dit verslag nog enkele foto's van een 464 hebt geplaatst, want een verslag uit Italië zonder een 464 op de foto te zetten, kan natuurlijk niet. :lol:
Er zijn er maar 717 namamelijk. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten