Zugführer on tour #2: Langs Rhein & Donau [28 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Zugführer on tour #2: Langs Rhein & Donau [28 foto's]

Bericht door Zugführer »

Guten Tag! Hoewel de zomervakantie voor de meeste mensen nog bezig zal zijn is die van mij alweer voorbij. Ik heb weer eens een ouderwets interrail tripje gemaakt. Het werd een reisje waarin ik een voor mij nieuw land bezocht (daarover meer in het volgende deel), net iets te veel nachttreinen nam en Aking niet tegen kwam.

Het begint met een niet zo heel spannend reisje, van Utrecht naar Budapest via Koblenz/Bad Ems en Wien: langs Rijn en Donau dus. Er volgen waarschijnlijk nog 2 delen met de rest van het reisje. Dit is dus de route van dit deel:
Afbeelding

Ik begin op zaterdagochtend in Maarssen, waar lijn 120, de enige buslijn die ik regelmatig neem, mij naar Utrecht Centraal brengt. De chauffeur is duidelijk nog niet helemaal bekend met de nieuwe situatie rond Utrecht Centraal en zet ons op het Jaarbeursplein af. Dan is de vertrekhalte lastig te vinden. Als ik deze foto maak heeft hij net uitgevonden waar hij wel heen moet.
Afbeelding
Utrecht Central Station / Jaarbeursplein by Zugführer, on Flickr

Ik ben ruim op tijd en moet zo'n 3 kwartier wachten voor de ICE verschijnt. Hij schijnt omgeleid te worden via Woerden en komt een kwartier later dan de aangepaste dienstregeling binnen.
Afbeelding
ICE 105 at Utrecht Centraal by Zugführer, on Flickr

We rijden ook nog eens via Eindhoven en dat kost nog wat meer tijd dan gepland. Met 40 minuten vertraging arriveren we op Köln Hbf. Daar staat onder andere deze nieuwe dubbeldek intercity van de Deutsche Bahn, hier als intercity naar Nordeich Mole.
Afbeelding
IC 2202 at Köln Hbf by Zugführer, on Flickr

Ik neem de eerstvolgende intercity naar Koblenz. Hier komt hij binnen, tegelijk met een ICE naar München.
Afbeelding
IC 2023 & ICE 517 at Köln Hbf by Zugführer, on Flickr

In Koblenz is dit weekend een groot evenement van een andere hobby van mij, één van de redenen dat dit de eerste stop van mijn reis is. Het vindt plaats in de Rhein-Mosel Halle en het Kurfürstliches Schloss. Vanaf het station loop ik daar eerst maar even heen.
Afbeelding
Kurfürstliches Schloss Koblenz by Zugführer, on Flickr

Niet veel later ga ik naar Bad Ems, waar ik vannacht zal slapen. Sinds dienstregeling 2015 rijdt de regionalbahn van Bad Ems door naar Mayen, waardoor er nu een rechtstreekse trein naar Bad Ems gaat vanaf Koblenz Stadtmitte. Dat station ligt op nog geen 800 meter van het Hauptbahnhof en is dus een soort Utrecht Vaarstche Rijn. Waar de trein in de verte staat begint het Hauptbahnhof al.
Afbeelding
Bahnhof Koblenz Stadtmitte by Zugführer, on Flickr

Er komen nog twee treinen langs en niet veel later arriveert ook mijn trein op spoor 2.
Afbeelding
Bahnhof Koblenz Stadtmitte by Zugführer, on Flickr

Na inchecken en een korte kennismaking met Bad Ems keer ik nog terug in Koblenz, het regent echter flink de rest van de dag en ik maak niet veel foto's meer. Na een gezellige avond keer ik met de voorlaatste trein terug naar Bad Ems.

Afbeelding

De volgende dag is het gelukkig wat opgeklaard en begin ik de dag met een wandeling rond Bad Ems. Dat ligt aan de Lahn, een zijrivier van de Rijn. Af en toe heb ik mooi uitzicht op het dal en toevallig komt er hier net een regionalbahn richting Koblenz langs rijden.
Afbeelding
View from Margaretenhöhe, Bad Ems by Zugführer, on Flickr

Nog een uitzicht over Bad Ems, met rechts net voor de brug de Römerquelle, één van de redenen dat Bad Ems een kuuroord is.
Afbeelding
View over Bad Ems by Zugführer, on Flick

Dan kom ik bij het station van Bad Ems, waar ik deze waardeloze foto maak. De de perronkap van het station is echter de kleinste van Duitsland, dus die kan niet ontbreken in deze reeks :mrgreen:
Afbeelding
Bad Ems train station by Zugführer, on Flickr

Ik loop nog een stukje langs de Lahn en kom dan iets verderop de Kurwaldbahn tegen. Die pendelt op en neer van het dorp naar de berg waar ik net nog overheen liep. Halverwege kruist het karretje dat hier het station net verlaat het karretje dat van boven komt. Bij het bergstation kon ik geen fatsoenlijke foto maken, hier ook niet echt, maar voor het idee toch dit plaatje. Het gaat vrij steil dus.
Afbeelding
Bottom station Kurwaldbahn Bad Ems by Zugführer, on Flickr

Ik kom uit op station Bad Ems West, waar ik de trein weer terug naar Koblenz neem. Bad Ems "Hauptbahnhof" zag er toch wat gezelliger uit.
Afbeelding
Bahnhof Bad Ems West by Zugführer, on Flickr

Vroeg in de middag ben ik weer terug in Koblenz, onder andere bekend vanwege de ligging aan de Rijn en Mosel en slot Ehrenbreitstein. Sinds de Bundesgartenschau (BUGA, een tuinbouwtentoontstelling) in 2011 gaat deze kabelbaan over de Rijn naar Ehrenbreitstein toe.
Afbeelding
Ehrenbreitstein and funicular at Koblenz by Zugführer, on Flickr

Ik vermaak me de rest van de dag in Koblenz en loop onder andere nog even naar de andere kant van de Rijn, waar station Koblenz-Ehrenbreitstein ligt. Daar rijden dit weekend overigens geen treinen vanwege werkzaamheden.
Afbeelding
Koblenz-Ehrenbreitstein station by Zugführer, on Flickr

Zelf keer ik terug per boot, want er vaart overdag een bootje op en neer van het centrum van Koblenz naar de overzijde van de Rijn.
Later steek ik ook de Mosel nog even over terwijl de zon onder gaat en er een regionale dubbeldekstrein langs komt rijden.
Afbeelding
Sunset, Mosel and train from Balduinbrücke at Koblenz by Zugführer, on Flickr

Dan keer ik terug naar het station, want de nachttrein naar Wien gaat bijna vertrekken. Of nou ja, er komt nog bijna een uur bij de originele vertrektijd...
Afbeelding
Information sign night train to Wien at Koblenz Hbf by Zugführer, on Flickr

Afbeelding

Toch komen we keurig op tijd aan op Wien Hbf. De vorige keer dat ik hier was bestonden het Südbahnhof en Ostbahnhof nog, dus dat was wel even een flinke verandering. Op de plek waar vroeger deze twee stations stonden wordt nu een nieuwe wijk ontwikkeld en zelfs daar is men al best ver mee. Op deze hoek stonden voorheen dus twee treinstations, links het Ostbahnhof en rechts het Südbahnhof. Het nieuwe Hauptbahnhof ligt achter deze nieuwe kantoorgebouwen.
Afbeelding
Quartier Belvedere at Wien by Zugführer, on Flickr

Ik loop wat kilometers door Wien en kom onder andere deze "Blue Danube" tegen, erg treffend in het bruine Donaukanal.
Afbeelding
"Blue Danube" in Wien by Zugführer, on Flickr

Dan wandel ik naar station Praterstern, waar je al mooi op de Prater uit kunt kijken. Onder het andere het bekende reuzenrad en de hoogste zweefmolen van Europa vallen meteen op.
Afbeelding
Prater from Praterstern train station by Zugführer, on Flickr

Hoewel het een maandagochtend is, is er best wat te doen in de Prater. Veel attracties staan gewoon aan. Er rijdt zelfs een treintje rond, de Liliput bahn. Ik wacht even tot hij arriveert in het station en constateer dan dat het deze spuuglelijke Manner expres is.
Afbeelding
Liliput Bahn in Prater Wien by Zugführer, on Flickr

Langzaam maar zeker keer ik terug naar station Praterstern, waar ik voor de afwisseling nog even wat trams op de foto zet, zelf zat ik verder alleen maar in treinen, bootjes en kabelbanen deze vakantie.
Afbeelding
Trams at Wien Paterstern station by Zugführer, on Flickr

Met de S-bahn keer ik terug op het Hauptbahnhof. Van het vertrektijdenbord kunnen ze in Utrecht nog wat leren.
Afbeelding
Wien Hauptbahnhof by Zugführer, on Flickr

Een RailJet brengt me verder naar Budapest. Daar was ik 5 jaar geleden al eens veel te kort, dus dat wil ik deze vakantie goed maken. Ruim 2,5 uur na vertrek uit Wien arriveren we in Budapest.
Afbeelding
Budapest-Keleti train station by Zugführer, on Flickr

Budapest-Keleti betekent niet meer dan Budapest-Oost en dit station ligt dan ook oostelijk in de stad. Het is tevens het belangrijkste station van de stad.
Afbeelding
Budapest-Keleti train station by Zugführer, on Flickr

Ik loop naar mijn hostel en heb een leuke avond in enkele van de vele craft beer bars die Budapest rijk is.
De volgende dag beklim ik ondere andere de heuvel aan de overzijde van de Donau. Daar heb je een prachtig uitzicht over de stad.
Afbeelding
View over Budapest from Gellért Hill by Zugführer, on Flickr

Wat verderop gaat deze kabellift omhoog. Te voet gaat het overigens ook prima ;-)
Afbeelding
Budapest Castle hill funicular by Zugführer, on Flickr

Het parlementsgebouw, weer aan de overkant van de Donau.
Afbeelding
Parliament building Budapest by Zugführer, on Flickr

En nog een laatste blik over de Donau.
Afbeelding
Sunet and Danube in Budapest by Zugführer, on Flickr

Wordt vervolgd... :D
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zugführer on tour #2: Langs Rhein & Donau [28 foto's]

Bericht door waldo79 »

Interessant verslag, maar wat was nu die 2e hobby die je in Koblenz hebt beoefend :?:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #2: Langs Rhein & Donau [28 foto's]

Bericht door Suus »

Leuk verslag :pos:

Volgens mij klopt de route op het kaartje niet alleen, de nachttrein Düsseldorf - Wien rijdt na Frankfurt Süd via Hanau, Aschaffenburg, Würzburg, Nürnberg, Regensburg en Passau en niet via München :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Zugführer on tour #2: Langs Rhein & Donau [28 foto's]

Bericht door isadora »

Dank Zugführer, leuk verslag, goed leesbaar en mooie kiekjes. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on tour #2: Langs Rhein & Donau [28 foto's]

Bericht door Zugführer »

waldo79 schreef:Interessant verslag, maar wat was nu die 2e hobby die je in Koblenz hebt beoefend :?:
Geocaching, wat zich overigens niet beperkte tot dat weekend ;)
Suus schreef:Volgens mij klopt de route op het kaartje niet alleen, de nachttrein Düsseldorf - Wien rijdt na Frankfurt Süd via Hanau, Aschaffenburg, Würzburg, Nürnberg, Regensburg en Passau en niet via München :)
Goh, ik sliep toen, dus heb achteraf even aan google transit gevraagd hoe de trein reed. Die kwam met deze route op de proppen. Maar nu ik eens goed kijk zouden we dan over allerlei niet-geëlektrificeerde lijnen rond Mühldorf gereden moeten hebben. Dat lijkt me inderdaad niet zo waarschijnlijk :p
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #2: Langs Rhein & Donau [28 foto's]

Bericht door Milco »

Leuk verslag! (y)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #2: Langs Rhein & Donau [28 foto's]

Bericht door Etienne »

Bad Ems is een bekend station, ben er zelf ook met de RE langs gekomen.

Verder een mooi verslag :P :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #2: Langs Rhein & Donau [28 foto's]

Bericht door Daniel »

Fraai verslagje :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Zugführer on tour #2: Langs Rhein & Donau [28 foto's]

Bericht door Ardan »

_O_
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zugführer on tour #2: Langs Rhein & Donau [28 foto's]

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag, vooral die laatste foto maakt het helemaal af. :pos:
Maar staan er op die laatste foto nu schoenen langs de kant? :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on tour #2: Langs Rhein & Donau [28 foto's]

Bericht door Zugführer »

Klopt, is een soort oorlogsmonument. Ter nagedachtenis aan joden die daar hun schoenen uit moesten trekken en dan werden doodgeschoten, volgens wikipedia
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten