Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Daniel »

Stefan schreef:Alles wat er is, rijdt momenteel zoveel mogelijk geloof ik. Stadsbussen zijn er sowieso niet genoeg om uit te kunnen breiden nee.
Is een vrij simpel rekensommetje: SVD reed de stadsdienst met 34 12-meterbussen, Arriva heeft nu 27 stadsbussen van 12-meter.
Als je vervolgens de dienstregeling van 2006 met die van 2016 vergelijkt dan is er 1 bus vrijgekomen door de opheffing van lijn 1 en nog iets door de frequentieverlaging van 6x/uur naar 4x/uur naar Wielwijk/Stadspolders. De takken naar Sterrenburg Oost/Staart werden in 2006 ook nog 6x/uur bediend, maar dat is destijds materieelneutraal ingevoerd door versnelde lijnen in combinatie met een frequentieverlaging op lijn 2 en 7. (Ik spreek hier expres over takken en niet over lijnen omdat er in 2007 wat verwisseld is maar dat maakt effectief niet uit voor hoeveel bussen het kost)
Verder heb je in 2016 dan nog de bussen van lijn 2 die op 11/12 overlopen waardoor je een stadsbus kwijt bent die buiten de stad aan het rijden is, terwijl alles in 2006 nog binnen de stad bleef. De lagere tegenspitsfrequentie op Wielwijk - Station en lijn 8 naar 2x/uur (was 3x/uur naar Dordtse Kil in 2006) levert tot slot ook hooguit 1 bus op.

Effectief rijdt Arriva dus met een bus of 3-4 minder dan de vorige vervoerder een vrij vergelijkbaar net. Dat laat al zien dat de boel behoorlijk strak gepland is.
Heb trouwens wel verhalen gehoord over dat ze lijn 2 en 11/12 in de avonden en weekenden terug naar 1x/uur willen brengen, maar weet niet wat daar van waar is.
Kan ik me op zich wat bij voorstellen, al zou kleiner rijden (taxibusje?) wellicht een alternatief zijn dat aantrekkelijker is voor de reizigers waardoor je de weinige die er zijn nog wel behoudt. Het mag in elk geval wel volgens de nota van uitgangspunten van de huidige concessie maar da's hier verder off-topic.
wilburg22 schreef:Ook valt het op dat in west krispijn lijn 4 nauwelijks passagiers op-pikt, dat zou op zijn minst kunnen beteknen dat je lijn 4 de helft van de ritten via het jp heijeplein kan laten rijden om de krispijndrukte op lijn 5 op te vangen.
Ik zou aan deze cijfers geen grote conclusies verbinden aangezien zoals al eerder genoemd de wagenverkoop er niet in zit, en laat die nou net in Krispijn het grootst zijn. Ik heb de cijfers allemaal eens grondig vergeleken met die uit de SVD-tijd en dat laat een krimp van 50% op de lijnen door Krispijn zien wat natuurlijk volstrekt onlogisch is (dan zou Arriva allang ingegrepen hebben in de frequenties want de minimale eis is een halfuursdienst overdag nu).
Over kaartverkoop: Over het algemeen van mijn eigen observaties koopt 1 op de 5-8 passagiers nogsteeds gewoon een kaartje. Op sommige lijnen meer, zoals lijn 2 en 5, en op lijn 8 heb ik nog nooit iemand een kaartje zien kopen.
Je ziet een heel duidelijk onderscheid wel tussen forensen en recreatief reizend publiek. Vooral die laatste groep koopt nog heel vaak een kaartje gezien die door de vrij hoge km-prijs op de stadsdienst Dordrecht relatief niet zo heel duur zijn (ook omdat kinderen tot 11 jaar na 9.00 uur gratis mee mogen. Zeker als je voorbij het station of centrum reist kan een gemakskaartje zelfs goedkoper zijn dan een OV-chipkaart.
nvdw schreef:denk ik dat de huidige 'polderlijntjes' (zeg maar alle 7x-lijnen) het heel moeilijk gaan krijgen.
Eigenlijk hebben die lijntjes het al moeilijk gezien hoeveel ritten er in de loop der tijd al vertaxibust zijn danwel zelfs belbus geworden zijn (Leerdam - Noordeloos hebben ook midi's gereden immers)
Diverse verbindingen vertonen ook wel wat overlop met buurtbussen (701/75 is het extreemste voorbeeld) en met de nieuwe stations erbij heeft 77 meer concurrentie van de trein gekregen. Vooral de 74 heeft nog een meerwaarde in het netwerk en de 73 is een net iets sterker lijntje (in de spits).
CamilleKreemers schreef:of er moeten sloten chauffeurskaartjes worden verkocht.
De enige lijnen die daar echt in uitblinken zijn lijn 3, 4 en 5 in Dordrecht en dan met name in Krispijn. Daarover zijn verhalen bekend van chauffeurs die in het begin van de concessie bij collega's om kaartjes moesten gaan vragen omdat ze na 'n slagje door Krispijn (en Crabbehof en Wielwijk kennen ook best wat wagenverkoop) gewoon compleet zonder kaartjes zaten. Daar gingen/gaan er soms echt hele boekjes doorheen op een paar ritten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door nvdw »

Daniel schreef:
nvdw schreef:denk ik dat de huidige 'polderlijntjes' (zeg maar alle 7x-lijnen) het heel moeilijk gaan krijgen.
Eigenlijk hebben die lijntjes het al moeilijk gezien hoeveel ritten er in de loop der tijd al vertaxibust zijn danwel zelfs belbus geworden zijn (Leerdam - Noordeloos hebben ook midi's gereden immers)
Diverse verbindingen vertonen ook wel wat overlop met buurtbussen (701/75 is het extreemste voorbeeld) en met de nieuwe stations erbij heeft 77 meer concurrentie van de trein gekregen. Vooral de 74 heeft nog een meerwaarde in het netwerk en de 73 is een net iets sterker lijntje (in de spits).
Waar ik meer op doel is dat die lijntjes hun bestaansrecht vooral ontlenen aan de bedieningseisen. Ik kan me voorstellen dat in de nieuwe concessie helemaal geen plaats meer is voor een 77: als de provincie beslist dat Boven-Hardinxveld voldoende bediend is met het station aan de spoorlijn (die valt nu buiten de halteafstand) dan is het snel afgelopen. De 75 kun je overlaten aan buurtbus 701, mits je de verbinding Sliedrecht-Bleskensgraaf en de schooldrukte naar Gorinchem op een alternatieve manier oplost. 73 is natuurlijk helemaal een raar verhaal omdat hij, behalve de eindpunten Leerdam en Gorinchem, alleen maar Gelderse kernen bedient... en dat trekt ook geen volle zalen, op die ene schooltijdrit in de ochtend dan.

De 74 is nog redelijk te exploiteren met zijn snelle verbinding (kan uit met één bus) maar rijdt grotendeels door niemandsland en bedient dus maar drie kernen, los van Gorinchem en de overstap op lijn 90 en de veerpont naar Schoonhoven.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door CamilleKreemers »

Nu kan de aansluiting in Leerdam en Gorinchem verbeterd worden door krapper op de trein te rijden. Dat is nu redelijk lang overstappen.

Wat kosten gemakskaartjes daar?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Daniel »

2 euro met overstaprecht binnen 30 minuten en geldig na 9 uur. Kidskaartjes zijn gratis maar hebben geen overstaprecht (naar mijn idee enigszins papierverspilling gezien ze wel 120 minuten geldig zijn, dat red je dan hooguit met de volledige lijn 90 uitzitten.)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door DrechtBlub »

Kidskaartjes zijn niet gratis, die zijn 50 cent. (of on euro), ze blijven daarmee wisselen recentelijk.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Daniel »

Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door ArrivaBas »

wilburg22 schreef:Kidskaartjes zijn niet gratis, die zijn 50 cent. (of on euro), ze blijven daarmee wisselen recentelijk.
Volgens mij ben je dan an 2009 blijven hangen :lol: . In 2014 zag ik ze in ieder geval niet meer.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door DrechtBlub »

Ze zijn toen terug gekomen 1,50, later 1 euro en later weer 50 cent. Ze hebben de 50 cent kaarjtes hier nog gewoon in Dordt.
Ik blub in het Drecht.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Stefan »

Ohja? Ik heb ze al even niet meer hoor.... En dan ben ik toch echt chauffeur bij Arriva in Dordrecht....
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door nvdw »

Je had die gratis kaartjes ook voor 50 cent kunnen verkopen natuurlijk. :D
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door DrechtBlub »

Stefan schreef:Ohja? Ik heb ze al even niet meer hoor.... En dan ben ik toch echt chauffeur bij Arriva in Dordrecht....
Derp, Ik moet blind zijn, ik reis 3 keer per week met de bus hier :X
Ik blub in het Drecht.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door OmniLezer »

Maar even terugkomend op het corridor gebeuren. Dus omdat het R-net gedoe net als lijn 436/437 uitgevoerd mag worden als verschillende lijnen in één of twee lijnen, zou je dus theoretisch ook lijn 16, 18 en 19 onder één lijn mogen herbergen als lijn 316/416 bijvoorbeeld met de uitlopers naar Kinderdijk/Lekkerland enzovoorts. Zo haal je toch de minimum frequentie van 5x/6x per uur. Des noods voeg je in de spits een paar ritten bij lijn 16 of lijn 18/19.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zit me even af te vragen, hoe lang mag een R-net-uitloper zijn? Anders kun je in de corridor's de lijnen 90/93, 87, 89 en 91 met hun sneldienstvarianten ook als R-net uitvoeren? In de spitsrichting zijn alle lijnen 6x/uur, waar dit in de daluren 4x/uur is.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door OmniLezer »

Het is een best vreemde document omdat de R-net daar gewenst is om in een kwartiersdienst te rijden. En dat terwijl R-netminimum is om 6x per uur te rijden in de spits. Het is een soort van 6-4-2-bus, maar dan 4-4-2 variant.

Lijn 14/15- dienen als ontsluitende lijnen.
Lijn 16- uitlopers geven naar Dordrecht Centrum, kinderdijk/streefkerk en
Lijn 87/89/187- vermengen tot een lijn die via Rotterdamseweg/N915 of snelweg kan gaan. Beeld het maar in zoals het nu gaat. Dit is gedaan omdat er anders geen verbinding is met Ridderkerk of Station Lombardijen en IJsselmonde.
Lijn 88/92 vermengen tot een vaste lijn 88 met lijn 92 als ontsluitede lijn tussen Zuidplein en zwijndrecht waardoor de 88 8x per uur rijdt overdag.
Lijn 90/190- opwaarderen tot een sneldienst via A15/A16 met Afgestemde uitlopers naar Streefkerk/kinderdijk. Afgestemd met R-netlijn 16.
Lijn 91/191- opwaarderen tot een standaard lijn 191(qua route) met uitlopers naar Stormrand. Eindpunt R-net route is Sliedrecht Baanhoek om een strakke verbinding te vormen tussen Zuidplein en Baanhoek.

Ze willen ook een knooppunt maken bij de Helling/Grote Beer naar brug Over de Noord omdat daar een vervalsweg is van de A15 waardoor het ideaal ligt ten opzichte van alle verbindingen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door OmniLezer »

CamilleKreemers schreef:Ik zit me even af te vragen, hoe lang mag een R-net-uitloper zijn? Anders kun je in de corridor's de lijnen 90/93, 87, 89 en 91 met hun sneldienstvarianten ook als R-net uitvoeren? In de spitsrichting zijn alle lijnen 6x/uur, waar dit in de daluren 4x/uur is.
Het is net als lijn 436 van Connexxion dat er 3 lijnen in één lijn wordt gepropt met uitlopers. Zo heb je daar ook uitlopers naar Stellendam en Ouddorp en dat zijn uitlopers van 29 kilometer terwijl de uitloper naar stormrand 5 kilometer is.

Wat ik mij afvraag, is of lijn 90 nog wel naar Utrecht gaat, als uitloper.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door CamilleKreemers »

OmniLezer schreef:Het is een best vreemde document omdat de R-net daar gewenst is om in een kwartiersdienst te rijden. En dat terwijl R-netminimum is om 6x per uur te rijden in de spits. Het is een soort van 6-4-2-bus, maar dan 4-4-2 variant.

Lijn 14/15- dienen als ontsluitende lijnen.
Lijn 16- uitlopers geven naar Dordrecht Centrum, kinderdijk/streefkerk en
Lijn 87/89/187- vermengen tot een lijn die via Rotterdamseweg/N915 of snelweg kan gaan. Beeld het maar in zoals het nu gaat. Dit is gedaan omdat er anders geen verbinding is met Ridderkerk of Station Lombardijen en IJsselmonde.
Lijn 88/92 vermengen tot een vaste lijn 88 met lijn 92 als ontsluitede lijn tussen Zuidplein en zwijndrecht waardoor de 88 8x per uur rijdt overdag.
Lijn 90/190- opwaarderen tot een sneldienst via A15/A16 met Afgestemde uitlopers naar Streefkerk/kinderdijk. Afgestemd met R-netlijn 16.
Lijn 91/191- opwaarderen tot een standaard lijn 191(qua route) met uitlopers naar Stormrand. Eindpunt R-net route is Sliedrecht Baanhoek om een strakke verbinding te vormen tussen Zuidplein en Baanhoek.

Ze willen ook een knooppunt maken bij de Helling/Grote Beer naar brug Over de Noord omdat daar een vervalsweg is van de A15 waardoor het ideaal ligt ten opzichte van alle verbindingen.
Ik zou de huidige lijnvoering gebruiken, maar dan tussen Zuidplein / Hes - Alblasserdam Knooppunt - Sliedrecht / Nieuw-Lekkerland 1 route per tak maken met afgestemde dienstregelingen. Ik twijfel alleen of R-net gebruikt moet worden, omdat je met uitlopers tot in Utrecht komt te zitten. Ik zou lijn 90 ook niet willen knippen in Nieuw-Lekkerland, omdat het omlooptechnisch moet door het soort bus. Dan krijg je maximaal 4 nummers, waar je nu genoeg nummers hebt rijden met elk een licht afwijkende route. Eenvoud maakt ook meer reizigers is mijn ervaring. In de spits kun je altijd voor elke lijn 4x/uur (dus gecombineerd 8x/uur/tak) kiezen.

Lijn 16 naar Dordrecht Centrum kan je ook oplossen door lijnen 16 en 88 als Rnet te koppelen op Dordrecht Station. Dan krijg je direct de volgende verbindingen gerealiseerd: Hendrik-Ido-Ambacht / Zwijndrecht - Leerpark / Ziekenhuis en Papendrecht - Dordrecht Centrum. Ik vraag me alleen af of je lijn 88 8x/uur wilt laten rijden. Stel dat er 50% kaartreizigers op deze verbinding meerijden, praat je alsnog over 30 reizigers/rit op de huidige aantallen. Dan zou ik 6x/uur kunnen indenken, maar 8x/uur?
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door TomSteyl »

Stefan schreef:Ohja? Ik heb ze al even niet meer hoor.... En dan ben ik toch echt chauffeur bij Arriva in Dordrecht....
Er zijn geen kaartjes meer bijgedrukt omdat het toch al gratis is. Een enkele chauffeur heeft ze nog, maar dat worden er steeds minder.

Even een quoteje van de website van Arriva (gecheckt: vandaag)
Met de (klein)kinderen op reis: dat kan voordeliger bij Arriva. Er zijn verschillende voordelige kindertickets verkrijgbaar.
Kinderen tot 4 jaar gratis

Voor de allerkleinsten hoeft niet betaald te worden voor reizen met de Arriva-bus of -trein. Je hebt ook geen OV-chipkaart nodig voor het kind.

Kinderritkaart: gratis met de bus

Geldig voor een enkele reis en tot 120 minuten na afstempeling
Maximaal 3 kinderen ( 4 t/m 11 jaar) gratis mee. Maximaal 8 personen per reisgroep.
Na 9.00 uur op werkdagen en in het weekend en nationale feestdagen de hele dag.
Te gebruiken in alle Arriva stads- en streekbussen en HOV-lijnen (R-net en Qliners) in Zuid-Holland.
Overstap? Koop dan voor het vervolg van je reis opnieuw het benodigd aantal Kinderritkaarten.
Niet geldig in de buurtbus, Keukenhof Express en OV-taxi en in de buslijnen 45 (Den Haag - Leiden) en 195/295 Utrecht - Rotterdam) die gereden worden door Connexxion en de Nachtbus
.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Stefan »

Ze zitten desondanks nog steeds in het depot van de chauffeurs. Of er moet tijdens mijn vakantie ineens iets veranderd zijn...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door nvdw »

De Kinderritkaartjes kosten weliswaar niets maar het zijn wel geldige vervoerbewijzen. Die moeten wij (de chauffeurs) dus gewoon in de consignatie hebben en aan de reizigers geven.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door CamilleKreemers »

Zou er ook efficiëntie behaald kunnen worden door de schoollijnen uit Rivierenland via de trein te laten volbrengen en dan in Gorinchem aparte schoolbussen te laten rijden naar de betreffende scholen?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door nvdw »

Dat lijkt me een 'probleem' voor de provincie Gelderland.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door DrechtBlub »

Zou ook best nog wel capaciteitsproblemen op de trein kunnen opleveren, die is in de brede spits tussen Gorinchem en Geldermalsen niet echt rustig (Welliswaar niet zo druk als vanaf Dordt, maar toch.)
Ik blub in het Drecht.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door CamilleKreemers »

nvdw schreef:Dat lijkt me een 'probleem' voor de provincie Gelderland.
Het is weliswaar van Gelderland, maar de school staat in Gorinchem. Wellicht konden iets meer inkomsten gerealiseerd worden voor deze concessie door dit schoolvervoer.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door The Greyhound »

CamilleKreemers schreef:
nvdw schreef:Dat lijkt me een 'probleem' voor de provincie Gelderland.
Het is weliswaar van Gelderland, maar de school staat in Gorinchem. Wellicht konden iets meer inkomsten gerealiseerd worden voor deze concessie door dit schoolvervoer.
Deze scholierenbussen vallen onder de concessie Gelderland, dus inderdaad een probleem van de provincie Gelderland.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door OVinspecteur »

Ik heb het idee dat de verbindingen tussen de Drechtsteden onderling, zoals bijvoorbeeld Papendrecht - Zwijndrecht, Papendrecht - H.I. Ambacht, Alblasserdam - H.I. Ambacht - Zwijndrecht en Sliedrecht - H.I. Ambacht er nogal bekaaid vanaf komen (lees: compleet vergeten worden); nu al in de huidige concessie, maar helemaal met de plannen voor het R-net. Voorheen kon je overstappen op bijvoorbeeld P+R Oudelande (Ridderkerk), maar de bus rijdt steeds vaker rechtstreeks naar R'dam. Wordt het niet eens tijd voor een lijn Sliedrecht - Baanhoek - Papendrecht - Alblasserdam (De helling/Grote Beer) - H.I. Ambacht - Zwijndrecht (station)? Deze bus kan gebruikmaken van dezelfde R-net infra.

En daarnaast een doorkoppeling op de waterbus: Dordrecht Hooikade - Zwijndrecht - Dordrecht Merwekade - Papendrecht Veerdam?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten