[MCD] Centraal: Voor al uw patty's in de bin

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [MCD] Centraal: Voor al uw patty's in de bin #3

Bericht door Wubbo »

WakkerDier heeft meer van dit soort acties gedaan, onder andere over plofkip in de supermarkten. Daar kregen Jumbo en AH er ook publiekelijk van langs. Ik kan niet vinden of er toen een gerechtelijke uitspraak is geweest, maar kan me voorstellen dat de supermarkten die weg echt wel onderzocht hebben.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [MCD] Centraal: Voor al uw patty's in de bin #3

Bericht door Hainje »

Michael schreef:Je zet een bedrijf (in dit geval de McDonald's) daarmee publiekelijk in een negatief daglicht. Wellicht zou dit als smaad gezien kunnen worden?
Een bedrijf als MD in een negatief daglicht zetten is de enige manier om druk op de ketel te zetten bij misstanden. Bij multinationals komt op de eerste plaats toch vooral de omzet. Daarna komt volksgezondheid (want zeg nu zelf, al die meuk die bij de McD verkocht wordt zit vol met zout, suikers en kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen), vervolgens de belasting van het milieu gedurende het proces, tenslotte hebben we ook nog het dierenwelzijn.

Een stichting als Wakker Dier zal echt niet zomaar een actie op touw zetten als ze niet kunnen bewijzen dat ze het gelijk aan hun zijde hebben. Multinationals hebben namelijk wel een leuk potje om rechtszaken te financieren, dus bij zwak bewijs veegt McD de vloer aan met zo'n geitenwollensokkenstichting. :P
🍉
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: [MCD] Centraal: Voor al uw patty's in de bin #3

Bericht door Michael »

Duidelijk verhaal :pos:

Naar aanleiding van het filmpje dat McDonald's als tegenreactie heeft gegeven en de uitnodiging aan Wakker Dier om het hele proces te komen bekijken waar destijds niet op in is gegaan vraag ik me af of Wakker Dier wel open staat voor tegenreacties waarmee bewezen kan worden dat er goed voor de dieren gezorgd word. Want bij mij komt het over dat ze gewoon maar wat roeptoeteren (ik geloof ook best dat ze bij sommige dingen echt wel de waarheid spreken) en ze de reacties van de bedrijven niet willen zien/horen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [MCD] Centraal: Voor al uw patty's in de bin #3

Bericht door Suus »

Wakker Dier zet dit soort acties vaak in terwijl ze onderhandelen met bedrijven om zo sneller hun doel te bereiken. Maar de meeste acties hebben volgens mij nul effect behalve dat mensen nog sneller wegzappen op TV.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [MCD] Centraal: Voor al uw patty's in de bin #3

Bericht door JWM »

Michael schreef:waarmee bewezen kan worden dat er goed voor de dieren gezorgd word.
Uiteindelijk worden ze toch geslacht. Dat kan er toch nooit sprake zijn van goed voor zorgen?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [MCD] Centraal: Voor al uw patty's in de bin #3

Bericht door Wubbo »

Suus schreef:Maar de meeste acties hebben volgens mij nul effect behalve dat mensen nog sneller wegzappen op TV.
Dat vraag ik me af. Het is natuurlijk niet met cijfers te onderbouwen, maar ik denk dat de acties van WakkerDier wel degelijk effect hebben gehad in de snelheid waarmee de plofkip uit de supermarkt aan het verdwijnen is.
Michael schreef:Want bij mij komt het over dat ze gewoon maar wat roeptoeteren
Als dat waar is, verbaast het me dat McDonalds niet al een legertje advocaten aan het werk heeft gezet. Dan is er namelijk sprake van laster, en daar staan aardige boetes of zelfs gevangenisstraf op.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [MCD] Centraal: Voor al uw patty's in de bin #3

Bericht door Hainje »

Michael schreef:voor tegenreacties waarmee bewezen kan worden dat er goed voor de dieren gezorgd word.
Jij denkt serieus dat men bij MacD alles laat zien? :P
Natuurlijk niet! Zo'n bedrijf gooit er bij zo'n tourtje natuurlijk een dik charmeoffensief tegenaan waarin alles net iets mooier voorgesteld dan dat het daadwerkelijk is. Bij dierenrechtenorganisaties kunnen ze dat soort trucjes dromen en besteden hun tijd liever nuttig door veranderingen af te dwingen, als je dat niet doet dan komt het inderdaad neer op roeptoeteren. Onderschat de kracht van de consument echter niet! Door hen voor te lichten over deze praktijken kun je uiteindelijk veel meer bereiken. Het is uiteindelijk de consument die bepaald waaraan hij/zij die euro uitgeeft.

Geeft de consument aan dat deze de keuze wil hebben tussen een plofkip of een "Nieuwe Standaard Kip" (Jumbo), dan moet een supermarkt daar gehoor aan geven wil deze haar klanten behouden. Dus stel dat Jumbo aangeeft enkel plofkippen te blijven verkopen en AH speelt daar op in door te zeggen: "Kom maar naar ons mensen! Wij hebben wel vlees met Beter Leven ster!", dan zal Jumbo dat in haar omzetcijfers gaan merken.

Zo gaat dat ook bij de Mac min of meer. Als zij niet inspeelt op de wensen uit de maatschappij dan zullen mensen de keten dan op termijn de rug toekeren. Met een beetje pech (voor de supermarkt of fastfoodketen) gaat de politiek er zich nog mee bemoeien en verscherpt de eisen aan de productie van het voedsel. Dan moet je als bedrijf wel, anders overtreed je de wet en kun je dwangsommen verwachten. Bij zulke dwangsommen spreek je niet over een paar tientjes per dag overigens.

Heb in het verleden wel eens met mensen gesproken die eendagskuikens vervoerden. Daar is echt niets humaans o.i.d. aan hoor.
Dat is recht uit het ei op een plank in de vrachtwagen of een bestelbusje. Vervolgens word je naar een fabriek in het Oostblok gebracht en daar wacht de shredder op je. Je wordt als kuiken niet eerst verdoofd, nee joh, gewoon bij volle bewustzijn wordt je versnipperd. Zeg maar net zoals je ziet bij bomen die ze net gesnoeid hebben.

Nu snap ik ook best wel dat het ondoenlijk is voor een bedrijf om al die miljoenen kuikens per dag in te laten slapen zoals wij dat met onze huisdieren doen als ze oud en/of ziek zijn. Neemt niet weg dat als je het voor elkaar krijgt om slachterijen wettelijk te verplichten de kuikens eerst buiten bewust zijn te brengen en dan pas door de shredder te laten gooien, je al een enorme stap hebt gezet. Het lijkt misschien een kleine stap, alleen doordat zoiets het beste Europees geregeld kan worden ben je wel even bezig.
🍉
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: [MCD] Centraal: Voor al uw patty's in de bin #3

Bericht door Michael »

Hainje schreef:
Michael schreef:voor tegenreacties waarmee bewezen kan worden dat er goed voor de dieren gezorgd word.
Jij denkt serieus dat men bij MacD alles laat zien? :P
Nee hoor. Dat denk ik zeer zeker niet. Maar als je dat filmpje van McDonald's bekijkt kan dat wel zo overkomen.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: [MCD] Centraal: Voor al uw patty's in de bin #3

Bericht door dylanwild94 »

Een filmpje hoe het er aan toe gaat in zo'n fabriek.
Spoiler: show
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [MCD] Centraal: Voor al uw patty's in de bin #3

Bericht door ArrivaBas »

Welke gevoelloze droeftoeter heeft het slachten van pasgeboren kuikens in hemelsnaam bedacht? Die beesten hebben ook recht op een lekker leventje.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: [MCD] Centraal: Voor al uw patty's in de bin #3

Bericht door dylanwild94 »

KFC is daar groot mee geworden. :X
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [MCD] Centraal: Voor al uw patty's in de bin #3

Bericht door Hainje »

ArrivaBas schreef:Welke gevoelloze droeftoeter heeft het slachten van pasgeboren kuikens in hemelsnaam bedacht? Die beesten hebben ook recht op een lekker leventje.
Nog een dingetje van vroeger uit. Tot een jaar of 50 geleden was de algemene gedachten dat alleen de mens pijn e.d. kon voelen. Dus dan maakte het niet zoveel uit dat een dier op een barbaarse wijze van kant werd gemaakt voor consumptie. Inmiddels weten we wel beter en zijn we zelfs zo ver dat men onderzoeken aan het doen is naar stress bij asieldieren en in hoeverre bomen kunnen voelen. Kwestie van tijd totdat die kennis gemeengoed word in de veesector.
Laatst gewijzigd door Hainje op zo 14 aug 2016, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

[MCD] Centraal: Voor al uw patty's in de bin #3

Bericht door Suus »

ArrivaBas schreef:Welke gevoelloze droeftoeter heeft het slachten van pasgeboren kuikens in hemelsnaam bedacht? Die beesten hebben ook recht op een lekker leventje.
Consumenten willen geen haantjes en haantjes leggen ook geen eieren. Dus de meeste haantjes worden "gedumpt" als ongewenst bijproduct. Er wordt al heel lang onderzoek gedaan naar machines waarmee men zonder eieren kapot te maken kan constateren welk geslacht het kuiken gaat krijgen, want dan kunnen de eieren waaruit haantjes moeten komen nog verkocht worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [MCD] Centraal: Voor al uw patty's in de bin #3

Bericht door JWM »

De oplossing is natuurlijk als de vleesconsumptie drastisch ingeperkt wordt en mensen er een faire prijs voor betalen. :!:
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [MCD] Centraal: Voor al uw patty's in de bin #3

Bericht door waldo79 »

Op zich ben ik het met je eens dat het over een andere boeg moet en ook kan, maar ik zie dat eerlijk gezegd niet gebeuren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [MCD] Centraal: Voor al uw patty's in de bin #3

Bericht door Suus »

Consumenten dwingen is erg lastig. Albert Heijn heeft laatst de halve liter blikken Monster uit de winkels verbannen, meteen #ophef op hun Facebook-pagina.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [MCD] Centraal: Voor al uw patty's in de bin #3

Bericht door JWM »

Achja, dat is ook een beetje dubbele moraal van AH.

Neem nu een product als dit: http://www.ah.nl/producten/product/wi46 ... nk-aardbei

Hier zit per 100 ml meer suiker in dan in energydrink. En wie door de verpakking denkt dat er veel aardbeien in verwerkt zitten komt ook bedrogen uit.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [MCD] Centraal: Voor al uw patty's in de bin #3

Bericht door Meltrain »

Suus schreef:
ArrivaBas schreef:Welke gevoelloze droeftoeter heeft het slachten van pasgeboren kuikens in hemelsnaam bedacht? Die beesten hebben ook recht op een lekker leventje.
Consumenten willen geen haantjes ...
Waarom willen consumenten eigenlijk geen haantjes? Dat vlees is toch niet anders dan dat van een (vrouwelijke) kip?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [MCD] Centraal: Voor al uw patty's in de bin #3

Bericht door Suus »

Omdat de kippenrassen die worden gebruikt voor het leggen van eieren bedoeld voor de verkoop heel erg slank zijn. De haantjes van dit ras bevatten daardoor weinig vlees. De consument heeft liever een kip met lekker veel vlees, en daarvoor worden andere rassen gebruikt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [MCD] Centraal: Voor al uw patty's in de bin #3

Bericht door Suus »

Vanaf morgen is er ook de Dubbele Chili Chicken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: [MCD] Centraal: Voor al uw patty's in de bin #3

Bericht door Michael »

Als je de McDonald's app hebt kun je hem zelfs vandaag al krijgen. Staat een coupon in voor de Dubbele Chili Chicken. De prijs voor deze burger is overigens €2. De Cheeseburger met bacon is na vandaag uit het assortiment en vanaf morgen komt ook de Royal Fish in het assortiment.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: [MCD] Centraal: Voor al uw patty's in de bin #3

Bericht door Chrysa »

Vorige week dinsdag om 7 uur ging ik naar Hazeldonk-Oost naar de McDonalds, die toen net open ging. Het verbaast me hoeveel mensen er dan al staan te wachten, zelfs kleine kinderen!
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: [MCD] Centraal: Voor al uw patty's in de bin #3

Bericht door Michael »

Sommige restaurants gaan inderdaad vroeg open maar verkopen tot een bepaalde tijd niet het hele assortiment maar alleen ontbijt. Het ontbijt bij de McDonald's is de laatste tijd weer wat populairder geworden. Bovendien ligt Hazeldonk langs een snelweg die veel gebruikt wordt door vakantieverkeer.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [MCD] Centraal: Voor al uw patty's in de bin #3

Bericht door JWM »

Ik was van de week in een McDonalds met een balie voor bestellen en een balie voor afhalen. Toen ik mijn verbazing daar over uit sprak kreeg ik te horen dat dit overal al jaren zo is. Kan je nagaan hoe lang ik hier niet binnen ben geweest. En die friet, hoeveel zout kwakken ze daar wel niet op :shock:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [MCD] Centraal: Voor al uw patty's in de bin #3

Bericht door Suus »

Het gescheiden systeem is er nog niet overal en voor het gevoel duurt het langer voordat je een bestelling hebt, zeker als het druk is, maar het levert wel warmere producten op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten