MyOV:Punten sparen buiten spits nu ook bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

MyOV:Punten sparen buiten spits nu ook bij NS

Bericht door Daniel »

MyOV:Punten sparen buiten spits nu ook bij NS
Geplaatst op: maandag 15 augustus 2016 21:01
Laatst bijgewerkt: maandag 15 augustus 2016 21:03

25 keer met de trein naar Utrecht? Dat kan straks zomaar een gratis bioscoopkaartje opleveren, mits je de juiste trein neemt. NS-reizigers kunnen vanaf 15 augustus op twee drukke spoorlijnen meedoen aan MyOV, een spaarprogramma voor reizen buiten de spits. NS is het derde spoorbedrijf dat deelneemt aan MyOV.

Het is een proef van een jaar op de spoorlijnen Amersfoort – Utrecht Centraal en Geldermalsen – Utrecht Centraal, lijnen waarin het in de spits erg druk kan zijn. Reis je hier buiten de spits, dan spaar je punten die je kunt inwisselen voor een cadeau: van gevulde koek met koffie tot bioscoopkaartjes of spoordeelwinkeluitjes. Eerder startten vervoerders Arriva en Connexxion een proef met MyOV om de drukke spits op hun treindienst te spreiden.

NS onderzoekt of en hoe met MyOV de spits gespreid kan worden om zo de overlast van te drukke treinen in de spits te beperken. Daarom is gekozen voor een proef op 2 spoorlijnen voor een periode van een jaar. Treinreizigers van Arriva en Connexxion hebben al ervaring opgedaan met MyOV. Meer dan 3.000 reizigers in de noordelijk provincies en op de valleilijn doen mee met MyOV.

Kampioen Spitsmijden
Alma Werkman uit Uithuizermeeden spaarde afgelopen jaar de meeste punten met MyOV. Ze woont bij de spoorlijn Groningen-Roodeschool: “Het is eigenlijk heel makkelijk. Op de site koppel je je OV-chipcard aan de app van MyOV. Je kunt in de app zien welke treinen de meeste punten opleveren en daarmee dus ook welke treinen rustiger zijn en meer kans bieden op een zitplek.”

Welke trein ze neemt, hangt vooral van haar les- en werktijden af. Toch mijdt ze nu vaker de spits: “Eens in de week kijk ik hoeveel punten ik gespaard heb en welke producten ik al kan kopen of hoeveel reizen ik nog moet maken om iets te kunnen kopen. Sinds ik het gebruik, kijk ik of ik een trein kan nemen die mij de meeste punten oplevert.”

Hoe werkt MyOV?
In de app van MyOV zie je hoeveel punten een trein oplevert. Een trein midden in de spits levert geen punten op, een trein direct voor of na de spits juist de meeste punten. Neem je die trein, dan worden op basis van een geldige check-in en check-uit met je OV-Chipcard de bijbehorende punten aan je puntentegoed toegevoegd. Hiervoor is de app gekoppeld aan je OV-Chipcard. Je tegoed is te zien in de app. Meer informatie en aanmelden kun bij MyOV.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: MyOV:Punten sparen buiten spits nu ook bij NS

Bericht door Suus »

Waarom geen OVMiles? Gaat nu elke vervoerder met hun eigen spaarprogramma aan de slag? :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: MyOV:Punten sparen buiten spits nu ook bij NS

Bericht door ODRAIL »

Het lijkt er wel op ja.

Net zo als bij winkels.

Elke winkelketen / vervoersbedrijf z'n eigen spaarsysteem.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: MyOV:Punten sparen buiten spits nu ook bij NS

Bericht door JWM »

Ehm, ik lees toch net dat Arriva en Connexxion al gebruik maken van hetzelfde systeem.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: MyOV:Punten sparen buiten spits nu ook bij NS

Bericht door Daniel »

Inderdaad, OVMiles heeft alleen de RET en MyOV is juist een product van verschillende vervoerders (nu dus Arriva, Connexxion en NS). Overigens is de bijbehorende app echt afschuwelijk traag. Voor je een keer een reisadvies met punten erbij hebt heb je al drie treinen gemist.
Ook lijkt punten sparen buiten de spits niet echt van toepassing nog: reizen met de (1)1700 middenin de avondspits kan je nog 200 punten opleveren :wink:

Heb de punten uit de app eens naast het documentje over drukte op Utrecht - Amersfoort wat NS een tijdje terug rondmailde gelegd...
- de 11759 levert 200 punten op, terwijl de iets rustiger 1759 er 90 oplevert en de nog rustiger 559 juist 0
- bij de 12561 is het dan weer logisch dat 'ie 0 punten geeft, da's de drukste van de avondspits
- de 1763 levert 90 punten op, maar is rustiger dan de 11759
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: MyOV:Punten sparen buiten spits nu ook bij NS

Bericht door microshit »

Sowieso verschrikkelijk idee dat ze voor een app gekozen hebben (en dan ook nog eens enkel Android), zetten ze meteen een deel van de doelgroep mooi buitenboord.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: MyOV:Punten sparen buiten spits nu ook bij NS

Bericht door Daniel »

Nee hoor, er is volgens de site ook een iPhone app: https://itunes.apple.com/us/app/myov/id ... ?ls=1&mt=8
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: MyOV:Punten sparen buiten spits nu ook bij NS

Bericht door Geert »

Misschien wordt de score voor die treinen nog wel aangepast, of zijn er nog drukkere treinen eerder of later op de middag.

Overigens heb ik vernomen dat MyOV de afstandenmatrices van rijdendetreinen gebruikt :)
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: MyOV:Punten sparen buiten spits nu ook bij NS

Bericht door Tochjo »

Daniel schreef:Heb de punten uit de app eens naast het documentje over drukte op Utrecht - Amersfoort wat NS een tijdje terug rondmailde gelegd...
- de 11759 levert 200 punten op, terwijl de iets rustiger 1759 er 90 oplevert en de nog rustiger 559 juist 0
- bij de 12561 is het dan weer logisch dat 'ie 0 punten geeft, da's de drukste van de avondspits
- de 1763 levert 90 punten op, maar is rustiger dan de 11759
Dat trein 11759 zoveel punten oplevert, is misschien juist om reizigers uit de treinen 559 en 12561 te verleiden. Trein 11759 is precies een trein eerder of later. Zou je de beloning minder groot maken, dan zullen wellicht minder mensen besluiten een andere trein te nemen. En voor reizigers uit die treinen is de 1763 vermoedelijk geen optie, omdat de vertrektijd van die trein behoorlijk verschilt van de trein die ze normaal nemen. Verplaatsing naar trein 1763 zal dus moeten komen van de treinen met een vertrektijd rondom die trein, wat vermoedelijk minder urgent is, dus ook minder punten oplevert.

Het idee vind ik heel aardig, maar de uitwerking maar matig. Inderdaad is de app gruwelijk traag, maar ik wil ook helemaal niet deze informatie in een app moeten terugvinden. Gewoon per traject een lijst met vertrektijden en bijbehorende punten, dat kan toch niet zo moeilijk zijn? En waarom kan ik nergens terugvinden hoeveel punten ik voor welk cadeau moet sparen?

Afijn, ik heb er verder geen omkijken naar, dus de app maar geïnstalleerd en we zien over een paar maanden wel hoe het uitpakt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: MyOV:Punten sparen buiten spits nu ook bij NS

Bericht door Daniel »

@Geert: Als ik de reviews van de app zo eens bekijk is dat niet het geval. Er wordt ook over geklaagd dat reizen in de daluren minder punten oplevert dan een rustiger trein middenin de spits nemen. Dat lijkt me enigszins krom.
Dat trein 11759 zoveel punten oplevert, is misschien juist om reizigers uit de treinen 559 en 12561 te verleiden. Trein 11759 is precies een trein eerder of later.
Waarom zou je reizigers uit de 559 willen verleiden om een drukkere trein te nemen? Dat is 'ie althans volgens NS een tijdje geleden. Vanuit de 12561 is dan logischer inderdaad.

's ochtends is het een trein eerder/later effect wat meer zichtbaar en op basis van m'n ervaringen ook wel goed realistisch.
Maar inderdaad, ik zie 't wel... zonder m'n reisgedrag aan te passen zou ik zo'n 290 punten per dag verdienen dus dat schiet op zich wel op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: MyOV:Punten sparen buiten spits nu ook bij NS

Bericht door Tochjo »

Daniel schreef:Waarom zou je reizigers uit de 559 willen verleiden om een drukkere trein te nemen? Dat is 'ie althans volgens NS een tijdje geleden.
Nieuwe telcijfers? Ik heb de discussie toen met een half oog gevolgd en volgens mij werden er destijds ook wel vragen gesteld bij die gepubliceerde cijfers. Of misschien wordt de materieelinzet aangepast?

Op dagen dat ik de middagspits kan ontwijken, verdien ik 30 punten. Wel jammer dat de spitsuren strikt gehanteerd worden; de treinen van 6.42 uur en 18.29 uur die ik met Dal Vrij ook graag neem, leveren niets op.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: MyOV:Punten sparen buiten spits nu ook bij NS

Bericht door regenmaker »

In de Syntus app kan je ook punten sparen op het traject Zutphen - Oldenzaal als je buiten de spits reist.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
cassie127
Berichten: 6568
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: MyOV:Punten sparen buiten spits nu ook bij NS

Bericht door cassie127 »

Mijn telefoon is voor syntus punten geschikt maar toch is het mij maar 1× (van de 5 reizen met de app) gelukt op de punten te behalen -o- En ik ben niet de bleutooth vergeten :?.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: MyOV:Punten sparen buiten spits nu ook bij NS

Bericht door huibf »

Hermes heeft er ook een.
Je kan op elke reis bjj Hermes punten sparen. Maar alleen inwisselen bjj de HighTechCampus.

Credits4Miles.
cassie127
Berichten: 6568
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: MyOV:Punten sparen buiten spits nu ook bij NS

Bericht door cassie127 »

En Veolia heeft dan weer Reis je rijk. Maar het bereik van de GPS die je er voor nodig bent is dus te slecht in de trein. (Merk je ook als je fm radio wilt luisteren) dus dan maak je 2 reizen en en worden ze niet goedgekeurd om punten te ontvangen -o-
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: MyOV:Punten sparen buiten spits nu ook bij NS

Bericht door Daniel »

Waar haalt die MyOV-app eigenlijk z'n reisplannerdata vandaan? Valt namelijk op dat 'ie morgen o.a. een 28700 tussen Amersfoort Schothorst en Utrecht en een 1600 van Utrecht naar Enschede i.p.v. de [serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] geeft terwijl NS.nl, de Reisplanner Xtra en Rijden de Treinen verder geen afwijkende treinnummers geven op dat traject.
Lijkt erop dat 'ie tijden gebruikt van een van de werkweekenden op Utrecht Centraal die samenviel met het werk op Schiphol, want als ik als testje even Amersfoort - Schiphol via die app bekijk geeft 'ie geen rechtstreekse verbindingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: MyOV:Punten sparen buiten spits nu ook bij NS

Bericht door Tochjo »

Ze hebben de snelheid van de app wat opgevoerd. Inmiddels al 1560 punten! (Als je er 1500 cadeau krijgt, gaat het hard 8-))
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: MyOV:Punten sparen buiten spits nu ook bij NS

Bericht door Daniel »

1500 cadeau was wel een leuke ja. Al gaat het hier sowieso lekker hard: 4450 punten inmiddels behaald.
En dat eigenlijk vooral door de nieuwe busdienstregeling in Utrecht die een treintje eerder haalbaar maakt waardoor ik ook 's middags punten scoor.

De app is hier nog altijd net zo traag als 'ie al was trouwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: MyOV:Punten sparen buiten spits nu ook bij NS

Bericht door Tochjo »

Daniel schreef:De app is hier nog altijd net zo traag als 'ie al was trouwens.
Dat had ik natuurlijk moeten afkloppen. De afgelopen dagen ging het lekker vlot, maar dat is ook hier nu weer verleden tijd.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: MyOV:Punten sparen buiten spits nu ook bij NS

Bericht door waldo79 »

Als ik jullie begrijp, kun je dus ook punten behalen met treinritten in de spitsranden :?:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: MyOV:Punten sparen buiten spits nu ook bij NS

Bericht door Daniel »

Correct. Een wat rustiger trein aan de rand van de spits kan zelfs meer punten opleveren dan een reis volledig in de daluren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: MyOV:Punten sparen buiten spits nu ook bij NS

Bericht door reisthijs »

Volgens NS zijn de eerste resulaten 'bemoedigend', dus:
NS breidt de proef voor spitsmijden met MyOV uit van twee naar zes trajecten. Vanaf 1 november kunnen reizigers ook meedoen op de lijnen Den Bosch-Utrecht, Arnhem-Utrecht, Veenendaal-Utrecht en Hilversum-Utrecht.
meer lezen...

Toch jammer dat Amsterdam-Utrecht er niet bij zit, ik had het ook wel eens willen proberen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: MyOV:Punten sparen buiten spits nu ook bij NS

Bericht door Daniel »

Wel apart ja, alle lijnen rond Utrecht had een logischer stap geweest.

Inmiddels er trouwens wel achter dat er meer traag is aan MyOV dan alleen de app: het duurt ook ca. een week voordat je een couponcode van NS binnen hebt na het inwisselen van punten. En net leek de MyOV-server er helemaal uit te liggen, misschien dat ze daarom nog niet alle trajecten rond Utrecht toegevoegd hebben :P

Ben trouwens wel benieuwd hoe dat met de nieuwe dienstregeling gaat lopen. Levert toch weer aangepaste inzet op sommige trajecten op maar druktecijfers zijn er dan nog niet. Dus is de vraag wat ze dan met de punten per trein gaan doen.
Vooralsnog gaat het best lekker hard bij mij: 10490 punten heb ik ondertussen en dan heb ik er al een keertje 5000 ingewisseld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: MyOV:Punten sparen buiten spits nu ook bij NS

Bericht door VIRM »

En wat krijg je precies als je die punten gaat inwisselen? :)
Beul van de blindegeleidelijn
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: MyOV:Punten sparen buiten spits nu ook bij NS

Bericht door JWM »

Gevulde koek ofzo. Suus zal wel dolenthousiast zijn want gratis.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten