Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door jjasloot »

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8847
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ArrivaBas »

OmniLezer schreef:Van de stadslijnen 4 en 8 in Maastricht kan je nou al verwachten dat je stads- en streekbussen gaat vinden omdat het een lijn van beide smaken is.
Met Bemelen in de route van lijn 8 :? ? Dat schijnt nou niet geschikt te zijn voor 12-meterbussen... :Y
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door bartjemestrom »

Laat het toevallig zijn dat Arriva ook 9,9 meter bussen heeft besteld.
Roel043
Berichten: 61
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 23:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Roel043 »

Die lijn 8 is gewoon de huidige lijn 53, en aangezien deze nu met een Mercedes-Benz Sprinter gereden wordt denk ik niet dat ze daar iets groters voor gaan inzetten. Overigens reed er vroeger wel een 12-meter bus door Bemelen dus het past prima.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door OmniLezer »

bartjemestrom schreef:Laat het toevallig zijn dat Arriva ook 9,9 meter bussen heeft besteld.
En ook nog elektrische versies daarvan, wat een toeval. :lol:
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
busje10
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 04 mei 2015, 13:42

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door busje10 »

OmniLezer schreef:
bartjemestrom schreef:Laat het toevallig zijn dat Arriva ook 9,9 meter bussen heeft besteld.
En ook nog elektrische versies daarvan, wat een toeval. :lol:
De electrische versie is voor Venlo.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Michael 1988 »

Een gedeelte ervan gaat ook naar Maastricht ;) (of het moet de 12m versie zijn)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12828
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Hainje »

Meltrain schreef:Om het zoeken te vergemakkelijken: https://www.arriva.nl/implementatielimb ... geling.htm ;)

Ik mis in elk geval de verbinding Weert - Hamont. :(
Verder commentaar komt later wel.
De linkjes staan weer online, zo te zien zijn het wel dezelfde kaarten.
Voor de zekerheid hier ook maar even de linkjes geplaatst, je weet het maar nooit.

Algemeen overzicht Limburg 2017
Trein, Qliner & Snelbus
Maastricht
Parkstad Limburg
Venlo
🍉
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door paolie »

Opvallend: Rijckholt, Mariadorp en Mesch, drie kerkdorpjes met 700, 300 en 400 inwoners, hebben in de Arrivaplannen door het schrappen van lijn 66 helemaal geen openbaar vervoer meer, zelfs geen belbus. Ik kan zo snel nergens anders in Limburg zulke "grote" kernen vinden zonder enige vorm van ov.

Edit: ook in Noord-Limburg zijn een aantal kernen zonder ov te vinden zie ik nu.
jorgo
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 07 feb 2014, 09:49

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door jorgo »

Ik vind de wijzigingen in Maastricht wel interessant. De laatste keer dat er grootschalige wijzigingen in de lijnvoering waren was in 2006 toen Veolia begon, en dat werd na enkele weken weer teruggedraaid naar het Hermesmodel dat er eigenlijk nog altijd draait. Maar dat had geloof ik met ongelukkige personeelsdiensten te maken.

Opvallend:
- In Nazareth en Wyckerpoort wordt de dienst in zoverre uitgedund, dat de route van de huidige lijn 2 via Heerderweg-Station Achterzijde-Old Hickoryplein-Mosa-kruising Viaductweg-Kemenadeplein vervalt. Ook de andere lijn, lijn 59 (voortaan 30), vervalt op ongeveer deze route want die rijdt voortaan via Limmel (binnendoor) naar station Noord en verder naar Sittard. Ik had verwacht dat deze snel via de Beatrixhaven naar het station zou gaan, maar dat doet lijn 9, die rijdt niet meer door Limmel. Daarmee wordt lijn 59/30, een van de minst gestrekte lijnen ter wereld, niet sneller maar krijgt alleen een nog langzamere route binnendoor dan via Nazareth.
Voordeel is dat de Meerssenerweg van achterzijde station naar Viaductweg niet meer gereden hoeft te worden, want dat stukje duurt in de avondspits zeer lang (zolang er tenminste werkzaamheden rondom de A2/Noorderbrug zijn).

- Lijn 3 rijdt voortaan vanaf stadion/zwembad niet meer naar Amby maar wordt na Geusselt/Zwembad omgelegd via het A2-tunneltje naar Nazareth: Kemenadeplein-Miradorplein, de eindlus van de huidige lijn 2.

- Naar Amby rijdt voortaan lijn 6 en men hoeft dus niet meer via Wittevrouwenveld-Zwembad te slingeren. Helemaal rechtstreeks via de Bergerstraat gaat het echter ook niet: lijn 6 rijdt door Scharn.

- Wel via Vrouwenveld rijdt behalve bus 3 ook bus 4 naar Berg en Terblijt/Valkenburg. Deze doet echter de directe haltes van stadion en zwembad niet aan.

- De lijnen station-Vrijthof lijken weer ouderwets vanaf de Wilhelminabrug direct naar de Markt te rijden, en niet meer via Mosae Forum- Boschstraat. Hulde!

- Lijn 10 rijdt de route van de huidige lijn 100, met een extra stop aan Galjoenweg. Na de Markt toert deze via Kennedybrug en Mecc verder naar Gulpen. Ik vraag me af of lijn 100 vervalt, of dat deze (vanwege de afwijkende tarieven) niet op de kaart staat.

- In Oud Caberg/Caberg/Malberg worden de routes aangepast, de ring van de lijnen 9 en 10 (tegenrichtingen via Pottenberg en Caberg) vervalt.

- Lijn 7 wordt, op een uitstapje naar het station na, een bus die alleen wijken ten westen van de Maas bedient: Villapark-station-Caberg.

- Het was wellicht zinvol geweest lijn 52 door te trekken naar Maastricht Noord. Eerder in dit draadje heb ik een uiteenzetting over het geleidelijke verval van lijn 52 gegeven, dit zou een verbetering zijn geweest voor aansluitingen naar de binnenstad.
EtienneM
Berichten: 39
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 22:55

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door EtienneM »

jorgo schreef:- De lijnen station-Vrijthof lijken weer ouderwets vanaf de Wilhelminabrug direct naar de Markt te rijden, en niet meer via Mosae Forum- Boschstraat. Hulde!
Opvallend, aangezien de Gubbelstraat (verbindingsstraat Wilhelminabrug en Markt) nog éénrichtingsverkeer is. Dit betekent dat ze deze straat tweerichtingsverkeer moeten gaan maken. Een uitzondering maken voor alleen lijnbusverkeer heeft niet zoveel nut, aangezien er op de Wilhelminabrug alleen maar bussen en taxi's mogen rijden en het ook niet is toegestaan om vanaf de Maasboulevard de Wilhelminabrug op te rijden. Ik ben benieuwd of ze dit gaan realiseren.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Plutona »

paolie schreef:Opvallend: Rijckholt, Mariadorp en Mesch, drie kerkdorpjes met 700, 300 en 400 inwoners, hebben in de Arrivaplannen door het schrappen van lijn 66 helemaal geen openbaar vervoer meer, zelfs geen belbus. Ik kan zo snel nergens anders in Limburg zulke "grote" kernen vinden zonder enige vorm van ov.

Edit: ook in Noord-Limburg zijn een aantal kernen zonder ov te vinden zie ik nu.
Er is ook een dorp met ruim 3000 inwoners dat de ov-verbinding verliest.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door busfanNL »

Dat is echt een vreemde zaak. Zitten ze te slapen in Heerenveen? :X :')
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12828
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Hainje »

Waarschijnlijk werd er gewoon amper gebruik gemaakt van het OV door inwoners van dat dorpje. Nu weet ik niet precies welk dorp met 3000 inwoners het is dat verstoken raakt van een OV verbinding, maar als het een plaats is dat op fietsafstand van een station ligt dan snap ik het wel. Een bus legt het in landelijkere gebieden altijd af tegen een station, ongeacht de hoeveelheid inwoners die er mee worden bediend.
🍉
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door paolie »

Plutona schreef:Er is ook een dorp met ruim 3000 inwoners dat de ov-verbinding verliest.
Welk dorp is dat?
Laatst gewijzigd door paolie op do 18 aug 2016, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8847
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ArrivaBas »

Geulle en Berg a.d. Maas maken goede kans op die titel.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door busfanNL »

Het lijkt mij een verstandig plan om voor die dorpen een wensbus te regelen.
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

ArrivaBas schreef:Geulle en Berg a.d. Maas maken goede kans op die titel.
Maken die dorpen ook gebruik van het OV?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8847
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ArrivaBas »

Geulle heeft sowieso geen station, maar wel Beek-Elsloo en Bunde op fietsafstand. Berg aan de Maas heeft een bushalte net buiten het dorp.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
jorgo
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 07 feb 2014, 09:49

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door jorgo »

Berg aan de Maas wordt nu ook alleen maar bij die bewuste halte bediend meen ik, als tussenhalte van de lijnen 11/12 en 110. Door daar te stoppen, voorkomt men dat er door het dorp zelf gelust moet worden. Straks wordt deze halte de eindhalte van lijn 39. Het is dan apart, dat er niet even naar het dorp wordt doorgereden.

Wel verliest Meers (ong. 1000 inwoners) in de gemeente Stein zijn bus. Over de bediening van Meers is al in de Hermestijd genoeg discussie geweest.

Wat resteert is Geulle, wat geen 3.000 inwoners heeft geloof ik maar wel bijna. Er zijn dorpen van vergelijkbare grootte die wel een bus hebben, omdat er toevallig een andere langskomt. Voor Geulle zou een afzonderlijke lijn moeten worden ingericht en dat doet men dus niet. De ironie van die afgelegen ligging is echter wel dat lopen naar een nabijgelegen halte of station juist hier ondoenlijk is. Neem de Essendijk als centrum van het dorp: lopen naar de dichtstbijzijnde halte van lijn 59 (straks 30), het Bedrijvenpark bij het vliegveld, is zo'n 2,5 kilometer, met aanzienlijk hoogteverschil. De andere kant op, naar station Bunde, is 3,5 kilometer vlak. Beide routes hebben grotendeels geen stoep, zijn matig verlicht en verlopen langs een bosrand.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Vinny »

Zeker als dorpen geen school hebben is het verstandig als de concessieverlener in ieder geval een schoolbus verplicht stelt. Ik weet niet of de provincie dat gedaan heeft. Een vervoerder zal uit zichzelf niet naar afgelegen dorpen rijden, dat is namelijk over het algemeen verlieslatend vervoer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Kaartjes zijn inderdaad exact hetzelfde. Als de vorige. Niets nieuws.

Maar phoe een kaalslag blijft het wel!
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Ronald »

Niet zo vreemd als er steeds minder geld beschikbaar is, dat ligt niet aan Arriva. Bij alle nieuwe aanbestedingen zie je een dergelijke inkrimping.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2840
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ICE11 »

Het lijkt me wel alsof lijn 100 vervalt en door lijn 10 wordt vervangen. Maar: Hoe wil men het controleren, dat tussen Markt en P+R Noord alleen maar nog mensen met een P+R-ticket in de bus zitten. Of gaat deze aparte tarief vervallen?
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door sirvinniei »

jorgo schreef:Berg aan de Maas wordt nu ook alleen maar bij die bewuste halte bediend meen ik, als tussenhalte van de lijnen 11/12 en 110. Door daar te stoppen, voorkomt men dat er door het dorp zelf gelust moet worden. Straks wordt deze halte de eindhalte van lijn 39. Het is dan apart, dat er niet even naar het dorp wordt doorgereden.

Wel verliest Meers (ong. 1000 inwoners) in de gemeente Stein zijn bus. Over de bediening van Meers is al in de Hermestijd genoeg discussie geweest.

Wat resteert is Geulle, wat geen 3.000 inwoners heeft geloof ik maar wel bijna. Er zijn dorpen van vergelijkbare grootte die wel een bus hebben, omdat er toevallig een andere langskomt. Voor Geulle zou een afzonderlijke lijn moeten worden ingericht en dat doet men dus niet. De ironie van die afgelegen ligging is echter wel dat lopen naar een nabijgelegen halte of station juist hier ondoenlijk is. Neem de Essendijk als centrum van het dorp: lopen naar de dichtstbijzijnde halte van lijn 59 (straks 30), het Bedrijvenpark bij het vliegveld, is zo'n 2,5 kilometer, met aanzienlijk hoogteverschil. De andere kant op, naar station Bunde, is 3,5 kilometer vlak. Beide routes hebben grotendeels geen stoep, zijn matig verlicht en verlopen langs een bosrand.
Er kwam toch een bulbus/auto achtig systeem waarbij mensen van huis opgehaald werden en naar de dichtsbijznde halte werden gebracht.
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten