Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door sirvinniei »

Ik vind dat een onredelijke eis. 1000 inwoners is vaak niet genoeg om een genoeg busreizigers te trekken.
Ik vind dat we te krampachtig vasthouden aan traditioneel busvervoer en te weinig kijken naar manieren om dorpjes bereikbaar te houden. Ik zie liever een belbus die 7 dagen in de week tot laat rijd dan een normaal taxibusje dat alleen doordeweeks overdag rijdt.
Bussen moeten een snelle route rijden tussen 2 plaatsen met een redelijke vervoersvraag, niet tussen een stad en een dorpje in the middle of nowhere.
Kijk naar Friesland, daar zijn alle dorpen 7 dagen in de week tot 's avonds laat bereikbaar maar hebben veel dorpen slechts in de spits een busverbinding.
Ik heb geen onderschrift
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Erno-BE schreef:
Vinny schreef:
Wubbo schreef:Waarom zou je landelijk beleid willen voor het aantal inwoners van een kern die nog bediend moet worden met OV? In welk opzicht zijn Nes en Geulle vergelijkbaar, behalve in aantal inwoners?

Schiermonnikoog heeft 925 inwoners en 5 buslijnen, is dat dan de standaard voor elk dorp met 925 inwoners?
Gesubsidieerd openbaar vervoer is een sociale voorziening. Daarom leggen de meeste aanbestedende overheden ook eisen vast omtrent de ontsluiting van bepaalde woongebieden. Je kunt daarin doorslaan zoals in Vlaanderen. Je kunt ook sommige gebieden (quasi-) onbereikbaar maken zoals kennelijk de provincie Limburg van plan is. Toen ik jaren geleden stage liep bij de Stadsregio Amsterdam was een woonkern van 1000 inwoners al genoeg om in ieder geval op werkdagen overdag een buslijn te eisen met een uursfrequentie. Ik vind dat een redelijke eis. :Y
Ik ben het hier volstrekt mee eens.
Ik was die mening vroeger ook aangedaan. Maar verstand komt met de jaren. Inmiddels ben ik al een jaar of 20 een behoorlijke belastingbetaler en ik ben voor veel te porren. Echter moeten we geen lege bussen laten rijden, en er is natuurlijk het kip en ei verhaal.
Als je 4x per dag een bus laat rijden zullen er zeker minder reizigers zijn als bij een verbinding van elk half uur. Maar denk maar niet de de gemiddelde bezettingsgraad een stuk hoger is. Zeker een de dunbevolkte gebieden !

Limburg en SRE hanteerden voorheen de eis een kern van 2500 inwoners met een vaste bus op ALLE dagen tussen 7.00 / 8.00 / 9.00 tot 21.00 uur.
Ook dit is een vaag begrip. Tel je dan ook alle boederijen mee in hetzelfde dorp, waar de bushalte op 3 km ligt (en ja die dorpen zijn er genoeg)
Tel je dus de kern of feitelijk de het hele dorp !

Het OV kan daarnaast stukken efficiënter, maar dat dat nu niet lukt is door krampachtigheid van overheden.
Er zijn tal van vervoervormen die OV geschikt kunnen maken. Denk hierbij aan de talrijke WMO bussen, speciaal vervoer en dergelijke.
Niet iedereen zal in het reguliere OV kunnen.
Daarnaast kunnen wijkbussen, Bijvoorbeeld die van Oss, simpelweg omgezet worden tot buurtbussen, waarbij de Chipkaart gewoon geldig is.
Ook de haltetaxi is een farce van jewelste. Dit is geen OV omdat ook hiervoor een pasje nodig is.
Dit zijn gewoon blunders van jewelste.
Het geneuzel dat de chipkaart een probleem kan vormen is inmiddels geen argument. Inmiddels is elke soort product inmiddels wel een keer 'geprogrammeerd' dus een vaste basisprijs is ook geen belemmering meer bij flexbussen etc.
De Texelhopper is eenzelfde misser. De Chipkaart kan binnenkort op de vaste lijn worden gebruikt.... maar een vaste prijs voor de chipkaart kan niet de drempel zijn.

De landelijk overheid zou wat strikter moet zijn. Er worden geen OV-vervoersmiddelen meer geïntroduceerd zonder Chipkaartacceptatie.
De uitweg door het geen OV te noemen is geen uitweg-alternatief en de subsidie zou zonder meer moeten worden ingetrokken !

Ook het hokjesgericht denken (concessiegrenzen) is de doodsteek van OV. Als deze lijnen al niet de dikste lijnen zijn, dan worden ze nog slechter gemaakt door een knip op de grens met overstapproblemen tot gevolg. Denk aan Willemstad, Meijel en wellicht ook in toekomst ook Gemert (knip van 2 jaar geleden)
sirvinniei schreef:Ik zie liever een belbus die 7 dagen in de week tot laat rijd dan een normaal taxibusje dat alleen doordeweeks overdag rijdt.
Bussen moeten een snelle route rijden tussen 2 plaatsen met een redelijke vervoersvraag, niet tussen een stad en een dorpje in the middle of nowhere.
Kijk naar Friesland, daar zijn alle dorpen 7 dagen in de week tot 's avonds laat bereikbaar maar hebben veel dorpen slechts in de spits een busverbinding.
De opzet van een Nederlandse Belbus is ook niet alles (of de haltetaxi, lijntaxi ed.) De bus rijdt een vaste route maar veel halten worden zomaar opgeheven als er een belbus gaat rijden. Het belgische systeem is wat fijnmaziger, maar ook gelijk een stuk duurder.
Maar vergeet niet dat een belbus die niet rijdt ook geld kost! Er staat wel een bus en chauffeur te wachten als reserve.
Ik kan me voorstellen dat dit een heel moeilijke kwestie is.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door datm »

Daarom is het goed dat het openbaar vervoer openstaat voor innovatieve oplossingen. Ik zie dan ook zeker toekomst dat er bussen rond gaan rijden zonder chauffeur. Ik denk ook dat wij niet te veel naar traditionele oplossingen moeten kijken maar breder. Ik zie bijvoorbeeld ook een toekomst in deelauto's die in afgelegen gebieden gaan rijden. En wat is er mis om de laatste paar kilometers vanaf een busstation naar de eindbestemming te fietsen door bijvoorbeeld bij ieder busstation een paar deelfietsen te plaatsen.

Tegenwoordig heeft iedereen een smartphone en ik zou het ook zeker geen gek idee vinden als mensen bijvoorbeeld via een app met elkaar meerijden. We denken met z'n allen te traditioneel terwijl er legio mogelijkheden zijn.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door regenmaker »

datm schreef:Daarom is het goed dat het openbaar vervoer openstaat voor innovatieve oplossingen. Ik zie dan ook zeker toekomst dat er bussen rond gaan rijden zonder chauffeur. Ik denk ook dat wij niet te veel naar traditionele oplossingen moeten kijken maar breder. Ik zie bijvoorbeeld ook een toekomst in deelauto's die in afgelegen gebieden gaan rijden. En wat is er mis om de laatste paar kilometers vanaf een busstation naar de eindbestemming te fietsen door bijvoorbeeld bij ieder busstation een paar deelfietsen te plaatsen.

Tegenwoordig heeft iedereen een smartphone en ik zou het ook zeker geen gek idee vinden als mensen bijvoorbeeld via een app met elkaar meerijden. We denken met z'n allen te traditioneel terwijl er legio mogelijkheden zijn.
1. Niet iedereen heeft een rijbewijs. En ook al heb je een rijbewijs, er zijn zat mensen die er nooit gebruik van maken en rijervaring missen. Dus deelauto's werkt niet voor iedereen. Vind ik een grove inschattingsfout van de provincie Gelderland, die dorpen wil afschepen met deelauto's.
2. Door de regen fietsen 15 min is geen pretje, geef mij maar een bushalte vlakbij mijn huis. :Y Met regen kiezen juist mensen voor de bus. Het OV is een sociale voorziening. Het is prettig als er 7 dagen in de week 16 uur per dag elk halfuur een bus rijdt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Hainje »

regenmaker schreef:2. Door de regen fietsen 15 min is geen pretje, geef mij maar een bushalte vlakbij mijn huis. :Y Met regen kiezen juist mensen voor de bus. Het OV is een sociale voorziening. Het is prettig als er 7 dagen in de week 16 uur per dag elk halfuur een bus rijdt.
Als je in een dorp woont dan draai je je hand niet om voor 15 minuten door de regen fietsen. Zeker met die elektrische fietsen wordt dat steeds minder een probleem.
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Vinny »

Dan moeten er wel fietspaden zijn. Voor scholieren in de leeftijd 6 t/m 12 ook niet echt veilig natuurlijk. Je kunt ook scholen open houden, maar dat kost op het platteland ook geld. Ik kreeg de indruk dat Geulle ook geen scholierenbus zou krijgen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Hainje »

Als er één land is op deze aardkloot waar het stikt van de fietspaden, dan is het wel Nederland. Daarnaast, een kind tussen de 6 en 12 jaar zitten op de basisschool. Ten eerste is er in elke wijk en in bijna elk dorp wel een basisschool en ten tweede laten maar heel weinig ouders hun kind van die leeftijd alleen met de bus. Dus daar kun je die verbindingen ook niet op baseren.
🍉
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door regenmaker »

Basisscholen in dorpen sluiten ook steeds meer.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Hainje »

In hele kleine dorpen misschien, maar dat is nog geen basis voor een buslijn.
🍉
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Wubbo »

Dat is nog geen reden om daarvoor 7 dagen per week elk (half) uur een bus te laten rijden. Juist basisscholen hebben vaste schooltijden (anders dan middelbare scholen, waar makkelijker een uurtje uitvalt) dus juist voor een basisschool is het goed te doen om een specifiek alternatief te maken.

Ja, natuurlijk zijn er mensen gedupeerd als er geen (bus)halte in hun dorp is, met regelmatig een bus. Vraag is of ik geld wil betalen voor de bus die grotendeels leeg rondrijdt. Ik wil best betalen om mensen die geen alternatief hebben van vervoer te voorzien, maar niet om mensen die wel een alternatief hebben van vervoer te voorzien. Doe mij dus maar een andere oplossing voor een dorp met een kleine OV-vraag dan vasthouden aan elk-dorp-elk-halfuur-een-bus.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door regenmaker »

Je hoeft toch ook niet met een 12 of 18m bus door zo'n dorpje te gaan rijden. Een achtpersoonsbusje voldoet prima aan de vraag des noods een belbus, dan heb je in ieder geval een mogelijkheid om weg te komen als je auto is een keer in de garage of zoiets staat.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

regenmaker schreef:Je hoeft toch ook niet met een 12 of 18m bus door zo'n dorpje te gaan rijden. Een achtpersoonsbusje voldoet prima aan de vraag des noods een belbus, dan heb je in ieder geval een mogelijkheid om weg te komen als je auto is een keer in de garage of zoiets staat.
Uiteindelijk maakt het type bus qua kosten niet hhel veel uit.
Personeelskosten en het onderhoud van de lijnen kosten het meeste.
Ook een belbus die niet rijdt kost geld. Het zal me niets verbazen als een belbus die niet rijdt maar 25% minder kost als een gereden rit.

Het is slimmer als je van het OV afhankelijk bent in de stad gaat wonen.

Overigens moeten scholen en seniorencomplexen eens nadenken als ze gaan verhuizen en zich niet vestigingen op voor OV onbereikbare plaatsen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door regenmaker »

Volgens cijfers in Friesland kost de belbus (opstapper) fors minder, maar levert eigenlijk 0 op (minst koste-dekkend vervoer). Er wordt wel degelijk fors op de kosten bespaard, je geeft in het totaal minder uit. Je kan een buurtbus laten rijden, dat scheelt al in de personeelskosten of een zelf-rijdende bus in de toekomst.

Ook kan je besparen met het type brandstof.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Wubbo »

Belbussen op grote schaal zullen ongetwijfeld minder kosten dan een los lijntje, omdat je er vrij redelijk van uit kan gaan dat niet al je belbussen daadwerkelijk ingezet moeten worden en je dus niet 1 op 1 reserve hoeft te hebben.

Overigens geven veel autogarages tegenwoordig een leenauto mee als je auto in de garage staat. En vaak is dat ook maar een dagje (voor grote beurt of APK), dat laat zich nog wel plannen met een dagje thuiswerken ofzo.

Verder eens trouwens met de stelling dat instellingen waar logischerwijs veel OV-reizigers op af komen zich moeten vestigen op een voor OV bereikbare locatie.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Zelfrijdende bus. Vergeet dat vooral de komende 50 jaar op deze grote schaal.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door regenmaker »

Onderschat de snelheid van technologie nooit. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Limburgse OV-cncessie 2016-2031

Bericht door Vinny »

regenmaker schreef:Volgens cijfers in Friesland kost de belbus (opstapper) fors minder, maar levert eigenlijk 0 op (minst koste-dekkend vervoer). Er wordt wel degelijk fors op de kosten bespaard, je geeft in het totaal minder uit. Je kan een buurtbus laten rijden, dat scheelt al in de personeelskosten of een zelf-rijdende bus in de toekomst.

Ook kan je besparen met het type brandstof.
Een rit met de opstapper kost vaak 15 a 20 euro, dus de provincie subsidieert dan 17,50 als er maar een persoon in zit. Het vervangen van een vaste buslijn door een opstapper is dus lang niet altijd goedkoper.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

Maar juist het stedelijk verkeer is nu nog het probleem bij deze technologie zolang andere weggebruikers niet automatisch rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door regenmaker »

Precies, daarom zijn er al wel testen rondom Schiphol. Waar de bus grotendeels vrijbaans rijdt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

Ja, wat dus een heel eenvoudige test-case is. Maar in een dorp heb je dus ook wegen met aan beide kanten geparkeerde auto's, uitritten, fietsers op de rijbaan en tegenliggers. Je kan op dergelijke straten fietsers vaak ook alleen passeren als er geen tegenliggers zijn. Dat is een veel gecompliceerde situatie waar het automatisch rijden nu nog steeds niet goed lukt.

Daarnaast is het de vraag of de software voor automatisch rijden wel direct goed om gaan kan gaan met fietsers, want dat nu niet echt een dagelijks fenomeen in Amerika waar ze nu bezig zijn met die software.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Limburgse OV-cncessie 2016-2031

Bericht door MdJ »

Vinny schreef:
regenmaker schreef:Volgens cijfers in Friesland kost de belbus (opstapper) fors minder, maar levert eigenlijk 0 op (minst koste-dekkend vervoer). Er wordt wel degelijk fors op de kosten bespaard, je geeft in het totaal minder uit. Je kan een buurtbus laten rijden, dat scheelt al in de personeelskosten of een zelf-rijdende bus in de toekomst.

Ook kan je besparen met het type brandstof.
Een rit met de opstapper kost vaak 15 a 20 euro, dus de provincie subsidieert dan 17,50 als er maar een persoon in zit. Het vervangen van een vaste buslijn door een opstapper is dus lang niet altijd goedkoper.
Een reguliere bus 110 euro, dus subsidiëren ze dus als ze toevallig wel 3 reizigers trekken, 98 euro. Kun je die persoon die gebruikt maakt van de opstapper zelfs gratis vervoeren.
Bij twijfel: gebruik beton.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door OmniLezer »

Waarom wordt er dan geen "elk-dorp-elk-uur-een-bus" concept gelanceerd met een schoollijn erop. De schoolbus/schoollijn is dan ook de snellere lijn die dan een verdere beginpunt heeft, waar ook weer een bus rijdt, maar dan wel langs elke school gaat.

Of een buurtbus tot 21:00, want een bus buurtbus(taxibus) tot her eind van de middag is nooit een goed idee. Je jaagt alleen de mensen de bus uit met die "buurtbus-tot-17:00" en al die nietszeggende concepten. Een opstapper snap ik wel omdat die rijdt als de bus rijdt, maar deelauto kan best vervangen worden door een fiets of een "klasgenoot/collega.

Belbus is ook geen mooi woord. Maak daar maar een taxi op OV tarief van. Het bellen is gedaan in 1 stap, maar geeft gelijk al een beperking. Het gevoel, van dat altijd en overal de bus in, is er niet en dan is een groot deel al weg naar de buurtauto in hun garage of pak-fiets in de schuur.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Meltrain »

jorgo schreef:Berg aan de Maas wordt nu ook alleen maar bij die bewuste halte bediend meen ik, als tussenhalte van de lijnen 11/12 en 110. Door daar te stoppen, voorkomt men dat er door het dorp zelf gelust moet worden. Straks wordt deze halte de eindhalte van lijn 39. Het is dan apart, dat er niet even naar het dorp wordt doorgereden.
De brug over het Julianakanaal nabij Berg aan de Maas is nog t/m december 2017 volledig afgesloten. De huidige lijnen 11 en 12 rijden eigenlijk ook door Berg aan de Maas, maar kunnen dat door de afsluiting van de brug dus ook niet.
Mogelijk dat lijn 39 na afloop wel naar het dorp Berg aan de Maas rijdt en eventueel verder naar Urmond.
Voor reizigers die van het OV afhankelijk zijn, rijdt er een pendelbus naar de dichtstbijzijnde bushalte.
Bron: Rijkswaterstaat
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Zonnig »

@Meltrain, volgens mij staat er niet "t/m december 2017" maar tot medio 2017. Dat kan +/- 6 maanden schelen. Zie passage op de site van Rijkswaterstaat.

Afsluiting

Brug Berg wordt tijdens de reconstructie volledig afgesloten voor al het verkeer van 30 mei 2016 tot medio 2017. De afsluiting is noodzakelijk om de veiligheid van de weggebruikers te garanderen. Al vrij snel na de afsluiting zal de hele betonvloer van de brug weggebroken worden. Het is dan onmogelijk om de brug te gebruiken. Ook wordt de brug omhoog gevijzeld (het brugdek verspringt dan ten opzichte van de weg).
[/
i]
jorgo
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 07 feb 2014, 09:49

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door jorgo »

Dank Meltrain, dat verklaart een hoop. Ben er een tijdje niet geweest. Dan is Berg sws veilig.

@ Belbussen: die onzin werkt niet. Impulsreizigers hebben er niks aan. Het haalt iedere flexibiliteit uit je dagbesteding als je bijvoorbeeld al minimaal een uur van te voren moet weten wanneer je terugreist. Dat belbussen weinig gebeld worden komt m.i. niet omdat er geen vraag naar vervoer is, maar omdat mensen er geen zin in hebben of vergeten te bellen.

Het idee van een op een reguliere halte aansluitend busje dat in een aantal omliggende kernen aan- en afvoer van reizigers regelt, één van de opties die de Provincie voorstelde voor de zgn. Zoekgebieden, was op zich zo kwaad nog niet. Je zou even van te voren met de chauffeur kunnen bellen of hij je nog kan meenemen voor aansluiting op lijn 17 van 9:17 naar Maastricht. De chauffeur zou je bij drukte kunnen vragen dan wel ff tijdig naar kruispunt x of pleintje y te wandelen of hij zou even met de chauffeur van lijn 17 kunnen bellen dat hij misschien een paar minuten te laat is. En voor het overige zou hij zich wellicht wat meer kunnen terugverdienen door een persoonlijke relatie op te bouwen in de dorpen en tot de voordeur te rijden. Echter, zoals aangegeven, Geulle is geen zoekgebied met bedienings-eis. Misschien kan een wensbus ook zo functioneren.

Overigens: er is nu méér openbaar vervoer in Limburg dan we denken. Je kunt ook als niet-geïndiceerde de Regiotaxi bellen, die door Veolia iov de gemeenten en onder regie van de Provincie wordt geëxploiteerd ism regiocentrales en taxibedrijven. Maar: wie weet dit? Hoevaak gebeurt dit? Toegegeven, een zone kost je 3,80 euro en je moet een uur van te voren bellen, maar het is wel deur-tot-deur en ook buiten de kadans/laatste ritten/gebieden van de lijnbus.
https://www.veolia-transport.nl/limburg ... regiotaxi/
Bij de komende concessie wordt de Regiotaxi weer meer onder regie van de gemeenten zelf opgepakt en de gewone ov-functie vervalt dan ook meen ik, alleen de wmo-functie blijft overeind.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten