Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Hainje »

Oh dan hoor ik het graag van je, want dan ga ik dinsdag een dagje naar Utrecht denk ik.
Kan dan nog gebruik maken van het Brabants Bustientje, dat over het gehele traject van de Brabantliners geldig is. Dus ook al gebruik ik dat tientje maar één dag, dan nog ben ik goedkoper uit. :P
🍉
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Tochjo »

Daniel schreef:Denk 't wel, de eerste weken van het studiejaar zijn wel typisch de weken dat de grootste hoeveelheid bussen ingezet wordt op 12.
De lessen en colleges aan de Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht beginnen pas in de week van 5 september.
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Hainje: ik meldde al dat we maandag met een beetje geluk de eerste Hess bussen op lijn 12 zullen zien. Let wel, dit is de planning en van een planning kan worden afgeweken!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Hainje »

robertgvu schreef:Hainje: ik meldde al dat we maandag met een beetje geluk de eerste Hess bussen op lijn 12 zullen zien. Let wel, dit is de planning en van een planning kan worden afgeweken!
Oh ja, ook maar twee posts erboven. :')
Niet een heel klein beetje kippig ook. Scuzi! :@
🍉
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door rm7 »

De dubbelgelede Hessbussen zullen zeer waarschijnlijk als flexbus ingezet worden. De Groningse wagens worden ingezet vanuit Nieuwegein, met name in de ochtend en middagspitsen. Zoals hierboven al meerdere malen gezegd, dit zijn plannen en die kunnen wijzigen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

De stalling aan de Europalaan was leeg vanmiddag op een Optare, Citaro en Citaro LE na dus zo te zien hebben de HESSen gereden (al heb ik ze zelf niet gezien).

Verder qua omlopen opgevallen:
- streek rijdt weer op lijn 10
- lijn 74 blijkt nu ook een gelede rit te hebben, niet eerder gezien
- er blijkt nog altijd een omloop met Ambassador op lijn 38 te zijn, vreemde eend tussen de geledes
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Vanochtend reden alle drie de Hess-bussen als flexbus op lijn 12. Hoewel rijden, ik heb ze tussen half tien en tien uur alleen zien wachten. Lijn 12 was uiterst matig bezet! Ook twee Groningen Citaro's gezien op de omlopen 873 en 874 (lijnen 48 ((3314)) en 39 ((3198)) in dit geval). Er zijn tien omlopen (871-880) voor de Groningse Citaro's en op een aantal daarvan heb ik Citaro's (4060 en 4065) van de stad gezien. Ongetwijfeld ter compensatie van het (nog) ontbrekende aantal. De Groningse bussen zijn trouwens van grote afstand herkenbaar door het zilverkleurige dak en de afwijkende vorm van het dak.
Wat betreft lijn 38: ik heb in de daluren uitsluitend 12 meter bussen gezien, Citaro's van de stad op de 37 en VDL's uit alle streekvestigingen op de 38. Over lijn 10 valt nog te melden dat de streek weer een grote rol speelt evenals op lijn 11 als opvolger van de westelijke tak van lijn 30. Ook veel streek op de lijnen 19/39 en 95 (in ieder geval in de daluren).
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Hainje »

robertgvu schreef:Lijn 12 was uiterst matig bezet!
Komt denk ik vooral hier door:
Tochjo schreef:De lessen en colleges aan de Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht beginnen pas in de week van 5 september.
🍉
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Dat is zeker waar!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

robertgvu schreef:Ook veel streek op de lijnen 19/39 en 95 (in ieder geval in de daluren).
19/39 kenden altijd al redelijk wat streekinzet, dat waren vaak bussen die van de spitsdiensten op 65 af kwamen die immers maar één kant op rijden. Op 95 is 't wel nieuw, overigens zag ik die in de ochtendspits met een stadsgelede rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door wouter15 »

robertgvu schreef:Vanochtend reden alle drie de Hess-bussen als flexbus op lijn 12. Hoewel rijden, ik heb ze tussen half tien en tien uur alleen zien wachten. Lijn 12 was uiterst matig bezet! Ook twee Groningen Citaro's gezien op de omlopen 873 en 874 (lijnen 48 ((3314)) en 39 ((3198)) in dit geval). Er zijn tien omlopen (871-880) voor de Groningse Citaro's en op een aantal daarvan heb ik Citaro's (4060 en 4065) van de stad gezien. Ongetwijfeld ter compensatie van het (nog) ontbrekende aantal. De Groningse bussen zijn trouwens van grote afstand herkenbaar door het zilverkleurige dak en de afwijkende vorm van het dak.
Wat betreft lijn 38: ik heb in de daluren uitsluitend 12 meter bussen gezien, Citaro's van de stad op de 37 en VDL's uit alle streekvestigingen op de 38. Over lijn 10 valt nog te melden dat de streek weer een grote rol speelt evenals op lijn 11 als opvolger van de westelijke tak van lijn 30. Ook veel streek op de lijnen 19/39 en 95 (in ieder geval in de daluren).
Volgens het vervoersplan 2016-II hoort de 38 ook met 12 meter bussen te rijden in de daluren. Weet iemand trouwens of die Groningse LE's op standaard lijnen gaat rijden? Of is het iedere keer weer een verrassing?
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Etienne »

Tochjo schreef:De lessen en colleges aan de Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht beginnen pas in de week van 5 september.
Oh grappig. Ik dacht altijd dat de eerste lesdag de 29e augustus zou zijn. :shock: :oops:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Wouter 15: in principe geldt een vaste omloop voor de tien Groningse Citaro's (nummers 871-880). Er rijden er nu vier, ook de 3205 en 3316 zijn vandaag gezien. Zes moeten dus nog komen. Ik verwacht wel dat er afwijkingen zullen komen ten opzichte van de 'vaste' omlopen. Dat gold vandaag ook al voor de vaste omloop van de enige 18 meter stads Citaro in Nieuwegein (de 4150 maar weer eens). Volgens omloop rijdt de bus circa vier uur opgeteld in ochtend- en middagspits op 63/65. Vandaag is hij echter al gezien op lijn 77.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door wouter15 »

En welke buslijnen horen er dan bij omloop 871-880?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

wouter15 schreef:Volgens het vervoersplan 2016-II hoort de 38 ook met 12 meter bussen te rijden in de daluren
Maarja, mijn Amba-spot op 38 waarop robertgvu op reageerde was juist in de spits. Of rijdt lijn 38 soms alleen in de spitsrichting met 18-meter?
robertgvu schreef:Dat gold vandaag ook al voor de vaste omloop van de enige 18 meter stads Citaro in Nieuwegein (de 4150 maar weer eens). Volgens omloop rijdt de bus circa vier uur opgeteld in ochtend- en middagspits op 63/65. Vandaag is hij echter al gezien op lijn 77.
Daar lijkt het me ook weinig uit te maken... als er toch al een 18-meter Citaro op hoort dan maakt het weinig verschil of het nu een stads- of streekgelede is. In de streekgeledes zitten ook stadsstoeltjes immers.

Lijkt er trouwens op dat 63 nu in de avondspits ook gelede ritten richting Utrecht kent. Ik zag althans ook nog een 63 Geen Dienst langskomen op de Europalaan in de richting Vianen. Al met al viel me daar de hoeveelheid MAT-ritten wel op, maar dat is denk ik maar lastig te voorkomen gezien het nu 10x/uur rijden op 65 in de avondspits terwijl 'ie de andere kant op maar 4x/uur gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Hainje schreef:Oh dan hoor ik het graag van je, want dan ga ik dinsdag een dagje naar Utrecht denk ik.
Mocht je het nog lezen: de drie Hess'en stonden vanmorgen al in de rij om uit te rukken. Er leken nu wat meer Van Hools binnen te blijven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Hainje »

Was toen vergeten dat ik nog wat afspraken had staand vandaag. Dus niet kunnen gaan. :(
Neemt niet weg dat ik in de loop van de komende twee weken wel naar Utrecht wil gaan.
Toch bedankt voor het melden.
🍉
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

wouter15 schreef:En welke buslijnen horen er dan bij omloop 871-880?
Ik denk dat een gedetailleerde weergave teveel van het goede is om op deze site te zetten, vooral ook omdat er nu al - zo zag ik vanochtend - flink van wordt afgeweken. Het gaat om 18 verschillende lijnen van 38 t/m 287. Vrijwel allemaal restjes in de spitsuren die moeilijk elders inpasbaar zijn. Er zijn dan ook veel mat-ritten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Vandaag een middagje in Utrecht rondgekeken in de hoop nog wat "nieuw" materieel te spotten:
* twee LEs getroffen: de 3205 zat op 111 en de 3114 zat op 31. Nieuwegein rijdt de 111 dus weer nu de zomerdienst voorbij is.
* de 4363 (ex-busje van lijn 2) rijdt nu inderdaad op 126 maar die foto ging de mist in. Daarna ging de dienstregeling de mist in want de volgende rit stond met +20 nogsteeds in Maarssen (nogal veel bij een met 1 bus uitgevoerde halfuursdienst)
* de flexbussen voor lijn 12 hadden ze vandaag bij gebrek aan passagiers maar in de stalling gelaten
* op lijn 28 blijken nog altijd twee spitsomlopen dubbelgeleed te rijden
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Een LE'tje in het wild was hier meen ik nog niet langs gekomen. Ze vallen wel op zo zonder lijnkleurtjes...
Afbeelding
Qbuzz 3205 - Haarzuilens, Rijndijk

De chauffeur had blijkbaar de route nog niet zo heel vaak gereden, want zag 'm na het halteren bij Kasteel De Haar daar achteruit de zijstraat in steken om te keren in plaats van een paar meter door te rijden waar een rotonde ligt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Volgens ovzoeker vertrekt Qbuzz 3205 (Citaro LE) over een half uur op lijn 12 richting Utrecht CS.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Verrassend dat er opeens een LE op opdook. Deze week rijden nog niet eens alle DGBs namelijk. Wel lijkt er altijd wel een HESS uitgeprobeert te worden: vanmorgen werden de 4218 en 4220 langs spoor 21 geparkeerd als flexbus, de 4219 stond in de stalling.
Aan de Europalaan in totaal ook vier gele LEs vandaag dus die stromen nu ook rap in.

Vanmorgen had ik de stadsgelede uit Nieuwegein op 65 (4150 dacht ik) waarbij opviel dat bij het leesbaarder maken van de bestemmingen blijkbaar de streekbestemmingen zijn overgeslagen. "Plettenburg-Nrd" stond er in wel heel erg mini lettertjes op terwijl dat er bij de streekgeledes filmbreed op staat.
Verder was de 4505 vanmiddag wel heel bizar heet, ik brandde zowat m'n hand aan de stangen en had het gevoel stoelverwarming te hebben. Na het uitstappen op CS voelde 32 graden als heerlijk koel dus die bus moet richting de 40 graden gegaan zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Daniel schreef:Verrassend dat er opeens een LE op opdook. Deze week rijden nog niet eens alle DGBs namelijk. Wel lijkt er altijd wel een HESS uitgeprobeert te worden: vanmorgen werden de 4218 en 4220 langs spoor 21 geparkeerd als flexbus, de 4219 stond in de stalling.
Ik weet niet zeker of die 3205 er ook daadwerkelijk gereden heeft.

De 4219 en 4220 stonden vanmiddag op de oude eindhalte van lijn 12 bij AZU.
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Vandaag de 3114 als versterkingswagen op lijn 35 i.v.m. te verwachten drukte bij de Maarsseveense plassen. Dat zou morgen zo maar weer kunnen gebeuren. De oplettende lezer merkt op dat deze inzet geschiedt vanaf de Europalaan en niet vanaf de Morsebaan. Vanochtend waren drie van de vier LE's op de Europalaan aanwezig. Dat zou te maken hebben met werkzaamheden aan de communicatieapparatuur. Officiële standplaats is nog steeds Nieuwegein. Overigens nog geen spoor van de zes resterende LE's.
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Nog een laat bericht. Jan van Zijtveld belde net met de mededeling dat hij rond acht uur vanavond bij het Oorsprongpark de 3198 op lijn 8 aantrof. Duidelijk dus, de inzet lijkt willekeurig en uiteindelijk los van elke planning/opzet. Dat maakt het wel leuk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten