Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zou bij het gerealiseerde knooppunt in ALblasserdam kijken of je een busverbinding Alblasserdam knooppunt - H.I.Ambacht / Zwijndrecht met 2x/uur kan realiseren. De lijnen uit Rotterdam moeten toch op elkaar aansluiten lijkt me op dat knooppunt wil je een beetje hoge frequentie kunnen bieden.

Door de route iets aan te passen en in te korten kan je redelijk DRU-neutraal de frequentie op het stuk Zwijndrecht - H.I.Ambacht - Alblasserdam, zodat de lijn aantrekkelijker wordt om te gebruiken met behoud van twee taxibusjes in gebruik.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Daniel »

Maar is er überhaupt vraag naar zo'n verbinding? In het foldertje van Arriva bij de start van de concessie in 2003 werd al genoemd dat er een ringlijn door de Drechtsteden zou gaan komen, die de hier genoemde onderlinge verbindingen zou bieden, maar die is er nooit gekomen. Heeft ongetwijfeld een goede reden :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat Arriva scherp heeft ingeschreven en hierdoor de financiën niet kan opbrengen om deze ringlijn te bieden. Arriva bood forse uitbreidingen in voorzieningen om de concessie te winnen. Dat kan voor- en nadelen hebben voor Arriva.

Wat niet geboden wordt, zal nooit bekend zijn qua nut. Ik denk daarnaast dat uursdiensten in stedelijk gebied niet echt aantrekkelijk zijn, wat je wel ziet met die ontsluitende ringlijnen. Ik zou dan extra budget gaan zoeken om alle stedelijke uursdiensten naar halfuursdiensten om te zetten. Er zullen vast gemeentes zijn, die voor hun inwoners daar een potje willen hebben (in het kader van minder WMO-kosten).
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door OVinspecteur »

De enige referentie van betekenis is waarschijnlijk het gebruik van de tunnel onder de Noord, dat veel groter is geworden dan ooit werd voorzien. Zonder auto kun je nu eenvoudigweg niet aan een dagelijkse pendel tussen de noordelijke en de westelijke Drechtsteden beginnen. Maar waarom zou die vraag er niet zijn tussen zulke grote kernen met woon- en werkgebieden die als het ware aan elkaar geregen liggen? Wellicht is het op dag 1 nog moeilijk, maar er zullen snel meer reizigers komen denk ik.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door OVinspecteur »

Andere suggesties:
Lijn 2: Komt in het noorden van Dubbeldam te dicht bij de frequentere lijn 5; daarom alleen het midden en het zuiden van Dubbeldam gaan bedienen met een gestrekte lijn en doorrijden naar station Stadspolders. Lijn 1 hoeft daar dan ook niet terug te keren om Stadspolders met het ASZ en het Leerpark te verbinden. Aan de Overkampweg een halte toevoegen bij de torenflat en het Stedelijk Dalton Lyceum.

Lijn 388: Sliedrecht overslaan en doorrijden over de N214 scheelt algauw een minuut of 8 denk ik. Ook voor de overstap bij Papendrecht N3 vanuit Utrecht en de Alblasserwaard richting Alblasserdam en R'dam (R-net). Reizigers naar station Dordrecht stappen niet meer over op de trein, maar blijven in de bus zitten en daarmee duurt de reis dan net wat korter. Extra haltes kunnen er komen langs de N214 t.h.v. Oud-Alblas, Wijngaarden en de N216/Slingelandse plassen (overstap op lijn 74). Vanuit Sliedrecht en Stadspolders kun je nog altijd via Gorinchem naar Utrecht reizen.

Bij het ASZ (Dordwijk) moet snel een fatsoenlijk busstation komen met een fietsenstalling e.d. i.p.v. die noodhalte van nu. ASZ locatie Amstelwijck wordt trouwens eind dit jaar al gesloten en daar naartoe overgeheveld, dus die arbeidsplaatsen en bezoekers komen er dan bij.
Laatst gewijzigd door OVinspecteur op za 20 aug 2016, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Stefan »

Vind zelf die haltes bij ziekenhuis Dordwijk ook behoorlijk ondermaats. Zijn geen van allen verhoogd en bij de halte richting het centrum is het best beroerd halteren...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Daniel »

CamilleKreemers schreef:Ik denk dat Arriva scherp heeft ingeschreven en hierdoor de financiën niet kan opbrengen om deze ringlijn te bieden. Arriva bood forse uitbreidingen in voorzieningen om de concessie te winnen. Dat kan voor- en nadelen hebben voor Arriva.
Let wel, dit gaat al om de concessie uit 2003 he. De forse uitbreidingen op diverse streekverbindingen kwamen pas in de concessie per 2007. In 2003 werd dus expliciet over een in te voeren ringlijn geschreven.
OVinspecteur schreef:Lijn 2: Komt in het noorden van Dubbeldam te dicht bij de frequentere lijn 5; daarom alleen het midden en het zuiden van Dubbeldam gaan bedienen met een gestrekte lijn en doorrijden naar station Stadspolders. Lijn 1 hoeft daar dan ook niet terug te keren om Stadspolders met het ASZ en het Leerpark te verbinden. Aan de Overkampweg een halte toevoegen bij de torenflat en het Stedelijk Dalton Lyceum.
Is door de hogere frequentie reizen via het station naar het Leerpark niet sowieso aantrekkelijker? Lijn 1 trok tussen Stadspolders en Dubbeldam al relatief weinig reizigers om aannemelijk dezelfde reden. Ik zie trouwens niet echt hoe je lijn 2 in het noorden/midden van Dubbeldam nog sneller kunt maken als nu, naar Stadspolders afbuigen lijkt het meest logisch om te doen na halte Zwembad De Dubbel.
Ook komt het vrij ongelukkig uit zolang je geen andere lijnen hebt die op station Stadspolders zouden eindigen: de huidige ligging is optimaal voor ofwel doorkoppelen of op zichzelf keren, waardoor je bij doorrijden naar station Stadspolders zowel een lange kering krijgt als een extra bus nodig hebt.
Lijn 388: Sliedrecht overslaan en doorrijden over de N214 scheelt algauw een minuut of 8 denk ik.
Hier overschat je de winst. Vergelijken van lijn 388 en 389 in oude dienstregelingen leert dat het 13 vs. 9 minuten duurt, je wint dus slechts 4 minuten. Verder heb je juist redelijk wat reizigers van/naar Sliedrecht terwijl er vrij weinig naar Dordrecht gaan. Je benadeelt dus meer reizigers dan je er een minimaal voordeeltje geeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door CamilleKreemers »

Kun je lijn 5 niet een beetje aanpassen, zodat wellicht lijn 2 volledig vervallen kan? Dat zou ervoor kunnen worden dat je een efficiënter netwerk kan krijgen tegen minder kosten. Ziekenhuis - Leerpark - Station wordt toch door tig lijnen geboden.

Wie heeft trouwens een busboekje waarin de Dordse lijn 1 staat? Ik ben aan het kijken of er wellicht geld over is om deze lijn (deels) terug te brengen, maar ik weet de rijtijden en route niet. Wellicht dat je dan EN de dwarsverbinding EN een besparing kan realiseren. Je mag pb sturen als je het hebt.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door OVinspecteur »

Daniel schreef:
OVinspecteur schreef:Lijn 2: Komt in het noorden van Dubbeldam te dicht bij de frequentere lijn 5; daarom alleen het midden en het zuiden van Dubbeldam gaan bedienen met een gestrekte lijn en doorrijden naar station Stadspolders. Lijn 1 hoeft daar dan ook niet terug te keren om Stadspolders met het ASZ en het Leerpark te verbinden. Aan de Overkampweg een halte toevoegen bij de torenflat en het Stedelijk Dalton Lyceum.
Is door de hogere frequentie reizen via het station naar het Leerpark niet sowieso aantrekkelijker? Lijn 1 trok tussen Stadspolders en Dubbeldam al relatief weinig reizigers om aannemelijk dezelfde reden. Ik zie trouwens niet echt hoe je lijn 2 in het noorden/midden van Dubbeldam nog sneller kunt maken als nu, naar Stadspolders afbuigen lijkt het meest logisch om te doen na halte Zwembad De Dubbel.
Ook komt het vrij ongelukkig uit zolang je geen andere lijnen hebt die op station Stadspolders zouden eindigen: de huidige ligging is optimaal voor ofwel doorkoppelen of op zichzelf keren, waardoor je bij doorrijden naar station Stadspolders zowel een lange kering krijgt als een extra bus nodig hebt.
Wellicht dwars over het Damplein. Misschien moet de gemeente daar dan nog wat aan de inrichting doen. Je krijgt dan zoiets: Eikenlaan - Kastanjelaan - Gravensingel - Dubbelsteynlaan West - Damplein - Dubbelsteynlaan Oost - Provincialeweg. Diverse haltes moeten verplaatst worden uiteraard. Op station Stadspolders stoppen de treinen tijdens de kwartierdienst in beide richtingen tegelijkertijd. Als je daar goed op aansluit, is de kering kort en ontstaat er tegelijkertijd een extra reismogelijkheid tussen Dubbeldam en het CS. De doorkoppeling zou ik dan aan de centrumkant bekijken. Veel bussen zullen daar wellicht een andere tijdligging krijgen vanwege het vervallen van de IC Den Haag - Venlo, is het niet?
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door OVinspecteur »

Daniel schreef:
Lijn 388: Sliedrecht overslaan en doorrijden over de N214 scheelt algauw een minuut of 8 denk ik.
Hier overschat je de winst. Vergelijken van lijn 388 en 389 in oude dienstregelingen leert dat het 13 vs. 9 minuten duurt, je wint dus slechts 4 minuten. Verder heb je juist redelijk wat reizigers van/naar Sliedrecht terwijl er vrij weinig naar Dordrecht gaan. Je benadeelt dus meer reizigers dan je er een minimaal voordeeltje geeft.
Mogelijk wel ja, maar we zullen moeten weten waar die reizigers na station Sliedrecht blijven. Pakken ze de trein of moeten ze bijv. naar Boskalis, dan verandert alleen hun reisroute. En passagiers uit Sliedrecht zelf kunnen nog steeds via Gorinchem reizen.

Trouwens bizar dat de cijfers van de halte Papendrecht N3 zijn weggelaten uit het overzicht in bijlage E. De nieuwe vervoerder wordt zo een rad voor de ogen gedraaid.
Laatst gewijzigd door OVinspecteur op zo 21 aug 2016, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door OVinspecteur »

Voor het westelijk deel van de voormalige lijn 1 heb ik een idee om er een nieuwe tangent van te maken. Deze reed vanuit Wielwijk via Crabbehoff en station Zuid naar ASZ (Dordwijk). Voor Scholieren krijgt deze lijn betekenis als wordt doorgereden naar het Leerpark En dan wellicht verder naar de Krommedijk, Oranjelaan (lijn 3 en 4), Noordendijk (Energieplein) - Merwekade met een goede aansluiting op de waterbussen. Waarschijnlijk alleen tijdens de spits- en schooltijden. Maar lijkt me het proberen waard.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Stefan »

OVinspecteur schreef:Mogelijk wel ja, maar we zullen moeten weten waar die reizigers na station Sliedrecht blijven. Pakken ze de trein of moeten ze bijv. naar Boskalis, dan verandert alleen hun reisroute. En passagiers uit Sliedrecht zelf kunnen nog steeds via Gorinchem reizen.
Er stappen altijd een behoorlijk aantal mensen in en uit op station Sliedrecht. Veel werkt op 't industrieterrein, maar ook veel mensen komen uit het dorp zelf. Denk niet dat je deze mensen kwijt wilt raken...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Daniel »

CamilleKreemers schreef:Kun je lijn 5 niet een beetje aanpassen, zodat wellicht lijn 2 volledig vervallen kan? Dat zou ervoor kunnen worden dat je een efficiënter netwerk kan krijgen tegen minder kosten. Ziekenhuis - Leerpark - Station wordt toch door tig lijnen geboden.
Dat moet je niet willen, lijn 5 is juist één van de sterkste lijnen mede doordat die een heel snelle route met veel busbaan over de Provincialeweg heeft. Zeker in het gedeelte van Stadspolders dat verder van het station ligt wordt hij daardoor veel gebruikt, maar ook de haltes dichter bij het station doen het nog erg goed.
Wil je lijn 2 kunnen vervangen dan krijg je een forse slinger via Dubbeldam wat je al gauw een kwartier kost (via de Nijhofflaan rijden heeft bv. niet echt zin, dan bedien je juist het gebied waar vanuit men nu al naar de Provincialeweg wandelt om lijn 5 te nemen).
Wie heeft trouwens een busboekje waarin de Dordse lijn 1 staat? Ik ben aan het kijken of er wellicht geld over is om deze lijn (deels) terug te brengen, maar ik weet de rijtijden en route niet. Wellicht dat je dan EN de dwarsverbinding EN een besparing kan realiseren. Je mag pb sturen als je het hebt.
Ik heb er meerdere. Voor de route kan je op de wiki kijken, de rijtijd is exact een uur voor Wielwijk - Stadspolders - Wielwijk (dienstregeling 2010). Dat is ook de reden dat de ritten die in de ene richting via Drechtwerk reden in de tegenrichting Sterrenburg oversloegen, zo blijft de rijtijd op een uur.
Wel iets om rekening mee te houden is dat lijn 1 zover die met een grote bus reed altijd aan lijn 4 gekoppeld zat wegens ontbrekende pauzevoorzieningen langs lijn 1. Daar is in 2007 het eerste dienstrooster van de concessie nog op afgekeurd wat lijn 1 als losse omloop had.
OVinspecteur schreef:Wellicht dwars over het Damplein. Misschien moet de gemeente daar dan nog wat aan de inrichting doen. Je krijgt dan zoiets: Eikenlaan - Kastanjelaan - Gravensingel - Dubbelsteynlaan West - Damplein - Dubbelsteynlaan Oost - Provincialeweg. Diverse haltes moeten verplaatst worden uiteraard.
Dat komt niet echt veel sneller op mij over en je gaan dan juist het midden van Dubbeldam meer bedienen terwijl het noorden wat juist het verst van enige lijn zit veel minder.
Op station Stadspolders stoppen de treinen tijdens de kwartierdienst in beide richtingen tegelijkertijd. Als je daar goed op aansluit, is de kering kort en ontstaat er tegelijkertijd een extra reismogelijkheid tussen Dubbeldam en het CS. De doorkoppeling zou ik dan aan de centrumkant bekijken. Veel bussen zullen daar wellicht een andere tijdligging krijgen vanwege het vervallen van de IC Den Haag - Venlo, is het niet?
Nee zo werkt dat niet, immers sluiten er nu toch al geen bussen echt aan op die IC (da's meer een toevalligheid). Gezien de plannen voor de nieuwe dienstregeling krijgt station Dordrecht een vrij nette knoop in de nieuwe dienstregeling wat voor de bussen betekend dat ze net zoals nu in het centrum zullen moeten blijven kruisen om op handige tijden op CS te zijn. Dat is dus je vaste punt in de dienstregeling (ook al wenselijk voor aansluitingen tussen de stadsbussen onderling) en zorgt ervoor dat je vast zit aan een rondje van maximaal 30 minuten door de oostelijke wijken. Doe je er langer dan een kwartier over naar het eindpunt dan zit je vast aan of een lange kering op (in dit geval) station Stadspolders of een lijn die uit de knoop op CS ligt en dus in één richting nergens op aansluit.
Stefan schreef:Er stappen altijd een behoorlijk aantal mensen in en uit op station Sliedrecht. Veel werkt op 't industrieterrein, maar ook veel mensen komen uit het dorp zelf. Denk niet dat je deze mensen kwijt wilt raken...
Precies, daar doelde ik op. Er zit echt een breuk in de bezetting van de 388 bij station Sliedrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Stefan »

Ik heb komende week 3 slagen 388, op verschillende tijdstippen, zal voor de grap eens naar de aantallen in- en uitstappers gaan kijken. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door CamilleKreemers »

Daniel schreef:
CamilleKreemers schreef:Kun je lijn 5 niet een beetje aanpassen, zodat wellicht lijn 2 volledig vervallen kan? Dat zou ervoor kunnen worden dat je een efficiënter netwerk kan krijgen tegen minder kosten. Ziekenhuis - Leerpark - Station wordt toch door tig lijnen geboden.
Dat moet je niet willen, lijn 5 is juist één van de sterkste lijnen mede doordat die een heel snelle route met veel busbaan over de Provincialeweg heeft. Zeker in het gedeelte van Stadspolders dat verder van het station ligt wordt hij daardoor veel gebruikt, maar ook de haltes dichter bij het station doen het nog erg goed.
Wil je lijn 2 kunnen vervangen dan krijg je een forse slinger via Dubbeldam wat je al gauw een kwartier kost (via de Nijhofflaan rijden heeft bv. niet echt zin, dan bedien je juist het gebied waar vanuit men nu al naar de Provincialeweg wandelt om lijn 5 te nemen).
Wie heeft trouwens een busboekje waarin de Dordse lijn 1 staat? Ik ben aan het kijken of er wellicht geld over is om deze lijn (deels) terug te brengen, maar ik weet de rijtijden en route niet. Wellicht dat je dan EN de dwarsverbinding EN een besparing kan realiseren. Je mag pb sturen als je het hebt.
Ik heb er meerdere. Voor de route kan je op de wiki kijken, de rijtijd is exact een uur voor Wielwijk - Stadspolders - Wielwijk (dienstregeling 2010). Dat is ook de reden dat de ritten die in de ene richting via Drechtwerk reden in de tegenrichting Sterrenburg oversloegen, zo blijft de rijtijd op een uur.
Wel iets om rekening mee te houden is dat lijn 1 zover die met een grote bus reed altijd aan lijn 4 gekoppeld zat wegens ontbrekende pauzevoorzieningen langs lijn 1. Daar is in 2007 het eerste dienstrooster van de concessie nog op afgekeurd wat lijn 1 als losse omloop had.
Lijn 5: gewoon laten liggen zoals nu. Ik breid de frequentie wel uit, maar door de provincie is niet volledig de telcijfers gegeven op OVC (lijn 5 mist). Anders weet ik niet hoe je lijn 5 ontlasten kan.

Voor lijn 1 gaat het om de precieze route en rijtijden. Ik vind net echter de route uit 2006 (dat is niet heel recent meer) met de route erin. Ik dacht sowieso dat je beter op een kant aan moet sluiten op een andere buslijn, mocht je wel de bus groter maken door drukte. Ik neem aan dat je daar ook niet vrolijk van wordt. Wordt een dwarsverbinding trouwens niet belangrijker voor Dordrecht als Amstelwijck verplaatst naar Leerpark?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Daniel »

CamilleKreemers schreef:Voor lijn 1 gaat het om de precieze route en rijtijden. Ik vind net echter de route uit 2006 (dat is niet heel recent meer) met de route erin. Ik dacht sowieso dat je beter op een kant aan moet sluiten op een andere buslijn, mocht je wel de bus groter maken door drukte. Ik neem aan dat je daar ook niet vrolijk van wordt. Wordt een dwarsverbinding trouwens niet belangrijker voor Dordrecht als Amstelwijck verplaatst naar Leerpark?
De route uit 2006 is nogal anders vergeleken met de laatst gereden route, da's niet de handigste om vanuit te gaan dus (sowieso omdat de verbinding Oudelandshoek - Vissershoek erg weinig reizigers trok). Laatste routevariant is deze geweest.
Hoe bedoel je trouwens het aansluiten op een andere buslijn? Erop overstappen was met de oude route van lijn 1 niet zo zinvol, of bedoel je een doorkoppeling? Precieze rijtijden heb je ook nog niet met een recenter busboekje gezien er wat weinig haltes in staan.

De behoefte aan een dwarsverbinding is overigens de laatste jaren niet echt verandert: waar het huidige Ziekenhuis Dordwijk staat bevindt zich al tijden een ziekenhuis. In de tijd (zeker voor Arriva kwam) dat lijn 1 reed was Amstelwijck wel nog een belangrijker locatie, maar ook daarvoor was de dwarsverbinding nuttig. Het verschil zat 'm meer in voor welke wijken die het relevantst was.
Wat het voornaamste probleem is waardoor lijn 1 waarschijnlijk ten onder gegaan is zijn de ritprijzen: in het strippenkaarttijdperk was het vaak goedkoper om lijn 1 te nemen (was de enige onderlinge verbinding tussen de wijken in zone 5370) maar met de komst van de kilometertarieven werd de prijs, mede door de slingerroute van lijn 1, nagenoeg gelijk aan die van reizen via het station. En tja, dan wordt de keuze tussen 4x/uur of 1x/uur een bus opeens wel heel makkelijk natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door CamilleKreemers »

Ik vind de route nog redelijk gestrekt lijken tussen Amstelwijck en Dordwijk. De route aan de andere kant lijkt wel sightseeing. Daarnaast bied ik de route tot Stadspolders, waar ik op de trein wil aansluiten. Weet niet of ik die keuze moet gaan doen...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Daniel »

Valt nog tegen hoor, de lus via Sterrenburg kost nog redelijk wat tijd. Maar tussen Dordtwijk en Stadspolders werd behoorlijk geslingerd inderdaad, heb ooit bij een bijzondere afwijkende inzet dezelfde bus op dezelfde rit in Stadpolders en Sterrenburg op de foto kunnen krijgen doordat ik met de fiets sneller was :mrgreen:
Aansluiten op de trein bij Dordrecht Stadspolders zou ik niet speciaal op gaan plannen. Het is eigenlijk een niet heel logische lijn om op over te stappen, hij bediende vooral de omwonenden van de lijn en ook amper forensen. De spitsbezetting op lijn 1 kwam met name van het verkeer naar Drechtwerk vanuit Stadspolders maar dat is via CS net zo snel te bereiken (al is de korte rit op lijn 5 die verder reed als lijn 8 inmiddels alweer opgeheven).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door OmniLezer »

regenmaker schreef:
OmniLezer schreef:Waarom pakken ze dan geen streekbussen van Achterhoek-Rivierenland, want alle lijnen rijden daar toch ééns in het uur of niet. Lijn 74 is de enige lijn die daar 4x in het uur rijdt en lijn 73 wordt toch opgeheven. De meeste stadsdiensten worden daar toch met buurtbusjes of Optare's uitgevoerd. Met die streekbussen kan je dan de versterkingsritten van lijn 5 uitvoeren of de stadsbussen van lijn 92 en 88 verplaatsen.
1. Lijn 73 wordt daar niet opgeheven, wordt een spitslijn.
2. Lijnen 23, 24 en 28 rijden ook in de spits 4x/uur!
3. Overigens rijdt lijn 72 de hele week 2x/uur.

Dus nee, jij hebt totaal geen kennis van Achterhoek-Rivierenland. :N
Zou jij me het dan in een notendop kunnen uitleggen Pro-meester kennis @regenmaker?
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door OVinspecteur »

Wijken met een grote bebouwingsdichtheid en lange omwegen naar het ASZ/Sportboulevard en het Leerpark hebben denk ik het meest baat bij een tangentiële bus. Dubbeldam kent juist een vrij lage bebouwingsdichtheid, maar blijft wel een verbinding met het stadscentrum nodig hebben. Vandaar mijn pleidooi voor lijn 2 Centrum - CS - Leerpark - ASZ - Dubbeldam Zuid - station Stadspolders, hoewel ik niet weet of die vanaf het centraal station binnen 15 min. gereden kan worden.

Kansrijke routedelen voor een tangentiële bus lijken me:
1) Admiraalsplein - Abel Tasmanstraat - De Savornin Lohmanweg - Thorbeckeweg - Talmaweg - Galileïlaan (station Zuid) - Kapteynweg - ASZ/Sportboulevard - Leerpark;
2) Station Zwijndrecht - Stadsbrug - Brouwersdijk - Julianaweg (Essenhof)- Mariastraat - Leerpark - ASZ/Sportboulevard;
3) Station Stadspolders/Bieshof - Groenezoom (scholen) - Hastingsweg - Provincialeweg - Crayensteynstraat (scholen) - Krommedijk - Leerpark - ASZ/Sportboulevard (een routewijziging van lijn 2 niet meegerekend);
4) Merwekade (waterbus) - Noordendijk (Energieplein) - Oranjelaan - Krommedijk - Leerpark - ASZ/Sportboulevard.

Of de sociale werkplaats van Drechtwerk op het westelijke industrieterrein nog in die vorm bestaat betwijfel ik.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Daniel »

Ik weet wel heel zeker dat jij het effect van een tangentiële lijn nogal overschat. Sommige van de verbindingen die je noemt zijn er in het verleden geweest en niet voor niets allang weer vervallen.
Dordrecht is er gewoon te klein voor om er echt meerwaarde uit te halen. Immers ben je vanuit zo'n beetje elke wijk wel binnen een half uur bij het ziekenhuis. De meeste wijk-station stukjes doe je immers maar een kwartiertje over.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door OVinspecteur »

Zover ik weet alleen de eerste route tot het ASZ, maar met een grote omweg door Sterrenburg. En ik dacht in eerste instantie alleen aan de spits- en schooltijden, eventueel met kleiner materieel. Wanneer je een reis van 30 min. met overstap terug kunt brengen tot 10 min. zonder, dan zal daar heus wel markt voor zijn. Zeker als je zo'n reis dagelijks heen en terug moet maken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Daniel »

De provincie Zuid-Holland heeft onlangs het "Beleidskader Openbaar Vervoer DAV" gepubliceerd, wat de laatste stap voorafgaand aan het vaststellen van het PvE voor de nieuwe concessie is.
Wat in dit document opvalt is onder meer het oprekken van de maximale afstand naar een halte tot 500 meter (o.b.v straal vanaf de halte, niet meer op loopafstand - hopelijk denken ze daarbij wel aan het vele water in dit gebied) en een relatief laag vereist voorzieningenniveau. Zo mogen bv. de kernen met dekkingseis (Dordrecht, Zwijndrecht, Papendrecht, Alblasserdam, Hendrik Ido Ambacht, Gorinchem, Leerdam, Hardinxveld-Giessendam en Sliedrecht) 's avonds en op zondag ook vraagafhankelijk bediend worden, dit met uitzondering van Dordrecht overigens. Op Hardinxveld na hebben die nu allemaal nog een vaste lijn op die momenten.

Interessant is wel dat men het ook uitdrukkelijk heeft over het accepteren van vervoerbewijzen uit aangrenzende concessies op lijnen die daar een sterke relatie mee hebben. Als dat uiteindelijk doorgaat zou het een goede verbetering zijn voor bv. de lijnen die tussen Vianen en Utrecht rijden waar de nodige overlap van concessies bestaat.

Materieel hoeft in de nieuwe concessie verder niet nieuw te zijn, maar een verplichte overname bestaat er alleen voor de hybride bussen en voor elektrische bussen die in 2017 schijnen in te gaan stromen. De treinen hoeven dus niet overgenomen te worden en als ze dat wel worden is een schilderbeurt vereist want ze moeten de R-Net kleuren krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door nvdw »

Daniel schreef:Zo mogen bv. de kernen met dekkingseis (Dordrecht, Zwijndrecht, Papendrecht, Alblasserdam, Hendrik Ido Ambacht, Gorinchem, Leerdam, Hardinxveld-Giessendam en Sliedrecht) 's avonds en op zondag ook vraagafhankelijk bediend worden, dit met uitzondering van Dordrecht overigens. Op Hardinxveld na hebben die nu allemaal nog een vaste lijn op die momenten.
Het PvE voor de huidige concessie is ook al vrij karig ten opzichte van het voorzieningenniveau dat Arriva nu biedt. Dat wordt in de praktijk ondervangen door het huidige kilometercontract en straks een minimaal aantal dienstregelinguren. Bovendien zal een vervoerder liever een compacter wagenpark hebben met bussen die de hele dag rijden dan een 100 bussen waarvan er 80 alleen in de spits rijden.
Daniel schreef:Interessant is wel dat men het ook uitdrukkelijk heeft over het accepteren van vervoerbewijzen uit aangrenzende concessies op lijnen die daar een sterke relatie mee hebben. Als dat uiteindelijk doorgaat zou het een goede verbetering zijn voor bv. de lijnen die tussen Vianen en Utrecht rijden waar de nodige overlap van concessies bestaat.
Met daarbij dus de opmerking in het document dat de provincie (en niet de vervoerder) hier op verzoek in overleg moet treden met de andere concessieverleners.

In verband met het omleggen van lijn 181 via Papendorp is al afgesproken dat de Utrechtse abonnementen tussen Vianen en Utrecht geaccepteerd worden; ik durf mijn hand er echter niet voor in het vuur te steken of ook alle andere Arriva-bussen tussen Utrecht CS en Busstation Lekbrug in dat arrangement zitten.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door OVinspecteur »

De verplichting voor een bushalte bij de begraafplaats Essenhof schijnt in het eisenpakket van de nieuwe concessie te komen:
http://dordtcentraal.nl/actueel/bushalte-bij-essenhof/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 42 gasten