Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Tenzij men lijn 2/lijn 50 alsnog een kwartier gaat schuiven op De Punt. Een belangrijke reden was in de avonduren de verslechtering voor de Korrewegwijk, dacht ik (vertrek .42).
Met de route over de Van Iddekingeweg zou je dan om .38 aan komen. En met een hogere betrouwbaarheid. Aansluiting IC en andere treinen.
Dan zou deze lijn dus wel doorrijden naar P+R Zernike.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

Nee, want het is dienstregelingstechnisch nog steeds makkelijker om de ritten naar De Punt te koppelen aan de ritten naar station Noord. Dan kun je de hele dag in hetzelfde patroon rijden. 's Avonds heeft Zernike meer dan genoeg aan 2 keer per uur lijn 11 (of 1), het is dan logisch dat de ritten naar Zernike op dat moment niet rijden en je alleen de ritten naar Station Noord hebt. Voor de Wijert geldt hetzelfde, de ritten tot de Wijert zijn 's avonds niet nodig. Het is dan logischer om die trajecten aan elkaar te koppelen. Hetzelfde doe je met de trajecten die je wel de hele dag wil laten rijden, die koppel je dan ook aan elkaar. Op die manier krijg je dat de ritten van (ik noem maar wat) :05 en :35 altijd van station Noord naar Eelde rijden en die van :20 en :50 altijd van Zernike naar De Wijert. Dat is voor de reiziger logischer. En op het Hoofdstation kun je richting Zernike sowieso beter overstappen op lijn 15, want dat is veel sneller dan de sightseeingsroute door Paddepoel.
Basislijn
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door menno47 »

Groningen neemt na de zomer afscheid van de extra lange groene stadsbussen. Ze vormden een opvallende verschijning in de binnenstad maar voldoen niet. De bussen gaan naar Utrecht waar ze alleen maar in de stad rijden. Met veel optrekken en remmen wekt de bus stroom op die in accu’s wordt opgeslagen voor onderweg. Dat gebeurt te weinig op de huidige route. De bussen vielen bovendien geregeld in storing.

Lees meer: http://www.dvhn.nl/groningen/Superlange ... 87020.html
Laatst gewijzigd door Wubbo op za 09 jul 2016, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat ivm copyright ingekort
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Vraagje, mag je zo citeren van een internetsite? Ik heb persoonlijk geen idee
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Net het antwoord gekregen op mijn inspraakreactie omtrent de nieuwe lijn 2/9:
Het Dagelijks Bestuur OV-bureau heeft met betrekking tot de nieuwe koppelingen besloten dat de huidige tak van lijn 2 naar Eelde aan de huidige tak van lijn 9 naar Selwerd en Station Noord wordt gekoppeld. De huidige tak van lijn 9 uit de Wijert wordt gekoppeld aan Paddepoel en Zernike. De reden dat niet gekozen is voor de koppeling tussen Eelde, Hoofdstation en Zernike/Reitdiep is dat de basisdienst Eelde - Hoofdstation - Station Noord betreft. Op momenten dat de frequenties omlaag gaan (zoals in weekenden, avonden en vakanties) dan blijft altijd (Eelde -) Hoofdstation - Station Noord op dezelfde tijdstippen rijden. Dit is wel zo logisch en duidelijk voor de reiziger. Reitdiep/Zernike - De Wijert vervalt dan en daar wordt dan door andere buslijnen een busverbinding geboden. De extra voorgestelde spitsrit gaat wel vanaf De Punt/Eelde naar Zernike rijden. Vertrek in De Punt is 07:30 en aankomst op Zernike is 08:35
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Zou dat dan door een Capacity gereden gaan worden in de extra spitsrit?
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Een CapaCity ga je nooit door Eelde krijgen. Ik vermoed geen koppeling aan de 15 aangezien De Punt > Station nu 27 minuten is en het traject naar Zernike vanaf Hoofdstation met de 9 25 minuten is.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Lijn 9 Hoofdstation - Zernike is 20 minuten, 8.13 komt die rit dan aan op station?
Ik neem aan dat deze gewoon als lijn 9 op zichzelf keert en naar De Wijert-Zuid gaat.
Edit: ik weet eigenlijk niet of dat wel klopt. Stel dat die 8.40 weer terug keert. Dan betekent dat tegelijk dat de rit van Station Noord naar Eelde om 8.55 vertrekt, dan ben je nooit op tijd in De Punt. Je komt een kwartier niet goed uit.

Vertrektijd De Punt betekent dat je tussen de twee drukste bussen van 7.18 en 7.45 zit, alleen zal dat de laatste ook voldoende ontlasten?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Wubbo »

CamilleKreemers schreef:Vraagje, mag je zo citeren van een internetsite? Ik heb persoonlijk geen idee
Nee, ik heb dus inmiddels het citaat ingekort. De regels over nieuwsberichten staan bovenaan in dit forum (en in de andere regionale fora).
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeroenSpock »

Nicketick schreef:Een CapaCity ga je nooit door Eelde krijgen.
Lukt wel hoor 8-) Maar het mag niet, gemeente Tynaarlo wil daar geen gelede bussen hebben.
Gelukkig slapen die ambtenaren als de nachtbus er langs dendert
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

De nachtbus door Eelde (1x/week) rijdt alleen over de hoofdweg. Het toeristische rondje blijft de nachtbrakers bespaart.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Edit: oké te serieus :mrgreen:
Inhoudelijk: met extra spitsritten beperk je de problemen al flink. Qbuzz kan wel iets beter plannen om de drukte te spreiden wellicht, lijn 2 is vaak te vroeg op Station, terwijl lijn 9 een deel van de reizigers net zo goed mee kan nemen.
Laatst gewijzigd door gebruiker77 op zo 10 jul 2016, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Chrysa »

gebruiker77 schreef:Ik denk niet dat je dat een toeristisch rondje kan noemen.
Denk dat je zijn opmerking iets te serieus neemt.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Het Wouter van Doeverenplein is voorzien van een verkeersregelinstallatie met twee lampen (rood en oranje) voor de doorstroming van de bus. Foto van gemeente
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Weet iemand waarmee de HESS bussen eigenlijk worden vervangen? Ik kan mij vaag iets herinneren van een CapaCity L die op bezoek is geweest, maar wordt dat em ook?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

De route van lijn 11 had niet genoeg remmomenten om de terugwinning van het remmen te realiseren om de hybrideaandrijving optimaal te laten verlopen.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door bartjemestrom »

Dat is al eerder besproken. Daar gaan voorlopig 4 bussen, afkomstig van Qlink blauw op rijden en later dit jaar 4 nieuwe bussen. Er komen namelijk 4 Capacity L die dan op Qlink blauw gaan rijden.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Andersom toch? Voorlopig vier nieuwe bussen, daarna vier ex-blauwtjes.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeroenSpock »

Ja, uiteindelijk krijgen 4 blauwe een groen stickertje, en gaan de CapaCity L's voor blauw rijden.
Heb nog geen nieuwe bussen gezien, zouden toch in augustus moeten instromen.
JvD.
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 feb 2014, 19:07

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JvD. »

Weet iemand al of die nieuwe bussen op 3 of op 4 gaan rijden, of op beide?
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Dat wordt spannend, want er zijn wel vier bussen naar Utrecht vertrokken.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

De 3437 en 3444 (Qlink blauw) hebben een nieuwe houder aan de betaaltafel zitten met contactpunten onderin. Lijkt een soort houder voor een apparaat. Gaat Qbuzz pinnen introduceren?
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

ja vanaf september pinnen op lijn 3/4 als test als ik het goed heb.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

RTV Noord heeft nu ook een artikel eraan gewijd, gelukkig krijgen de pinterminals wel gewoon contactloos betalen, dat zal een stuk schelen. Krijg je gewoon een papieren kaartje als je pint, of is je bon je vervoersbewijs?
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeroenSpock »

Je krijgt een pinbon waar de chauffeur een stempel op zet
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten