Gelderse OV-visie

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Gelderse OV-visie

Bericht door Frank »

https://www.rover.nl/actueel/1104-gelde ... n-ratjetoe

Er is al eerder een discussie over geweest, maar omdat het over heel Gelderland gaat maar een apart topic. Ik kan eigenlijk niet anders dan het onderschrijven van bovenstaand stuk.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Gelderse OV-visie

Bericht door regenmaker »

Frank, hoe kijk jij aan tegen het feit dat ze lijnen 26 en 27 willen schrappen in het weekend en tijdens de avonduren. Naar mijn observatie is op zondag de 27 goed gevuld.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Gelderse OV-visie

Bericht door Frank »

Laat ik voorop stellen dat ik betreffend gebied eigenlijk niet goed ken. Kijkende naar de kaart zou het schrappen van de 27 een doodzonde zijn. De lijn bedient in het weekend enkele dorpen die door geen andere lijn worden aangedaan. Lijn 26 zou jammer zijn, want men heeft net enkele jaren geleden die lijn fors uitgebreid, ook in het weekend. Neemt niet weg dat het voor die lijn iets minder erg zou zijn, zeker niet als er flex-OV voor in de plaats komt, hoeveel ik daar ook van gruwel.
Dave4055
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 15:31

Re: Gelderse OV-visie

Bericht door Dave4055 »

Laat ik het zo zeggen:
De 27 is de enige lijn op zondag in de Achterhoek die niet met klein materieel gereden mag worden,
dat zegt al genoeg hoe druk deze is.
Nitein-Repart
Berichten: 3538
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Gelderse OV-visie

Bericht door Nitein-Repart »

Flex-OV is alleen handig op lijnen en tijden waarop er nu geen regulier OV aanwezig is, niet als vervanging van het reguliere OV. Ik ga hier een aantal actiepunten opsommen, met als doel het OV aantrekkelijker te maken (voor zeker de weekenden) en tergelijke tijd te bezuinigen.

1. Zorg voor goede aansluitingen:
Zeker in het weekend zijn goede aansluitingen van levensbelang. Als reizigers op een treinstation meer dan 20 minuten moeten wachten, gaan ze niet meer met de bus. Zorg er dus voor dat aansluitingen van meer dan 20 minuten zoveel mogelijk beperkt worden.

2. Start de dienst eerder op:
Op zondagen starten sommige lijnen pas om 10 uur of nog later. Voor mensen die moeten werken of een dagje uit willen is dat niet handig en een late opstart zorgt ervoor dat deze mensen niet de bus nemen. Zorg er dus voor dat de bus zoveel mogelijk rond 8 uur opstart op zondag.

3. Kijk naar goedkopere exploitatievormen:
In de weekenden gaat erom dat er vervoer wordt aangeboden, niet dat het vervoer groots wordt aangeboden. Als het kan, rij zoveel mogelijk met 8-persoonsbusjes, zodat de buschauffeur (met een D-rijbewijs) vervangen kan worden door een chauffeur met een B-rijbewijs (bijv. studenten of mensen die willen bijverdienen). Hoewel dat in het land met CAO's, regels en vakbonden wel moeilijk gaat lijkt me dit een mooi streven om zo de kosten te drukken zonder dat de reiziger erop achteruit gaat.

4. Korting voor iedereen op zaterdag en zondag:
Het OV in Nederland is vrij duur, daarom gaan veel Nederlanders (zeker op zaterdag en zondag) met de auto. Om het OV aantrekkelijker te maken, vind ik dat iedereen op zaterdag 20% korting moet krijgen en op zondag 40% korting. Beter veel mensen in de bus die minder betalen, dan weinig mensen in de bus die veel betalen.

5. Introduceer HOV alleen als dat nodig is:
In Gelderland is HOV nuttig om de stad Wageningen (belangrijkste stad zonder treinstation) snel met de stations van Ede en Arnhem te verbinden en daarnaast snelle verbindingen te creëren tussen steden die onderling niet met het spoor verbonden zijn, zoals Arnhem-Apeldoorn en Apeldoorn-Zwolle. Voor meer verbindingen is het belangrijk om te onderzoeken of de introductie van HOV echt voor een sterke reizigersgroei zorgt.

6. Schrap parallele buslijnen zoveel mogelijk in de daluren, tenzij ze kostendekkend zijn:
Vooral in de Stadsregio rijden veel bussen parallel aan het spoor of aan andere buslijnen. Hierdoor gaat er veel subsidie verloren die ook gebruikt kan worden om kernen die ver van het spoor af liggen te ontsluiten, ook op de stillere uren. Maak van parallele buslijnen zoveel mogelijk spitslijnen, om zo te bezuinigingen.

7. Verlaag de frequentie van de trein in de daluren als de treinen leeg rondrijden:
In Gelderland rijden veel treinen in de daluren, alsmede 's avonds en in het weekend leeg rond. Dit is zonde, want er gaat een hoop subsidie eraan verloren. Reizigers blijven heus wel van de trein gebruik maken als deze tussen 10 en 14 uur, na 20 uur, in de vakanties en/of op zaterdag en zondag slechts 1 of 2x/uur rijdt, in plaats van 2 of 4x/uur. Tussen Ede en Amersfoort en tussen Arnhem en Doetinchem lijkt mij ten alle tijden een frequentie van 2x/uur wenselijk, op de andere spoorlijnen kan er op de stille uren 1x/uur worden gereden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Gelderse OV-visie

Bericht door fogeltje »

Frank schreef:De lijn bedient in het weekend enkele dorpen die door geen andere lijn worden aangedaan.
Dat lijkt anno 2016 helaas geen reden meer te zijn om een lijn te behouden.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Gelderse OV-visie

Bericht door Frank »

Dat klopt; het betekent echter nog niet dat ik daar voorstander van moet zijn :wink: .
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Gelderse OV-visie

Bericht door sirvinniei »

Erno-BE schreef:Flex-OV is alleen handig op lijnen en tijden waarop er nu geen regulier OV aanwezig is, niet als vervanging van het reguliere OV. Ik ga hier een aantal actiepunten opsommen, met als doel het OV aantrekkelijker te maken (voor zeker de weekenden) en tergelijke tijd te bezuinigen.
Dat hoor ik nou iedereen op dit forum roeptoeteren, maar het feit is dat veel lijnen vrijwel leeg rijden. Door de lage bustarieven in ons land is het onmogelijk om 8 personenbusjes rendabel te krijgen, dus is het beste alternatief met vraagafhankelijk vervoer te rijden.
Overigens is het een dikke leugen dat belbussen alleen voor minder reizigers zorgen, in Zutphen heeft introductie van de nachtvlinder juist tot meer reizigers geleid.
1. Zorg voor goede aansluitingen:
Zeker in het weekend zijn goede aansluitingen van levensbelang. Als reizigers op een treinstation meer dan 20 minuten moeten wachten, gaan ze niet meer met de bus. Zorg er dus voor dat aansluitingen van meer dan 20 minuten zoveel mogelijk beperkt worden.
Aansluitingen zijn vaak keuzes maken, zeker als de frequentie op bepaalde tijdstippen omlaag gaat.
2. Start de dienst eerder op:
Op zondagen starten sommige lijnen pas om 10 uur of nog later. Voor mensen die moeten werken of een dagje uit willen is dat niet handig en een late opstart zorgt ervoor dat deze mensen niet de bus nemen. Zorg er dus voor dat de bus zoveel mogelijk rond 8 uur opstart op zondag.
Het probleem is nou eenmaal dat er relatief weinig mensen op zondag, dus zullen deze vroege ritten vooral lucht vervoeren
3. Kijk naar goedkopere exploitatievormen:
In de weekenden gaat erom dat er vervoer wordt aangeboden, niet dat het vervoer groots wordt aangeboden. Als het kan, rij zoveel mogelijk met 8-persoonsbusjes, zodat de buschauffeur (met een D-rijbewijs) vervangen kan worden door een chauffeur met een B-rijbewijs (bijv. studenten of mensen die willen bijverdienen). Hoewel dat in het land met CAO's, regels en vakbonden wel moeilijk gaat lijkt me dit een mooi streven om zo de kosten te drukken zonder dat de reiziger erop achteruit gaat.
Zie eerste punt
4. Korting voor iedereen op zaterdag en zondag:
Het OV in Nederland is vrij duur, daarom gaan veel Nederlanders (zeker op zaterdag en zondag) met de auto. Om het OV aantrekkelijker te maken, vind ik dat iedereen op zaterdag 20% korting moet krijgen en op zondag 40% korting. Beter veel mensen in de bus die minder betalen, dan weinig mensen in de bus die veel betalen.
Het is de vraag hoeveel meer reizigers je daarmee trekt, zeker als de frequentie is zoals nu in de weekenden is het OV op veel lijnen niet aantrekkelijk.
5. Introduceer HOV alleen als dat nodig is:
In Gelderland is HOV nuttig om de stad Wageningen (belangrijkste stad zonder treinstation) snel met de stations van Ede en Arnhem te verbinden en daarnaast snelle verbindingen te creëren tussen steden die onderling niet met het spoor verbonden zijn, zoals Arnhem-Apeldoorn en Apeldoorn-Zwolle. Voor meer verbindingen is het belangrijk om te onderzoeken of de introductie van HOV echt voor een sterke reizigersgroei zorgt.
Voor veel lijnen geld dat HOV tot een vergroting tot het aantal reizigers heeft geleid, zowel met qlink, qliners als r-net. Ik vind daarom juist dat we meer op frequente snelle verbinding tussen grotere plaatsen in moeten zetten en de bediening van kleinere dorpjes beperkt moeten houden tot doordeweeks overdag (tenzij er daarbuiten genoeg reizigers zijn) en daarbuiten flexnet moeten rijden.
6. Schrap parallele buslijnen zoveel mogelijk in de daluren, tenzij ze kostendekkend zijn:
Vooral in de Stadsregio rijden veel bussen parallel aan het spoor of aan andere buslijnen. Hierdoor gaat er veel subsidie verloren die ook gebruikt kan worden om kernen die ver van het spoor af liggen te ontsluiten, ook op de stillere uren. Maak van parallele buslijnen zoveel mogelijk spitslijnen, om zo te bezuinigingen.
Dit is precies wat er in de Gelderse ov-visie staat.
7. Verlaag de frequentie van de trein in de daluren als de treinen leeg rondrijden:
In Gelderland rijden veel treinen in de daluren, alsmede 's avonds en in het weekend leeg rond. Dit is zonde, want er gaat een hoop subsidie eraan verloren. Reizigers blijven heus wel van de trein gebruik maken als deze tussen 10 en 14 uur, na 20 uur, in de vakanties en/of op zaterdag en zondag slechts 1 of 2x/uur rijdt, in plaats van 2 of 4x/uur. Tussen Ede en Amersfoort en tussen Arnhem en Doetinchem lijkt mij ten alle tijden een frequentie van 2x/uur wenselijk, op de andere spoorlijnen kan er op de stille uren 1x/uur worden gereden.
Daar ben ik het niet mee eens, de trein als HOV heeft een dragende functie en een heel groot bedieningsgebied dus een groot potentieel aantal reizigers. Ik zie liever de feederlijntjes in frequentie verminderen aangezien veel mensen ook naar een hov/treinhalte kunnen fietsen.
Dave4055 schreef:Laat ik het zo zeggen:
De 27 is de enige lijn op zondag in de Achterhoek die niet met klein materieel gereden mag worden,
dat zegt al genoeg hoe druk deze is.
Ik denk dat dit vooral met de functie binnen Arnhem te maken heeft, ik kan me niet voorstellen dat Angerlo, Giesbeek en Lathum zoveel reizigers trekken
Ik heb geen onderschrift
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Gelderse OV-visie

Bericht door Jef400 »

sirvinniei schreef: Dat hoor ik nou iedereen op dit forum roeptoeteren, maar het feit is dat veel lijnen vrijwel leeg rijden. Door de lage bustarieven in ons land is het onmogelijk om 8 personenbusjes rendabel te krijgen, dus is het beste alternatief met vraagafhankelijk vervoer te rijden.
Overigens is het een dikke leugen dat belbussen alleen voor minder reizigers zorgen, in Zutphen heeft introductie van de nachtvlinder juist tot meer reizigers geleid.
Dat zou kunnen. Maar geldt dat ook voor de rest van Nederland of is dat puur en alleen Zutphen? in die zin
Aansluitingen zijn vaak keuzes maken, zeker als de frequentie op bepaalde tijdstippen omlaag gaat.
Beste optie zou een knopendienstregeling zijn die interregionaal wordt uitgevoerd. Dan kunnen mensen door blijven reizen en komen ze ergens.
Het probleem is nou eenmaal dat er relatief weinig mensen op zondag, dus zullen deze vroege ritten vooral lucht vervoeren
In die zin. Misschien is het een kwestie van het verschuiven van een eerste rit. Zodat daar tijdelijk minder dan een uursfrequentie gereden wordt. Zodat mensen van a naar b kunnen komen.
Het is de vraag hoeveel meer reizigers je daarmee trekt, zeker als de frequentie is zoals nu in de weekenden is het OV op veel lijnen niet aantrekkelijk.
We kunnen het altijd uitproberen. Als het werkt, dan werkt het, werkt het niet. Dan schaffen we het af.
Voor veel lijnen geld dat HOV tot een vergroting tot het aantal reizigers heeft geleid, zowel met qlink, qliners als r-net. Ik vind daarom juist dat we meer op frequente snelle verbinding tussen grotere plaatsen in moeten zetten en de bediening van kleinere dorpjes beperkt moeten houden tot doordeweeks overdag (tenzij er daarbuiten genoeg reizigers zijn) en daarbuiten flexnet moeten rijden.
Ik denk dat we daar een evenwicht in moeten zoeken. Ik bedoel van. Als de capaciteit het toelaat kun je van een 15 minutendienst ook een 20 minutendienst maken. Met meezittende rijtijden spaar je daar 1 bus mee uit. Die je op de zwakke lijn in kan zetten.
Daar ben ik het niet mee eens, de trein als HOV heeft een dragende functie en een heel groot bedieningsgebied dus een groot potentieel aantal reizigers. Ik zie liever de feederlijntjes in frequentie verminderen aangezien veel mensen ook naar een hov/treinhalte kunnen fietsen.
Dat lijkt mij juist niet de bedoeling van openbaar vervoer. Niet iedereen kan fietsen. Je sluit lichamelijk minderbedeelden op in hun eigen omgeving. Waarmee je ze straft voor het feit dat ze niet zo'n end kunnen fietsen. Liever 1x uur een knopendienstregeling. Zodat iedereen van A naar B komt dan 2x uur een trein waar een groot deel van de personen die ov nodig hebben niet kunnen komen. Ik denk dat het nog beter werkt aangezien je een grotere groep reizigers kan bereiken. De potentie blijft namelijk het zelfde van de trein. Wordt misschien nog wel groter aangezien deze door meer man bereikt kan worden. En qua capaciteit kun je ook twee losse treinen aan elkaar koppelen natuurlijk.
Ik denk dat dit vooral met de functie binnen Arnhem te maken heeft, ik kan me niet voorstellen dat Angerlo, Giesbeek en Lathum zoveel reizigers trekken
Neemt niet weg dat knippen dan zonde zou zijn en mensen van een goede verbinding zou kunnen verstoten.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Gelderse OV-visie

Bericht door sirvinniei »

Dat lijkt mij juist niet de bedoeling van openbaar vervoer. Niet iedereen kan fietsen. Je sluit lichamelijk minderbedeelden op in hun eigen omgeving. Waarmee je ze straft voor het feit dat ze niet zo'n end kunnen fietsen. Liever 1x uur een knopendienstregeling. Zodat iedereen van A naar B komt dan 2x uur een trein waar een groot deel van de personen die ov nodig hebben niet kunnen komen. Ik denk dat het nog beter werkt aangezien je een grotere groep reizigers kan bereiken. De potentie blijft namelijk het zelfde van de trein. Wordt misschien nog wel groter aangezien deze door meer man bereikt kan worden. En qua capaciteit kun je ook twee losse treinen aan elkaar koppelen natuurlijk.
Als we realistisch zijn moeten we toch wel kunnen zeggen dat het overgrote deel (studenten/scholieren) die het OV gebruikt kan fietsen. Dus heb je er meer mensen mee als je de treinfrequentie verlaagd dan als je op feedrlijnen gaat besparen. Er moet veel meer op snelle OV-routes over langere afstand ingezet worden, die hebben het meeste potentieel en zijn socialer (noodzakelijker voor een grotere groep mensen) dan korte afstand lokale feederlijntjes.
Beste optie zou een knopendienstregeling zijn die interregionaal wordt uitgevoerd. Dan kunnen mensen door blijven reizen en komen ze ergens.
Dan moet je lijnen gaan versnellen/verlangzamen, veel lijnen rijden tussen 2 (trein)knooppunten
Dat zou kunnen. Maar geldt dat ook voor de rest van Nederland of is dat puur en alleen Zutphen? in die zin
Zutphen is een concreet voorbeeld uit de regio waar het hier over gaat.
Een ander voorbeeld wat ik kan ik Zoeterwoude dorp, daar ging de snelle buslijn niet meer door het dorp heen, maar kwam er een pleistertje voor het bloeden voor terug in de vorm van een klein busje dat doordeweeks overdag maar 1x per uur reed en voor de rest als buurtbus, en in de nieuwe situatie is het aantal reizigers gegroeid. Dit toont aan dat mensen het heus niet erg vinden om een stukje te fietsen/lopen als ze daar snel en frequent openbaar vervoer voor terug krijgen.
Ik heb geen onderschrift
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Gelderse OV-visie

Bericht door Jef400 »

sirvinniei schreef: Als we realistisch zijn moeten we toch wel kunnen zeggen dat het overgrote deel (studenten/scholieren) die het OV gebruikt kan fietsen. Dus heb je er meer mensen mee als je de treinfrequentie verlaagd dan als je op feedrlijnen gaat besparen. Er moet veel meer op snelle OV-routes over langere afstand ingezet worden, die hebben het meeste potentieel en zijn socialer (noodzakelijker voor een grotere groep mensen) dan korte afstand lokale feederlijntjes.
Dat vraag ik me af. Als die treinen niet volzitten. Dan lijkt het me kapitaalvernietiging ze te laten rijden. Puur omdat je volgens mij met een knooppuntendienstregeling een clustering van reizigers hebt. Neemt niet weg dat zondagsvervoer met belbussen uitgevoerd kan worden. Als men maar iets van ov heeft denk ik dan. Uitbesteden aan taxibedrijven vind ik ook goed.

Dan moet je lijnen gaan versnellen/verlangzamen, veel lijnen rijden tussen 2 (trein)knooppunten.
Kun je dat verlangzamen niet voor elkaar krijgen door slingerlijnen?
Zutphen is een concreet voorbeeld uit de regio waar het hier over gaat.
Een ander voorbeeld wat ik kan ik Zoeterwoude dorp, daar ging de snelle buslijn niet meer door het dorp heen, maar kwam er een pleistertje voor het bloeden voor terug in de vorm van een klein busje dat doordeweeks overdag maar 1x per uur reed en voor de rest als buurtbus, en in de nieuwe situatie is het aantal reizigers gegroeid. Dit toont aan dat mensen het heus niet erg vinden om een stukje te fietsen/lopen als ze daar snel en frequent openbaar vervoer voor terug krijgen.
Met dien verstande dat ook de minderbedeelden bij de halte kunnen komen door die bus.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Nitein-Repart
Berichten: 3538
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Gelderse OV-visie

Bericht door Nitein-Repart »

sirvinniei schreef:
Dat lijkt mij juist niet de bedoeling van openbaar vervoer. Niet iedereen kan fietsen. Je sluit lichamelijk minderbedeelden op in hun eigen omgeving. Waarmee je ze straft voor het feit dat ze niet zo'n end kunnen fietsen. Liever 1x uur een knopendienstregeling. Zodat iedereen van A naar B komt dan 2x uur een trein waar een groot deel van de personen die ov nodig hebben niet kunnen komen. Ik denk dat het nog beter werkt aangezien je een grotere groep reizigers kan bereiken. De potentie blijft namelijk het zelfde van de trein. Wordt misschien nog wel groter aangezien deze door meer man bereikt kan worden. En qua capaciteit kun je ook twee losse treinen aan elkaar koppelen natuurlijk.
Als we realistisch zijn moeten we toch wel kunnen zeggen dat het overgrote deel (studenten/scholieren) die het OV gebruikt kan fietsen. Dus heb je er meer mensen mee als je de treinfrequentie verlaagd dan als je op feedrlijnen gaat besparen. Er moet veel meer op snelle OV-routes over langere afstand ingezet worden, die hebben het meeste potentieel en zijn socialer (noodzakelijker voor een grotere groep mensen) dan korte afstand lokale feederlijntjes.
Beste optie zou een knopendienstregeling zijn die interregionaal wordt uitgevoerd. Dan kunnen mensen door blijven reizen en komen ze ergens.
Dan moet je lijnen gaan versnellen/verlangzamen, veel lijnen rijden tussen 2 (trein)knooppunten
Dat zou kunnen. Maar geldt dat ook voor de rest van Nederland of is dat puur en alleen Zutphen? in die zin
Zutphen is een concreet voorbeeld uit de regio waar het hier over gaat.
Een ander voorbeeld wat ik kan ik Zoeterwoude dorp, daar ging de snelle buslijn niet meer door het dorp heen, maar kwam er een pleistertje voor het bloeden voor terug in de vorm van een klein busje dat doordeweeks overdag maar 1x per uur reed en voor de rest als buurtbus, en in de nieuwe situatie is het aantal reizigers gegroeid. Dit toont aan dat mensen het heus niet erg vinden om een stukje te fietsen/lopen als ze daar snel en frequent openbaar vervoer voor terug krijgen.
Er zit een verschil tussen een snelle buslijn dat rakelings langs het dorp gaat, of dat de dichtsbijzijnde reguliere trein/bus 5 tot 15 kilometer verderop ligt. 5 kilometer fietsen zou nog wel gaan, 15 kilometer is nog een flinke afstand. Daarnaast werkt zo'n nachtvlinder (belbus met reserveringsvrij punt) alleen als er voornamelijk vervoer in één richting is, dus 's avonds. 's Avonds kun je bijv. prima in Doetinchem een nachtvlinder stationeren die naar 's Heerenberg, Gendringen en Zelhem rijdt. In het weekend is het lastiger omdat je dan met meer vervoersstromen zit. Dan is een vaste verbinding met het treinstation wel prettig.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Gelderse OV-visie

Bericht door busentrein »

Denk je dat die 8 persoonbus op 's-Heerenberg weg is omdat er niks in zat in het weekend en op de avond?
Arriva speelt BEWUST Russische roulette door op lijn 51 (en op lijn 28 op zaterdagavond) met een 8 persoonbus te gaan rijden. Met enige regelmaat komen er klachten binnen dat er 14 man bij het beginpunt staan. Chauffeurs kunnen doorgeven wat ze willen, maar Arriva lijkt het vervoer bewust de nek om te draaien. Chauffeurs die op 28 dan een optare of een 12 meter bus meenemen krijgen later op hun donder, dat ze een grote bus hebben meegenomen, terwijl ze meer dan 8 passagiers hadden -o- :X :X :')
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Gelderse OV-visie

Bericht door OmniLezer »

Een nietszeggende concept is juist niet handig. Dat is zo omdat de bedrijven, in Gelderland waar we het ook over hebben, dit soort projecten nooit op een goede plek inzetten. Ook al is er geen geld, is het juist de bedoeling dat je moet uitbreiden. Dat trekt de reizigers. Of als je gaat afbouwen, moet je juist afbouwen met mindere maten, maar in heel Gelderland, en niet alleen bij ARRIVA kennende,wordt er afgebouwd op een vreselijke manier. Dat Syntus concept is uit de hand gelopen, want in plaats van bussen die naar een trein leiden, zijn het fietsen die naar een trein worden geleid met afstanden waar een bus hoort te zitten. De meeste dorpen krijgen er dan een "nooit-op-de-goede-timing-en-slecht-te-bereiken-bus" ervoor terug. Dat trekt geen vis. Dan krijg je wel een deelauto die niet van een vervoerder, maar van een plaatselijke vriend is.

Deelauto; niet iedereen kan rijden.
Belbus; uur van te voren bellen voor een "niet-eens-taxi" geeft een gevoel van dat je niet vrij uit de bus in kan.
Flexbus; is een best goed project, maar een te korte reserveertijd. met 5 minuten kan de bus al voorbij zijn gereden.

Dit zijn dan ook allemaal belemmeringen die zorgen dat niemand van die bussen gebruikt maakt.

Een punt waar ik me ook aan erger; buurtbussen of belbussen die niet in de livrei van de vervoerder zijn. Daar komt nog bij dat je het lijnnummer niet duidelijk/gewoon niet ziet. Dan mis je de bus omdat je niet weet dat "Taxi Jan-Steen" ook voor Arriva rijdt als lijn 13 bijvoorbeeld. Dat wordt dan weer een uur wachten.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Gelderse OV-visie

Bericht door regenmaker »

Ik heb al in het DAV-gebied topic gezien dat OmniLezer niets af weet van deze regio. Dat blijkt nu ook weer. De Kolibrie van Syntus Gelderland wordt juist uitgebreid, zoals op lijn 104 tussen Elspeet en Ermelo is nu ook op zaterdag een reismogelijkheid. Verder is op lijn 85 in de avonduren extra ritten als Kolibrie toegevoegd. Deze gaan door de grote vraag waarschijnlijk weer rijden als 8-persoonsbusje. Het FlexConcept werkt wel degelijk, mits goed gecoördineerd. Ik wil geen Arriva die geen rekening houdt met 14 reizigers, zoals busentrein zegt...
OmniLezer schreef:Een punt waar ik me ook aan erger; buurtbussen of belbussen die niet in de livrei van de vervoerder zijn. Daar komt nog bij dat je het lijnnummer niet duidelijk/gewoon niet ziet. Dan mis je de bus omdat je niet weet dat "Taxi Jan-Steen" ook voor Arriva rijdt als lijn 13 bijvoorbeeld. Dat wordt dan weer een uur wachten.
Wat een flauwe kul. Als je bij de halte staat, dan wordt je echt wel aangesproken door de taxi die voor die halte staat (en lijkt me logisch dat ie voor jou bedoelt is). Vandaag zelf nog meegemaakt met VMNN die voor Qbuzz op lijn 22 rijdt.
OmniLezer schreef:Deelauto; niet iedereen kan rijden.
Voor de provincie is de deelauto opeens de manier in de OV-visie om kleine dorpjes van OV te verstoten. Maar inderdaad kan niet iedereen rijden en is dus een kwalijke ontwikkeling. Op dit moment is het OV op de Veluwe top, zelfs op zondag rijden de streekdiensten netjes in een knoop elk uur. Ik zou willen dat het zo blijft. Deelauto's gaan zeker niet voor verbetering zorgen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Gelderse OV-visie

Bericht door OmniLezer »

Dank je wel @regenmaker, ik vind het lief dat je dat zegt. Ik voel me nu beter zo.
Kan jij mij dan deze hele concessie in een notendop uitleggen, want ik snap het niet en de pro-meester wel toch.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Gelderse OV-visie

Bericht door regenmaker »

OmniLezer schreef:Kan jij mij dan deze hele concessie in een notendop uitleggen, want ik snap het niet en de pro-meester wel toch.
Dat zeg ik niet. Ik bedoelde alleen dat je iets beter in kan verdiepen voordat je uitspraken over de Veluwe, Achterhoek-Rivierenland doet. Beweren dat in de Achterhoek alles behalve 74 1x/uur rijdt, klopt totaal niet. Bijvoorbeeld lijn 72 tussen Varsseveld, Groenlo en Neede rijdt de gehele week 2x/uur tussen Varsseveld en Groenlo. De meeste streekbussen rond Doetinchem rijden in de spits 4x/uur. Betekent niet dat Arriva opeens heel veel materieel vrij heeft daar.
OmniLezer schreef:Of als je gaat afbouwen, moet je juist afbouwen met mindere maten, maar in heel Gelderland, en niet alleen bij ARRIVA kennende,wordt er afgebouwd op een vreselijke manier.
Ik reageerde voornamelijk op deze zin, waarin je beweert dat er in de gehele provincie wordt afgebroken. Ja, in Arnhem Nijmegen wordt wel veel afgebroken net als in Rivierenland (of dat willen ze tenminste op korte termijn). Op de Veluwe is hier en daar toch wel groei te zien in het aanbod.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Gelderse OV-visie

Bericht door huibf »

OmniLezer schreef:Een punt waar ik me ook aan erger; buurtbussen of belbussen die niet in de livrei van de vervoerder zijn. Daar komt nog bij dat je het lijnnummer niet duidelijk/gewoon niet ziet. Dan mis je de bus omdat je niet weet dat "Taxi Jan-Steen" ook voor Arriva rijdt als lijn 13 bijvoorbeeld. Dat wordt dan weer een uur wachten.
In veel PVE's is tegenwoordig opgenomen dat de bb in de huisstijl moet zijn en dat een bestemming en lijnnummer (ook in de provinciehuisstijl) zichtbaar moet zijn (voor, zijkant en achter)
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Gelderse OV-visie

Bericht door OmniLezer »

regenmaker schreef:
OmniLezer schreef:Kan jij mij dan deze hele concessie in een notendop uitleggen, want ik snap het niet en de pro-meester wel toch.
Dat zeg ik niet. Ik bedoelde alleen dat je iets beter in kan verdiepen voordat je uitspraken over de Veluwe, Achterhoek-Rivierenland doet. Beweren dat in de Achterhoek alles behalve 74 1x/uur rijdt, klopt totaal niet. Bijvoorbeeld lijn 72 tussen Varsseveld, Groenlo en Neede rijdt de gehele week 2x/uur tussen Varsseveld en Groenlo. De meeste streekbussen rond Doetinchem rijden in de spits 4x/uur. Betekent niet dat Arriva opeens heel veel materieel vrij heeft daar.
OmniLezer schreef:Of als je gaat afbouwen, moet je juist afbouwen met mindere maten, maar in heel Gelderland, en niet alleen bij ARRIVA kennende,wordt er afgebouwd op een vreselijke manier.
Ik reageerde voornamelijk op deze zin, waarin je beweert dat er in de gehele provincie wordt afgebroken. Ja, in Arnhem Nijmegen wordt wel veel afgebroken net als in Rivierenland (of dat willen ze tenminste op korte termijn). Op de Veluwe is hier en daar toch wel groei te zien in het aanbod.
Ah ja, excuses dan.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 38 gasten