Diverse materieelprojecten bij NS
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8712
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Oh wacht, het gaat alleen om de treinen 'met de paarse tweede klas' die gereviseerd worden? Dat wist ik eigenlijk wel, maar is me dus ontgaan...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Maar er zijn maar 178 treinstellen/stammen waarvan er 54 VIRM-3 of 4 zijn(9544- 9597). Deze komen uit 2008/2009. En van die 123 die er dan overblijven, zijn er weer 44 treinen van de 94xx/95xx. De andere 80 worden onder verdeeld in de 86xx/87xx.Meltrain schreef:Juist wel, want de 87xx en 95xx worden voorlopig nog niet gereviseerd. ;)
De 98 treinen(virm 4) zijn verdeeld onder de serienummers voor de VIRM-IV: 9401- 9480, 9501- 9525 en 9544- 9597.
De andere 80 treinen(virm 6) zijn verdeeld onder de serienummers voor de VIRM-VI: 8601- 8681 en 8701- 8746.
Kan iemand mij dit uitleggen omdat ik er nou geen hol van snap.
Snap je het ook niet? Lees dan de wiki maar door:https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dubbeld ... omaterieel
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
In eerste instantie zal alleen het VIRM-I worden gerenoveerd, dat zijn de oorspronkelijke IRM-stammen (bouwjaar 1994-1996) en de verlengingsbakken daarvan. De VIRM-II/III, die uit 2002/2005 komen zullen later worden gerenoveerd.
De verdeling is feitelijk als volgt:
VIRM-I: Eerste generatie VIRM, rijdt nu met vier of zes bakken rond. Te herkennen aan de Paarse plastic stoelen in de meeste bakken, nummers in de 8600 (zes bakken) en 9400 (vier bakken)
VIRM-II en III: Tweede generatie VIRM, rijdt in stammen van vier of zes bakken. Te herkennen aan de Paarse Stoffen stoelen in de tweede klasse, nummers in de 8700 (zes bakken) en 9500 (vier bakken, tot 9525)
VIRM-IV: Nieuwste generatie VIRM, rijdt alleen rond in stammen van vier bakken. Te herkennen aan de blauwe stoelen in de tweede klasse, nummers in de 9500 (vanaf 9547).
De verdeling is feitelijk als volgt:
VIRM-I: Eerste generatie VIRM, rijdt nu met vier of zes bakken rond. Te herkennen aan de Paarse plastic stoelen in de meeste bakken, nummers in de 8600 (zes bakken) en 9400 (vier bakken)
VIRM-II en III: Tweede generatie VIRM, rijdt in stammen van vier of zes bakken. Te herkennen aan de Paarse Stoffen stoelen in de tweede klasse, nummers in de 8700 (zes bakken) en 9500 (vier bakken, tot 9525)
VIRM-IV: Nieuwste generatie VIRM, rijdt alleen rond in stammen van vier bakken. Te herkennen aan de blauwe stoelen in de tweede klasse, nummers in de 9500 (vanaf 9547).
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Nu vergeet je de 9544. De enige 4-delige VIRM uit de 3e deelserie, deze was van oorsprong wel een 8744.Z2N schreef:9500 (vier bakken, tot 9525)
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Okay, dus de aanduiding van een stilte coupé is, aan de buitenzijde van de trein, herkenbaar aan een (reflecterend?) zilvergrijze sticker?OmniLezer schreef:Van de Rini Maas zijn er nog wat foto's.
(..)
(..)
Dat valt op de foto wel wat weg tegen de gele achtergrond én het blauw wat er volop naast en onder aanwezig is..
Ik denk dat dit haast niet te zien is als zo'n treinstel wat ritten in de herfst, tijdens regenbuien, gedaan heeft... dan loopt daar juist vaak een zwart spoor van het dak naar beneden...
Niet slim wat mij betreft.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Die sticker tussen de raampjes bovenin is wel duidelijk toch?
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Och, zo precies hou ik het niet bij hoor.MetroRET schreef:Nu vergeet je de 9544. De enige 4-delige VIRM uit de 3e deelserie, deze was van oorsprong wel een 8744.Z2N schreef:9500 (vier bakken, tot 9525)
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Dus zo gezegd zijn deze treinen een soort van Ikea treinen die je helemaal kan samenstellen als in feite; een hele 2e klas trein en een bijna alleen 1e klas trein omdat je de bakken zo kan combineren dat ze gewoon naar jouw wens zijn.
Tweede aha-punt: Alle treinen met de paarse plastic (lelijk, maar lekker zacht) stoelen worden als eerst vernieuwd en die kan je dan inzetten in de serie 94xx en 86xx. In feite als er een 9411 is, kan er geen 9460 zijn en ook geen 8611 bijvoorbeeld. Of gaat het nog niet zo ver.
Dit denk ik omdat er maar 45 virm 94xx/95xx zijn en 80 virm 86xx/87xx.
Tweede aha-punt: Alle treinen met de paarse plastic (lelijk, maar lekker zacht) stoelen worden als eerst vernieuwd en die kan je dan inzetten in de serie 94xx en 86xx. In feite als er een 9411 is, kan er geen 9460 zijn en ook geen 8611 bijvoorbeeld. Of gaat het nog niet zo ver.
Dit denk ik omdat er maar 45 virm 94xx/95xx zijn en 80 virm 86xx/87xx.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
In dit geval moet je normale cijfers gebruiken in plaats van Romeinse. Romeinse cijfers worden gebruikt voor het aantal bakken, normale cijfers voor verschillende deelseries. :)Z2N schreef: De verdeling is feitelijk als volgt:
VIRM-I:
etc.
Verder klopt je verdeling volgens mij wel.
Dat is niet helemaal mogelijk, want er moet altijd een ABv6 aanwezig zijn omdat die rijtuigen als enige een pantograaf hebben.OmniLezer schreef:Dus zo gezegd zijn deze treinen een soort van Ikea treinen die je helemaal kan samenstellen als in feite; een hele 2e klas trein en een bijna alleen 1e klas trein omdat je de bakken zo kan combineren dat ze gewoon naar jouw wens zijn.
Een combinatie mBvk1 + ABv6 + mBv7 + mBvk2 is wel mogelijk, maar zal niet gebeuren omdat van de vier rijtuigen er dan drie gemotoriseerd zijn en dat is een beetje overdone.
Inderdaad kunnen er niet tegelijk een 9411 en 8611 zijn. Er kunnen wel een 9411 en 9460 zijn, want het nummer wordt bepaald door het nummer op de ABv3/4.Tweede aha-punt: Alle treinen met de paarse plastic (lelijk, maar lekker zacht) stoelen worden als eerst vernieuwd en die kan je dan inzetten in de serie 94xx en 86xx. In feite als er een 9411 is, kan er geen 9460 zijn en ook geen 8611 bijvoorbeeld. Of gaat het nog niet zo ver.
Dit denk ik omdat er maar 45 virm 94xx/95xx zijn en 80 virm 86xx/87xx.
Toen de levering van de serie VIRM-2/3 (die twee series zijn identiek) kwam, is men de rijtuigen ABv3/4 van die series weer opnieuw gaan nummeren vanaf 1, dus is het wel mogelijk om een 9411 en 9511 te hebben. Een 9511 en 8711 is niet tegelijk mogelijk.
En als ik het artikel goed lees, zijn er dus 81 86xx/94xx en 97 87xx/95xx, waarbij laatstgenoemde serie bestaat uit 8701/9501 - 8725/9525, 8726 - 8743, 9544, 8745 - 8746 en 9547 - 9597.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
In de praktijk krijg je natuurlijk niet X maar 10 bakken VIRM mee, dus vandaar dat ik voor de deelseries maar de Romeinse cijfers gebruikte.Meltrain schreef:In dit geval moet je normale cijfers gebruiken in plaats van Romeinse. Romeinse cijfers worden gebruikt voor het aantal bakken, normale cijfers voor verschillende deelseries. :)Z2N schreef: De verdeling is feitelijk als volgt:
VIRM-I:
etc.
Verder klopt je verdeling volgens mij wel.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Je krijgt VI+IV of IV+VI dan.
Nee, de ABv3/4 bevat de snelschakelaar en is daarmee ook een noodzakelijk deel van de stam. Alleen de ABv5 is echt technisch 'dood'. Feitelijk is een VIRM-V wel mogelijk als mBvk1 + ABv3/4 + ABv6 + mBv7 + mBvk2 (zou je de ABv6 en mBv7 omwisselen krijg je een inconsistente deurnummering).Meltrain schreef:Z2N schreef:Dat is niet helemaal mogelijk, want er moet altijd een ABv6 aanwezig zijn omdat die rijtuigen als enige een pantograaf hebben.OmniLezer schreef:Dus zo gezegd zijn deze treinen een soort van Ikea treinen die je helemaal kan samenstellen als in feite; een hele 2e klas trein en een bijna alleen 1e klas trein omdat je de bakken zo kan combineren dat ze gewoon naar jouw wens zijn.
Een combinatie mBvk1 + ABv6 + mBv7 + mBvk2 is wel mogelijk, maar zal niet gebeuren omdat van de vier rijtuigen er dan drie gemotoriseerd zijn en dat is een beetje overdone.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
'meteen offline gehaald' :') 'Ja we maken een trein maar niemand mag hem zien!' Rot toch op zeg :')
Ziet er prima uit verder!
Ziet er prima uit verder!
Ik doe ook maar wat
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Voor mijn gevoel zijn ze dat ding al jaren aan het verbouwen. Wanneer komt het de reizigersdienst eens in?
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Off topic, maar onze zuiderburen zijn al jaren bezig met b.v. hun AM80. Dan valt dit project nog wel meeJWM schreef:Voor mijn gevoel zijn ze dat ding al jaren aan het verbouwen. Wanneer komt het de reizigersdienst eens in?
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
De verbouwing is pas gestart nadat DDZ klaar was, al is er wel een kleine vertraging. Het eerste stel komt nog dit jaar op de rails. Daarna zal het in een moordend tempo gaan, want de 418 rijtuigen zijn begin 2020 allemaal gedaan.JWM schreef:Voor mijn gevoel zijn ze dat ding al jaren aan het verbouwen. Wanneer komt het de reizigersdienst eens in?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Drie jaar voor ongeveer 120 stellen, dat is 40 stellen per jaar. Grofweg iedere week een stel dus.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
81 stellen kent de VIRM1 maar (9401-9481, met de 8600'en ertussendoor genummerd).
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Maar als je 418 deelt door 81 kom je toch verdacht dicht bij 6 in de buurt terwijl heel veel VIRM-I geen zesje is.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik hoor en lees vandaag berichten over een urinoir en een babyverschoontafeltje in de trein. Ik neem aan dat dat dan in de gereviseerde Virm komt?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Dan is je rekenmachine stuk. 418 gedeeld door 81 is namelijk 34 viertjes en 47 zesjes, precies het aantal waaruit de eerste serie bestaat.Klaasje schreef:Maar als je 418 deelt door 81 kom je toch verdacht dicht bij 6 in de buurt terwijl heel veel VIRM-I geen zesje is.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Dat denk ik ook, maar aangezien de 1ste virmm al klaar is en de volgende ook al bijna...VIRM schreef:Ik hoor en lees vandaag berichten over een urinoir en een babyverschoontafeltje in de trein. Ik neem aan dat dat dan in de gereviseerde Virm komt?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Natuurlijk gaat het over de VIRMm. Die wordt immers volgende week gepresenteerd en is dus de eerste trein met de vier jaar geleden aangekondigde urinoirs.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Het had eventueel ook nog over de Flirt kunnen gaan. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
De berichten hebben het expliciet over een intercity dubbeldekker, dus er zijn weinig opties.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 133 gasten