Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Milco »

Oh wacht, het gaat alleen om de treinen 'met de paarse tweede klas' die gereviseerd worden? Dat wist ik eigenlijk wel, maar is me dus ontgaan... :oops:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door OmniLezer »

Meltrain schreef:Juist wel, want de 87xx en 95xx worden voorlopig nog niet gereviseerd. ;)
Maar er zijn maar 178 treinstellen/stammen waarvan er 54 VIRM-3 of 4 zijn(9544- 9597). Deze komen uit 2008/2009. En van die 123 die er dan overblijven, zijn er weer 44 treinen van de 94xx/95xx. De andere 80 worden onder verdeeld in de 86xx/87xx.
De 98 treinen(virm 4) zijn verdeeld onder de serienummers voor de VIRM-IV: 9401- 9480, 9501- 9525 en 9544- 9597.
De andere 80 treinen(virm 6) zijn verdeeld onder de serienummers voor de VIRM-VI: 8601- 8681 en 8701- 8746.

Kan iemand mij dit uitleggen omdat ik er nou geen hol van snap.

Snap je het ook niet? Lees dan de wiki maar door:https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dubbeld ... omaterieel
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

In eerste instantie zal alleen het VIRM-I worden gerenoveerd, dat zijn de oorspronkelijke IRM-stammen (bouwjaar 1994-1996) en de verlengingsbakken daarvan. De VIRM-II/III, die uit 2002/2005 komen zullen later worden gerenoveerd.

De verdeling is feitelijk als volgt:
VIRM-I: Eerste generatie VIRM, rijdt nu met vier of zes bakken rond. Te herkennen aan de Paarse plastic stoelen in de meeste bakken, nummers in de 8600 (zes bakken) en 9400 (vier bakken)
VIRM-II en III: Tweede generatie VIRM, rijdt in stammen van vier of zes bakken. Te herkennen aan de Paarse Stoffen stoelen in de tweede klasse, nummers in de 8700 (zes bakken) en 9500 (vier bakken, tot 9525)
VIRM-IV: Nieuwste generatie VIRM, rijdt alleen rond in stammen van vier bakken. Te herkennen aan de blauwe stoelen in de tweede klasse, nummers in de 9500 (vanaf 9547).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Z2N schreef:9500 (vier bakken, tot 9525)
Nu vergeet je de 9544. De enige 4-delige VIRM uit de 3e deelserie, deze was van oorsprong wel een 8744.
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Durashift »

OmniLezer schreef:Van de Rini Maas zijn er nog wat foto's.
(..)
Afbeelding
(..)
Okay, dus de aanduiding van een stilte coupé is, aan de buitenzijde van de trein, herkenbaar aan een (reflecterend?) zilvergrijze sticker?

Dat valt op de foto wel wat weg tegen de gele achtergrond én het blauw wat er volop naast en onder aanwezig is..

Ik denk dat dit haast niet te zien is als zo'n treinstel wat ritten in de herfst, tijdens regenbuien, gedaan heeft... dan loopt daar juist vaak een zwart spoor van het dak naar beneden...

Niet slim wat mij betreft.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Chrysa »

Die sticker tussen de raampjes bovenin is wel duidelijk toch?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

MetroRET schreef:
Z2N schreef:9500 (vier bakken, tot 9525)
Nu vergeet je de 9544. De enige 4-delige VIRM uit de 3e deelserie, deze was van oorsprong wel een 8744.
Och, zo precies hou ik het niet bij hoor. :lol:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door OmniLezer »

Dus zo gezegd zijn deze treinen een soort van Ikea treinen die je helemaal kan samenstellen als in feite; een hele 2e klas trein en een bijna alleen 1e klas trein omdat je de bakken zo kan combineren dat ze gewoon naar jouw wens zijn.

Tweede aha-punt: Alle treinen met de paarse plastic (lelijk, maar lekker zacht) stoelen worden als eerst vernieuwd en die kan je dan inzetten in de serie 94xx en 86xx. In feite als er een 9411 is, kan er geen 9460 zijn en ook geen 8611 bijvoorbeeld. Of gaat het nog niet zo ver.
Dit denk ik omdat er maar 45 virm 94xx/95xx zijn en 80 virm 86xx/87xx.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef: De verdeling is feitelijk als volgt:
VIRM-I:
etc.
In dit geval moet je normale cijfers gebruiken in plaats van Romeinse. Romeinse cijfers worden gebruikt voor het aantal bakken, normale cijfers voor verschillende deelseries. :)
Verder klopt je verdeling volgens mij wel.
OmniLezer schreef:Dus zo gezegd zijn deze treinen een soort van Ikea treinen die je helemaal kan samenstellen als in feite; een hele 2e klas trein en een bijna alleen 1e klas trein omdat je de bakken zo kan combineren dat ze gewoon naar jouw wens zijn.
Dat is niet helemaal mogelijk, want er moet altijd een ABv6 aanwezig zijn omdat die rijtuigen als enige een pantograaf hebben.
Een combinatie mBvk1 + ABv6 + mBv7 + mBvk2 is wel mogelijk, maar zal niet gebeuren omdat van de vier rijtuigen er dan drie gemotoriseerd zijn en dat is een beetje overdone.
Tweede aha-punt: Alle treinen met de paarse plastic (lelijk, maar lekker zacht) stoelen worden als eerst vernieuwd en die kan je dan inzetten in de serie 94xx en 86xx. In feite als er een 9411 is, kan er geen 9460 zijn en ook geen 8611 bijvoorbeeld. Of gaat het nog niet zo ver.
Dit denk ik omdat er maar 45 virm 94xx/95xx zijn en 80 virm 86xx/87xx.
Inderdaad kunnen er niet tegelijk een 9411 en 8611 zijn. Er kunnen wel een 9411 en 9460 zijn, want het nummer wordt bepaald door het nummer op de ABv3/4.
Toen de levering van de serie VIRM-2/3 (die twee series zijn identiek) kwam, is men de rijtuigen ABv3/4 van die series weer opnieuw gaan nummeren vanaf 1, dus is het wel mogelijk om een 9411 en 9511 te hebben. Een 9511 en 8711 is niet tegelijk mogelijk.
En als ik het artikel goed lees, zijn er dus 81 86xx/94xx en 97 87xx/95xx, waarbij laatstgenoemde serie bestaat uit 8701/9501 - 8725/9525, 8726 - 8743, 9544, 8745 - 8746 en 9547 - 9597.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Meltrain schreef:
Z2N schreef: De verdeling is feitelijk als volgt:
VIRM-I:
etc.
In dit geval moet je normale cijfers gebruiken in plaats van Romeinse. Romeinse cijfers worden gebruikt voor het aantal bakken, normale cijfers voor verschillende deelseries. :)
Verder klopt je verdeling volgens mij wel.
In de praktijk krijg je natuurlijk niet X maar 10 bakken VIRM mee, dus vandaar dat ik voor de deelseries maar de Romeinse cijfers gebruikte. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
DingeZ
Berichten: 457
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door DingeZ »

Je krijgt VI+IV of IV+VI dan.
Meltrain schreef:
Z2N schreef:
OmniLezer schreef:Dus zo gezegd zijn deze treinen een soort van Ikea treinen die je helemaal kan samenstellen als in feite; een hele 2e klas trein en een bijna alleen 1e klas trein omdat je de bakken zo kan combineren dat ze gewoon naar jouw wens zijn.
Dat is niet helemaal mogelijk, want er moet altijd een ABv6 aanwezig zijn omdat die rijtuigen als enige een pantograaf hebben.
Een combinatie mBvk1 + ABv6 + mBv7 + mBvk2 is wel mogelijk, maar zal niet gebeuren omdat van de vier rijtuigen er dan drie gemotoriseerd zijn en dat is een beetje overdone.
Nee, de ABv3/4 bevat de snelschakelaar en is daarmee ook een noodzakelijk deel van de stam. Alleen de ABv5 is echt technisch 'dood'. Feitelijk is een VIRM-V wel mogelijk als mBvk1 + ABv3/4 + ABv6 + mBv7 + mBvk2 (zou je de ABv6 en mBv7 omwisselen krijg je een inconsistente deurnummering).
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Ardan »

'meteen offline gehaald' :') 'Ja we maken een trein maar niemand mag hem zien!' Rot toch op zeg :')

Ziet er prima uit verder!
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door JWM »

Voor mijn gevoel zijn ze dat ding al jaren aan het verbouwen. Wanneer komt het de reizigersdienst eens in?
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door mijack1985 »

JWM schreef:Voor mijn gevoel zijn ze dat ding al jaren aan het verbouwen. Wanneer komt het de reizigersdienst eens in?
Off topic, maar onze zuiderburen zijn al jaren bezig met b.v. hun AM80. Dan valt dit project nog wel mee :mrgreen:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

JWM schreef:Voor mijn gevoel zijn ze dat ding al jaren aan het verbouwen. Wanneer komt het de reizigersdienst eens in?
De verbouwing is pas gestart nadat DDZ klaar was, al is er wel een kleine vertraging. Het eerste stel komt nog dit jaar op de rails. Daarna zal het in een moordend tempo gaan, want de 418 rijtuigen zijn begin 2020 allemaal gedaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Klaasje »

Drie jaar voor ongeveer 120 stellen, dat is 40 stellen per jaar. Grofweg iedere week een stel dus.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

81 stellen kent de VIRM1 maar (9401-9481, met de 8600'en ertussendoor genummerd).
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Klaasje »

Maar als je 418 deelt door 81 kom je toch verdacht dicht bij 6 in de buurt terwijl heel veel VIRM-I geen zesje is.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

Ik hoor en lees vandaag berichten over een urinoir en een babyverschoontafeltje in de trein. Ik neem aan dat dat dan in de gereviseerde Virm komt?
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Klaasje schreef:Maar als je 418 deelt door 81 kom je toch verdacht dicht bij 6 in de buurt terwijl heel veel VIRM-I geen zesje is.
Dan is je rekenmachine stuk. 418 gedeeld door 81 is namelijk 34 viertjes en 47 zesjes, precies het aantal waaruit de eerste serie bestaat.
Stadsbus
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Stadsbus »

VIRM schreef:Ik hoor en lees vandaag berichten over een urinoir en een babyverschoontafeltje in de trein. Ik neem aan dat dat dan in de gereviseerde Virm komt?
Dat denk ik ook, maar aangezien de 1ste virmm al klaar is en de volgende ook al bijna...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Natuurlijk gaat het over de VIRMm. Die wordt immers volgende week gepresenteerd en is dus de eerste trein met de vier jaar geleden aangekondigde urinoirs.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Het had eventueel ook nog over de Flirt kunnen gaan. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

De berichten hebben het expliciet over een intercity dubbeldekker, dus er zijn weinig opties.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 gasten