Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Zonnig »

Op zich vind ik het goed dat de provincie Utrecht niet weer in het spelletje van Connexxion mee gaat van steeds weer uitstel van de ingangsdatum.
Hiermee wordt een bezwaar van de zittende concessiehouder NIET beloond. Je krijgt echter wel een vreemde situatie dat als de aanbesteding hetzij over moet hetzij toch aan de bezwaar makende partij wordt gegund er veel onduidelijkheden voor de reizigers kunnen ontstaan. Zou het geen idee zijn dat de gegunde concessiehouder gewoon nieuwe bussen e.d. aanschaft en dat indien het bezwaar onverhoopt toch gegrond wordt verklaart de bezwaar makende partij de bussen e.d. allemaal MOET overnemen. Als je dat maar in de aanbestedingsvoorwaarden zet is dat meteen duidelijk.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Hainje »

Zonnig schreef:Zou het geen idee zijn dat de gegunde concessiehouder gewoon nieuwe bussen e.d. aanschaft en dat indien het bezwaar onverhoopt toch gegrond wordt verklaart de bezwaar makende partij de bussen e.d. allemaal MOET overnemen. Als je dat maar in de aanbestedingsvoorwaarden zet is dat meteen duidelijk.
Dat is absoluut een goed idee, al denk ik dat je daar voor dit contract te laat is. Desalniettemin voor een volgende aanbesteding (waar dan ook) is dit een goed punt.
🍉
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door nvdw »

Het is het recht van een inschrijvende partij om bezwaar te maken tegen de gunning. Daar kom je niet onderuit. Stel dat die partij wel degelijk gelijk krijgt bij het College, dan zit hij voor straf vast aan het wagenpark dat een ander besteld heeft.

Hoe maken bedrijven nu bezwaar? Pro forma, als in "we maken nu bezwaar en onze argumenten volgen later"?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Zonnig »

Voor straf vast aan een wagenpark dat door een ander is besteld > Klopt, maar nu is de klant / reiziger de dupe, en de bussen moeten aan bepaalde eisen voldoen. Vaak worden de zelfde bussen besteld alleen de uitvoering kan afwijken.

Bezwaar > volgens mij moet er voor het einde van de bezwaartermijn een gemotiveerd bezwaar zijn ingediend anders kan je alles onnodig lang rekken.
ejm301
Berichten: 77
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 09:05
Locatie: Apeldoorn

Re: RE: Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door ejm301 »

Was met het hel BRU verhaal toch niet anders. Qbuzz kreeg een zwik VDL bussen.
sirvinniei
Berichten: 3640
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Of net zoals in het buitenland soms gedaan wordt: een wagenpark dat van de aanbestedende overheid is.
Als ik het goed heb is trouwens Connexxions bezwaar op een artikel van de telegraaf gebaseerd dat ze Qbuzz zouden willen overnemen :lol:
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door nvdw »

De bussen uit de BRU-concessie waren ook niet van CXX maar van BRU. Dat is even een ander verhaal dan dat je gedwongen bent het wagenpark over te nemen van de vervoerder die de concessie aanvankelijk gegund was maar na beroep aan jou toekomt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
ejm301
Berichten: 77
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 09:05
Locatie: Apeldoorn

Re: RE: Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door ejm301 »

Of het nou van de consessieverlener komt of van een andere vervoerder maakt in mijn ogen geen enkel verschil.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Tjekken »

Als de bussen van de concessiehouder (BRU) overgenomen moeten worden staat dit los van bezwaren of wie de concessie wint, als de concessie na bezwaar gegund wordt aan de andere partij (CXX in dit geval) is deze dus niet in het nadeel. De bussen moeten immers sowieso overgenomen worden en er is dus geen keus in type voertuig. Als de bussen na succesvol bezwaar overgenomen moeten worden van een andere vervoerder, heeft de aanklagen partij dus geen keus in het type voertuig, waar deze dat wel zou hebben gehad bij directe winst van de concessie. Hier wordt de aanklagende partij dus wel degelijk benadeeld.
ejm301
Berichten: 77
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 09:05
Locatie: Apeldoorn

Re: RE: Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door ejm301 »

Als je het zo zegt, dan heb je inderdaad gelijk. Feit is dat het een mooie soap aan het worden is (helaas).
HJDrost
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 15:30

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door HJDrost »

Raar eigenlijk. Al die tijd werd er gezegd dat de nieuwe Setra's sowieso zouden komen, omdat de provincie garant zou staan. Nog een versie zou zijn, dat de provincie, Syntus en de dealer ieder voor een deel garant zouden staan. En nu lees ik op de site van FNV opeens niemand garant zou willen staan.

Syntus zou de Setra's in onderhoud doen bij de dealer, Evobus in Nijkerk. Geen werkplaats op de nieuw aan te leggen stalling dus. Vraag me af, dat wanneer ze "oude bussen" aantrekken (en dat zullen hoogstwaarschijnlijk geen Setra's zijn), wie het onderhoud dan voor zijn rekening gaat nemen.

Ben überhaupt benieuwd hoe het gaat lopen tot en met de definitieve gunning. Als ze al afzien van de nieuwe bussen, krijgen we dan al wel een nieuwe stalling en kleding?
sirvinniei
Berichten: 3640
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Ik vermoed dat het tijdelijk is, tot de gunning definitief is, ze moeten als ze een concessie officieel hebben gewonnen namelijk wel gewoon voldoen aan wat ze aangeboden hebben. Ze willen waarschijnlijk niet met nieuwe dure bussen opgescheept zitten stel dat het bezwaar gegrond wordt verklaard.
Ik heb geen onderschrift
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Zonnig »

Bij het BRU was van te voren al bekend dat de bussen die XX zou bestellen overgenomen / overgedaan moesten worden aan de winnende partij. Daar was dus wel al iets geregeld.

Zo zal U-OV straks voor de streek ook nieuwe bussen moeten aanschaffen welke dan ook weer mee over moeten naar een volgende nieuwe concessie, intern doorschuiven kan dan dus niet.

M.a.w. wat XX bij Gooi- en Vechtstreek 2 x heeft kunnen doen kan in Utrecht niet.
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Carlos0_0 »

Zonnig schreef: Zo zal U-OV straks voor de streek ook nieuwe bussen moeten aanschaffen welke dan ook weer mee over moeten naar een volgende nieuwe concessie, intern doorschuiven kan dan dus niet..
Ik weet niet wanneer het contract afloopt voor de streekbussen, maar het kan zijn dat ze gewoon de stadsbussen na de streek verschuiven.
Ze gaan nu al kijken om Lijn 1 elektrisch te laten rijden, daar was laatst bericht van. als dit door zal gaan zullen er dus weer bussen vrij komen.

Maar voor Syntus maakt dit wel een zooitje nu, dit gaat nog wel een gtst soap serie worden helaas.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Zonnig »

Stadsbussen op de streek, denk dat dat nou net niet gaat gebeuren of ze moeten het interieur aanpassen.
De bussen die dan van lijn 1 vrij komen gaan gewoon naar andere lijnen en mogelijk om de ex-Groningse LE's af te lossen.
Of ze gaan minder streekwagens op de rustige stadslijnen gebruiken.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door busfanNL »

Is er al wat bekend over de datum dat Syntus definitief mag rijden? Ik ben erg fan van onderaannemers (geen idee waarom) maar gaan die ook rijden bijvoorbeeld TCR of Pouw vervoer?
ejm301
Berichten: 77
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 09:05
Locatie: Apeldoorn

Re: RE: Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door ejm301 »

busfanNL schreef:Is er al wat bekend over de datum dat Syntus definitief mag rijden? Ik ben erg fan van onderaannemers (geen idee waarom) maar gaan die ook rijden bijvoorbeeld TCR of Pouw vervoer?
Voor zover mij bekend, is Syntus verplicht alles zelf te rijden. Iets wat ik persoonlijk wel een goede zaak vind.
Laatst gewijzigd door ejm301 op vr 26 aug 2016, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
sirvinniei
Berichten: 3640
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

http://m.ovpro.nl/bus/2016/08/26/uitste ... it-onrust/
Artikel van ovpro
Blijkbaar komt het door onderbezetting bij het CBb
Syntus rijdt overigens wel voor de helft met een nieuwe vloot.
Ik vind het overigens positief dat de provincie het zo doet. Vervoerders moeten niet beloond worden voor het indienen van bezwaren en daarmee mogelijk een concessie rekken
Nadat bekend werd dat het CBb het bezwaar pas kan behandelen na ingang van de concessie, heeft Connexxion onmiddellijk contact opgenomen met de provincie Utrecht en aangeboden voorlopig te blijven doorrijden onder de huidige concessievoorwaarden, maar tot nog toe heeft de vervoerder geen reactie gegeven.
Ik heb geen onderschrift
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Zonnig »

Als je het linkje op ovpro leest is het duidelijk dat XX door wil blijven rijden.
Dat ze dat tegen de hoofdprijs willen doen staat er uiteraard niet bij, we kennen XX al langer dan vandaag.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door wouter15 »

Maar als Syntus mag gaan rijden vanaf december, zullen ze dat dan met de voorgestelde dienstregeling gaan doen? Of gaat de huidige dienstregeling langer gereden worden?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Meltrain »

Is het geen mogelijkheid dat het CBb meer medewerkers aanneemt? Als de werkdruk zo hoog ligt, zou dat sowieso geen kwaad kunnen.
Overigens kan ik geen vacatures vinden voor het CBb. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sirvinniei
Berichten: 3640
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

De voorgestelde dienstregeling wordt gereden, alleen worden er tijdelijk voor een deel oudere voertuigen gereden. Als het oordeel geveld is wordt er er gewoon volgens hun bod gereden

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Ik heb geen onderschrift
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door wouter15 »

Maar weet iemand wanneer Syntus de dienstregeling dan eigenlijk gaat publiceren?
ejm301
Berichten: 77
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 09:05
Locatie: Apeldoorn

Re: RE: Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door ejm301 »

Zonnig schreef:Als je het linkje op ovpro leest is het duidelijk dat XX door wil blijven rijden.
Dat ze dat tegen de hoofdprijs willen doen staat er uiteraard niet bij, we kennen XX al langer dan vandaag.
In het stuk staat dat het ze onder de huidige voorwaarden willen doen.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

levert dat niet extra winst op voor Connexxion? het materieel is toch al afbetaald lijkt me?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten