Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Op welke lijnen worden er dan extra bussen ingezet?
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

Er reden vandaag Capacity's op lijn 3, 163, 300, 140 en 73.
Basislijn
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Het gaat goed met het Gronings-Drentse OV. Althans, als ik goed gerekend heb. Ik heb de aantallen reizigerskilometers (dat schijnt de maat te zijn voor reizigersgroei in de trendmonitors) van de eerste halfjaren van 2015 en 2016 eens vergeleken. De bron is het dashboard van het OV-bureau. Ik kom dan op de volgende percentages uit:

- Qliner: + 7,7%
- Qlink: + 9,0%
- Groningen Stad: + 7,8%
- Emmen Stad: + 6,5%
- Assen Stad: + 56,8%
- Groningen Streek: + 4,3%
- Drenthe Streek: + 1,8%
- Nachtbus: + 26,0%

De totale groei voor de eerste halfjaren komt dan uit op +6,6%. Merken we dat ook in de bussen eigenlijk terug?

PS voor moderator: Ik wist niet zeker of het hier hoort, mocht dat niet zo zijn, kan je dit dan verplaatsen naar waar het wel hoord.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

The fuck, +56,8% voor Assen Stad? Dat moet haast wel inclusief lijn 309 zijn, want anders snap ik echt niet hoe zo'n klein stadje zo'n explosieve groei kan kennen. :shock:
🍉
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Ik weet het wel denk ik. Er staat een nieuwe school in Assen bij het TT-terrein. Ik heb daarnaast de indruk dat de KLOV-midibussen niet meegenomen wordt in deze cijfers. Lijn 51 zit namelijk alleen op een daling van 21%, terwijl de frequenties gelijk zijn gebleven. Vroeger reed lijn 4 (Assen Station - TT) met een KLOV-midibus.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

Ah ja, scholen doen het altijd wel goed voor je reizigerskilometers.
🍉
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door The best »

Nog best wel een nette stijging van Groningen-stad. Dacht dat de groei in de stad eigenlijk voornamelijk op Q-Link zat, maar dat valt dus wel mee.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

Dat van de Nachtbus is ook wel bijzonder. De dienstregeling is al heel lang onveranderd. Zal wel te maken hebben met de lagere tarieven?
Basislijn
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Nachtbussen beginnen weer goed te lopen. Vooral 417, stuur regelmatig een berichtje 'voertuig vol' naar de verkeersleiding en dat is vanaf 10 staanplaatsen.
Naar Roden kost met de chip €3,40 ofzo, Leek €3,60. Dat is een stuk beter dan de 8 euro die ze betalen voor een kaartje, laat staan met een taxi die kant op. Meeste taxi's zie ik snachts op de A28 richting Assen.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

JeroenSpock schreef:Nachtbussen beginnen weer goed te lopen. Vooral 417, stuur regelmatig een berichtje 'voertuig vol' naar de verkeersleiding en dat is vanaf 10 staanplaatsen.
Naar Roden kost met de chip €3,40 ofzo, Leek €3,60. Dat is een stuk beter dan de 8 euro die ze betalen voor een kaartje, laat staan met een taxi die kant op. Meeste taxi's zie ik snachts op de A28 richting Assen.
Ik heb de groeicijfers per nachtlijn even bekeken
402: - 3,6%
417: + 37,47%
418: + 33,2%
419: + 16,8%

Wat kunnen de oorzaken van de groei zijn op de nachtbus? Dienstregeling is niet veranderd en opzoeken leert de manier van betalen ook niet.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Kan je ook zien of de nachtbussen weer op het niveau zitten van 2010-2011?
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

sorry, het dashboard gaat niet zover terug in de tijd.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Het zou mij niet verbazen als lijn 402 binnenkort wordt geschrapt. In de winter scoort de lijn nog wel (februari: 138 per maand), maar in de zomer (juni) slechts 35 per maand, ondanks dat lijn 2 wel groeit en zelfs in de zomer het aantal reizigers kilometers hoog blijft. Afgelopen jaren is deze lijn al langzaam afgebouwd, al geldt dat voor het hele nachtnetwerk. Ik weet niet waar de meeste uitstappers zijn, Groningen - Zuid, Eelde of Vries? Anders kunnen delen misschien worden aangepast.

@JeroenSpock : geldt dat criterium van 10 mensen staan altijd, dus ook in de spits en voor alle lijntypes, als bus vol. In dat geval kunnen chauffeurs wel blijven doorgeven
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Ja, altijd bij 10 staanplaatsen een voertuig vol melding naar de verkeersleiding. Qliners al bij 1 staanplaats.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door nielsie600 »

Wellicht dat je nog wat met een rit van 419 kunt doen?
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

Volgens mij werd lijn 402 vooral gebruikt voor naar Eelde en Vries. Maar lijn 419 door Vries sturen lijkt erg lastig. Niet alleen zijn reizigers richting Assen langer onderweg, je komt dan waarschijnlijk ook uit op meer dan 30 minuten voor een rit. Dan kun je niet meer met 1 bus een uursdienst rijden en heb je alsnog een extra bus nodig. Maar aangezien de nachtbus nu wel redelijk loopt zou je misschien ook nog wel een extra bus toe kunnen voegen die eerst een rit op 402 rijdt, dan een rit op 418 en daarna eventueel nog een rit op lijn 402. Dan zitten die beide lijnen op 3 ritten per nacht en kun je nog wat meer reizigers trekken...
Basislijn
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

en nu graag een idee wat kostendekkend is... Lijn 402 is nu al een zwakke lijn en jij wil er 2 extra ritten in plaatsen.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Lijn65 schreef:Maar lijn 419 door Vries sturen lijkt erg lastig. Niet alleen zijn reizigers richting Assen langer onderweg, je komt dan waarschijnlijk ook uit op meer dan 30 minuten voor een rit. Dan kun je niet meer met 1 bus een uursdienst rijden en heb je alsnog een extra bus nodig.
Of 419 vertrekt vanuit Groningen om 2:50, 4:00 en 5:10...
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

CamilleKreemers schreef:en nu graag een idee wat kostendekkend is... Lijn 402 is nu al een zwakke lijn en jij wil er 2 extra ritten in plaatsen.
Waarom moet een idee per se kostendekkend zijn? Ik zie liever 3 ritten met een redelijk hoge kostendekking, dan 1 waar maar weinig mensen van gebruik maken.

Je kunt ook andersom redeneren, er is maar 1 rit en deze lijn is de enige die niet groeit.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door The best »

Volgens mij is het de bedoeling dat het nachtvervoer zichzelf kan bedruipen, dat daar eigenlijk geen subsidie voor nodig is.

Persoonlijk vind ik dat ook wel terecht eigenlijk. Ik heb liever dat je overdag een lijn naar een of ander dorp financiert dan 's nachts een bus voor een paar mensen die willen zuipen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Ja, dat ben ik met je eens. Liefst nachtvervoer kostendekkend, maar binnen dat net mogen er van mij best lijnen zitten met 90% kostendekking, tegenover een andere lijn met 110%.

Overigens zie ik zelf liever een tot wat latere bediening, globaal 01.00 in plaats van 00.00 op sommige lijnen.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door The best »

Ja, dat wel ja.

Voor de rest hebben best wat lijnen vanuit Groningen een bediening tot rond een uur of 1. Sowieso lijn 3 en 4, maar colgens mij rijden de lijnen richting Haren/Assen en Delfzijl ook nog best wel lang door.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Op Dumpert is dit trieste filmpje opgedoken van een incident op de 418 in Haren op het Raadhuisplein. Naast dat de filmer zich niet kan gedragen, komen dit soort incidenten met politie-inzet veel voor?
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Zo dan... daar had ik nog niets over gehoord.
Vorige maand had ik 2 keer achter elkaar een nachtdienst met de laatste lijn 3 van Leek naar Groningen. Beide keren werd er gerookt in de bus en beide keren zijn alle passagiers overgezet in de achter mij rijdende lijn 4 richting Groningen, gebeurde bij P+R Hoogkerk. 2e keer zelfs voor de garage Peizerweg.
Die nacht van de 2e keer hebben we onderling afgesproken dat als er weer gerookt zou worden en we zijn Haren of Hoogkerk nog niet voorbij, dan gaat die roker er uit. Zegt niemand wat of wijst niemand iemand aan, dan komt gewoon de politie er bij en gaat de hele bus leeg.
Dat is nu dus gebeurd en natuurlijk weer zo'n puber die alles filmt.
Komende zaterdag moet ik die 418 rijden, en ik zou precies hetzelfde doen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Wat maak het eigenlijk uit of je Haren of Hoogkerk wel/niet voorbij bent. Als iemand rookt, alcohol drinkt of overlast veroorzaakt in de bus, dan gaat diegene er wat mij betreft altijd uit. Een waarschuwing geven is prima, maar als iemand zich niet weet te gedragen, dan is dat zijn probleem en niet het probleem van de buschauffeur of Qbuzz.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten