Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5868
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bemined »

Opmerkelijk standpunt van ProRail, want tot op heden ging men vol voor de vaste corridors met zo min mogelijk wissels omdat men dat robuuster vond. het voorstel een metro aan het hoofdspoor te koppelen is een draai van 180 graden ten opzichte van dit eerdere standpunt. Ik weet niet hoe men dit exact voorziet: blijven alle NS sprinters rijden, of komt de metro in plaats van enkele ingekorte sprinters. Maar het blijft sowieso opmerkelijk vanuit het voorgaande standpunt van ProRail.

Grootste uitdaging zal zijn de tunnelveiligheid, qua spoorbeveiliging kun je elke 5 minuten een trein via het buitenspoor sturen (met alternerend perrongebruik) en elke 3 minuten via het binnenspoor, maar de vraag is of men akkoord gaat hiermee op basis van (brand)veiligheid. De veiligheid Noord-Zuidlijn is gebaseerd op het safe-haven principe, waarbij er altijd wordt doorgereden naar een station bij brand. De vraag is of je die garantie nog kan bieden bij zo'n korte opvolgtijd, het blijft tenslotte een luchthaven, dus de kans dat een voorgaand voertuig niet vertrekt is wat groter dan elders (toerist die de trein ophoudt vanwege probleem met koffer / geen Engels spreken / terreurdreiging). En het zou krom zijn dat op het strenge veiligheidsprincipe van de Noord-Zuidlijn voor de verlenging naar Schiphol overboord wordt gegooid.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Wat een raar idee. Metro en trein op hetzelfde spoor kan op zich wel, de stations Birkenwerder en Karow bij Berlijn hebben een spoor met derde rail voor de S-Bahn én bovenleiding voor de trein maar volgens mij ligt de derde rail daar wat verder uit het spoor. Ik denk dat dat hier wel binnen trein-PVR valt. Metro verder op bovenleiding: de metro lust heul geen 1,5kV (laat staan 3 of 25) dus dan moet je die weer allemaal gaan ombouwen. En dan nog het snelheidsverschil, de metro gaat maar 80. Én dan inderdaad nog alle veiligheidsdingen. Nee, je ontkomt gewoon niet aan een nieuwe Schipholtunnel. In plannen voor doortrekking komt de verlengde NZL ook helemaal niet in de middenberm van de A4 te liggen maar erbuiten, omdat er geen plek meer is voor een station (Sloten, Badhoevedrop).
Oh en je wil met de metro een gelijkvloerse instap en dat is 1 meter hoog terwijl de perrons 76cm zijn.
Ik doe ook maar wat
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Chrysa »

Anders graven ze toch gewoon nog een tunnel, vorige keer ging dat ook prima. :twisted:
Bemined
Berichten: 5868
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bemined »

Naar mijn idee heeft Schiphol vooral behoefte aan perroncapaciteit en minder aan extra sporen. Stilstaande treinen zijn immers het grootste knelpunt voor capaciteit, je kunt wel een opvolgtijd van 2 minuten maken op de vrije baan, maar als je vervolgens stil gaat staan langs een perron heb je daar niets aan. Om de viersporige tunnel optimaal te gebruiken heb je dus eigenlijk een achtsporig station nodig. Het mooiste lijkt mij nog het uitgraven van een tweede niveau onder de huidige perrons, dan sla je twee vliegen in één klap met twee nieuwe perrons op niveau -2 en verbreding van de perrons op niveau -1 waardoor het in- en uitstappen met koffers sneller kan.

Een andere optie is het middenperron uitsluitend voor sprinters gebruiken en het 425 meter lange perron daarvoor op te delen in twee stukken van 200 meter zodat twee kort achter elkaar rijdende treinen achter elkaar passen. Nadeel hiervan is de ongelijkmatige verdeling langs het perron, het feit dat je soms pas 4 minuten van te voren kunt aangeven welk van de twee treinen vooraan komt te staan en welk achteraan en mensen met koffers dan moeten verhuizen, en het nadeel dat gelijktijdigheid van intercity's uit Almere, Utrecht en Amsterdam lastiger wordt.
Graaf_Panto
Berichten: 35
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 20:05
Locatie: Monnickendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Graaf_Panto »

Suus schreef:En alweer een halte die zonder duidelijke reden zomaar wordt opgeheven: De halte Droogbak van lijn 48 vervalt met ingang van donderdag 1 september.
Is wegens reconstructie westelijk deel van de De Ruijterkade.
Op termijn (...) gaat de halte naar IJsei.

bron: GVB
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ardan schreef:Wat een raar idee. Metro en trein op hetzelfde spoor kan op zich wel, de stations Birkenwerder en Karow bij Berlijn hebben een spoor met derde rail voor de S-Bahn én bovenleiding voor de trein maar volgens mij ligt de derde rail daar wat verder uit het spoor. Ik denk dat dat hier wel binnen trein-PVR valt. Metro verder op bovenleiding: de metro lust heul geen 1,5kV (laat staan 3 of 25) dus dan moet je die weer allemaal gaan ombouwen. En dan nog het snelheidsverschil, de metro gaat maar 80. Én dan inderdaad nog alle veiligheidsdingen. Nee, je ontkomt gewoon niet aan een nieuwe Schipholtunnel. In plannen voor doortrekking komt de verlengde NZL ook helemaal niet in de middenberm van de A4 te liggen maar erbuiten, omdat er geen plek meer is voor een station (Sloten, Badhoevedrop).
Oh en je wil met de metro een gelijkvloerse instap en dat is 1 meter hoog terwijl de perrons 76cm zijn.
Ik snap er werkelijk waar geen bal van dat de media dit soort nonsens blind publiceert zonder ook maar zelf enige vorm van dit soort vragen te stellen.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Het grappige is dat Eringa nergens in het artikel direct pleit voor de NZL naar Schiphol via Prorailspoor. Dat zat slechts in de vraagstelling van de interviewer besloten. En vervolgens is dit verhaal gaan rondzingen.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

De betreffende passage uit de Volkskrant. Nergens lees ik dat Eringa direct pleit voor een NZL naar Schiphol via Prorailspoor. De interviewer suggereert dat; Eringa gaat er (wijselijk) niet direct op in:
Het spoor op een van de drukste corridors, van Amsterdam-Zuid naar Schiphol, is nu verdubbeld. Maar Schiphol blijft maar groeien en meer dan die vier sporen passen er niet in de Schipholtunnel. Waarom wordt de Noord/Zuidlijn straks niet doorgetrokken? Critici van NS zeggen dat dat bedrijf daar helemaal geen belang bij heeft. Liever volgepropte treinen dan concurrentie met een metroverbinding.

'Met de huidige infrastructuur kunnen we veel meer treinen laten rijden. Ook lichter materieel.'

Zegt u nu dat de bereikbaarheid van Schiphol per openbaar vervoer kan worden verbeterd door vanaf Amsterdam-Zuid een metro te laten rijden over het treinspoor? Kan dat, technisch? Maar NS heeft het alleenrecht om over dat spoor te rijden. Dat staat toch in de concessie?

'Doel moet zijn: zoveel mogelijk uit het bestaande spoor halen. Dat is de boodschap voor ons allen. De politiek, vervoerders, ProRail. Je kunt ook anders naar concessies kijken. Over je eigen schaduw heen stappen, daar gaat het om. Iedereen mag opkomen voor eigen belangen. Wij zijn zo publiek als de pest. Wij vinden: met publieke voorzieningen moet je optimaal omgaan.'
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Wat Bemined zegt klopt. Station Schiphol heeft eigenlijk twee extra perronsporen nodig om de reizigersgroei op te vangen (of een metrolijn naar Amsterdam).

Er zijn natuurlijk best wel veel mogelijkheden. Je kunt de NZL via verschillende tracés doortrekken, je kunt combineren met het spoor, of nieuwe bus- en trambanen aanleggen. Alles kost geld en heeft voor en nadelen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Het was toch de bedoeling om de voorgestelde Oost-Westlijn door te trekken naar Schiphol?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Dat is een optie, maar de NZL doortrekken is ook nog geen afgeschoten plan.
Ik doe ook maar wat
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

Voor hen die met de metro reizen, door een verstoring hebben alle lijnen een vertraging van 30 min. Staat niks over op de website en moet dus een mooi halfuur wachten op m'n overstap :'). Ze rijden wel, maar 4 metros achtervolgen elkaar in 5 minuten om vervolgens 25 minuten niks te laten zien.
Zonnig
Berichten: 538
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Zonnig »

GVB-Metro op het NS-spoor.

Technisch zou het dan wel kunnen maar ik denk niet dat de NS het spoor rond Schiphol hebben uitgebreid om met extra treinen te kunnen rijden in een degelijkere dienstregeling om dan nu he GVB met 20 metro's per uur de boel weer in het honderd te laten lopen.

Het GVB heeft een verkeerde keuze gemaakt met de Noord-Zuid-lijn en de Amstelveenlijn. Ze moeten maar eens hun eigen broek ophouden.
Laten ze een metro bijv. via lijn 1 naar Osdorp laten rijden en deze doortrekken naar Schiphol. Denk dat daar meer reis mogelijkheden uit voort kunnen komen.

Overigens kunnen we dan nu niet meteen een intercity via de Nood-Zuid-lijn naar Amsterdam Centraal laten rijden met 1 stop onderweg in het centrum. O jeeh ze zijn de bovenleiding vergeten in de tunnel, ach dan stellen we de opening van de Noord-Zuid-lijn nog maar eens 10 jaar uit want de tunnel is dan te laag.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

GVB heeft hierin weinig te kiezen gehad. De ongelukkige keuzes met betrekking tot de Noord/Zuidlijn en de Amstelveenlijn zijn door de Stadsregio Amsterdam gemaakt. Ongetwijfeld heeft GVB daar een vinger in de pap gehad, maar de eindverantwoordelijkheid voor dat besluit ligt niet bij de vervoerder (al zal deze keuze ze ongetwijfeld prima uitkomen, want de huidige Amstelveenlijn is al jaren het stiefkindje van het bedrijf).

Ik vind het idee op zich van het combineren van stadsmetro en regionaal spoor wel interessant. In Rotterdam doet men dat ook, en alhoewel het geen onverdeeld succes is, zorg je er toch wel voor betere verbindingen mee. Ik denk alleen niet dat het gaat werken met de huidige Schipholtunnel. Daar komen met het gereedkomen van de viersporige Zuidtak al zes sporen op uit. Nog eens twee extra sporen toevoegen is vragen om congestieproblemen.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

VIRM schreef:Het was toch de bedoeling om de voorgestelde Oost-Westlijn door te trekken naar Schiphol?
Mensen hebben soms de neiging over een hypothetische O/W-lijn te praten alsof de bouw ervan ieder moment kan beginnen. Persoonlijk zie ik het niet gebeuren dat ie er voor 2040 ligt, als ie er al ooit komt te liggen. Als een metro naar Schiphol echt noodzakelijk wordt is het natuurlijk makkelijker een bestaande metrolijn (N/Z-lijn) door te trekken, dan te moeten wachten op de afronding van een complexe compleet nieuwe lijn.
Zonnig schreef:Het GVB heeft een verkeerde keuze gemaakt met de Noord-Zuid-lijn en de Amstelveenlijn. Ze moeten maar eens hun eigen broek ophouden.
Sinds wanneer is GVB de opdrachtgever van nieuw te bouwen metrolijnen?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

De beslissing om de Noordzuidlijn te voorzien van derde rail in plaats van bovenleiding is genomen in een raadscommissie.

Oorspronkelijk was voor het Stadsspoor Amsterdam voorzien dat er NS sprinters op zouden kunnen rijden, net als op de Hofplein- en Zoetermeerlijn voor 2005 en het was ook voorzien voor een spoorlijn naar Nieuwegein. Maar in de jaren 70 is toch gekozen voor exploitatie met metros.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Zonnig
Berichten: 538
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Zonnig »

Denk dat het GEEN goed idee is dat de Metro op NS spoor gaat rijden.

Het lijkt mooi maar dat is het niet.

Als de Metro niet op NS-spoor gaat rijden maar op een ander spoor, zoals eerder genoemd bijv via Osdorp dat heb je een geheel aparte verbinding. Mocht er iets mis zijn in de Schipholtunnel dan heb je een redelijk grote kans dat een aparte Metro wel kan blijven rijden want die benadert Schiphol via een hele ander weg/tunnel.

En .... hoe vaak rijden de treinen niet omdat er wat in de Schipholtunnel aan de hand is.
Als je dus via 2 verschillende wegen/tunnels naar Schiphol rijd is er zo goed als altijd wel 1 beschikbaar (onderhoud) wel op elkaar afstemmen!
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Het argument (geparafraseerd) 'een extra metro naar Schiphol lost de betrouwbaarheidsproblematiek van de bestaande tunnel op' heb ik al te vaak gehoord. Problemen met de huidige tunnel los je natuurlijk op door die problemen aan te pakken. Dat is ook waar Prorail onder Eringa mee bezig is; voor de uiteindelijke resultaten zullen we de langere termijn moeten afwachten.

Een metro moet je bouwen als 1) de capaciteit van het bestaande spoor echt niet meer toereikend is en 2) een aanzienlijke vervoersstroom die nu per trein wordt afgehandeld met de metro kan worden afgehandeld.

Voor beide criteria geldt op dit moment dat ze nog niet worden behaald, blijkens verschillende onderzoeken van overheids- en gemeentewege.
Bemined
Berichten: 5868
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bemined »

Een metro als alternatief voor als de trein niet rijdt lijkt me ook niet reëel gezien de reizigersaantallen. De trein heeft potentieel het viervoudige van de capaciteit die een doorgetrokken metro zal hebben. Dus tenzij je enorme overcapaciteit gaat creëren, is zo'n metro helemaal niet zo'n alternatief bij een stremming van de trein, er zullen dan wachttijden van een uur kunnen ontstaan.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Rails naar Schiphol, het blijft een leuk onderwerp. Zonder alle varianten af te lopen: natuurlijk geeft nieuwe infrastructuur een betrouwbaarder netwerk, en dus een betere bereikbaarheid. Vanuit die gedachte (en zonder verder aandacht te besteden aan de onzin in de Volkskrant) zou een railtracé dat bij Schiphol haaks op de bestaande verbinding staat strategisch optimaal zijn. Dat pleit dus bijvoorbeeld voor een lijn Schiphol - Osdorp - Centrum (- Oost).
Op Schiphol zal het niet eenvoudig zijn daar een plekkie voor te vinden, maar verder zullen de kosten tot aan de bebouwde omgeving van Badhoevedorp wel meevallen. Daarna wordt het snel duurder, met name als we richting Leidseplein gaan. Het voorspelbare gevolg is een eindeloze discussie over financiering, nut, noodzaak, inpasbaarheid en wenselijkheid. Daarmee halen we makkelijk de termijn die n-evo noemt, terwijl tegen die tijd ook ruimschoots aan de door alargule genoemde criteria wordt voldaan.
Een op het eerste gezicht wat wonderlijk alternatief zou zijn, in eerste instantie alleen de westelijke tak van het voorgestelde tracé aan te leggen. Door bij Lelylaan een (ingewikkelde) aansluiting op de ringlijn te maken, ontstaat zo een Noord/Zuid/Westlijn met directe verbinding met het centrum. Daarnaast blijft de mogelijkheid bestaan die lijn in een later stadium weer in stukken te hakken ten bate van verdere uitbreidingen. Ook een praktisch detail dat in de OWL-schetsen tot nu toe niet ter sprake is gekomen wordt hiermee opgelost: de werkplaats is bereikbaar vanaf de nieuwe lijn.
Het lijkt me sterk dat deze variant ooit gaat rijden, maar het lijkt me in ieder geval beter dan metro's over treinsporen of nog een tros rails naast dezelfde bundel.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Om te bepalen of uitbreiding van de capaciteit Amsterdam-Schiphol wenselijk is, zou je eerst eens moeten gaan kijken naar wat er maximaal aan treinen per uur per richting doorheen gaat rijden volgens de huidige plannen en inzichten. Per dienstregeling 2017 gaat het aantal treinen per uur over de Zuidtak omhoog van 12 naar 14. Dat zal op de langere termijn wel 16 tot 18 keer worden (6x naar Utrecht, 12x naar Weesp). Misschien komen er nog meer treinen bij, zoals bijvoorbeeld de HSL of internationale treinen, die vanuit Schiphol hun eindpunt bij station Zuid gaan hebben (moeten er wel opstelvoorzieningen ten oosten van Zuid gerealiseerd worden).

De bediening van de Westtak zal wel gelijk blijven, max. 12 treinen per uur. Kan minder worden als men besluit HSL en internationaal om te leiden naar Zuid; of men benut de vrijgekomen ruimte voor extra treinen. Maar goed, laten we even uitgaan van een scenario van 12 over de Westtak en 18 over de Zuidtak. Dan heb je dus 30 treinen per uur per richting, af te handelen over 2 sporen per richting. Dat is 15 treinen per uur. Op zich moet dat te doen zijn, als de dienstregeling zo in elkaar te vlechten valt dat treinen allemaal op een redelijke vergelijkbare volgafstand de tunnel in/uit rijden. Voor die 2 sporen per richting zijn bovendien 3 perronsporen beschikbaar. Bij gelijkmatige verdeling praat je dan over 10 treinen per perron per uur. Ook dat is realiseerbaar.

Het is allemaal krap, maar de standaardreflex van bouwend Nederland is om er dan meteen hele colonnes cementwagens op af te sturen om er extra infra voor aan te leggen. Gevolg: brede spoorbundels waar per spoor <10 treinen per uur overheen gaan. In sommige buitenlanden (ik noem Japan even) gebruikt men die sporen toch intensiever. In dat opzicht ben ik het met Eringa wel eens dat spoorinfra beter benut kan en moet worden. Pas als dat echt niet meer gaat, kun je nieuwe infra gaan bouwen.
Bemined
Berichten: 5868
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bemined »

Elke 6 minuten een trein per perron kan inderdaad prima, de rijtijd door de Schipholtunnel (vanaf het inrijden tot het uitrijden van de tunnel) is nu circa 5 minuten, inclusief een minuut stilstand langs het perron. Er is dus zelfs nog wat marge over. Technisch kan een opvolgtijd van 4 minuten zelfs nog, dat is 45 treinen per uur, dus met 30 treinen heb je nog voldoende marge een vertraagde trein door te laten. Met modernere beveiliging die een trein alvast naar een perronspoor toestuurt terwijl de vorige trein nog aan het vertrekken is kun je zelfs 64 treinen per uur toelaten op dit baanvak. Kortom, de rails is niet het knelpunt hier.

Wat wel een knelpunt kan zijn is de perroncapaciteit. Met elke paar minuten een trein moet er voldoende capaciteit zijn zodat alle reizigers het perron kunnen verlaten voor de volgende trein binnenkomt. Daarnaast moet er voldoende ruimte zijn voor wachtende reizigers die de volgende trein willen pakken, want er zijn onvoldoende perrons om vaste perronsporen per richting en treinsoort te hanteren, en de opvolgtijd is dusdanig kort dat 80% van de reizigers voor de volgende trein al klaar zal staan als de vorige trein aankomt.

En een ander punt is brandveiligheid, hoe meer treinen en hoe meer reizigers hoe groter het risico bij brand. Safe-haven is het veiligste hier, maar beperkt de opvolgtijd tot circa 5 minuten per perron en dus een technisch maximum van 36 treinen per uur (wat in normale exploitatie tot 30 afgerond zal worden, anders is er geen marge bij vertragingen). Safe-haven in combinatie met een lengtebeperking aan het middenperron van 200 meter (met name sprinters dus) kan de capaciteit iets ophogen doordat het achterste deel van het perron dan de veilige haven voor de volgende trein is en je dus een wel een opvolgtijd van 2,5 minuut kunt hanteren, wat een technisch minimum van zo'n 48 treinen per uur oplevert (in normale exploitatie 40 treinen per uur).
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Bemined schreef:Een metro als alternatief voor als de trein niet rijdt lijkt me ook niet reëel gezien de reizigersaantallen. De trein heeft potentieel het viervoudige van de capaciteit die een doorgetrokken metro zal hebben. Dus tenzij je enorme overcapaciteit gaat creëren, is zo'n metro helemaal niet zo'n alternatief bij een stremming van de trein, er zullen dan wachttijden van een uur kunnen ontstaan.
Het gaat niet om een volledig alternatief maar als aanvulling. Een metrolijn erbij is nog altijd beter dan wat er nu gebeurt bij stremmingen: uitpuilende buslijnen (o.a. 69 en 197) die van zichzelf al aardig vol zitten.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Een metro is een structurele oplossing voor een structureel probleem, niet een opportunistisch alternatief voor een incidenteel probleem. Ook voor dit voorbeeld geldt dus weer: de oplossing moet gezocht worden in het betrouwbaarder krijgen van het bestaande spoor. Dan puilen die bussen ook niet meer uit.
Zonnig
Berichten: 538
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Zonnig »

Metro en trein moeten elkaar aanvullen.
In geval van een verstoring is het handig als één van beiden (een deel van) het vervoer kan opvangen (alles is onmogelijk.
In geval van een verstoring zullen altijd bussen nodig blijven maar het verzacht de pijn.

En verder .... Schiphol wil verder uitbreiden.
Dat kan je mogelijk niet alleen met een trein opvangen.
Er zullen ook extra rijstroken op de snelwegen gaan komen, wegen worden verlegd en wie weet krijg je wel transferia in Nieuw Vennep / Hoofddorp / Breukelen / Weesp / enz ....

We moeten verder vooruit kijken dan nu.
De bouwtijd in Amsterdam en omgeving (inlc. plannen / MER / enz.) lopen al gauw op tot 5 a 10 jaar.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten