Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Tunneltje eronder? Lijkt het nog een beetje op een metro naar Schiphol 8-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

j7927 schreef:Meer bussen Amsterdam in zal niet gebeuren. In de Lijnennetvisie van de Stadsregio is vastgesteld dat er niet meer lijnen de stad ingaan (vanuit Amstelland 10% minder, 197 zal blijven bestaan). Die zal eindigen bij Leidseplein (Stadhouderskade). Voorbeeld: "Het dagelijks bestuur kiest er verder voor om de busverbinding vanuit Badhoevedorp (thans: lijn 145) in te korten tot Station Lelylaan.".
Ik denk dat de stadsregio haar beleid op dat punt moet herzien...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Oh ja, Amsterdam hè. Dat zou dus wel eens een "meervoudig gelede ondergrondse snelbus op stalen geleiders, voorzien van groene stroom middels een vaste zijtoevoer" kunnen gaan worden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
de_clercq
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 16:39

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door de_clercq »

chartmonster
Berichten: 8
Lid geworden op: do 07 aug 2014, 14:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door chartmonster »

de_clercq schreef:http://www.at5.nl/artikelen/159792/bus_ ... _door_tram

Daar is-sie weer.
Zou het niet een stuk makkelijker zijn om via de Amstelveenseweg naar het Surinameplein te rijden? Hoef je alleen sporen te leggen op de Parnassusweg, of helemaal geen extra rails als hij een boogje maakt via de Beethovenstraat.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

AT5 heeft zowaar kritische journalistiek bedreven:
AT5 schreef:[...] Uit navraag van AT5 blijkt dat Litjens niet gesproken heeft met de krant, maar dat er wel degelijk gekeken wordt naar de mogelijkheden. Het is dus nog niet zeker of de nieuwe tramlijn wel komt, maar het is iets om over na te denken, aldus de gemeente.
Dan vraag je je toch af wat de agenda van de Razende RioolReporter is...
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

chartmonster schreef:Zou het niet een stuk makkelijker zijn om via de Amstelveenseweg naar het Surinameplein te rijden? Hoef je alleen sporen te leggen op de Parnassusweg, of helemaal geen extra rails als hij een boogje maakt via de Beethovenstraat.
Dat heeft ook een paar nadelen. Lees hier verder (met dank aan Alargule).
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Er zou toch sowieso al spoor van Station Zuid naar het Olympiaplein komen via de Parnassusweg aldus de zoveel investeringsagenda's?
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Dat plan is er inderdaad. Maar daarmee is de eerste schop nog niet de grond in. Laat staan dat de rails er binnenkort liggen.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Jelmer »

welliswaar niet in Amsterdam, maar wel een Combino kwam ik vanmiddag tegen in het dorp Winkel (kop van Noord-Holland). Bij het bedrijf Castricum Repair staat de GVB 2005.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Zo ondertussen is het halve wagenpark van GVB daar al geweest. Er worden daar redelijk zware metaalreparaties uitgevoerd, zoals de roestbehandelingen van de hangbuiken. En in Winkel worden ook overbodige bussen gestald.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Plannen voor de vertramming van lijn 15 bestaan minimaal 20 jaar. Het plan ligt in de bovenste la van de stadsregio en soms haalt iemand het er uit. Meestal wordt dan geconstateerd dat de kosten te hoog zijn, of dat het voordeel te miniem is, maar dat het interessant genoeg is om het over vijf jaar nog eens te bezien ...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Vinny schreef:Plannen voor de vertramming van lijn 15 bestaan minimaal 20 jaar.
Als ik Wikipedia mag geloven bestaan die plannen al ongeveer sinds lijn E en F lijn 15 zijn gaan heten... een goeie 50 jaar geleden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Maak van die 20 jaar inderdaad maar minimaal 43 jaar. Foto bij het artikel uit het NRC waar gesproken wordt over een tram 15.

Afbeelding
http://www.amsterdamsetrams.nl/allerlei/tramplannen.htm
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Het is gedurende de jaren '80 erg concreet geweest, tijdens een periode dat de tram een renaissance doormaakte nadat in de jaren '70 de tram als ouderwets werd gezien. Maar toen kwam er een sneltramknuffelaar in de politiek die er uiteindelijk een ringsneltram van maakte. Dat er derde rail ligt is meer omdat iemand later dacht dat dat praktischer zou zijn dan een bovenleiding, schijnen sommige politici nog mee verrast te zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

n-evo schreef: Foto bij het artikel uit het NRC waar gesproken wordt over een tram 15.
Kijk, daar heb je het weer :6 Op dit stomme forum kan ik geeneens m'n medeforummers likken als ik dat wil. Maarre, mooi hoor, n-evo!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ook wel grappig om te zien hoe de route veranderde. In de jaren '80 ging men nog uit van een tram 15 tot aan het Amstelstation, waarbij Zuid in eerste instantie niet aangedaan zou worden (was toen nog lang niet zo belangrijk als nu). Daarvoor had dan een ontbrekend stukje spoor Churchilllaan-Apollolaan-Stadionweg aangelegd moeten worden. Dan had je een tangentiële lijn gehad die een derde tramring rond de binnenstad had voorgesteld (naast de binnenring van 7/10 en de buitenring van 3/12). Die functie is de huidige ringmetro uiteindelijk gaan vervullen.

Ik schat de kans van slagen voor een 'nieuwe' tram 15 tussen Sloterdijk en Zuid groot in. Vrijwel alle infrastructuur ligt er al, er zijn concrete plannen voor het leggen van tramsporen in de Parnassusweg, die bovendien gebruikt zouden kunnen worden voor een alternatieve route van lijn 5 bij versperringen van de bestaande route. Zuid groeit als bestemming, de bevolking van de stad groeit en het aantal busreizigers zit op een kantelpunt waar tramexploitatie voordeliger kan uitpakken.

Maar goed, laten we de komende tijd maar eens gaan volgen wat er nu van terecht gaat komen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Wat zal dan de route van tramlijn 15 worden?
Station Zuid - Parnassusweg - Stadionweg - Amstelveenseweg - Hoofdweg - Bos en Lommerweg - Admiraal De Ruijterweg - Station Sloterdijk?
Zo te zien wordt dan ook (vrijwel) de gehele route van buslijn 15 bediend.

Ten zuiden van Station Zuid komt toch een nieuw tramstation dat ook als eindpunt voor de Amstelveenlijn moet gaan dienen? Zou lijn 15 daar dan ook gaan eindigen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Op beide vragen: ik denk van wel. Voor dat eindpunt bij Zuid: ik vang links en rechts op dat men zelfs de keerlus bij het VU/MC wil gaan opheffen en trams (nu lijn 16) vanaf daar voortaan ook naar Zuid wil laten doorrijden. Ik vraag me af - als men dat wil - of dat allemaal gaat passen daar. Niet alleen qua aantallen trams, maar ook qua overig (kruisend) verkeer lijkt me het zeer lastig inpasbaar zonder ingrijpende verdere maatregelen, zoals verdere ongelijkvloerse afwikkeling van overige verkeersstromen. Of, op zijn Amsterdams, gewoon de hele straat autoluw of -vrij maken.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

De Amstelveenseweg tussen Zijlstraat en Overtoom is een drama, dus lijkt de Haarlemmermeerstraat een betere route, ook i.v.m. de halteligging op het Surinameplein. Of dat ervan gaan komen is natuurlijk weer een ander verhaal. De Parnassusweg heeft duidelijk betere papieren, omdat die route bijvoorbeeld gebruikt kan worden als tijdelijke lus voor een ingekorte lijn 5.
De transformatie van lijn 15 van ringlijn tot radiaallijn vanuit station Zuid was me ook opgevallen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Suus schreef:[...] Dat er derde rail ligt is meer omdat iemand later dacht dat dat praktischer zou zijn dan een bovenleiding, schijnen sommige politici nog mee verrast te zijn.
Een derde rail is sowieso een stuk goedkoper en lag er natuurlijk al tussen Zuid en Gein.
Alargule schreef:[...] Ik schat de kans van slagen voor een 'nieuwe' tram 15 tussen Sloterdijk en Zuid groot in. [...]
Denk je niet dat ze eerder bus 15 opheffen en tram 5 omleggen vanaf Zuid over die route naar Sloterdijk? Een losstaande tram 15 zal er zo niet komen. Het wordt dan een gecombineerde lijn 5-15, lijkt mij onder het lijnnummer 5. Dus Binnenhof - Zuid - Haarlemmermeerstation - Surinameplein - Sloterdijk
Laatst gewijzigd door n-evo op wo 31 aug 2016, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Nee, waarom? Voor beide verbindingen zal voldoende vervoersvraag bestaan. Lijn 5 zal een belangrijke verbinding vanaf Amstelveen en Zuid met de westelijke zijde van het centrum bieden. Lijn 15 verbindt de westelijke stadsdelen binnen de ring met twee belangrijke OV- en kantoorlocaties.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Om het feit dat Station Sloterdijk ruimte heeft voor maar 2 tramlijnen: de 12 en nog een toekomstige extra lijn. Als GVB haar zin krijgt en tram 5 mag omleggen, heb je eigenlijk te weinig plek om naast tram 5 en 12 ook nog een tram 15 kwijt te kunnen.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik volg je niet. Nu rijdt er één tramlijn naar Sloterdijk: de 12. Als bus 15 wordt vertramd, worden dat er twee (12,15). Lijn 5 is een ander verhaal: GVB is voornemens om een alternatief eindpunt voor die lijn komende vanuit Amstelveen te zoeken buiten Amsterdam CS. Te onderzoeken alternatieven zijn ook genoemd: Westergasfabriek (huidige eindpunt lijn 10) of Zoutkeetsgracht (lijn 3). En niet Sloterdijk. Dus ik begrijp in je argumentatie niet goed wat lijn 5 te zoeken heeft op Sloterdijk?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

My bad. Ik dacht dat Sloterdijk juist als het alternatieve eindpunt werd gegeven door GVB voor tram 5. Maar als het Zoutkeetsgracht of Van Hallstraat wordt is er natuurlijk geen probleem.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 75 gasten