Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door regenmaker »

Sinds wanneer is de route van lijn 39 en 133 in Surhuisterveen gewijzigd?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

gebruiker77 schreef:Wat maak het eigenlijk uit of je Haren of Hoogkerk wel/niet voorbij bent. Als iemand rookt, alcohol drinkt of overlast veroorzaakt in de bus, dan gaat diegene er wat mij betreft altijd uit. Een waarschuwing geven is prima, maar als iemand zich niet weet te gedragen, dan is dat zijn probleem en niet het probleem van de buschauffeur of Qbuzz.
Hmm, ik leg het niet goed uit. Haren en Hoogkerk zijn de punten voor de nachtbus waar hij nog kan keren. Gaat het verderop in de route alsnog mis, dan rijdt die bus wel de complete route, maar komt de politie maar naar de bus toe.

Is inderdaad het probleem van die ene persoon, maar als dan niemand wil aanwijzen wie het is gaat iedereen er uit.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

De enige reden dat lijn 402 überhaupt nog rijdt is dat de bus die de twee ritten van lijn 418 rijdt tussendoor iets te doen moet hebben. Dat gaat nog alleszins redelijk ook, met een best aardige bezetting, dus ik denk dat we onszelf gelukkig mogen prijzen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Lijn65 schreef:Volgens mij werd lijn 402 vooral gebruikt voor naar Eelde en Vries. Maar lijn 419 door Vries sturen lijkt erg lastig. Niet alleen zijn reizigers richting Assen langer onderweg, je komt dan waarschijnlijk ook uit op meer dan 30 minuten voor een rit. Dan kun je niet meer met 1 bus een uursdienst rijden en heb je alsnog een extra bus nodig. Maar aangezien de nachtbus nu wel redelijk loopt zou je misschien ook nog wel een extra bus toe kunnen voegen die eerst een rit op 402 rijdt, dan een rit op 418 en daarna eventueel nog een rit op lijn 402. Dan zitten die beide lijnen op 3 ritten per nacht en kun je nog wat meer reizigers trekken...
Lijn65, is eerst een rit extra erop ook een optie? Ik krijg de melding dat ik jouw idee afkraakte, wat niet mijn bedoeling was. Ik denk alleen niet dat het OV-bureau ooit zal overwegen om twee extra ritten op de minder goedlopende (in verhouding dan met andere nachtlijnen op zaterdag) 402 te plaatsen.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

CamilleKreemers schreef:Lijn65, is eerst een rit extra erop ook een optie? Ik krijg de melding dat ik jouw idee afkraakte, wat niet mijn bedoeling was. Ik denk alleen niet dat het OV-bureau ooit zal overwegen om twee extra ritten op de minder goedlopende (in verhouding dan met andere nachtlijnen op zaterdag) 402 te plaatsen.
Hoe wou je die extra rit inplannen dan? Om 2:00 is het nog te vroeg en om 6:00 is het al weer te laat. De piek ligt namelijk tussen 4:00 en 5:00. Dus dan kom je op een extra bus (en chauffeur) uit.

Als ik zo naar de reizigersaantallen kijk dan valt me wel op dat hoe meer ritten een lijn heeft, hoe meer reizigers die lijn heeft, dus waarschijnlijk loont het dan wel om extra ritten toe te voegen. Hoewel, lijn 419 is dan weer een uitzondering...
Basislijn
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

regenmaker schreef:Sinds wanneer is de route van lijn 39 en 133 in Surhuisterveen gewijzigd?
Niet? Was het niet gewoon een omleiding?
Basislijn
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Lijn65 schreef:
CamilleKreemers schreef:Lijn65, is eerst een rit extra erop ook een optie? Ik krijg de melding dat ik jouw idee afkraakte, wat niet mijn bedoeling was. Ik denk alleen niet dat het OV-bureau ooit zal overwegen om twee extra ritten op de minder goedlopende (in verhouding dan met andere nachtlijnen op zaterdag) 402 te plaatsen.
Hoe wou je die extra rit inplannen dan? Om 2:00 is het nog te vroeg en om 6:00 is het al weer te laat. De piek ligt namelijk tussen 4:00 en 5:00. Dus dan kom je op een extra bus (en chauffeur) uit.

Als ik zo naar de reizigersaantallen kijk dan valt me wel op dat hoe meer ritten een lijn heeft, hoe meer reizigers die lijn heeft, dus waarschijnlijk loont het dan wel om extra ritten toe te voegen. Hoewel, lijn 419 is dan weer een uitzondering...
Lijn 418 gaat om 3 uur en kwart over 5 toch? Plak er een rit tussen rond 4 uur. Dan krijg je de bus terug rond 5.10 en dan aansluitend een nachtbus 402. Dan val je net achter het drukste periode in de nachtdienst, maar zie anders geen mogelijkheid.

Is het trouwens niet logisch dat een lijn met meer ritten ook meer reizigers heeft? Anders waren de extra ritten ook wel verwijderd.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

CamilleKreemers schreef: Lijn 418 gaat om 3 uur en kwart over 5 toch? Plak er een rit tussen rond 4 uur. Dan krijg je de bus terug rond 5.10 en dan aansluitend een nachtbus 402. Dan val je net achter het drukste periode in de nachtdienst, maar zie anders geen mogelijkheid.
En dan heb je dus een extra bus nodig, zoals ik al zei.
CamilleKreemers schreef:Is het trouwens niet logisch dat een lijn met meer ritten ook meer reizigers heeft? Anders waren de extra ritten ook wel verwijderd.
Jep, dat was te verdediging tegen het roepen dat het onrendabel zou zijn. Meer ritten levert meer passagiers op, dus meer inkomsten. Als dat betekend dat er in plaats van gemiddeld 12 mensen per rit 16 mensen per rit mee gaan is dat al heel wat.

Ik vraag me trouwens nog wel af of in die reizigersaantallen ook mensen die een kaartje kopen zij opgenomen. Het OV-bureau heeft er een handje van om dat doorgaans niet te doen...
Basislijn
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Ik kan me indenken dat er een minimumaantal reizigers per rit aanwezig moet zijn om de nachtbus kostendekkend te maken en dat dit afhankelijk is van de rijtijd. Ik hoor alleen dat van alle nachtbussen de 402 het meest leeg is.

Het is een wisselwerking. Het klopt dat meer reizigers meer inkomsten oplevert, maar meer ritten betekent ook meer uitgaven. Nu hopen dat de extra uitgaven kleiner wordt dan de extra inkomsten. Alternatief is dat er wellicht al winst op dit netwerk ligt, waardoor het verschil tussen inkomsten en uitgaven overbrugd wordt. Het overall netwerk mag volgens de verschillende wijzigingsvoorstellen in de afgelopen jaren niet verlieslatend worden.

Voor je laatste vraag moet je het OV-bureau zelf vragen. Ik kan alleen conclusies maken uit het dashboard en wat erin staat. De vrijdag is bijvoorbeeld rustiger dan de zaterdag.

Je kan zelfs je idee van de extra ritten volgens mij mailen naar het OV-bureau, Qbuzz of het Consumentenplatform Groningen. Via het Consumentenplatform kan het meegenomen worden in eventuele overleggen en in de andere gevallen gaat het via het bedrijf zelf. Ik zou eerst via Qbuzz doen, aangezien zij het moeten rijden. Mocht Qbuzz er niks in zien, meldden ze het vanzelf aan je. Mocht Qbuzz na 2 maanden nog niks van zich laten horen, kan je het wel richting OV-bureau doen.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Lijn65 schreef:Ik vraag me trouwens nog wel af of in die reizigersaantallen ook mensen die een kaartje kopen zij opgenomen. Het OV-bureau heeft er een handje van om dat doorgaans niet te doen...
We vullen snachts op een tellijst in hoeveel passagiers een rit heeft.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Vergeet niet dat als een nachtbus een kostendekkingsgraad heeft die toch heel redelijk is, en deze wordt geschrapt, dan zul je ongetwijfeld ook minder binnen halen op lijnen die in de avond naar de stad gaan.
Laatst gewijzigd door gebruiker77 op vr 02 sep 2016, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Lijn65 schreef:Ik vraag me trouwens nog wel af of in die reizigersaantallen ook mensen die een kaartje kopen zij opgenomen. Het OV-bureau heeft er een handje van om dat doorgaans niet te doen...
Reizigers met Eurokaartjes zijn aangeduid als "K9" in het veld "category" in het OVProductGegevens.csv bestand uit het dashboard, overigens zijn die reizigers ook te selecteren in het dashboard zelf zonder te exporteren. Voor de 402 kom ik dan op 0 reizigers uit voor geheel 2015 tot nu. Lijkt mij wat sterk.

Persoonlijk komt het bij mij nooit op om de 402 te nemen, ik ben niet een persoon die lang uitgaat. Maar de bus nemen na bijvoorbeeld Noorderzon is ook geen optie omdat de laatste rit om middernacht is. Voor reizigers zoals mij is 4 uur 's nachts gewoon veel te laat. Ik zie meer heil in een extra late bus om 1 uur op lijn 2. Ik vraag mij dan ook af of de bezetting van de "vroege" nachtbussen op de 417 hoger is dan de late nachtbussen?
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Mijn persoonlijke ervaring leert dat juist de vroege nachtbussen het niet zo goed doen. Op lijn 417 gaat het volgens mij wel goed, maar daar sluit de eerste rit dan ook aan op de laatste trein uit de Randstad. Op 419 is de rit van 2:00 uur bijvoorbeeld geschrapt, dat zal niet voor niets geweest zijn.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Nicketick schreef:
Lijn65 schreef:Ik vraag me trouwens nog wel af of in die reizigersaantallen ook mensen die een kaartje kopen zij opgenomen. Het OV-bureau heeft er een handje van om dat doorgaans niet te doen...
Reizigers met Eurokaartjes zijn aangeduid als "K9" in het veld "category" in het OVProductGegevens.csv bestand uit het dashboard, overigens zijn die reizigers ook te selecteren in het dashboard zelf zonder te exporteren. Voor de 402 kom ik dan op 0 reizigers uit voor geheel 2015 tot nu. Lijkt mij wat sterk.

Persoonlijk komt het bij mij nooit op om de 402 te nemen, ik ben niet een persoon die lang uitgaat. Maar de bus nemen na bijvoorbeeld Noorderzon is ook geen optie omdat de laatste rit om middernacht is. Voor reizigers zoals mij is 4 uur 's nachts gewoon veel te laat. Ik zie meer heil in een extra late bus om 1 uur op lijn 2. Ik vraag mij dan ook af of de bezetting van de "vroege" nachtbussen op de 417 hoger is dan de late nachtbussen?
Ja, dat ben ik helemaal met je eens. Vroeger reed de laatste rit van de stadsdienst aansluitend op de treinen van 00.45 op alle dagen. Bij bezuinigingen is die rit op elke dag vervallen (ivm gemiddelde bezetting slechts 2 reizigers, maar op zaterdag was dat aantal hoger). Wellicht biedt de bus dan net iets meer mogelijkheden als we deze op zaterdag weer toevoegen op enkele stads- en streeklijnen.
Ik zou daarom de volgende ritten toevoegen op alleen zaterdag:
Lijn 2 extra rit, vertrek 00:47 vanaf Station Noord naar Eelde. (3 minuten later, omdat lijn 9 op dat tijdstip niet meer aan komt op Station Noord, en de lijn 2 dan op zichzelf zou keren)
Lijn 6 extra rit, vertrek 01.02 vanaf Hoofdstation naar Vinkhuizen.
Lijn 50 extra rit, vertrek 00.51 vanaf Hoofdstation naar De Punt.
Lijn 133 extra rit, vertrek 01.04 vanaf Hoofdstation naar Grootegast (eventueel door naar Surhuisterveen).
Lijn 61+65 extra rit, toevoegen rondom 00.00 (laatste rit nu 01.00).
Hetzelfde overwegen voor 73/78.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Er staan 2 nieuwe C2's aan de Peizerweg :lol: :lol:
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Spoiler spoiler.... Zou u een foto kunnen maken ervan?
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Straks nachtdienst dus donker, maar kan het proberen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

JeroenSpock schreef:Straks nachtdienst dus donker, maar kan het proberen.
Ahhhhhh, tooeeee, ga gewoon even wat eerder naar je werk? :D Plleeeeeaaaasse??

Afbeelding
🍉
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Misschien moet ik dat plaatje gebruiken om sneller te horen te krijgen of mijn verslagen goed zijn gekeurd door mijn opleiding.... Die doen er soms maanden over om een verslag na te kijken.

Jeroen, Idealiter willen we een zichtbare bus. Als dat vanavond niet wordt, hoop ik dat je ook nog overdag werkt om dan je poging te slaan. En anders hoop ik dat ze in reizigersdienst ingezet worden.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Haha eerder naar het werk gaat niet lukken. Heb een ander blok in de motor(fiets) gezet en er lekt nu ergens benzine, dus verveel me voorlopig nog niet...
Ben bang dat de bussen sowieso binnen staan omdat ze nog apparatuur ingebouwd krijgen, daar kunnen we als chauffeur niet eens bij.
Plus dat ik straks de camera nog vergeet mee te nemen ook, let maar op.

Camille, ze gaan ook op dienst komende weken.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

oh, wellicht dinsdag iets eerder naar Leeuwarden gaan. Hopelijk spot ik ze...
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

gebruiker77 schreef:
Nicketick schreef:
Lijn65 schreef:Ik vraag me trouwens nog wel af of in die reizigersaantallen ook mensen die een kaartje kopen zij opgenomen. Het OV-bureau heeft er een handje van om dat doorgaans niet te doen...
Reizigers met Eurokaartjes zijn aangeduid als "K9" in het veld "category" in het OVProductGegevens.csv bestand uit het dashboard, overigens zijn die reizigers ook te selecteren in het dashboard zelf zonder te exporteren. Voor de 402 kom ik dan op 0 reizigers uit voor geheel 2015 tot nu. Lijkt mij wat sterk.

Persoonlijk komt het bij mij nooit op om de 402 te nemen, ik ben niet een persoon die lang uitgaat. Maar de bus nemen na bijvoorbeeld Noorderzon is ook geen optie omdat de laatste rit om middernacht is. Voor reizigers zoals mij is 4 uur 's nachts gewoon veel te laat. Ik zie meer heil in een extra late bus om 1 uur op lijn 2. Ik vraag mij dan ook af of de bezetting van de "vroege" nachtbussen op de 417 hoger is dan de late nachtbussen?
Ja, dat ben ik helemaal met je eens. Vroeger reed de laatste rit van de stadsdienst aansluitend op de treinen van 00.45 op alle dagen. Bij bezuinigingen is die rit op elke dag vervallen (ivm gemiddelde bezetting slechts 2 reizigers, maar op zaterdag was dat aantal hoger). Wellicht biedt de bus dan net iets meer mogelijkheden als we deze op zaterdag weer toevoegen op enkele stads- en streeklijnen.
Ik zou daarom de volgende ritten toevoegen op alleen zaterdag:
Lijn 2 extra rit, vertrek 00:47 vanaf Station Noord naar Eelde. (3 minuten later, omdat lijn 9 op dat tijdstip niet meer aan komt op Station Noord, en de lijn 2 dan op zichzelf zou keren)
Lijn 6 extra rit, vertrek 01.02 vanaf Hoofdstation naar Vinkhuizen.
Lijn 50 extra rit, vertrek 00.51 vanaf Hoofdstation naar De Punt.
Lijn 133 extra rit, vertrek 01.04 vanaf Hoofdstation naar Grootegast (eventueel door naar Surhuisterveen).
Lijn 61+65 extra rit, toevoegen rondom 00.00 (laatste rit nu 01.00).
Hetzelfde overwegen voor 73/78.
Lijn 133? Waar komt dat opeens vandaan?

Verder is de 'oude' oplossing misschien geschikter voor lijn 2: de rit van 0:08 naar De Wijert, die van 0:38 naar De Punt (of tot Eelde, dat is op die tijd in principe ver genoeg). 78 heeft al een late rit op zaterdag (0:52).
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Geen foto. Bus 3450 stond binnen en daar ga ik niet zomaar foto´s maken. Maandag gaat de eerste op dienst.
Wel mooie bussen. Borstels op de voorwielen, xenon verlichting, cruise control, streek stoelen en achterin de aanhanger gewoon de ouderwetse indeling en niet met de rug tegen het raam, volledige koersfilm achter, knielen met deuren open, en de optie om de derde deur open te houden.
Wel weer die nieuwe airco units die veel lawaai maken en niet zo goed koelen als de 2 grote units op de oude modellen (Qlink paars).
Niet het nieuwe C2 dashboard helaas.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

zit er niet standaard cruise control op bussen?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

CamilleKreemers schreef:zit er niet standaard cruise control op bussen?
Nee.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten