Met spitsbus van Krommenie naar de Zuidas

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Met spitsbus van Krommenie naar de Zuidas

Bericht door VIRM »

Met spitsbus van Krommenie naar de Zuidas

KROMMENIE - NS zet vanaf deze week spitsbussen in die vanaf Castricum via
Krommenie naar Amsterdam Zuid rijden. Het biedt reizigers die niet willen
staan en overstappen de mogelijkheid naar hun werk te reizen in de
Amsterdamse Zuidas.Dat is een van de maatregelen van NS om de te
verwachten drukte in september op te vangen.

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stad ... -de-Zuidas

Kijken of dit net zo'n groot succes wordt als de vorige spitsbus naar Sloterdijk. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Met spitsbus van Krommenie naar de Zuidas

Bericht door CamilleKreemers »

Is het een idee om deze te combineren met de spitsbussen uit Brabant naar Utrecht?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Met spitsbus van Krommenie naar de Zuidas

Bericht door Bemined »

Van Krommenie-Assendelft naar Amsterdam Zuid is in ieder geval kansrijker dan de route voor de vakantie, de reis per bus is hier namelijk slechts 2 minuten langer dan de trein. Van Castricum naar Amsterdam Zuid ben je wel een half uur langer onderweg per bus, dus ik vermoed dat het vooral reizigers die van Krommenie-Assendelft naar Amsterdam Zuid reizen (en ook echt alleen die route, dus niet reizigers die vervolgens overstappen en doorreizen) hier gebruik van zullen maken.

Naast de bus Castricum - Krommenie-Assendelft - Amsterdam Zuid komen er ook bussen Den Bosch - Utrecht Uithof, Veghel - Utrecht Centraal en Waalwijk - Drunen - Utrecht Centraal.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Met spitsbus van Krommenie naar de Zuidas

Bericht door mijack1985 »

Vanmorgen zowaar 2 reizigers mogen begroeten vanaf Krommenie. :mrgreen:
We vertrokken om 8 uur en kleine 35 minuten later waren we op Zuid WTC.

De dames vonden het alleen jammer dat de terugritten zou vroeg zijn, aangezien ze beiden tot 6 uur werken.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Met spitsbus van Krommenie naar de Zuidas

Bericht door mijack1985 »

Trouwens Castricum naar Krommenie is 15 a 20 minuten. Sta de overige minuten te kletsen met medewerker van Traffic Support :mrgreen:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Met spitsbus van Krommenie naar de Zuidas

Bericht door Bemined »

Een kleine 35 minuten? In de dienstregeling heeft men het over 50 minuten, nogal een verschil. Dat is ook het grootste nadeel van zo'n bus, de omstandigheden op de weg maken een betrouwbare dienstregeling erg lastig, als het elke dag 35 minuten is en de NS ook met die reistijd adverteert zal men misschien meer reizigers trekken, maar als zo'n bus dan eens +15 heeft vanwege file krijg je een hoop gezeur. Misschien moet de NS dat beter adverteren, de reisplanner van de NS snapt niet dat een bus een variabele aankomsttijd heeft en zet deze dus standaard weg als traagste reisalternatief.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Met spitsbus van Krommenie naar de Zuidas

Bericht door Roeland »

mijack1985 schreef:Vanmorgen zowaar 2 reizigers mogen begroeten vanaf Krommenie. :mrgreen:
We vertrokken om 8 uur en kleine 35 minuten later waren we op Zuid WTC.

De dames vonden het alleen jammer dat de terugritten zou vroeg zijn, aangezien ze beiden tot 6 uur werken.
Misschien heeft NS de bustijden meer op de scholierenspits dan op de forensenspits afgestemd?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Met spitsbus van Krommenie naar de Zuidas

Bericht door Bemined »

Vooral op basis van wanneer de treinen het drukste zijn zit neem ik aan. Daar zijn die bussen immers voor.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Met spitsbus van Krommenie naar de Zuidas

Bericht door Daniel »

Bemined schreef:Naast de bus Castricum - Krommenie-Assendelft - Amsterdam Zuid komen er ook bussen Den Bosch - Utrecht Uithof, Veghel - Utrecht Centraal en Waalwijk - Drunen - Utrecht Centraal.
Nouja komen, ze zijn er al ;-) Die naar Utrecht Centraal althans, met gratis wandeling vanaf de Croeselaan erbij.
Overigens kondigt de omroep te Utrecht C. alleen de bus naar Drunen-Waalwijk aan en niet de tegelijk vertrekkende naar Veghel.
Dat terwijl ik wel steeds twee bussen zie staan dus ze rijden wel allebei.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Met spitsbus van Krommenie naar de Zuidas

Bericht door Busfoto.nl »

Paar dagen geleden zag ik een mobiele NS-uitcheckpaalstaan met aggregraat op de nachtbushalte van Qbuzzlijn 412 op de Utrechtse Cambridgelaan. Zou dit de halte worden?
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Met spitsbus van Krommenie naar de Zuidas

Bericht door Somoht »

Ja, daar stopt ie.

Veghel: Busstation-Noordzijde (Rembrandtlaan)
Waalwijk: Busstation (kleine perron aan zuidzijde)
(2/2)

Drunen: kruising Stationsstraat/Spoorlaan
Utrecht Uithof: Nachtbushalte Cambridgelaan
(1/2)
bron: https://twitter.com/JanHoite/status/770376198304231424
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Met spitsbus van Krommenie naar de Zuidas

Bericht door Busfoto.nl »

http://www.ns.nl/reisinformatie/service ... ussen.html

Hier wordt verwezen naar de Sorbonnelaan, terwijl daar dus geen ov-chippaal staat, laat staan een nachtbushalte is.

Edit: ik zie op Google Maps dat dat verwijst naar de Sorbonnelaan.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Met spitsbus van Krommenie naar de Zuidas

Bericht door Somoht »

Hehe, alleen Google Maps heb ik het zelf ingezet omdat ik een bestand van NS kreeg met deze haltes zonder posities of duidelijke herkenningspunten waar die haltes zouden moeten zijn. Vervolgens maar Sorbonnelaan gekozen op basis van van wat er Vrijdag plots in de NS reisplanner zelf stond. Overmorgen zal er Cambridgelaan staan en er staat nu ook een tekstbericht als je doorkijkt met dat het Cambridgelaan is.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Met spitsbus van Krommenie naar de Zuidas

Bericht door dylanwild94 »

Daniel schreef:
Bemined schreef:Naast de bus Castricum - Krommenie-Assendelft - Amsterdam Zuid komen er ook bussen Den Bosch - Utrecht Uithof, Veghel - Utrecht Centraal en Waalwijk - Drunen - Utrecht Centraal.
Nouja komen, ze zijn er al ;-) Die naar Utrecht Centraal althans, met gratis wandeling vanaf de Croeselaan erbij.
Overigens kondigt de omroep te Utrecht C. alleen de bus naar Drunen-Waalwijk aan en niet de tegelijk vertrekkende naar Veghel.
Dat terwijl ik wel steeds twee bussen zie staan dus ze rijden wel allebei.
ik heb vandaag de bus naar Veghel over de omroep van Utrecht centraal gehoord echter niet zo frequent als de bus naar Waalwijk.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Met spitsbus van Krommenie naar de Zuidas

Bericht door Busfoto.nl »

Somoht schreef:Hehe, alleen Google Maps heb ik het zelf ingezet omdat ik een bestand van NS kreeg met deze haltes zonder posities of duidelijke herkenningspunten waar die haltes zouden moeten zijn. Vervolgens maar Sorbonnelaan gekozen op basis van van wat er Vrijdag plots in de NS reisplanner zelf stond. Overmorgen zal er Cambridgelaan staan en er staat nu ook een tekstbericht als je doorkijkt met dat het Cambridgelaan is.
Ik zie het nu ook staan ja. Ben benieuwd of dit experiment een succes is. Zij NS laatst niet dat ze busvervoer wilden afstoten? Nou ja, die discussie is hier vast al eerder gehouden.

Vraag mij af waarom er niet wordt gereden over de busbaan. Dan kan er gelijk bij alle haltes worden opgestapt en wordt er nog een beetje reclame gemaakt. M.i. is het een geregelde lijndienst dus zou een lijnbusbaan geen bezwaar mogen zijn. Alleen geen dubbeldekkers inzetten als de tram/busbaan weer geopend is (er is nu een tijdelijke busbaan). Dan past het niet qua hoogte.


De nachtbushalte op de Cambridgelaan is geschikt tijdens de nacht. In de spits is het daar nogal...erg druk met autoverkeer.


Misschien is het juist de bedoeling dat het niet te goed gaat lopen, en wordt daarom.een achterafhalte gebruikt. We gaan het zien allemaal.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Met spitsbus van Krommenie naar de Zuidas

Bericht door Geert »

Als je langs alle haltes langs de busbaan wilt stoppen moeten bij al die haltes ook mobiele CICO's worden geplaatst (en misschien ook nog wel een NS'er voor toezicht). NS zal het wel handiger gevonden hebben om met maar één halte te werken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Met spitsbus van Krommenie naar de Zuidas

Bericht door Daniel »

Ik zag trouwens van de week nog één van de NS-bussen uit Veghel in Utrecht arriveren, maar daar zat helemaal niemand in. Wellicht dat de bussen later in de spits het wat beter doen, deze spot was rond 7.30 uur.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Met spitsbus van Krommenie naar de Zuidas

Bericht door reisthijs »

Bericht in de Metro vanochtend: NS stopt met spitsbussen " want er zit maar een enkeling in deze bussen". Goh, wie had dat nou gedacht... http://m.metronieuws.nl/nieuws/binnenla ... spits-erin

In plaats daarvan wordt nu MyOV verder uitgerold, dat schijnt wel een succes te zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Met spitsbus van Krommenie naar de Zuidas

Bericht door JWM »

reisthijs schreef:want er zit maar een enkeling in deze bussen
Misschien was veel reizigers vervoeren ook niet het primaire doel voor het inzetten van deze bussen?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Met spitsbus van Krommenie naar de Zuidas

Bericht door Bemined »

De spitsbussen rondom Utrecht komen al sinds week 42 niet meer in de reisinformatie voor....
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Met spitsbus van Krommenie naar de Zuidas

Bericht door Wubbo »

Ze worden nog wel steeds omgeroepen (vanmiddag nog).
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Met spitsbus van Krommenie naar de Zuidas

Bericht door Dennenboom »

JWM schreef:
reisthijs schreef:want er zit maar een enkeling in deze bussen
Misschien was veel reizigers vervoeren ook niet het primaire doel voor het inzetten van deze bussen?
Het zijn meer marketingbussen: "We doen echt alles om volle treinen te voorkomen".
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Met spitsbus van Krommenie naar de Zuidas

Bericht door VIRM »

Wellicht trokken ze vanochtend nog wel wat meer reizigers door de seinstoring. Maar verbazingweekend is het allerminst...
Beul van de blindegeleidelijn
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Met spitsbus van Krommenie naar de Zuidas

Bericht door Globetrotter »

reisthijs schreef:Bericht in de Metro vanochtend: NS stopt met spitsbussen " want er zit maar een enkeling in deze bussen". Goh, wie had dat nou gedacht... http://m.metronieuws.nl/nieuws/binnenla ... spits-erin

In plaats daarvan wordt nu MyOV verder uitgerold, dat schijnt wel een succes te zijn.
Ik dacht ook dat ze waren gestopt. Gek genoeg kwam ik gister in Rotterdam toch weer een spitsbusverbinding tussen Tilburg en Rotterdam v.v tegen. Meteen maar even de wiki-pagina aangemaakt:NS-bus Tilburg Centraal Station - Rotterdam Centraal Station
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Met spitsbus van Krommenie naar de Zuidas

Bericht door Meltrain »

Dat is ongetwijfeld vanwege de werkzaamheden in de Willemsspoortunnel, waardoor er geen directe treinen tussen Rotterdam en Breda rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten