Zugführer on tour #5: Een weekje Tsjechië [42 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Zugführer on tour #5: Een weekje Tsjechië [42 foto's]

Bericht door Zugführer »

Dobrý den! Na een weekje reizen via Wien, Budapest, Deva/Simeria/Hunedoara en een nacht in de bergen was het nu tijd voor een week Tsjechië met mijn schoonfamilie. Qua invulling van die tweede week kon het contrast bijna niet groter zijn, maar de reis er naar toe en de terugreis naar Nederland waren zeker de moeite waard. Dat staat dus centraal in dit laatste verslag.

De voorgaande delen staan hier:
Utrecht - Wien - Budapest
Deva - Simeria - Hunedoara (Roemenië)
Wien - Payerbach-Reichenau v.v.

Een kaartje van dit verslag (oranje is heenweg, wit is de terugweg)
Afbeelding
Afbeelding

Het vorige deel eindigde 's avonds op Wien Hbf, waar ik de nachttrein naar Berlin Hbf in stapte.
Om 5.58 uur arriver ik in Děčín, het laatste station in Tsjechië.
Afbeelding
EN 60406 at Děčín hl.n. by Zugführer, on Flickr

Wat treinen op het station.
Afbeelding
Děčín hl.n. train station by Zugführer, on Flickr

Met behoorlijke spierpijn van mijn te snelle afdaling vanuit de bergen gisteren besluit ik toch een rondje te lopen. De Pastýřská stěna, ongeveer naast het station, ziet er wel aanlokkelijk uit. Het is een heuveltje met leuk uitzicht over Děčín.
Afbeelding
Děčín, view from Pastýřská stěna by Zugführer, on Flickr

Over deze spoorbrug zal ik mijn reis over een uurtje gaan vervolgen.
Afbeelding
Děčín, view from Pastýřská stěna by Zugführer, on Flickr

Deze kant op gaat het verder naar Bad Schandau en Dresden.
Afbeelding
Děčín, view from Pastýřská stěna by Zugführer, on Flickr

Om kwart voor 8 vertrekt de volgende trein, naar Liberec. Zo'n beetje alle reisplanners adviseren me terug te reizen richting Praha omdat dat sneller is, maar mijn voorkeur gaat uit naar deze route. En terecht blijkt, want het is een erg leuk spoorlijntje waar we over naar Liberec rijden. Door bossen en velden kronkelen we door het landschap.

Alle treinen op deze verbinding gaan maar eens per 2 uur, dus in Liberec moet ik óf meteen verder, of tenminste 2 uur wachten. Ik kies op meteen overstappen en bewaar het bekijken van Liberec voor een volgende keer.
Afbeelding
Liberec train station with R 1267 by Zugführer, on Flickr

Spoor 4A is ook mooi uitgevoerd :p
Afbeelding
Liberec station, platform 4A by Zugführer, on Flickr

De volgende trein brengt me naar Stará Paka
Afbeelding
Stará Paka train station by Zugführer, on Flickr

Stará Paka is een dorpje van niks, maar het is een relatief groot spoorknooppunt. Er komen en gaan hier treinen naar wel 5 verschillende richtingen. De meesten rijden eens in de twee uur. Ik moet ruim een uur wachten, de aansluitende trein heeft een half uurtje vertraging.
Afbeelding
Stará Paka train station by Zugführer, on Flickr

Dit plaatje geeft wel een goed beeld van de spoorwegen in Tsjechië.
Afbeelding
Train between Stará Paka and Kuncice nad Labem by Zugführer, on Flickr

En het station van Podhůří dat we passeren een goed beeld van een groot deel van de stations...
Afbeelding
Podhůří train station by Zugführer, on Flickr

In Kuncice nad Labem moet ik nog een laatste keer overstappen, hoewel we bijna een half uur vertraging hebben staat het treintje dat op en neer pendelt naar Vrchlabí nog netjes te wachten, andere reizigers zijn er toch niet...
De treinen worden steeds kleiner, toch is het van binnen nog verrassend ruim.
Afbeelding
ČD Class 810 interior by Zugführer, on Flickr

Dat is 'm dan, bij aankomst in Vrchlabí
Afbeelding
ČD Class 810 at Vrchlabí train station by Zugführer, on Flickr

Het is nog 7 kilometer naar Černý Důl, waar ik de komende week in een soort vakantiepark verblijf. De eerste dagen doen we niet veel meer dan cryptogrammen oplossen, niet vervelend, maar ook niet helemaal mijn stijl van vakantie :p
De laatste dagen doen we gelukkig wat meer. Toch is het echt een wintersportgebied, echt veel zomertoerisme is er niet. Op wat Nederlanders na, die op een mysterieuze manier allemaal hier in deze regio uitkomen.

----------------------------------

Een klein weekje later begint de reis terug naar Nederland. Daar heb ik twee dagen voor uit getrokken en ik maak een tussenstop in Plzen (Pilsen). Op het station van Vrchlabí staat weer een klein treintje klaar voor het eerste stukje naar Kuncice nad Labem, deze is nog in de oude kleurstelling van de ČD.
Afbeelding
ČD Class 810 at Vrchlabí train station by Zugführer, on Flickr

In Kuncice nad Labem heb ik een weer een vlotte overstap (wederom te kort om een foto te maken) en reis dan naar Chlumec nad Cidlinou.
Afbeelding
Change at Chlumec nad Cidlinou by Zugführer, on Flickr

Ook daar hoef ik maar een paar minuten te wachten voor de sneltrein naar Praha hl.n. vertrekt.
Vanuit de vertrekkende trein kijk ik nog even terug naar het treintje dat me net hierheen heeft gebracht.
Afbeelding
Sp 1806 at Chlumec nad Cidlinou by Zugführer, on Flickr

Na aankomst in Praha heb ik ruim 2 uur om de stad te bekijken. Ik ken Praha gelukkig al redelijk goed. Ik loop een stuk langs de Vltava a.k.a. Moldau en worstel me door de toeristenmassa bij de Karlův most.
Afbeelding
Charles Bridge Praha by Zugführer, on Flickr

Er rijden ook trams door Praha, die mogen voor de afwisseling ook wel eens op de foto :p
Zoals te zien aan het wegdek is het redelijk nat, het miezert voortdurend sinds ik hier ben.
Afbeelding
Trams in Praha by Zugführer, on Flickr

En nog even over het Starometské námesti natuurlijk, het centrale plein van Praha.
Afbeelding
Starometské námesti Praha by Zugführer, on Flickr

Dan keer ik weer terug naar het station, dat wel wat weg heeft van een luchtvaart terminal.
Afbeelding
Praha hl.n. (main train station) by Zugführer, on Flickr

Van binnen ook vooral. Dat komt overigens omdat deze hal onder het oude stationsgebouw gebouwd is. Boven de hal bevinden zich ook een autoweg en parkeerplaats.
Afbeelding
Praha hl.n. (main train station) by Zugführer, on Flickr

Dan neem ik de laatste trein voor vandaag, naar Plzen hl.n. Hier staat hij net na aankomst nog aan het perron.
Afbeelding
Plzeň hl.n. (main train station) by Zugführer, on Flickr

Het stationsgebouw, in het midden van de sporen gelegen.
Afbeelding
Plzeň hl.n. (main train station) by Zugführer, on Flickr

De belangrijkste bezienswaardigheid van Plzen is de Urquell brouwerij, waar de originele pilsner gebrouwen wordt.
Afbeelding
Pilsner Urquell brewery by Zugführer, on Flickr

Plzen is best een aardige stad, ik had er nog wel wat langer rond willen kijken en het is eigenlijk jammer dat ik na sluitingstijd van een aantal interessant uitziende brouwerijen en musea pas in de stad ben aangekomen. Ik vind een leuke kleine craft beer bar in het centrum van Plzen waar ik een tijdje zit, maar maak het niet te laat, want morgen moet ik weer vroeg op.

De eerste trein vertrekt namelijk iets na achten al. Ik heb niet voor de reguliere route naar Duitsland gekozen, die zou via Cheb lopen. In plaats daarvan ga ik eerst naar het zuiden, om de grens te voet over te steken op station Bayerisch Eisenstein/Železná Ruda-Alžbětín.
Na wat boodschappen te hebben gedaan ben ik gelukkig ruim op tijd op het station, want ik moet een hele trip afleggen voor ik op het tijdelijke perron ben waar mijn trein vertrekt. Er wordt flink verbouwd.
Afbeelding
Construction works at Plzen hl.n. by Zugführer, on Flickr

Ik ben blij verrast als ik deze trein zie, ik had geen rijtuigen verwacht voor een stoptrein naar de Duitse grens.
Afbeelding
Os 7504 at Plzen hl.n. by Zugführer, on Flickr

Zo ziet het er van binnen uit. Het is niet erg druk, maar de trein bestaat dan ook uit een stuk of 5 rijtuigen.
Afbeelding
Os 7504 interior by Zugführer, on Flickr

Het is een rit van ruim 2 uur naar de grens. Halverwege, op het station van Klatovy, wordt de locomotief van de trein gewisseld. Tot aan Klatovy werden we getrokken door een elektrische locomotief, maar na Klatovy begint dat erg lastig te worden door gebrek aan bovenleiding... Wel efficiënt materieelgebruik zo.
De loc die ons hier heen heeft gebracht staat op deze foto al op het naastgelegen spoor.
Afbeelding
Klatovy train station by Zugführer, on Flickr

De trein met diesellocomotief bij aankomst in Železná Ruda-Alžbětín.
Afbeelding
Bayerisch Eisenstein/Železná Ruda-Alžbětín train station by Zugführer, on Flickr

Železná Ruda-Alžbětín dus, de Tsjechische naam van dit aparte grensstation. De toevoeging Alžbětín bestaat sinds 2006 pas.
Afbeelding
Bayerisch Eisenstein/Železná Ruda-Alžbětín train station by Zugführer, on Flickr

Ik heb slechts 10 minuten voor de volgende trein vertrekt, dus veel tijd om foto's te maken op dit bijzondere station is er niet.
Ooit was deze spoorlijn bedoeld als de snelste verbinding tussen Praha en München, maar door de steile hellingen op delen van het tracé is dat doel nooit gehaald. In 1953 werd er een prikkeldraadhek aangelegd dwars door het station heen, het Tsjechische deel van het station werd verlaten, de DB bleef doorrijden naar het Duitse deel van het station. Na de val van de muur werd in 1991 de Tsjechische treindienst naar de grens weer hersteld, de grens met Duitsland die dus dwars door het stationsgebouw heen loopt wordt nog steeds erg prominent aangegeven.
Afbeelding
Bayerisch Eisenstein/Železná Ruda-Alžbětín train station by Zugführer, on Flickr

De Duitse trein bestaat wel uit lightrailmeuk. Op de achtergrond staat in Tsjechië dus de trein uit Plzen, op de voorgrond in Duitsland de trein die verder Duitsland in zal gaan rijden. Sinds 2006 reed een aantal treinen van de Duitse treinen door tot Špičàk in Tsjechië (de eerste grensoverschrijdende passagiersdienst hier sinds de opening van het station), maar dat is met ingang van dienstregeling 2016 blijkbaar weer ongedaan gemaakt.
Afbeelding
Bayerisch Eisenstein/Železná Ruda-Alžbětín train station by Zugführer, on Flickr

De locomotief van mijn vorige trein rangeert hier naar de andere kant van de trein, waarvoor hij de landsgrens even oversteekt.
Afbeelding
Bayerisch Eisenstein/Železná Ruda-Alžbětín train station by Zugführer, on Flickr

De treindienst naar Plattling wordt uitgevoerd als "Waldbahn" en als ik naar buiten kijken kan ik begrijpen waarom. Het is overwegend naaldbos, wat er buiten te zien is.
Met 2 minuten vertraging komen we in Plattling aan. De Deutsche Bahn planner had bedacht dat ik de ICE naar Frankfurt wel kon halen, maar in de praktijk is dat toch erg krap. Tegelijk als we binnen rijden komt de ICE ook binnen rijden. Gelukkig aan de overkant van het perron, dus snel een foto maken en instappen. Scheelt toch weer een kleine 2 uur reistijd.
Afbeelding
Cross platform change to ICE 28 at Plattling by Zugführer, on Flickr

Ruim 3,5 uur later zijn we in Frankfurt.
Afbeelding
ICE 28 at Frankfurt Hauptbahnhof by Zugführer, on Flickr

Ik moet kiezen tussen een snelle ICE over de HSL naar Köln, of de langzamere IC over de oude route langs de Rijn. In de ICE begin ik al door te krijgen dat een groot deel van de reizigers moest overstappen op die langzamere IC, dus ik begin een beetje bang te worden dat die intercity erg vol gaat zitten. Toch heb ik wel zin in de route langs de Rijn, dus ik besluit gewoon te gaan kijken hoe druk het is.
Dat blijkt dus behoorlijk mee te vallen :')
Afbeelding
Interior of IC 2022 by Zugführer, on Flickr

En hierom wilde ik dus zo graag deze trein :D
Afbeelding
Pfalzgrafenstein Castle from the train by Zugführer, on Flickr

De Lorelei
Afbeelding
Lorelei from the train by Zugführer, on Flickr

En dan... stoppen we plots op Boppard Hbf, met de mededeling dat we voorlopig niet verder gaan rijden omdat er iemand een poging tot zelfmoord aan het doen zou zijn.
Afbeelding
IC 2022 at Boppard Hbf by Zugführer, on Flickr

Na een half uurtje begin ik toch wel een beetje zenuwachtig te worden, ik heb niet zo veel zin om de laatste ICE naar Nederland te missen.
Dan is er eindelijk weer een update, het zal nog een half uurtje duren, maar dan zullen we weer verder gaan rijden. Nog geen minuut later wordt er opnieuw omgeroepen; we gaan nu vertrekken en rijden op aangepaste snelheid naar Köln. Als iedereen weer in de trein zit rijden we weer aan en rijden vanaf dit moment weer op volle snelheid verder.
Zo komen we slechts een ruim half uur te laat aan in Köln. Precies genoeg tijd om mezelf te voorzien van een currywurst, bak salade en Kölsch voor de terugweg.

Zo te zien heeft men in Duitsland wel doorgekregen dat Arnhem nu Arnhem Centraal heet, maar dat dat voor Utrecht en Amsterdam ook geldt is niet helemaal doorgekomen blijkbaar :')
Afbeelding
Timetable at Köln Hbf by Zugführer, on Flickr

Daar is hij dan. Het voorste deel van de trein rijdt als versterking van Basel naar Utrecht en wordt eerst afgerangeerd voor we verder kunnen rijden naar Nederland.
Afbeelding
ICE 504/104 at Köln Hbf by Zugführer, on Flickr

We worden wederom omgeleid via Eindhoven. Anders dan op de heenweg rijden we nu echt non-stop Venlo-Utrecht en komen rond 10 uur aan op Utrecht Centraal.
Tot mijn verbazing rijdt er een trein naar Maarssen, dat gebeurt de laatste tijd niet zo vaak in het weekend.

En zo arriveer ik op Maarssen Hbf, eindbestemming van deze reis.
Afbeelding
Maarssen train station by Zugführer, on Flickr

Bedankt voor jullie belangstelling en tot de volgende keer :)
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5819
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Zugführer on tour #5: Een weekje Tsjechië [42 foto's]

Bericht door isadora »

Een heel mooie serie Zugführer, complimenten. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #5: Een weekje Tsjechië [42 foto's]

Bericht door Daniel »

Fraai verslagje :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #5: Een weekje Tsjechië [42 foto's]

Bericht door Milco »

Erg gaaf verslag! Vooral (de omgeving van) Vrchlabi komt me erg bekend voor. Een jaar of vijf terug zat ik daar twee weken op een bungalowpark waar alleen maar Nederlanders waren... :shock: Denk je op vakantie te zijn...:p
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #5: Een weekje Tsjechië [42 foto's]

Bericht door Etienne »

Een leuke verslag van je zomervakantie :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Zugführer on tour #5: Een weekje Tsjechië [42 foto's]

Bericht door Cookie »

Mooie reeks verslagen! :pos:
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Zugführer on tour #5: Een weekje Tsjechië [42 foto's]

Bericht door mb90 »

Leuk verslag! Ook bij mij komt Vrchlabi en de mooie omgeving van het Reuzengebergte mij bekend voor al is het wel even geleden. Eerst op wintersportvakantie in 2002/2003 en dan in 2004 op een camping tijdens de zomervakantie. In de zomer stikte het inderdaad van de Nederlanders. :P
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on tour #5: Een weekje Tsjechië [42 foto's]

Bericht door Zugführer »

Bedankt allemaal ;)
Milco schreef:Erg gaaf verslag! Vooral (de omgeving van) Vrchlabi komt me erg bekend voor. Een jaar of vijf terug zat ik daar twee weken op een bungalowpark waar alleen maar Nederlanders waren... :shock: Denk je op vakantie te zijn...:p
Precies mijn ervaring ja, ik denk dat 90% van de huisjes door Nederlanders bevolkt werd. Bizar. "Happy Hill" heette ons bungalowpark, alleen om de naam al had ik het zelf nooit uitgekozen :')
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #5: Een weekje Tsjechië [42 foto's]

Bericht door Milco »

Hetzelfde bungalowpark dus... Alleen maar Nederlanders te zien en de man (eigenaar) kon Nederlands verstaan. :lol:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zugführer on tour #5: Een weekje Tsjechië [42 foto's]

Bericht door waldo79 »

Fraai verslag :wink:
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Zugführer on tour #5: Een weekje Tsjechië [42 foto's]

Bericht door Timon91 »

Top verslag, ik heb het met plezier gelezen! :D Tsjechië is echt een land met een eindeloze hoeveelheid kleine spoorlijntjes die nog redelijk goed bediend worden - hopelijk blijft dat ook zo :P

Die 3e foto (uitzicht over Děčín) vind ik echt episch trouwens!
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on tour #5: Een weekje Tsjechië [42 foto's]

Bericht door Zugführer »

Klopt, ik vond het echt een erg leuk spoorland in die paar dagen dat ik er rond gereden heb. De meeste van die spoorlijntjes liggen ook nog in erg leuk landschap, is echt genieten. Vooral Děčín - Liberec en Pilsen - Bayerisch Eisenstein kan ik aanbevelen, ook al heb ik maar een heel klein deel van de eindeloze hoeveelheid lijntjes gezien ;)
Nitein-Repart
Berichten: 3538
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Zugführer on tour #5: Een weekje Tsjechië [42 foto's]

Bericht door Nitein-Repart »

Voor omgerekend €22 kun je de hele dag rondreizen in Tsjechië, dat lijkt mij ook wel wat. Een keer wat ander soort treintjes dan in Duitsland.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Zugführer on tour #5: Een weekje Tsjechië [42 foto's]

Bericht door julsteren »

Mooi verslag, goeie platen, heb een paar weken terug vanuit mijn vakantieadres in Görlitz een dagje Liberec gedaan. (auto naar Vratislavice en vanaf daar voor omgerekend €1,03 een retourtje naar Liberec bij de zakprinter van de conducteur :') ) Is zeker een leuke omgeving daar. Ook onder de indruk van de voorgaande delen *O*
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on tour #5: Een weekje Tsjechië [42 foto's]

Bericht door Zugführer »

Bedankt allemaal!
Tsjechië is inderdaad een goedkoop land om te treinen. 22 euro om 9420 kilometer spoor te kunnen bereizen is helemaal niets (ter vergelijkiing, NL heeft 6830 km spoor en een dagkaart kost 52,60 :P)
Denk alleen niet dat je dat op 1 dag red :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Zugführer on tour #5: Een weekje Tsjechië [42 foto's]

Bericht door Hainje »

In Nederland is 1800 kilomter op een dag al een pittige opgave (met de huidige dienstregeling in ieder geval) :P .
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten