mb90 on Tour #87: Ochtend -en avondgloren in de Zuidelijke Randstad en langs de Lek [23 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #87: Ochtend -en avondgloren in de Zuidelijke Randstad en langs de Lek [23 foto's]

Bericht door mb90 »

De afgelopen week was het in de vroege ochtend en avond vaak een mooi moment voor wat foto's. Soms met het OV en soms per fiets. Ik begin bij vorige week woensdag met een reis naar het nieuwe metrostation van Den Haag Centraal. Een mooi station, wat denk ik in de donkere uren ook wel fotogeniek zal zijn. Op het moment dat ik er was, was het even na zessen en scheen de zon dus nog. Zo ook op de metro waarmee ik net hier gekomen ben, 2x een SG3:
Afbeelding

Dan de toegang tot de perrons met in het midden een laag perron voor als de HTM niet via de Netkous kan rijden:
Afbeelding

Elke 10 minuten kwam er nog een metro, dus de volgende kon al vrij snel bij binnenkomst op de foto. Dit keer wel gewoon 2x een RSG3:
Afbeelding

Sinds vorige week maandag rijdt de tot Madurodam ingekorte Haagse tramlijn 9 ook met Avenio's. Onderweg naar de tramhalte liep ik nog langs de nu verlaten sporen 11 en 12 van Den Haag Centraal. De sporen waar tot begin dit jaar nog metrolijn E vertrok:
Afbeelding

Dan een Avenio op lijn 9. Hier eentje met Scheveningen als bestemming, terwijl er tot Madurodam gereden wordt. Niet zo handig, maar dat is een typische HTM kwaal:
Afbeelding

Daarna ging ik een stukje richting Vrederust voor nog een foto van lijn 9. De dienstregeling was ontregeld, want de volgende tram volgde direct na mijn tram op (vanaf het centrum gezien) het begin van de lange Melis Stokelaan:
Afbeelding
Op de bovenstaande foto is ook te zien, dat veel bestemmingen op de Avenio wel erg naar links worden uitgelijnd.

Op de donderdag kwam ik voor mijn werk in de vroege ochtend uit in het altijd rustige Zuidzijde in de Hoeksche Waard. Iets na achten werd de rust even verstoord door de schoollijn 662 die van Zuid-Beijerland naar de scholen in Oud-Beijerland rijdt. Terwijl mijn GPS systeem wat opstartproblemen had, kwam de TCR 428 langs als deze lijn 662:
Afbeelding

Gedurende de dag steeg de temperatuur naar tropische waarden. Ook in mijn huisje, waardoor ik met de fiets even wat frisse lucht opzocht. Het werd uiteindelijk een tochtje door de warme wind, maar wel met fotoresultaten. Opweg naar huis zag ik de enige gelede Citaro van Arriva in deze regio rijden, de 7809, als lijn 187 naar Sliedrecht. Gelukkig keerde deze ook weer terug als lijn 87 en dus is hier de 7809 op de A16 te zien voor de laatste kilometers naar de Kralingse Zoom, om daarna als lijn 187 naar de stalling te gaan:
Afbeelding

Uiteindelijk zakte de zon steeds verder en kwam de fietstocht uit aan bij de grens tussen Rijsoord en Barendrecht bij de halte Melkhuisje van Arriva lijn 92. Daar viel het zonlicht zo mooi op de huizen dat ik daarvoor wel 20 minuten wilde wachten op de bus. En zo kwam dus de 8301 langs als lijn 92 naar het Rotterdamse Zuidplein door dit laatste zonlicht:
Afbeelding

De eer voor echt het allerlaatste zonlicht viel voor de MAN Lion's City 1019 van de RET als lijn 146 naar het Zuidplein. Die kwam namelijk net na de vorige foto nog langs over de nabijgelegen busbaan naar de IJsselmondse Randweg en de A15:
Afbeelding

Op de zaterdag was ik vroeg uit de veren voor foto's tijdens en na de zonsopkomst. De zonsopkomst zelf wilde ik in de polders van de Alblasserwaard vastleggen, maar door de vele nevel was de zon toen nog niet zichtbaar. Later langs de Lek bij Nieuwpoort was dit een half uur na zonsopkomst wel het geval:
Afbeelding

Op de Lekdijk kwam daarna de 8364 van Arriva langs voor de 2e rit van de dag van lijn 90 naar Utrecht:
Afbeelding

De rit van de 8364 was erg rustig, zo rustig dat de bus tussen Langerak en Ameide even aan de kant ging. Hierdoor kon ik er mooi langs en kon de 8364 nogmaals op de foto. Dit keer op de Achthoven nabij Lexmond:
Afbeelding

De zon brak daarna eindelijk beter door en dat was ook te zien in het dorpje Sluis, nabij Ameide, waar de 8381 langs een oude auto en oude huizen kwam opweg naar het Rotterdamse Zuidplein:
Afbeelding

In Ameide werd langs de monumentale Voorstraat de volgende rit van lijn 90 naar Utrecht afgewacht. In een wat versluierde zon kwam de 8344 op deze rit langs over de Lekdijk:
Afbeelding

Na deze foto verliet ik de Lekdijk en kwam ik in Meerkerk terecht. Daar kon met wat passen en meten deze 8371 als lijn 81 naar Utrecht samen met de molen en de watertoren op de foto:
Afbeelding

Daarna verliet ik ook Zuid-Holland en kwam ik in Utrecht terecht, om precies te zijn in Benschop. Als eerste kwam hier net buiten het dorp de 4139 langs als lijn 195 naar Utrecht:
Afbeelding

In het dorp zelf volgde een half uur later de 4144:
Afbeelding

In de Utrechtse wijk Zuilen wilde ik daarna lijn 120 van Connexxion op de foto zetten. Die was echter bij aankomst net weg. Om de tijd te doden wachtte ik een bus van U-OV op op de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal in Maarssen. Het werd de 4018 als lijn 5 naar Oog in Al:
Afbeelding

De foto van de 120 in Zuilen werd er uiteindelijk eentje die door het overige verkeer net ging:
Afbeelding

De laatste stop van de dag was er eentje in Soesterberg. Om te beginnen bij de nu verdiepte N237. Een project wat ik van dichtbij heb meegemaakt door elke 2 weken hellingmetingen uit te voeren. Op de foto hieronder is de N237 rechts te zien en links de 4241 als lijn 56 naar rn Centrum, oftewel de scrollende tekst Doorn Centrum:
Afbeelding

In het dorp zelf kwam als laatste de 4203 langs als lijn 56 naar Amersfoort:
Afbeelding
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #87: Ochtend -en avondgloren in de Zuidelijke Randstad en langs de Lek [23 foto's]

Bericht door Milco »

Leuk verslag! Vooral de foto van bus 7809 en de foto's van lijn 90 zijn leuk! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: mb90 on Tour #87: Ochtend -en avondgloren in de Zuidelijke Randstad en langs de Lek [23 foto's]

Bericht door dylanwild94 »

Mooi verslag en mooie foto's. Kan ik ook van leren.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: mb90 on Tour #87: Ochtend -en avondgloren in de Zuidelijke Randstad en langs de Lek [23 foto's]

Bericht door isadora »

Mb90 wat een woestwildfraaie reportage.
Vooral de foto's ook in vaak heel fraaie zettings.
Ik vond het twee duimen waard. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #87: Ochtend -en avondgloren in de Zuidelijke Randstad en langs de Lek [23 foto's]

Bericht door Daniel »

Erg fraaie plaatjes op erg fraaie plekjes :pos: Ik ken er zelf ook wel heel wat, maar hier haal zelfs ik nog inspiratie voor toekomstige plaatjes uit :)

Vroeg me al af hoe de bussen nu Soesterberg in komen na het verdiept aanleggen van de N237, maar er is dus nog 'n parallelweg. Duidelijk te lang geleden dat ik de Amersfoortse berg aan die kant af gefietst ben :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #87: Ochtend -en avondgloren in de Zuidelijke Randstad en langs de Lek [23 foto's]

Bericht door Meltrain »

Mooie foto's, vooral van de zonsondergang en -opkomst. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #87: Ochtend -en avondgloren in de Zuidelijke Randstad en langs de Lek [23 foto's]

Bericht door Etienne »

Een mooie reportage :pos: :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten