Logica/historie in lijnnummers

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Logica/historie in lijnnummers

Bericht door Suus »

Af en toe valt het mij op dat er een soort van logica in lijnnummers lijkt te zitten, en op de een of andere manier moet dat een keer toch bepaald zijn (daar vroegere lijnenkaarten toch heel andere nummers hebben).

Het idee is volgens mij dat er een 'kernplaats' is met een hoofdgetal, waarop de lijnnummers die die plaats aandoen dan zijn gebaseerd:
Zo zijn de meeste buslijnen ten westen Rotterdam/Capelle allemaal in de 190 genummerd: 190, 193, 194, 195 en 196, die rondom Uithoorn (onder Amstelveen) in de 140, 50 rondom Dokkum, 120 rond Alkmaar en 150 rondom Schagen, en ga zo maar door.

Weet iemand of daar iets van een geschiedenis achter zit, en misschien ook of er nog vaker plaatsen aan lijnnummers te koppelen zijn?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Logica/historie in lijnnummers

Bericht door BR628 »

40 rond Sneek is ook een aardig bekende.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Logica/historie in lijnnummers

Bericht door tsov »

Sowieso zijn bij de invoering van de ESO-foon (voorloper van de Combo) vele lijnnummers gewijzigd, zodat binnen één frequentiegebied het nummer maar één keer voorkwam. Dit is volgens mij eind jaren '70 / begin jaren '80 geweest. Er heeft toen zeker een soort systematiek ingezeten: vanuit Amsterdam kregen de lijnen van Enhabo allemaal nummers in de 90, de lijnen van de NZH in de 80 en de lijnen van CN ri Amstelveen in de 170 en ri Badhoevedorp in de 140. Voor die tijd had je bijvoorbeeld in Amsterdam 3 lijnen 1: De GVB-tramlijn, de Enhabo-buslijn naar Landsmeer en de Centraal Nederland-buslijn naar Leimuiden.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Logica/historie in lijnnummers

Bericht door Mark »

Logica is in Twente ook wel redelijk:

1 t/m 9: stadsdienst Enschede
10 t/m 19: stadsdienst Hengelo
20 t/m 29: stadsienst Almelo
50 t/m 69: streeklijnen Connexxion
70 t/m 99: streeklijnen Syntus.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Logica/historie in lijnnummers

Bericht door Suus »

tsov schreef:Sowieso zijn bij de invoering van de ESO-foon (voorloper van de Combo) vele lijnnummers gewijzigd, zodat binnen één frequentiegebied het nummer maar één keer voorkwam. Dit is volgens mij eind jaren '70 / begin jaren '80 geweest. Er heeft toen zeker een soort systematiek ingezeten: vanuit Amsterdam kregen de lijnen van Enhabo allemaal nummers in de 90, de lijnen van de NZH in de 80 en de lijnen van CN ri Amstelveen in de 170 en ri Badhoevedorp in de 140. Voor die tijd had je bijvoorbeeld in Amsterdam 3 lijnen 1: De GVB-tramlijn, de Enhabo-buslijn naar Landsmeer en de Centraal Nederland-buslijn naar Leimuiden.
Dat verklaart al een hoop, en dat gaat dan zeker ook op voor het overgrote deel van het land?

(Enhabo is?? NZH zal wel o.a. Zaandam zijn geweest)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Logica/historie in lijnnummers

Bericht door Daniel »

Tja, en in de oude lijnnummers in de wijde omgeving van Dordrecht (zolang je binnen Zuid-Holland bleef dan) zat ook een aardige logica: alles in de 140, 150 en 160 met de sneldiensten 100 hoger.

Tegenwoordig is de logica in de DAV-concessie nog wat verder doorgevoerd:
- 1 t/m 10: stadsdienst Dordrecht
- 11 t/m 19: stadsregionale lijnen Drechtsteden
- 70 t/m 79: regionale lijnen Alblasserwaard/Vijfheerenlanden (of eigenlijk: alles wat met midibusjes rijdt)
- 80 t/m 89: lijnen naar Rotterdam Kralingse Zoom (in 't westen) of naar Utrecht (in 't oosten)
- 90 t/m 99: lijnen naar Rotterdam Zuidplein
- 100-nummers: sneldienstvarianten van bovenstaande lijnen
- 300-nummers: Qliners
- 600-nummers: scholierenvarianten van bovenstaande lijnen
- 700-nummers: buurtbussen
- 800-nummers: toeristenlijnen en nachtbusvarianten van bovenstaande lijnen

Geval apart is natuurlijk lijn 90 als enige reguliere streeklijn van Arriva naar Utrecht zonder 8 in het nummer, die volgt de logica uit DAV-West aangezien dat daar het meest toevoegt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Logica/historie in lijnnummers

Bericht door BR628 »

Bundeltje lijnen 60 Arnhem - Zevenaar en verder..
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Logica/historie in lijnnummers

Bericht door tsov »

Bee schreef:(Enhabo is?? NZH zal wel o.a. Zaandam zijn geweest)
Enhabo was een bedrijf uit (oorspronkelijk) Landsmeer dat vanaf de jaren '50 tot 1991 het streekvervoer in de Zaanstreek verzorgde, daarna is het na faillissement overgenomen door de NZH, tegen zo'n beetje ieders zin. Het bedrijf werkte nauw samen met het GVB en het bedrijf en personeel zagen dus meer in een overgang daarheen. Ik dacht dat de gemeente Zaanstad, waar het bedrijf eind jaren '80 een grote stalling betrok, daartegen was en meer voor de NZH voelde, maar het kan ook de NS/ESO/VSN (hoe die koepel toen ook heette) zijn geweest...

NZH reed in die tijd alleen naar Haarlem/IJmond vanuit Amsterdam.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Logica/historie in lijnnummers

Bericht door Geert »

In BRU zit ook een dergelijke logica: lijnen in de 40 rijden ten zuidoosten van Utrecht (Bunnik, Wijk bij Duurstede), lijnen in de 50 rijden ten oosten van Utrecht (de Bilt, Zeist en de Utrechtse Heuvelrug), lijnen in de 60 rijden ten zuiden van Utrecht (Nieuwegein, IJsselstein, Vianen). Lijnen met nummers in de 70 zijn gecombineerde lijnen uit de bundels 50 en 60 (zo zijn de lijnen 54 Zeist - Utrecht en 64 Vianen - Utrecht later opgegaan in lijn 74 Zeist - Vianen). Spitslijnen zijn >200 genummerd.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Logica/historie in lijnnummers

Bericht door IC3 »

BBA heeft het zo geregeld dat van de streeklijnen in het westen van de provincie beginnen bij 100 en globaal, hoe verder je naar het oosten gaat, hoe hoger het nummer.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Logica/historie in lijnnummers

Bericht door Ronald »

Ook leuk is het om eens te kijken hoe lang een lijnnummer meegaat. Van sommige busroutes wijzigt het nummer om de haverklap, andere zijn wat lijnnummer betreft echte "klassiekers", zoals lijn 50 Utrecht-Wageningen(-Arnhem) of lijn 80 Amsterdam-Haarlem-Zandvoort.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Logica/historie in lijnnummers

Bericht door IC3 »

rhk_amf schreef:Ook leuk is het om eens te kijken hoe lang een lijnnummer meegaat.
Ach, de West-Brabantse Veolialijnen 103 en 117 die ik veel gebruik hebben die nummers ook al sinds ik me kan heugen (eind jaren '80) en bij het zien van foto's uit de jaren '70 bleken diezelfde lijnnummers ook al in gebruik te zijn op dezelfde route. :)
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Logica/historie in lijnnummers

Bericht door MdJ »

Op de Veluwe hebben ze gewoon de nummers van Cxx overgenomen, of bij nieuwe buslijnen een nummer in de reeks die nog over was en wel mooi paste tussen de overige lijnen.

Stadslijnen Apeldoorn: 1 t/m 11+ 15 t/m 18
Stadslijnen Harderwijk: 1+2
Stadslijnen Ede: 1 t/m 6
Streeklijnen rond de Veluwe: tussen 90-120 (43 is een uitzondering: dat was eerst lijn 119, maar is toen een keer omgelegd via de Laar Oost, waar de vroegere 43 heen reed, dus werd het toen 43)
Streeklijnen in de buurt van Ede: 80 +
Spitsbussen in de 200
Bij twijfel: gebruik beton.
Oud forumgebruiker

Re: Logica/historie in lijnnummers

Bericht door Oud forumgebruiker »

rhk_amf schreef:Ook leuk is het om eens te kijken hoe lang een lijnnummer meegaat. Van sommige busroutes wijzigt het nummer om de haverklap, andere zijn wat lijnnummer betreft echte "klassiekers", zoals lijn 50 Utrecht-Wageningen(-Arnhem) of lijn 80 Amsterdam-Haarlem-Zandvoort.
Of hoe die ingekrompen wordt, dankzij de komst van die fijne concessie gebieden:

94 Amsterdam - Zaandam - Beverwijk - Wijk aan Zee -> is gegaan naar ->
94 Amsterdam - Zaandam, 59 Zaandam - Beverwijk, 76 Beverwijk - Wijk aan Zee.

De lijnen rond Zaandam zijn altijd rond de 60 en 80 (zowel tijdens ENHABO als NZH) geweest, zover ik van foto's heb gezien (nu nog steeds trouwens).

Ik had persoonlijk ook liever een overname door GVB gezien, tenminste degelijk materieel daar dan :roll:.
gkw1969
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Logica/historie in lijnnummers

Bericht door gkw1969 »

Mark schreef:Logica is in Twente ook wel redelijk:

1 t/m 9: stadsdienst Enschede
10 t/m 19: stadsdienst Hengelo
20 t/m 29: stadsienst Almelo
50 t/m 69: streeklijnen Connexxion
70 t/m 99: streeklijnen Syntus.
Dit klopt niet helemaal, momenteel is het:
1 t/m 7: stadsdienst Enschede
8: agglolijn Enschede Zuid - Hengelo Noord (nieuw)
9: streeklijn
10 t/m 13: Stadsdienst Hengelo
14: streeklijn
15, 16: UT vanuit hengelo
18, 19: bijzondere lijnen (scholierenlijn/nightliner)
20: Streeklijn
21 t/m 27: Stadsdienst Almelo
50-serie: streeklijnen Connexxion vanuit Hengelo(m.u.v. lijn 57, 58)
60-serie: streeklijnen Connexxion van- en naar Oldenzaal(lijn 65 stadsdienst)
70-serie: Achterhoeklijnen Syntus
80-serie: Streeklijnen Connexxion Almelo-Mariënberg
90-serie: Streeklijnen Syntus provincie Overijssel

Uit historisch oogpunt klopt de globale stadsdienst verdeling:
1 t/m 9: Enschede
10 t/m 19: Hengelo
21 t/m 29: Almelo
Maar de streek is aan veel wijzigingen onderhevig geweest waarbij vrijwel alle lijnen vanuit Almelo en Hengelo in de 50-serie zaten en de lijnen vanuit Enschede in de 60-serie.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Logica/historie in lijnnummers

Bericht door Meltrain »

In Rotterdam zou de verdeling als volgt moeten zijn:

1 t/m 19: Tramlijnen
20 t/m 29: TramPlus-lijnen
30 t/m 39: Buslijnen rond Alexanderpolder
40 t/m 49: Buslijnen in Rotterdam-Centrum/Noord/West
50 t/m 59: Buslijnen in Schiedam/Vlaardingen
60 t/m 69: Buslijen op Zuid (West)
70 t/m 79: Buslijnen op Zuid (Oost)

Maar goed: de uitzonderingen: 28 en 29 zijn bussen in Alexanderpolder (al is 29 óók de speciale tramlijn voor stadionvervoer), 32, 33 en 38 rijden in Rotterdam-Centrum, 50 rijdt van Rotterdam-Noord via Centrum naar Zuid, 60 valt over te discussiëren, 66 (Zuidplein-Feijenoord) hoort wat mij betreft meer in de 70-reeks, 72 en 73 zijn daan weer 60-lijnen (van Zuidplein naar Sluisjesdijk resp. Dokhaven) en 78 (stadsdienst Hoogvliet) hoort eigenlijk in geen enkele logica (al komt de 60-reeks nog het meest in de buurt). :P

In de Hoeksche Waard is er wel een logica:
160 t/m 169: Basislijnen
170 t/m 179: (Spits)Sneldiensten (meestal (min of meer) basislijn +10, maar er zijn wat uitzonderingen)
600-reeks: Scholierenlijnen, voor het grootste deel basislijn +500
800-reeks: Nachtbussen, meestal basislijn + 700 even aangepast
Laatst gewijzigd door Meltrain op di 26 mei 2009, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Logica/historie in lijnnummers

Bericht door Daniel »

En de nachtlijnen in HWGO zijn natuurlijk grotendeels ook basislijn + 700 :wink:

Uitzondering tussen de basislijnen is uiteraard sneldienst lijn 168 Dordrecht - Heinenoord, al klopt die wel weer mooi met de scholierenlijn die net als de 168 Maasdam en 's-Gravendeel aandoet: da's immers weer de 668 :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Logica/historie in lijnnummers

Bericht door OV Hoekschewaard »

Wat ik dan niet snap is dat arriva sinds dit jaar in de Hoekschewaard de lijnnummers 190,195 en 197 heeft ingevoerd voor de oude lijntaxi's 560, 565 en 567.

Want nu heb je in de regio Rotterdam 3 lijnen 190, namelijk tussen Rotterdam Alexander en Gouda, tussen Rotterdam Zuidplein en Streefkerk en tussen Oud-Beijerland en Spijkenisse. En ook heb je nu 2 lijnen 195, namelijk tussen Strijen en Numansdorp en tussen Rotterdam en Utrecht.

Het was denk ik beter geweest als Arriva in de hoekschewaard gewoon voor de ex lijntaxi's de serie 150 t/m 159 gebruikt had, maar lijnnummers dubbel gebruiken zal wel weer Arriva logica zijn. :roll:
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Logica/historie in lijnnummers

Bericht door Stefan »

OV Hoekschewaard schreef:Want nu heb je in de regio Rotterdam 3 lijnen 190, namelijk tussen Rotterdam Alexander en Gouda, tussen Rotterdam Zuidplein en Streefkerk en tussen Oud-Beijerland en Spijkenisse. En ook heb je nu 2 lijnen 195, namelijk tussen Strijen en Numansdorp en tussen Rotterdam en Utrecht.
Ik weet eigenlijk wel zeker dat dit geen problemen oplevert aangezien:
1. Ze van verschillende vervoerders zijn, Arriva en Connexxion
2. De lijnen geen van allen bij elkaar in de buurt komen

Dus ik zie eigenlijk niet in waarom dit 'Arriva-logica' zou moeten zijn.. :roll:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Logica/historie in lijnnummers

Bericht door Daniel »

Tja, tot vorig jaar waren er ook twee lijnen 182 (Zuidplein - Barendrecht en Papendrecht - Utrecht) in Zuid-Holland Zuid. Mede door de afstand bestonden die echt probleemloos naast elkaar hoor, 't wordt pas vervelend als twee lijnen met hetzelfde lijnnummer ook op hetzelfde busstation komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Logica/historie in lijnnummers

Bericht door Geert »

Zoals bijvoorbeeld lijn 50 Utrecht - Wageningen en lijn 50 Wageningen - Arnhem tot afgelopen december. Historisch verklaarbaar, duidelijk: allerminst...
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Logica/historie in lijnnummers

Bericht door OV Hoekschewaard »

Stefan schreef:
OV Hoekschewaard schreef:Want nu heb je in de regio Rotterdam 3 lijnen 190, namelijk tussen Rotterdam Alexander en Gouda, tussen Rotterdam Zuidplein en Streefkerk en tussen Oud-Beijerland en Spijkenisse. En ook heb je nu 2 lijnen 195, namelijk tussen Strijen en Numansdorp en tussen Rotterdam en Utrecht.
Ik weet eigenlijk wel zeker dat dit geen problemen oplevert aangezien:
1. Ze van verschillende vervoerders zijn, Arriva en Connexxion
2. De lijnen geen van allen bij elkaar in de buurt komen

Dus ik zie eigenlijk niet in waarom dit 'Arriva-logica' zou moeten zijn.. :roll:
Zeg ik dan dat het problemen oplevert? Ik snap gewoon niet waarom ze persé voor de Hoekschewaard in de 190-199 serie moesten nummeren terwijl de 150-159 serie helemaal niet gebruikt wordt in heel Zuid-Holland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Logica/historie in lijnnummers

Bericht door Suus »

Of 140 Utrecht - Uithoorn en 140 Uithoorn - Haarlem. De 140 naar Utrecht is nu weer terug bij Connexxion, en ga nu als 130 door het leven.

Waardoor hij weer nergens bij aansluit kwa nummering, maar okee :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Logica/historie in lijnnummers

Bericht door Meltrain »

Reiziger Ddrs schreef:Tja, tot vorig jaar waren er ook twee lijnen 182 (Zuidplein - Barendrecht en Papendrecht - Utrecht) in Zuid-Holland Zuid. Mede door de afstand bestonden die echt probleemloos naast elkaar hoor, 't wordt pas vervelend als twee lijnen met hetzelfde lijnnummer ook op hetzelfde busstation komen.
Dan vind ik de twee lijnen 187 eigenlijk nog een groter probleem. Die komen ergens nog een beetje in dse buurt van elkaar. :wink:
Arriva 187: Rotterdam K. Zoom - Sliedrecht Stormrand.
Qbuzz 187: Rotterdam Zuidplein - Ridderkerk Handelsweg II

(Vroeger toen ik klein was, dacht ik overigens dat er een Connexxion-bus reed tussen CS en Zuidplein, omdat bij allebei lijn 173 stond. :oops: )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Oud forumgebruiker

Re: Logica/historie in lijnnummers

Bericht door Oud forumgebruiker »

meltrain schreef:60 t/m 69: Buslijen op Zuid (West)
70 t/m 79: Buslijnen op Zuid (Oost)
Waarom zeggen jullie nooit IN zuid :P. Net als OV op Zuid.tk, het is toch het ov IN zuid :P.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 45 gasten