Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

En dan is er ook nog de wens om de tram vanaf de Van Hallstraat door te trekken naar Station Sloterdijk, wordt wel erg krap daaro :o
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Als ze nu al ruim 43 jaar krampachtig doen over die relatief eenvoudige stukjes rails om "tram 15" mogelijk te maken, kan je wel uitrekenen hoe lang Van Hallstraat - Sloterdijk nog gaat duren. :P
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

trolly schreef:De Amstelveenseweg tussen Zijlstraat en Overtoom is een drama, dus lijkt de Haarlemmermeerstraat een betere route, ook i.v.m. de halteligging op het Surinameplein. Of dat ervan gaan komen is natuurlijk weer een ander verhaal. De Parnassusweg heeft duidelijk betere papieren, omdat die route bijvoorbeeld gebruikt kan worden als tijdelijke lus voor een ingekorte lijn 5.
De transformatie van lijn 15 van ringlijn tot radiaallijn vanuit station Zuid was me ook opgevallen.
De Amstelveenseweg tussen Zeilstraat en Overtoom is minder drama dan de Zeilstraat tussen Amstelveenseweg en Hoofddorpplein. Halte Haarlemmermeerstraat kun je dan vervangen door halte Vondelpark. Op het Surinameplein zou je dan weer halte Hoofdweg moeten reactiveren.
Overigens is lijn 15 al een jaar of 8 geleden geknipt ter hoogte van station Zuid in lijn 15 en lijn 65.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Alargule schreef:Voor dat eindpunt bij Zuid: ik vang links en rechts op dat men zelfs de keerlus bij het VU/MC wil gaan opheffen en trams (nu lijn 16) vanaf daar voortaan ook naar Zuid wil laten doorrijden.
Er ligt een doodlopend spoortje in de keerlus.. die zal wel ter voorbereiding voor doortrekking aangelegd zijn?
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik weet eigenlijk niet beter dan dat het plan is om de trams van de VU door te trekken naar tramstation Zuid als de nieuwe AVL klaar is. Het is natuurlijk nog afwachten welke lijnen dat na 2018 nou precies worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Iets anders: de haltes van lijn 1 en 17 op de Cornelis Lelylaan zijn alleen bereikbaar via een tunneltje onder de weg en trappen.
Voor mindervaliden zijn deze haltes dus praktisch onbereikbaar.
Zijn er plannen om, in het kader van toegankelijkheid, ook liften te installeren bij deze haltes?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

n-evo schreef:My bad. Ik dacht dat Sloterdijk juist als het alternatieve eindpunt werd gegeven door GVB voor tram 5. Maar als het Zoutkeetsgracht of Van Hallstraat wordt is er natuurlijk geen probleem.
Dat is wel eens genoemd in een rapport over de regiotram. Maar die komt er dus niet. Ik ga het nog een keer meemaken dat lijn 5 wordt gesplitst op Amsterdam-Zuid en in een eilandbedrijfje van en naar Westwijk en later Uithoorn rijdt en Amsterdam-Zuid tevens het eindpunt wordt van de lijnen 16, 24 en 15. Hopelijk komt er nog eens iemand die gaat begrijpen dat je beter wat aan elkaar kan knopen..
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door sneltram »

Meltrain schreef:Iets anders: de haltes van lijn 1 en 17 op de Cornelis Lelylaan zijn alleen bereikbaar via een tunneltje onder de weg en trappen.
Voor mindervaliden zijn deze haltes dus praktisch onbereikbaar.
Zijn er plannen om, in het kader van toegankelijkheid, ook liften te installeren bij deze haltes?
Nee, we heffen langzaam aan gewoon al die haltes op. *O*
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10580
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

snel[i][color=#FF0040]st[/color][/i]tram schreef:Nee, we heffen langzaam aan gewoon al die haltes op. *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Ik kan me herinneren dat er in 2007/2008, plannen waren om in ieder geval de halte Johan Huizingalaan bij de monumentale brug 705 te verbouwen en te voorzien van liften. Maar dat bleek een stuk duurder en complexer dan gedacht, dus zag men er toch maar weer van af. Hoe het met de andere hooggelegen haltes Derkinderenstraat en Piet Wiedijkstraat zat in die plannen weet ik niet. Die laatste is inmiddels opgeheven.

Bij de grote vernieuwing van de trambaan, afgelopen juli/augustus zijn de halteperrons zelf wel vernieuwd. Ik heb inmiddels een paar keer over de nieuwe baan gereisd en het is echt een verbetering in vergelijking met de oude, zo soepel en glad als de Combino’s er nu overheen gaan.

Ach wie weet, komt de Oost/Westlijn ooit nog eens over de Cornelis Lelylaan te lopen. Dan is een grote reconstructie onvermijdelijk. Voorlopig zullen de gebruikers van die haltes het nog vele jaren met die trapjes moeten doen.
足元にご注意下さい
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Vinny schreef:Dat is wel eens genoemd in een rapport over de regiotram. Maar die komt er dus niet..
Ik heb inmiddels al zoveel plannen gezien dat ik inmiddels niet meer weet wat ze nou precies willen met al die trams. Volgens mij zij zelf ook niet. :P
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Het grote probleem is ook dat de stadsregio het zelf niet weet. Hier kun je trouwens nog wat informatie vinden:
https://www.stadsregioamsterdam.nl/pagi ... -lijnennet
https://www.stadsregioamsterdam.nl/pagi ... ennetvisie

Het interessante is dat het vervoersplan van EBS het meteen tegenspreekt:
https://www.stadsregioamsterdam.nl/arti ... n-2018-ebs

Het bedrijf wil namelijk wel drie lijnen naar Amsterdam Centraal handhaven....
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10580
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Ardan schreef:Er ligt een doodlopend spoortje in de keerlus.. die zal wel ter voorbereiding voor doortrekking aangelegd zijn?
Dacht ik ook altijd. Maar nee, het is een kopspoortje dat alleen vanaf het zuidelijke spoor bereikbaar is. Zal wel bedoeld zijn om een defecte tram tijdelijk weg te kunnen zetten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Kan wel kloppen. Heb wel eens een tram met knipperende lichten daar zien staan.
duucoo
Berichten: 66
Lid geworden op: za 25 feb 2012, 13:06
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door duucoo »

Timelapse bouw van Noord/Zuidlijn station Noorderpark:
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Vorige week donderdag zijn de fonkelnieuwe 1601 en 1602 afgeleverd, vandaag is de fonkelnieuwe 1603 afgeleverd bij Garage West.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Waar hebben het precies over, vervuilend dieselbusje erbij of iets spannenders? :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De levering van ik dacht 7 extra Citea SLFA's.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
de_clercq
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 16:39

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door de_clercq »

9.
Jelmer
Berichten: 548
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Jelmer »

komen die Citea geledes ter vervanging van 9 Citaro-geledes (301-309?) of ter aanvulling?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ter aanvulling. De Citaro's worden als het goed is vanaf 2018 vervangen, de eerste serie is dan 10-11 jaar oud.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

GVB start aanbesteding voor aankoop elektrische bussen
http://www.duurzaambedrijfsleven.nl/mob ... che-bussen

Hoe staat het eigenlijk hiermee?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Suus schreef:Ter aanvulling. De Citaro's worden als het goed is vanaf 2018 vervangen, de eerste serie is dan 10-11 jaar oud.
Maar is vervanging wel noodzakelijk als de GVB-bundel door de IJ-tunnel wegvalt?
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door CamilleKreemers »

Als in de concessie een maximumleeftijd is afgesproken, is vervanging verplicht.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Vervang maar ook al is er een verminderde behoefte aan bussen :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten