Korte Wiki vragen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door reisthijs »

Naar aanleiding van de concessie Limburg: waarom moeten concessiepagina's vernoemd zijn naar het eerste dienstregelingsjaar, in plaats van het jaar waarin ze ingaan (ook al is dat pas in december)?

Bij Limburg bijvoorbeeld wordt overal gesproken over 2016, ook door de provincie, maar op wiki staat 2017-2031. Ik vind het maar verwarrend.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Kiezen tussen twee kwaden lijkt me: een pagina met 2006 - 2016 met daarnaast een andere genaamd 2016 - 2031 is naar mijn idee niet persé minder verwarrend.

Daarnaast: het spoorboekje per december 2006 heet ook "Spoorboekje 2007" en U-OV heeft een vervoerplan 2017 per december 2016. Wat we nu doen is in de OV wereld ook wel gebruikelijk dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibf »

Het is toch echt dienstregelingjaar 2017.
Heel gebruikelijk.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door fogeltje »

waldo79 schreef:
Ardan schreef: En als een vervoerder een spelfout maakt in een naam neem je die toch ook niet over?
Arriva heeft jarenlang een halte in Tiel onjuist gespeld. Die spelfout mocht ik in de Wiki niet verbeteren :twisted:
Welke spelfout en van wie mocht het niet? Kan me zo snel alleen die halte achter het station indenken want daar heb ik tig varianten op gezien in de loop der jaren. Blijkbaar kon men het er niet over eens worden hoe die beste Burgemeester heette.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door fogeltje »

Ik ga mee met Daniel en huibf in dezen. Bij Limburg is het duidelijk het dienstregelingsjaar 2017. We hebben helaas in NL altijd het lastige feit dat dit al in de zondag na de tweede zaterdag van december ingaat. Dus de eerste dag van dienstregelingsjaar 2017 ligt inderdaad 2016, maar in de pagina's houden we de dienstregelingsjaren aan.
"Een touringcar is geen bus"
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door waldo79 »

fogeltje schreef:
waldo79 schreef:
Ardan schreef: En als een vervoerder een spelfout maakt in een naam neem je die toch ook niet over?
Arriva heeft jarenlang een halte in Tiel onjuist gespeld. Die spelfout mocht ik in de Wiki niet verbeteren :twisted:
Welke spelfout en van wie mocht het niet? Kan me zo snel alleen die halte achter het station indenken want daar heb ik tig varianten op gezien in de loop der jaren. Blijkbaar kon men het er niet over eens worden hoe die beste Burgemeester heette.
Ik zat een beetje te dissen, was geloof ik een -h die ten onrechte in de naam was geslopen. Kan ook zijn dat de gemeente het verkeerd heeft doorgegeven :mrgreen:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Ik kom allemaal veranderingen tegen in de lijnen in Groningen-Drenthe, zoals lijn 419 en 53. Kan iemand daar naar kijken?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibf »

Wat is het nut van haltepaginas aanmaken?
Zoals http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Categ ... terrenlaan

Kost alleen een hoop werk extra bij wijzigen van lijnen en concessies.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Hainje »

Geen nut i.m.o.
🍉
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Soms kan het handig zijn. Als een halte als overstappunt wordt gebruikt of het een belangrijk punt is voor scholieren, maar voor elke halte een aparte pagina heeft geen nut. Nu ben ik niet bekend in de regio Eindhoven, dus ik kan geen oordeel vellen over de relevantie of nut van de pagina's. Worden ze niet bijgehouden kunnen ze wat mij betreft weg...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibf »

Kan je zelf automatische lijsten genereren met info uit de infoboxen.

Ik wil bijvoorbeeld van een concessie (en daarvoor een regio) of meerdere concessies en regio's een tabel genereren met een lijnsoort (bijvoorbeeld een lijntaxi).

tabel zou er dan als volget moeten uitzien:

Lijn | Titel | Periode | Vervoerder

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijnt ... jntaxi.27s (die lijst zou toch automatisch kunnen ?)
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Chrysa »

Ik heb de pagina van lijn 222 geüpdate, maar moet er nu nog een infobox boven dat die wijzigingen pas 5 september ingaan? Ik weet niet hoe.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door PatrickM »

Geregeld. Zou jij maandag nieuwedrgl3 kunnen verwijderen?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Persoonlijk had ik liever een nieuwe pagina gezien, zodat de oude route bewaard blijft... :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door PatrickM »

Prima, dat is nu geregeld.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibf »

huibf schreef:Kan je zelf automatische lijsten genereren met info uit de infoboxen.

Ik wil bijvoorbeeld van een concessie (en daarvoor een regio) of meerdere concessies en regio's een tabel genereren met een lijnsoort (bijvoorbeeld een lijntaxi).

tabel zou er dan als volget moeten uitzien:

Lijn | Titel | Periode | Vervoerder

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijnt ... jntaxi.27s (die lijst zou toch automatisch kunnen ?)
Iemand een idee ?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Suus »

Staan de lijntaxi's in een aparte categorie lijntaxi? Dan moet het vrij eenvoudig te doen zijn, kan er na mijn vakantie dan wel naar kijken, of andere kenners van DPL helpen even een handje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Heb morgen nog een gaatje, kan er wel even naar kijken. Heb het nu druk. :wink: En er staan nog een aantal dingen op de wiki te wachten voor mij.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

huibf schreef:Kan je zelf automatische lijsten genereren met info uit de infoboxen.

Ik wil bijvoorbeeld van een concessie (en daarvoor een regio) of meerdere concessies en regio's een tabel genereren met een lijnsoort (bijvoorbeeld een lijntaxi).

tabel zou er dan als volgt moeten uitzien:

Lijn | Titel | Periode | Vervoerder
Ik heb een automatische tabel gemaakt op de pagina van de lijntaxi. Je moet even bij alle lijntaxies de volgende code neerzetten:

Code: Selecteer alles

|lijnsoort=Belbus
|formule=Lijntaxi
Dan komen de pagina's in de juiste categorie.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door fogeltje »

Wat betreft haltepagina's, laten we het vooral bij busstations houden. Ik zag inderdaad een gebruiker die, in mijn ogen, te enthousiast is geweest met het maken van lijnpagina's. Niet elke bushalte waar twee lijnen komen of elke centrale bushalte in een dorp moet een pagina krijgen. Zeker als het alleen een pagina met een lijst van lijnen gaat zijn. Wat meer aankleding is ook gewenst zoals we bij enkele busstations zien (wanneer aangelegd, veranderingen etc).

Overigens valt het qua onderhoud dan weer mee omdat met automatisch gevulde tabellen wordt gewerkt, dat dan weer wel.
"Een touringcar is geen bus"
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Globetrotter »

Ik heb een vraag over onderaannemersconstructies en het al dan niet vermelden daarvan op de wiki. Ik begrijp dat scholierenbuslijnen in Brabant die door TCR worden gereden de vermelding krijgen dat TCR i.o.v. Arriva de dienst uitvoert. Maar hoe zit dit bijvoorbeeld bij de spitsbussen die NS nu inzet tussen bijvoorbeeld Utrecht en Den Bosch/ Waalwijk/ Veghel. De dienst wordt volledig uitgevoerd door Besseling, dus officieel zou er op de wiki-pagina's Besseling i.o.v. NS moeten staan.
Hetzelfde geldt in principe ook voor Flixbus: Er is geen lijn die door Flixbus wordt gereden, maar dit zijn allemaal touringcarondernemingen. Hoe gaan we hiermee om?
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibe »

Invoeren zou ik zeggen. Voor mij is het probleem dat ik de lijnen invoer maar geen idee heb wie de onderaannemer is.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibf »

huibe schreef:Invoeren zou ik zeggen. Voor mij is het probleem dat ik de lijnen invoer maar geen idee heb wie de onderaannemer is.
Idem. Maar wat boeit de onderaannemer. Wie bedrukt de halteborde of heeft de bushalte aangelegd....
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Hainje »

Voor de doorsnee reiziger hoef je het er in ieder geval niet bij te zetten. Wie onderaannemers zijn interesseert doorgaans alleen de hobbyist. Nu heb ik hier op het forum nog maar weinig vragen voorbij zien komen over onderaannemers bij o.a. Flixbus, dus ik betwijfel het of je hier wel tijd in moet steken.
🍉
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Globetrotter »

huibe schreef:Invoeren zou ik zeggen. Voor mij is het probleem dat ik de lijnen invoer maar geen idee heb wie de onderaannemer is.
Die van de treinversterkende spitsbussen in opdracht van NS zal ik sowieso invoeren.

Het ingewikkelde van de Flixbus-lijnen is dat het zo kan zijn dat er per rit een andere onderaannemer rijdt: sterker nog,een bepaalde rit van een willekeurige lijn op een dag kan 12 September door de ene onderaannemer worden gereden, terwijl de rit die precies een week later vertrekt door de andere onderaannemer gereden kan worden. Dit verschilt een beetje per lijn (er zijn ook lijnen die volledig door een en dezelfde onderaannemer worden gereden). Is het een probleem als er niet bij iedere Flixbus- lijn een onderaannemer komt te staan of schept dat mogelijk verwarring omdat daarmee de suggestie wordt gewekt dat Flixbus ook lijnen zelf rijdt?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten