OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Ennes »

math1985 schreef:
Reiziger Ddrs schreef:in de t1965 net na vertrek de volgende omroep: "Dames en heren, hier volgt een huishoudelijke mededeling: wilt u het sluiten van de deuren voortaan aan ons over laten"
Krijgt de mcn ook de groene lamp deuren dicht als de reizigers alle deuren handmatig sluiten, in plaats van als de hc de deuren sleutelt? Kan dat geen veiligheidsproblemen opleveren met machinisten die niet op letten en op de groene lamp vertrekken?
"Nee!" als alle deuren gewoon met de sluitknop worden gesloten, krijgt de Mcn "geen" lamp DD.

Het is alleen erg vervelend voor reizigers die in/uit willen stappen als er een paar met de deuren staan te spelen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door playertwo »

Als ik het balkon zit (wegens het gebrek aan overige zitplaatsen), doe ik de deur ook gewoon dicht. Zeker wanneer het wat frisser weer is.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Geert »

Ennes schreef:Ben het gedeeltelijk wel met je eens hoor, maar aan de andere kant vind ik ook dat "veel" reizigers veel te veel gepamperd willen worden.
zonder enige vorm van voorbereiding gaan ze op weg, verwachten dat er binnen de kortste keren een (liefst rechtstreekse) trein naar hun eindbestemming gaat. Zijn totaal niet op de hoogte van geplande werkzaamheden op hun traject, luisteren niet naar de omroepberichten.
Dit terwijl er tegenwoordig toch voor de meeste mensen op betrekkelijk eenvoudige manier een reis tevoren te plannen is.
Je mag best wat zelfredzaamheid verwachten van een reiziger, maar een extra servicerondje op een traject waarbij de treindienst behoorlijk is aangepast cq. verbust kan denk ik geen kwaad. Wat dat soort dingen denk ik altijd maar: liever iets te veel informatie dan te weinig.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Wubbo »

Ennes schreef:zonder enige vorm van voorbereiding gaan ze op weg, verwachten dat er binnen de kortste keren een (liefst rechtstreekse) trein naar hun eindbestemming gaat. Zijn totaal niet op de hoogte van geplande werkzaamheden op hun traject, luisteren niet naar de omroepberichten.
Ik denk dat we er van uit moeten gaan dat lang niet iedereen zijn reis plant. Werkzaamheden of niet: ze plannen niet. Als ze moeten afwijken van hun standaardroute door werkzaamheden hebben ze in ieder geval meer vragen (moet ik in 's-Hertogenbosch trappen lopen, zit ik echt wel in de goede trein, zijn we nog op tijd, etc). Ik vind het dan niet meer dan normaal dat je een servicerondje doet (op mijn werkzaamhedenreisdag heb ik 1 HC gezien, dat was van Ht naar Ut), en een uitgebreide omroep. Maar ook dat schijnt er niet meer bij te horen.

Als je als vervoerder zijnde wil dat je klanten tevreden worden en je klant blijven zul je net dat stapje extra moeten doen waardoor reizigers niet meer het gevoel hebben dat ze aan hun lot worden overgelaten maar dat er aan ze gedacht wordt. Overigens heeft NS dat ook al door en wordt er steeds meer aandacht gevraagd voor dit soort dingen. Het is jammer dat dat alleen niet tot uitvoer wordt gebracht. Ik ben van mening dat de conducteur (waar veel van dit soort servicetaken van gevraagd worden) daarmee zichzelf overbodig maakt. Omroepen kun je immers automatiseren, controleren ook, maar net dat beetje dat die specifieke reiziger nodig heeft, daar moet je je op focussen. Maar goed, ik ben geen HC, ik heb er dus verder geen last van als alles geautomatiseerd wordt...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Karl »

Ennes schreef:(...)Ben het gedeeltelijk wel met je eens hoor, maar aan de andere kant vind ik ook dat "veel" reizigers veel te veel gepamperd willen worden. (..)
Ik heb geen flauw idee of je gelijk hebt, maar stel dat, dan is dat toch geen enkel probleem? De NS is een commerciële toko (zo presenteren ze zichzelf in ieder geval) en een commerciële toko speelt in op de vragen van de klant. Is er voldoende vraag naar informatie, dan geeft het bedrijf informatie. Is er voldoende vraag naar aquaria met witte haaien, dan zorgt het bedrijf ervoor dat er aquaria met witte haaien zijn.
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Wubbo »

Hoera enzo: Sdm-Rtd-Ut-Uto leverder wederom niks op, zelfs geen servicerondje. Ik ben vast bezig met een totaal niet-representatieve steekproef enzo, maar zo ondertussen begint het wel erg op te vallen.

Voor morgen op de agenda: Uto-Ut-Asa-Ut-Uto. Ik denk dat ik het al wel weet...
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Daantje »

Zowel vrijdag als vandaag tussen Zwijndrecht en Roosendaal met de bus gereisd vanwege werkzaamheden. Beide keren duurde m'n reis wel aanzienlijk langer (heb vrijdag drie uur gedaan over Delft - Middelburg en vandaag 2 en half over Middelburg - Rotterdam) maar op zich was het goed te doen. De bussen waren prima, zaten prima, temperatuur was prima en je was zowel in Roosendaal als in Zwijndrecht zo op de snelweg. Capaciteit was ook okee. Vreesde wel voor vanavond maar veel mensen reisden om via Den Bosch waardoor het mee viel en ik in de tweede bus (de snelbus 8-) ) mee kon. Vrijdag zat ik gelijk in de eerste bus en die zat toen nog niet helemaal vol toen we vertrokken. Het is vervelend dat het een stuk midden in je reis is en dat je veel tijd kwijt ben om over te stappen van trein op bus en van bus op trein maar verder vond ik het prima geregeld :)
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Ronald »

Wubbo schreef: Als je als vervoerder zijnde wil dat je klanten tevreden worden en je klant blijven zul je net dat stapje extra moeten doen waardoor reizigers niet meer het gevoel hebben dat ze aan hun lot worden overgelaten maar dat er aan ze gedacht wordt.
Precies, dat kleine beetje extra kan kan net het verschil maken tussen "waardeloze informatie" en "dat doen ze prima". Als voorbeeld herinner ik me toen ik van de zomer in Basel (Zwitserland) naar het perron van de aansluitende trein ging, maar deze van een ander perron dan gepland zou vertrekken. Dit had ik eerst niet door, maar ik was nog niet op het "foute" perron en er kwam al direct een spoormedewerker naar me toe die me vertelde dat de trein van een ander spoor zou vertrekken. Dit kleine beetje extra service onthou je in ieder geval wel :pos: .
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Caspar »

Ongeveer alle t5800 treinen uit Amersfoort naar Amsterdam hadden vandaag +6 opgelopen tussen Hilversum en Weesp. De aansluiting met de t4300 is vandaag dus een keer of 10 minimaal komen te vervallen. (wat ik zelf zag) T zal wel met de omleiding van de t1500 te maken hebben? Kan zo niets anders verzinnen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Ruben »

Kan me zo niet bedenken waar de t1500 de t5800 in de weg kan zitten. Hij kruist natuurlijk wel, maar daar heeft enkel de t5800 richting Amf last van. Hadden de t1500 dan ook vertragingen richting Asd?
De t1500 is opgeheven vanwege werkzaamheden naar ik aanneem bij Brn, misschien dat eerder dezelfde werkzaamheden debet zijn aan de vertragingen van t5800 dan het kip, de t1500 vanaf Ut, dat uit dit ei voortkwam. ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Suus »

Volgens mij waren er werkzaamheden aan de wissels bij Amersfoort, waardoor spoor 1 en 2 onbruikbaar waren. Daardoor moest de Noord-Oost verplaatst worden en andere stoptreinen verplaatst worden, en was er dus geen ruimte voor de s1500. Tenminste, dat is wat ik heb gehoord.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Wubbo »

En dat klopt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Suus »

Ik zit nu in een mini-touringcar naar Gouda ter vervanging van de lightrail, waarvan er een kapot staat in Boskoop...

Zucht...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Fles »

Wubbo schreef:Hoera enzo: Sdm-Rtd-Ut-Uto leverder wederom niks op, zelfs geen servicerondje. Ik ben vast bezig met een totaal niet-representatieve steekproef enzo, maar zo ondertussen begint het wel erg op te vallen.

Voor morgen op de agenda: Uto-Ut-Asa-Ut-Uto. Ik denk dat ik het al wel weet...
Gaat dit over trefkans HC? :?: Dan verbaast het me niet echt, op die kippe-stukjes die je noemt kan je nauwelijks iets verwachten ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Daniel »

Ach, op Ddr-Rtd-Ut vanmorgen ook niemand gezien die m'n vervoerbewijs wilde zien... op zich opvallend want het is juist de t12723 die m'n controlekans op 't gemiddelde van 25% houdt :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Ruben »

Bee schreef:Volgens mij waren er werkzaamheden aan de wissels bij Amersfoort, waardoor spoor 1 en 2 onbruikbaar waren. Daardoor moest de Noord-Oost verplaatst worden en andere stoptreinen verplaatst worden, en was er dus geen ruimte voor de s1500. Tenminste, dat is wat ik heb gehoord.
Sinds het met 6 perronsporen al te moeilijk is Amf te managen was dit natuurlijk een extra uitdaging. Lijkt me dat de t5800 dan ook niet aan een perron heeft gekeerd?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Raymond »

Die keerde dus gewoon aan het perron..
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Daniel »

Vanmiddag 'n losse IRM-VI in de t1965 wat opmerkelijk genoeg staanplaatsen op de balkons opleverde terwijl de capaciteit vergelijkbaar zou moeten zijn met 10 bakken ICRm. Wellicht zit 't 'm in de verhouding 1e/2e-klas aangezien er daarvan in de gebruikelijke ICRm-composities minder aanwezig is.
Nu zijn die staanplaatsen op zich niet erg omdat er tussen Rotterdam C. en Dordrecht nogal wat korte afstandsreizigers zijn, maar als dan ook nog de airco defect is... dreef gewoon de trein uit zeg :(

Verder stond er rond 17.50 uur ter hoogte van Rotterdam Lombardijen een Thalys op het spoor dat naar de HSL toe leidt: wist al dat er proefritten van Breda richting Antwerpen waren geweest, maar kennelijk nu dus ook weer op Breda - Rotterdam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Mark »

Fles schreef:
Wubbo schreef:Hoera enzo: Sdm-Rtd-Ut-Uto leverder wederom niks op, zelfs geen servicerondje. Ik ben vast bezig met een totaal niet-representatieve steekproef enzo, maar zo ondertussen begint het wel erg op te vallen.

Voor morgen op de agenda: Uto-Ut-Asa-Ut-Uto. Ik denk dat ik het al wel weet...
Gaat dit over trefkans HC? :?: Dan verbaast het me niet echt, op die kippe-stukjes die je noemt kan je nauwelijks iets verwachten ;)
Mwoah, vrijdag gedaan zonder één hc te zien: Hengelo-Utrecht én Roosendaal-Zwolle. Stukken waar je op zo'n afstand toch wel een hc verwacht. Maar nee, zelfs geen servicerondje :neg:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Ennes »

Wubbo schreef:
Ennes schreef:zonder enige vorm van voorbereiding gaan ze op weg, verwachten dat er binnen de kortste keren een (liefst rechtstreekse) trein naar hun eindbestemming gaat. Zijn totaal niet op de hoogte van geplande werkzaamheden op hun traject, luisteren niet naar de omroepberichten.
Ik denk dat we er van uit moeten gaan dat lang niet iedereen zijn reis plant. Werkzaamheden of niet: ze plannen niet. Als ze moeten afwijken van hun standaardroute door werkzaamheden hebben ze in ieder geval meer vragen (moet ik in 's-Hertogenbosch trappen lopen, zit ik echt wel in de goede trein, zijn we nog op tijd, etc). Ik vind het dan niet meer dan normaal dat je een servicerondje doet (op mijn werkzaamhedenreisdag heb ik 1 HC gezien, dat was van Ht naar Ut), en een uitgebreide omroep. Maar ook dat schijnt er niet meer bij te horen.

Als je als vervoerder zijnde wil dat je klanten tevreden worden en je klant blijven zul je net dat stapje extra moeten doen waardoor reizigers niet meer het gevoel hebben dat ze aan hun lot worden overgelaten maar dat er aan ze gedacht wordt. Overigens heeft NS dat ook al door en wordt er steeds meer aandacht gevraagd voor dit soort dingen. Het is jammer dat dat alleen niet tot uitvoer wordt gebracht. Ik ben van mening dat de conducteur (waar veel van dit soort servicetaken van gevraagd worden) daarmee zichzelf overbodig maakt. Omroepen kun je immers automatiseren, controleren ook, maar net dat beetje dat die specifieke reiziger nodig heeft, daar moet je je op focussen. Maar goed, ik ben geen HC, ik heb er dus verder geen last van als alles geautomatiseerd wordt...
Op zich ben ik het met je eens dat een conducteur zich moet laten zien (zeker op de langere trajecten zou je er een tegen moeten komen( al is dat ook niet altijd mogelijk)), maar de reiziger van tegenwoordig is wel HEEL erg gemakkelijk, ze rennen naar het station, verwachten dat er binnen de kortste keren een trein vertrekt naar hun bestemming. Er mag van een reiziger ook wel enige planning verwacht worden als ze op reis gaan.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Daniel »

Je gaat er hier volledig aan voorbij dat er ook reizigers zijn die dusdanig vaak op een bepaald traject reizen dat ze ondertussen wel weten wanneer wat voor soort trein vertrekt. Die zullen dus ook niet plannen, hooguit hebben ze gelezen dat er werkzaamheden zijn. Echter is de werkzaamhedeninformatie via internet, teletekst en zelfs de folders tegenwoordig zo summier dat de gemiddelde reiziger daar echt niet uit haalt of er nu minder treinen rijden (zie m'n laatste post in het topic over de werkzaamheden Dordrecht - Lage Zwaluwe).

En nee, dat zijn echt niet alleen hobbyisten waarvoor dat geldt. Ik sta er soms nog van versteld hoe goed sommige forensen op de hoogte zijn van dingen als gebruikelijke treinsamenstellingen.
Op Rotterdam Centraal diverse keren mogen aanhoren dat de trein tegenwoordig korter is. Dat gaat dan om de t1965 die nu met 10 bakken ICRm i.p.v. 11 bakken ICK rijdt. Als er een s3600-compositie van 7 bakken in rijdt kan ik me nog voorstellen dat je opmerkt dat de trein korter is, maar voor één rijtuig verschil moet je zo'n beetje de bakken hebben staan tellen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Justin »

Heb eens polshoogte genomen van dgrl gedurende de werkzaamheden op Bd/Rsd-Ddr en Dt-Gvc.

Op Vrijdag moest ik van Zwd naar Ed, en de s2100 stopte zoals gepland op Zwd. Toevallig zat ik in stel 8672 in de ochtend, precies hetzelfde stel waarmee in eerder nog op Vst gestrand was. En het was een aangename reis eigenlijk

Zaterdag moest ik van Hm naar Zwd en ook het busvervoer was erg goed geregeld vond ik. Ik was weliswaar de enige in de snikhete bus die in Zwd al gelijk op de eindbestemming was, maar voor menig reiziger was de keuze voor Zwd als busstation wel vreemd. Vooral voor de Dordtenaar natuurlijk.

Zondagochtend moest ik van Zwd naar Asd. Ha, overstapvrij sinds 2002 dan eindelijk! Fout gedacht, want de werkzaamheden bij Dt liepen weer eens uit en dus werd er krachtens de zaterdag gereden. Dus dan maar in de s4000 Rtd-Asd gezeten... Best weird allemaal...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Wubbo »

Sowieso. In de tijd dat ik nog op het station werkte heb ik vaak genoeg de opmerking gehad 'en hoe laat gaat de volgende? Dan kunnen we nog even koffie drinken'. Dat alle mensen gelijk een trein willen is dus niet waar, zeker niet in de weekenden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Daniel »

Justin schreef:maar voor menig reiziger was de keuze voor Zwd als busstation wel vreemd. Vooral voor de Dordtenaar natuurlijk.
Mwoh, gezien de infrastructuur rond station Zwijndrecht is die keuze over het algemeen vreemd. Niet alleen voor de Dordtenaren :wink: Als je alleen al ziet wat voor lus die bussen in Zwijndrecht moesten rijden tussen aankomst en vertrek met een stel haast onmogelijke bochtjes erin.
In Dordrecht ligt notabene een keerlus achter het station die berekend is op bussen (net als de rest van de infra, er reed daar ooit een lijndienst heen) en 't hoeft echt niet veel langer te duren voor je op de snelweg zit, daarnaast is het mogelijk Dordrecht Zuid zonder heel veel extra reistijd met de stopbus aan te doen zodat je daar geen extra pendelbusje voor nodig hebt. Dit weekend moest je, als je alleen een treinkaartje had, van Dordrecht Zuid naar Dordrecht notabene via Zwijndrecht reizen, beetje om nietwaar :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Wubbo »

Oja, onnodig te vermelden dat ik vandaag niet verder ben gekomen dan 1 servicerondje tussen Ut en Uto op het reisje Uto-Ut-Asa-Ut-Uto. Volgende kans is waarschijnlijk zondag, waarbij Arriva een poging mag doen om de controlekans te verhogen met Uto-Ut-Gdm-Ddr-Rtd-Vdo.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten