Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door VIRM »

Wat waren dan de beperkingen in het materieel voor de [serie=Sprinter|2016|(Amersfoort Vathorst -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] en [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie]?

Een goede dosis SLT inzetten voor de Sprinters Amsterdam Centraal - Schiphol is zeker een goed idee. Maar hopelijk kijken ze nog ook even goed waar ze die trein neerzetten op Amsterdam Centraal. Het gebeurt daar zo vaak dat een trein onhandig wordt neergezet t.o.v. een trap, waardoor reizigers zich ook niet goed verspreiden.
Beul van de blindegeleidelijn
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door waldo79 »

Werd de [serie=Sprinter|2016|(Amersfoort Vathorst -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] niet met SGM gereden, dan?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

Voor de [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] is de beperking dat je niet echt een andere keus hebt dan VIRM i.v.m. de capaciteit.
Voor de [serie=Sprinter|2016|(Amersfoort Vathorst -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] kan ik alleen bedenken dat er te weinig SLT beschikbaar is, en er daarom nu dus SGM wordt ingezet. In 2017 is er mogelijk wel genoeg SLT beschikbaar. (Bijvoorbeeld doordat het dan niet meer in de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] rijdt.)
JWM schreef:Die nieuwe sprinter zal vast minder capaciteit hebben dan de huidige IC.
De nieuwe sprinter zal vast minder capaciteit nodig hebben, zonder de doorgaande IC-reizigers die voortaan via Haarlem of Amsterdam Zuid reizen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Het lijkt zo goed als zeker dat de frequentieverhoging op Mp-Lw niet doorgaat. Dat past mooi bij de andere blunders voor 2017.

Ik kan me nauwelijks aan de indruk onttrekken dat NS eigenlijk helemaal geen zin had in deze frequentieverhoging. In de berekeningen voor de stroomvoorziening wordt telkens uitgegaan van worstcasescenario's. Volgens mij kan het allemaal best met wat extra maatregelen. Bijvoorbeeld dat andere treinen in de buurt even inhouden als er een trein moet optrekken.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door isadora »

Maar beste starx, waarop baseer je dit?
Is er een link naar iets concreets?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Z2N »

Eerlijk gezegd slaat je opmerking nergens op. Als bedrijf wil je niet in de marges van wat mogelijk is werken, omdat je dan een reëel risico hebt op stroomstoringen. Nu al is er feitelijk te weinig spanning op lange afstanden van de Friese lijn, en door de hoeveelheid treinen met 33% te verhogen op bepaalde momenten ga je domweg over de limieten, waardoor treinen afslaan en met stroomstoringen in de polder stil komen te staan. Dat risico is reëel, zodanig zelfs dat de aanvraag vanuit NS om extra treinpaden is afgekeurd door ProRail.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door CamilleKreemers »

oke, maar er is al tijden bekend dat er extra treinen komen te rijden in Friesland. Prorail heeft samen met NS en Provincie Fryslan daarvoor getekend aldus ROCOV-Fryslan. Nu kan het niet door te weinig stroom. Wie is hier dan de fout in gegaan met de toezegging dat per DR2017 extra sprinters komen te rijden?
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Z2N schreef:Eerlijk gezegd slaat je opmerking nergens op. Als bedrijf wil je niet in de marges van wat mogelijk is werken, omdat je dan een reëel risico hebt op stroomstoringen. Nu al is er feitelijk te weinig spanning op lange afstanden van de Friese lijn, en door de hoeveelheid treinen met 33% te verhogen op bepaalde momenten ga je domweg over de limieten, waardoor treinen afslaan en met stroomstoringen in de polder stil komen te staan. Dat risico is reëel, zodanig zelfs dat de aanvraag vanuit NS om extra treinpaden is afgekeurd door ProRail.
Natuurlijk moet er iets aan worden gedaan. Sterker nog, dat had allang gebeurd moeten zijn. Maar NS gaat qua stroomverbruik uit van de zwaarste treinen. Dat lijkt me niet nodig. Ze kunnen het best zo plannen dat er energiezuinig materieel in de [serie=Sprinter|2016|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] komt te rijden. Dan blijft er natuurlijk een risico bestaan. Dat is er nu ook al, maar dat wordt niet veel groter.
CamilleKreemers schreef:oke, maar er is al tijden bekend dat er extra treinen komen te rijden in Friesland. Prorail heeft samen met NS en Provincie Fryslan daarvoor getekend aldus ROCOV-Fryslan. Nu kan het niet door te weinig stroom. Wie is hier dan de fout in gegaan met de toezegging dat per DR2017 extra sprinters komen te rijden?
Sowieso is Prorail nalatig geweest. En daarnaast is NS erg gemakzuchtig door niet een of twee dieselstellen vrij te spelen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Z2N »

In feite hebben de overheden schuld. ProRail heeft als instantie de taak om te voldoen aan de wensen van vervoerders en overheden, en wordt door beiden betaald. De uitbreiding van de stroomvoorziening is de taak van ProRail, maar de financiering niet: die taak ligt in Den Haag en bij de Provincie Fryslan. Daar er geen geld is gekomen voor de uitbreiding van de stroomvoorziening is er nog niet geïnvesteerd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door webguy »

Als je treinen laat rijden op basis van berekeningen voor energiezuinige varianten verplaats je alleen het probleem naar iets operationeels: dan worden er dus treinen opgeheven als er (geen) ander/verkeerd materieel is voor die trein. Daar worden klanten ook blij van...
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door CamilleKreemers »

Z2N schreef:In feite hebben de overheden schuld. ProRail heeft als instantie de taak om te voldoen aan de wensen van vervoerders en overheden, en wordt door beiden betaald. De uitbreiding van de stroomvoorziening is de taak van ProRail, maar de financiering niet: die taak ligt in Den Haag en bij de Provincie Fryslan. Daar er geen geld is gekomen voor de uitbreiding van de stroomvoorziening is er nog niet geïnvesteerd.
Kun je het ook bij gemeentes leggen? Die hebben profijt van de extra trein.
Bemined
Berichten: 5872
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

starx schreef:Ze kunnen het best zo plannen dat er energiezuinig materieel in de [serie=Sprinter|2016|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] komt te rijden.
Energie en vermogen zijn twee geheel verschillende begrippen, dat een trein energiezuinig is wil niet zeggen dat deze minder stroom trekt uit de bovenleiding. Integendeel zelfs, de FLIRT treinen hebben een uitzonderlijk hoog vermogen en trekken de bovenleiding hartstikke leeg. Energie is namelijk het totale verbruik, en niet het verbruik per seconde. Een FLIRT trekt veel sneller op en zal dus een veel kortere tijd de energie uit de bovenleiding moeten trekken. Op plekken waar dat maximale vermogen een probleem is wil je dus juist langzaam materieel hebben.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Z2N »

CamilleKreemers schreef:
Z2N schreef:In feite hebben de overheden schuld. ProRail heeft als instantie de taak om te voldoen aan de wensen van vervoerders en overheden, en wordt door beiden betaald. De uitbreiding van de stroomvoorziening is de taak van ProRail, maar de financiering niet: die taak ligt in Den Haag en bij de Provincie Fryslan. Daar er geen geld is gekomen voor de uitbreiding van de stroomvoorziening is er nog niet geïnvesteerd.
Kun je het ook bij gemeentes leggen? Die hebben profijt van de extra trein.
Nee, op enkele uitzonderingen na (bijvoorbeeld een gemeente die een tunneltje willen aanleggen in plaats van een lokale overweg) hebben gemeentes geen noodzaak om ProRail te betalen: de vervoerstaak ligt namelijk bij Provincies en het Rijk.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Mr-W »

Z2N schreef:In feite hebben de overheden schuld. ProRail heeft als instantie de taak om te voldoen aan de wensen van vervoerders en overheden, en wordt door beiden betaald. De uitbreiding van de stroomvoorziening is de taak van ProRail, maar de financiering niet: die taak ligt in Den Haag en bij de Provincie Fryslan. Daar er geen geld is gekomen voor de uitbreiding van de stroomvoorziening is er nog niet geïnvesteerd.
Volgens mij wordt hier een werkgever wel erg extreem verdidgt. :')

Werken op de marges wat mogelijk is gebeurd door diverse bedrijven zoals bijvoorbeeld Ryanair.(hoeveelheid brandstof)of de hoeveelheid (reserve)materieel in diverse concessies
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door BR628 »

Eigenlijk ben ik als inwoner van Leeuwarden best wel tevreden met het huidige systeem van 3 treinen. Ik heb de gelegenheid gehad de dienstregeling van het 4-treinen patroon in te zien en behalve het feit dat je 2x per uur Lw-Hr-Swk-Mp-Zl krijgt zitten er ook wel een aantal nadelen aan 4 treinen. Dat zie je overigens ook op Groningen-Assen-Zwolle een beetje vandaar dat men daar nu al naar 6 treinen wil/gaat tussen Groningen en Assen.

Bedoeling was dat om +/- 18/48 de IC uit Leeuwarden zou vertrekken, gevolgd door de sprinter om +/- 23/53. En vervolgens dus bijna een half uur niks. Nou moet ik zelf nog wel eens naar Heerenveen en dan vind ik 3 treinen die vrij aardig verspreid zijn over het uur eigenlijk beter.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Pim-AllianceB95 »

BR628 schreef:Eigenlijk ben ik als inwoner van Leeuwarden best wel tevreden met het huidige systeem van 3 treinen. Ik heb de gelegenheid gehad de dienstregeling van het 4-treinen patroon in te zien en behalve het feit dat je 2x per uur Lw-Hr-Swk-Mp-Zl krijgt zitten er ook wel een aantal nadelen aan 4 treinen. Dat zie je overigens ook op Groningen-Assen-Zwolle een beetje vandaar dat men daar nu al naar 6 treinen wil/gaat tussen Groningen en Assen.
Vooral vanwege de werkzaamheden aan de Groningse Ringweg. Het grootste interval in Asn is nu 18 minuten (:14 -> :32), wel degelijk kleiner dan in de oude situatie (:34 -> :57).
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MLouter »

Vraagje, en sorry als hij al is langsgekomen.

Weet iemand hoe de overstap op Breda tussen de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] en de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] met de nieuwe dienstregeling? Hij is op dit moment 20 minuten, maar ik hoopte dat de tijdwinst op de HSL dit misschien wat omlaag kon brengen. Is daar al iets over bekend?
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

Sowieso dat de ligging van de 3600 (of welk nummertje die serie ook krijgen mag volgend jaar) gaat veranderen, want deze trein gaat de stations Arnhem Zuid en Nijmegen Lent overslaan. Aangezien er richting het noorden weinig te verschuiven valt in verband met de knoop in Zwolle moet de verandering dus door gaan werken richting Brabant. Ik verwacht uiterlijk eind deze maand de nieuwe dienstregeling in HAFAS.
🍉
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Elst blijft dus stop?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door BR628 »

Nee de 3600 doet vanaf 11 december 2016 Nm-Ah non stop v.v.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

Oh dacht dat ze weer terug gingen naar de oude situatie. Maar nu je het zegt, dat heb ik hier al wel eens voorbij zien komen. Kan iemand mijn geheugen even opfrissen en vertellen wat er in Elst voor in de plaats komt? IC'tje naar de Randstad, sprintertje?
🍉
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door BR628 »

4x per uur sprinter Nm-Ah v.v. waarvan er twee conform huidige drgl Nm-Zp rijden en de andere twee Ht-Ah.

En natuurlijk Arriva met de Tiel boemel.
MetroRET
Berichten: 3804
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MetroRET »

BR628 schreef:4x per uur sprinter Nm-Ah v.v. waarvan er twee conform huidige drgl Nm-Zp rijden en de andere twee Ht-Ah.

En natuurlijk Arriva met de Tiel boemel.
Die huidige sprinter gaat volgend jaar wel Zp-Wc rijden :wink:
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Volgens mij blijft de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in Bd op de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] aansluiten net zoals nu. Daarvoor moeten de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] en de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] dus verschuiven, maar dat is geen probleem zolang ze de Thalys maar niet in de weg zitten.

Verder wordt er op de gehele Oude Lijn het nodige geschoven, zodat de [serie=Intercity|2016|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie], [serie=Intercity|2016|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] en [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] in de pas lopen met de (12)700.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten