Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door ArrivaBas »

De stadsdienst in Roosendaal is feitelijk gewoon 1 grote ring, die per lijn 1 keer langs het station komt. De wijken waar de lijnen heen rijden zijn best apart gebouwd, en er komen geen streekbussen doorheen. Ondanks dat de Kroeven, mocht de stadsdienst verdwijnen, nog een buurtbus heeft, heeft de stadsdienst in Roosendaal toch nog een functie voor de wijken die verder van het station liggen, zoals de Langdonk, Tolberg en Kortendijk, om toch met het station verbonden te zijn, en de streekbussen hoeven geen toeristische route door Roosendaal te rijden.

In Bergen op Zoom is het een ander verhaal, mede omdat Bergen op Zoom ongeveer de helft van Roosendaal is qua aantal inwoners. De stadsdienst is daar vooral voor de (mindervalide) ouderen, want alle wijken liggen, behalve de Bergse Plaat vrijwel op loop- of fietsafstand vanaf het station en het centrum. Mede daarom zijn vrijwel alleen het bejaardenhuis, de Bergse Plaat, Meilust en het Ziekenhuis voorzien van stadslijnen, want anders is het gewoonweg niet rendabel genoeg. En Zeekant wordt al bediend door de lijnen richting Hoogerheide.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Chrysa »

Wat die stadsdiensten betreft: Ben benieuwd of ze gaan schuiven met het materieel, nu worden in Bergen op Zoom en Roosendaal alle stadsdiensten met streekcitea's gereden, terwijl er daar in Breda juist te weinig van zijn.
Zou me verder ook weinig verbazen als die stadslijnen in Roosendaal in het dal naar 1x/uur gaan, reizigers verliezen ze daar niet mee want die zijn er toch niet.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Michael »

Breda kan ook geen stadsbussen missen. Vanaf December zijn die alleen maar harder nodig. Het schakelprogramma hebben ze onlangs ook aangepast zodat ze wat vlotter zijn. Zodat ze ook geschikt zijn voor de streekdienst.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Chrysa »

Het comfort is nog steeds bagger helaas. Reed er niet standaard een stadsbus op een streekomloop? Daar zou toch wel wat te schuiven moeten zijn.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Michael »

Het comfort vind ik nog wel redelijk voor een stadsbus. Streekbus is uiteraard beter. Maar meningen verschillen uiteraard. Er komt juist een stadsbus op een streekomloop terecht als er geen streekbus meer beschikbaar is. Er wordt gedurende dag nog wel eens wat uitgewisseld als er een bus weg moet voor onderhoud. Daardoor komt er soms ook een streekbus op de stadsdienst terecht. Want dat gebeurd ook regelmatig.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Chrysa »

Michael schreef:Er komt juist een stadsbus op een streekomloop terecht als er geen streekbus meer beschikbaar is.
Ja, dan zijn er dus te weinig streekbussen, en schijnbaar wel een stadsbus over. Dan kan je die ene stadsbus dus in Bergen op Zoom neerzetten, daar wordt die toch alleen maar gebruikt door bejaarden die dat ene trapje amper opkunnen.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: RE: Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Michael »

Chrysa schreef:
Michael schreef:Er komt juist een stadsbus op een streekomloop terecht als er geen streekbus meer beschikbaar is.
Ja, dan zijn er dus te weinig streekbussen, en schijnbaar wel een stadsbus over. Dan kan je die ene stadsbus dus in Bergen op Zoom neerzetten, daar wordt die toch alleen maar gebruikt door bejaarden die dat ene trapje amper opkunnen.
Dan komt ie in Bergen op Zoom net zo goed op de streekdienst. De stadsdienst van Bergen op Zoom heeft namelijk geen omlopen die alleen maar stadsdienst rijden. Een bus die bijvoorbeeld op lijn 23 rijdt kan daarna weer een rit 105 hebben etc.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Chrysa »

Daar is echt wel wat aan te doen. Het is alleen meer werk dan Arriva vindt dat het waard is.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Michael »

Ook bij Veolia was dat al jaren zo. Maargoed. We dwalen af van het onderwerp.
JHPart
Berichten: 46
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 19:06

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door JHPart »

De nieuwe dienstregeling voor Breda lijkt me wel ingrijpend. In het document is geen sprake meer van lijn 12. Wat gebeurd daarmee? Of gaan ze heel wat lijnen anders aan elkaar koppelen?

In ieder geval vind ik dat de stadsdienst van Breda fors is ingekrompen tegenover 15 tot 20 jaar geleden.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door huibe »

De route van lijn 12 blijft bestaan, allen krijgt deze een ander nummertje. (zoals zoveel lijnen)

En het klopt dat de stadsdienst inkrimpt, maar het is ook logisch als je kijkt naar het gebruik van de lijnen. Alleen de lijnen naar de hogescholen zijn overbezet en de overige lijnen lopen steeds meer achteruit.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Chrysa »

Tja, ze hadden kunnen beginnen met die kwartierfrequenties af te schaffen op sommige stadslijnen. Zo druk is het daar toch ook weer niet?
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door OmniLezer »

Dat omlopen gedoe kan Arriva goed veranderen, want in het DAV is dat ook geen pretje. Stadsbussen op streeklijnen en dan zeuren dat er geen stadsbus meer over is. Dat van de stadsbussen is gewoon omloop technisch omdat je zoveel diensten kan maken met chauffeurswissel en dat soort dingen, maar als ze het toch niet aanhouden, wie kan ze dan helpen.

Je zal dan toch een stadsbus op de streek krijgen. Je kan ook meer bussen bestellen. Kijken of ze dat leuk vinden?
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Chrysa »

Doen ze in Breda ook hoor. stadsbusje op lijn 122 in de middagspits. Heerlijk die stoelen. :neg:

Ondertussen wel doodleuk lijn 11 en 626/627 met streekbussen blijven rijden. Lekker bezig daar. Maar ja, dat is al de 10de keer dat ik hierover zeur.
Rdaalwil
Berichten: 123
Lid geworden op: do 30 jan 2014, 22:22

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Rdaalwil »

Chrysa schreef:Doen ze in Breda ook hoor. stadsbusje op lijn 122 in de middagspits. Heerlijk die stoelen. :neg:

Ondertussen wel doodleuk lijn 11 en 626/627 met streekbussen blijven rijden. Lekker bezig daar. Maar ja, dat is al de 10de keer dat ik hierover zeur.
In de ochtendspits zat ik in lijn 123 in een stadsbus richting Essenboom in Raamsdonksveer. Wat een ellende om erin te zitten haha! Comfort van lik mijn vestje. Maar goed, ben het gewend in Breda.

In Veolia tijd weleens in een Volvo 7700 stadsbus op lijn 312 gehad..
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Chrysa »

Ik weet het niet meer, maar hoe waren die harmonicavolvo's eigenlijk vergeleken met de stadsbussen? Heb er zelf nooit ingezeten.
Rdaalwil
Berichten: 123
Lid geworden op: do 30 jan 2014, 22:22

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Rdaalwil »

Chrysa schreef:Ik weet het niet meer, maar hoe waren die harmonicavolvo's eigenlijk vergeleken met de stadsbussen? Heb er zelf nooit ingezeten.
Die zaten echt lekker ;)! 126 en 127 hadden wel luxe stoelen ten opzichte dan die bussen rondom Waalwijk en lijn 119 (spits)/ lijn 8. De stadsbussen van Volvo vond ik persoonlijk ook fijner. Die van VDL zit nog slechter dan die bij Veolia.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Chrysa »

Heb bij Veolia nooit in iets anders dan een ambassador gezeten helaas.

Bij Arriva zitten die Volansvolvos echt heerlijk, daar kan ik lekker vooraan met mijn benen opgetrokken zitten en leunen op de rand bij het raam, kan ik alles zien zonder dat ik op zo'n raar stoeltje zit.

Maar ja. Dit is allemaal een beetje offtopic. Ik ben benieuwd of Arriva in elk geval de juiste bus op de juiste lijn kan krijgen met de nieuwe dienstregeling, maar we zullen zien.
JHPart
Berichten: 46
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 19:06

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door JHPart »

Jammer dat er steeds verder bezuinigd wordt op de stadsdienst van Breda. Het aantal inwoners is wel toegenomen. Misschien moet men creatiever zijn? Bijvoorbeeld meer lijnen die niet via het station naar het centrum en de ziekenhuizen gaan. Via station is voor veel wijken een omweg om naar het centrum te gaan.

De stadsdiensten van Bergen op Zoom en Roosendaal werden in de BBA tijd volledig met stadsbussen gereden. Er kwamen zelden stadsbussen op streeklijnen. Alleen op lijn 130 naar De Klokkenberg en Meerseldreef heb ik wel eens een stadsbus gezien. De stadsbussen met rolfilmen konden maar 2 lijn cijfers voordraaien, zodat de 130 reed als 30.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Michael »

Chrysa schreef:Ondertussen wel doodleuk lijn 11 en 626/627 met streekbussen blijven rijden. Lekker bezig daar. Maar ja, dat is al de 10de keer dat ik hierover zeur.


Dat zijn lijnen die in de streekomlopen verwerkt zijn. Dat was in de Veolia tijd al zo (op lijn 626/627 na, die bestonden toen nog niet). Er zijn in de ochtend wel stadsomlopen op lijn 11 die na het rijden van lijn 11 verder gaan op de stadsdienst.

Je kan zelfs Volanswagens aantreffen op de lijnen 626/627 omdat Oosterhout ook een aantal ritten op die lijnen rijdt.
Laatst gewijzigd door Michael op zo 18 sep 2016, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Chrysa »

Dat weet ik, maar die lijnen zouden helemaal niet in de streekomlopen moeten zitten.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Michael »

Lijn 11 in de streekomlopen komt juist beter uit omdat de bus dan na het rijden van lijn 11 verder kan op een andere lijn en niet na elke rit lijn 11 bijna een half uur stilstaat.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door CamilleKreemers »

Waarom niet? Als je je personeel erdoor efficiënter in kan zetten is het toch niet erg?
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Chrysa »

Omdat na een half uur in een stadsbus zitten alles pijn doet. :')

Als je uberhaupt al kan zitten, er zitten 10 stoelen minder in.

Voor Arriva is het misschien handig, maar het is behoorlijk klantonvriendelijk.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: RE: Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Michael »

Chrysa schreef:Omdat na een half uur in een stadsbus zitten alles pijn doet. :').
Dat verschilt per persoon want ikzelf heb daar geen last van. Bovendien ga ik ervanuit dat de meeste passagiers liever een stadsbus hebben dan geen bus.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten