Klopt, Energie = vermogen x tijdBemined schreef:Energie en vermogen zijn twee geheel verschillende begrippen
Toch wel:Bemined schreef:dat een trein energiezuinig is wil niet zeggen dat deze minder stroom trekt uit de bovenleiding.
Energie = vermogen x tijd = spanning x stroomsterkte x tijd
Zolang het tijdsverschil maar klein blijft, zal het grootste deel van de wijziging dus van de stroomsterkte moeten komen (spanning staat immers vast).
(hierbij even buiten beschouwing gelaten dat een kerende trein ook nog vermogen van de bovenleiding haalt, want anders zou je kunnen argumenteren dat zolang je niet een slag uitspaart je helemaal geen tijdwinst boekt)
De piek is dan inderdaad hoger, maar het gemiddelde hoeft niet hoger te zijn.Bemined schreef:Integendeel zelfs, de FLIRT treinen hebben een uitzonderlijk hoog vermogen en trekken de bovenleiding hartstikke leeg... Een FLIRT trekt veel sneller op en zal dus een veel kortere tijd de energie uit de bovenleiding moeten trekken.
In ieder geval materieel dat minder vermogen uit de bovenleiding haalt ja. Meestal gaat dat gepaard met langzamer materiaal (al hoeft dat niet, denk bijv. aan dieselmateriaal).Bemined schreef:Op plekken waar dat maximale vermogen een probleem is wil je dus juist langzaam materieel hebben.