OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Daniel »

De stewards bij Arriva zijn de laatste tijd weer aardig actief, dus grote kans dat 't gaat lukken je controlekans wat op te hogen :wink: Ddr-Rtd zal 't niet gaan gebeuren in ieder geval, m'n persoonlijk gemiddelde aldaar staat op 2x controle in vier maanden :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Geert »

Ennes schreef:Op zich ben ik het met je eens dat een conducteur zich moet laten zien (zeker op de langere trajecten zou je er een tegen moeten komen( al is dat ook niet altijd mogelijk)), maar de reiziger van tegenwoordig is wel HEEL erg gemakkelijk, ze rennen naar het station, verwachten dat er binnen de kortste keren een trein vertrekt naar hun bestemming. Er mag van een reiziger ook wel enige planning verwacht worden als ze op reis gaan.
"De reiziger" wordt nu wel erg gemakkelijk van alles in de schoenen geschoven, maar gelukkig ben je ook van mening dat de conducteur gewoon zijn gezicht moet laten zien. Volgens mij is dat het probleem, dat van die niet-plannende reizigers is iets anders (ook reizigers die wel een reis op internet plannen kunnen best wat vragen hebben over stations waar ze anders nooit zouden komen).
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Ennes »

Reiziger Ddrs schreef:Je gaat er hier volledig aan voorbij dat er ook reizigers zijn die dusdanig vaak op een bepaald traject reizen dat ze ondertussen wel weten wanneer wat voor soort trein vertrekt. Die zullen dus ook niet plannen, hooguit hebben ze gelezen dat er werkzaamheden zijn. Echter is de werkzaamhedeninformatie via internet, teletekst en zelfs de folders tegenwoordig zo summier dat de gemiddelde reiziger daar echt niet uit haalt of er nu minder treinen rijden (zie m'n laatste post in het topic over de werkzaamheden Dordrecht - Lage Zwaluwe).

En nee, dat zijn echt niet alleen hobbyisten waarvoor dat geldt. Ik sta er soms nog van versteld hoe goed sommige forensen op de hoogte zijn van dingen als gebruikelijke treinsamenstellingen.
Op Rotterdam Centraal diverse keren mogen aanhoren dat de trein tegenwoordig korter is. Dat gaat dan om de t1965 die nu met 10 bakken ICRm i.p.v. 11 bakken ICK rijdt. Als er een s3600-compositie van 7 bakken in rijdt kan ik me nog voorstellen dat je opmerkt dat de trein korter is, maar voor één rijtuig verschil moet je zo'n beetje de bakken hebben staan tellen.
Dan zou je logischerwijs toch denken dat je jezelf informeert "VOOR" je een trein instapt, en via de reisplanner is heel duidelijk aangegeven hoe je reis zal verlopen!
Het kan er bij mij nog steeds niet in dat een reiziger die inmiddels in een trein zit, totaal geen idee heeft van hoe en wat.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Daan »

Zo, NS.nl meldt momenteel 10 storingen, waarvan 6x blikseminslag en 2x sein/wisselstoring, ook ongetwijfeld als gevolg van blikseminslag :shock:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Wubbo »

Ennes schreef:Het kan er bij mij nog steeds niet in dat een reiziger die inmiddels in een trein zit, totaal geen idee heeft van hoe en wat.
Begeef je eens onder de reizigers zou ik zeggen.

Praktijkvoorbeeld van afgelopen donderdag in de s3600, voor vertrek uit Roosendaal. De conducteur roept zijn welkomstboodschap om: "Dames en heren, goedenavond, u bevindt zich in de Intercity naar Breda, Tilburg, Arnhem en eindbestemming Zwolle. Herhaling: dit is de Intercity naar Breda, Tilburg en Zwolle als eindbestemming." De halve coupe kijkt vervolgens verschrikt op: gaat deze trein ook naar 's-Hertogenbosch?

Als reizigers ergens zijn waar ze normaal niet komen zijn ze altijd onzeker. Dat hebben jij en ik ook als we ergens in het buitenland zijn waar we nog nooit zijn geweest. En van de topografische kennis van de reizigers hoef je het ook niet te hebben: ik heb er een wijsgemaakt dat de trein naar Marseille ook in Tiel stopt, en een andere dat ie vanuit Utrecht voor Nijmegen in Maastricht moest overstappen.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Daan »

Ennes schreef:Dan zou je logischerwijs toch denken dat je jezelf informeert "VOOR" je een trein instapt, en via de reisplanner is heel duidelijk aangegeven hoe je reis zal verlopen!
Vertrekstaten en dergelijke maar afschaffen dan?
Ben het met je eens dat de reiziger zelf z'n reis goed moet plannen, maar de praktijk is dus gewoon dat dat niet gebeurd.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door JeePee »

Ik zit nu in de t12728 met +65 ongeveer. Ik moet nog naar Amf. Dit zal een leuk ritje worden :)

EDIT: De machiniste is vergeten de hoorn van de omroep goed terug te leggen. Nu kan de hele trein meegenieten van het gesprek tussen de dames HC en mcn. De machiniste heeft iig slecht geslapen vannacht 8-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Vinny »

Daan schreef:Zo, NS.nl meldt momenteel 10 storingen, waarvan 6x blikseminslag en 2x sein/wisselstoring, ook ongetwijfeld als gevolg van blikseminslag :shock:
Het is echt een behoorlijke puinhoop. Geen treinverkeer van/naar Amersfoort, van/naar Haarlem, van/naar Hoogeveen. Beperkt treinverkeer rondom Amsterdam.
Minder treinverkeer in Noord-Holland en tussen Utrecht en Gouda.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Suus »

Een studiegenote is vlakbij Haarlem uit de trein gehaald door mensen met beveiligingshesjes, ze moest teruglopen naar Haarlem waar ze was ingestapt :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Thijs »

Wubbo schreef:Praktijkvoorbeeld van afgelopen donderdag in de s3600, voor vertrek uit Roosendaal. De conducteur roept zijn welkomstboodschap om: "Dames en heren, goedenavond, u bevindt zich in de Intercity naar Breda, Tilburg, Arnhem en eindbestemming Zwolle. Herhaling: dit is de Intercity naar Breda, Tilburg en Zwolle als eindbestemming." De halve coupe kijkt vervolgens verschrikt op: gaat deze trein ook naar 's-Hertogenbosch?
Een ander voorbeeld is de introductie van de sprinter hier in het oosten. In de s7600 wordt bijvoorbeeld in Zutphen omgeroepen: "dit is de sprinter naar Dieren, Arnhem, Elst en Nijmegen". Ik heb al best vaak meegemaakt dat mensen uit de trein wilden stappen, omdat ze naar Brummen of Arnhem Presikhaaf moesten. Hetzelfde wel eens in Apeldoorn, in de s7000, waar Twello bijvoorbeeld niet genoemd wordt in de omroep ("dit is de sprinter naar Deventer", etc.) en iemand wilde uitstappen. Ondanks dat de stopstations wel op het schermpje staat ietsjes later!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Daniel »

Zo, 't was wel een hele ervaring vanmorgen zeg. Eerste stukje ging nog wel: met de t2114 naar Rotterdam die overigens vandaag als eindpunt Den Haag Centraal zou krijgen.
Vervolgens de t12723 waarvoor ik al wel wat vertraging had verwacht omdat ik inmiddels wist dat er geen s2800-en reden. Viel nog wel mee uiteindelijk: met +7 vertrokken met het materieel uit de kerende t21712 plus een versterkingsstel waarmee we redelijk op normale sterkte reden. Opvallend was nog dat we de t9723 bij Rotterdam Noord in mochten halen waar deze op het linker spoor stond te wachten (dus niet op het middenspoor van Rotterdam Noord Goederen, maar nog ruim daarvoor!)

Maar toen begon 't pas: net over de brug bij Gouda tot stilstand gekomen vanwege een seinstoring (die overigens een half uur eerder nog niet in de lange lijst stond) om na een minuut of 10 binnen te mogen komen. Werd aardig knus vervolgens met de reizigers van de opgeheven t2823 (uit Rtd) en t2825 (uit Gd) ook in de trein. Vervolgens nog een tijdje op Gouda op een nieuwe HC staan te wachten omdat de "oude" keurig volgens haar dienst de trein had verlaten.
Tja, en toen met veel minutenlang stilstaan gevolgd door met 40 km/u door rood richting Oudewater. Nooit geweten dat er op dat stukje zoveel seinen staan. In de tegenrichting stond er overigens een file van een stuk of 6-8 treinen van Oudewater tot Woerden aan toe! Na in Utrecht nog even te hebben moeten wachten tot het aankomstspoor vrij was daar uiteindelijk met liefst +54 aangekomen. De trein waarop mijn trein had moeten keren (i.v.m. bomen op het spoor bij Amersfoort) stond toen inmiddels met +40 aangekondigd en werd niet veel later opgeheven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Fles »

Ut vertrek: 7:23 +34
Ed aankomst: 7:50 +71

Lekker kort werkdagje dus :mrgreen:
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door JeePee »

Inmiddels maar met de s5600 aan het proberen in Amf te geraken. Er kwam net een Pimpel voorbij in Hd richting Zl en verder. Toch nog IC's op de Veluwelijn :D . Geplande aankomst in Amf was 9:20, ik verwacht dat het 11:15 wordt. Kan slechter :wink:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Daantje »

Hey jongens, maar ik ben vandaag zonder vertragingen van en naar m'n werk gegaan :D Zelfs m'n collega's waren verbaasd me stipt om tien over acht op het werk te zien (y) :D
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door JeePee »

Negatief x Negatief = Positief --> Vertragingveroorzaker (Daantje) x vertragingveroorzaker (weersomstandigheden) = geen vertraging.

Eigenlijk best wel logisch 8-)
Oud forumgebruiker

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ik heb bijna alles wel gezien in het stoppertje over de Zaanlijn naar Uitgeest. VIRM, ICM, DDAR, Mat'64, SGM... maar deze had ik nog niet:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Daniel »

Vanwege het nog niet rijden van de s2800 door logistieke problemen na het hele circus van vanmorgen was het natuurlijk te verwachten: de t12756 zat vanmiddag echt van links tot rechts, van voor tot achter en van onder tot boven helemaal vol. Tja, dat krijg je nou met een NoordOost die tot het uiterste minimum (in dit geval 6 bakken) is ingekrompen... een verstoring valt amper meer op te vangen. Vertrek in Utrecht was met +4, vast omdat de laatste reizigers met een grote schoenlepel nog net in de trein gepropt moesten worden :mrgreen:
Maar 'tis niet allemaal negatief: in Rotterdam bleek voor de internationale overstappers geregeld te zijn dat de t9256 nog stond te wachten. Niet een paar minuutjes, nee, gelijk 10 minuten!

Verder kwam ik in Gouda nog een ICRm-compositie tegen die aannemelijk in de t2063 reed.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Daan »

Daantje schreef:Hey jongens, maar ik ben vandaag zonder vertragingen van en naar m'n werk gegaan :D Zelfs m'n collega's waren verbaasd me stipt om tien over acht op het werk te zien (y) :D
Tssskk, als het noodweer is geweest kan ze het opeens wel :shock: :mrgreen: :pos:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Caspar »

Ik had zowaar zelfs 5 minuten tijdwinst op een ritje Hoorn- Utrecht, omdat de t3000 op sloterdijk +35 had, kon ik mooi nog naar de overkant van het perron lopen, en hoefde ik niet te wachten op een t800 in Centraal. De terugweg liep geheel punctueel, zat zelfs in ICM als stoptrein naar Hoorn :D
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Marc »

Vanmiddag een klein probleempje bij Veolia: voor Meerssen kwam trein t32050 (GTW 7652) tot stilstand met een defect (ik hoorde tijdens het remmen een vreemd geluid van lucht bij de deuren). Het treinstel kreeg een reset en met een kleine +5 konden we weer verder (met in het stel alleen noodverichting, de schermen, display en omroep deden het wel).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Daniel »

In Rotterdam verzamelde men vanmorgen defecte beneluxcomposities: op spoor 4 stond een compositie zonder loc (die 11.8 stond in de tuin) wat aannemelijk de opgeheven (volgens de omroep in Dordrecht) t9208 was.
De t9212 was hierdoor naar spoor 7 gespoorwijzigd, maar stond daar 10 minuten na vertrektijd nogsteeds... overigens ook met een 11.8 alleen dan voorop.

Verder reed er een IRM-VI in de t9825.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Fles »

Vanochtend een snelremming bij Bunnik, 8 minuten stilgestaan op de overweg bij het station, twee keer onzinnige resp. onverstaanbare omroepberichten, en toen gingen we weer :roll: Wat er nou aan de hand was? Geen idee. :?:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door webguy »

Lol, ik las dus net hetzelfde van een vage kennis op Twitter...
Twitter schreef:dames en heren, de reden dat we stilstaan is.. kraak. stilte. dames en heren, we hebben niks geraakt, dus we kunnen nu weer verder.
Twitter schreef:en dat was nadat we opeens stilstonden bij bunnik. spannend hoor.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Fles »

:D die zat in dezelfde trein als ik dus :D
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Caspar »

Reiziger Ddrs schreef:In Rotterdam verzamelde men vanmorgen defecte beneluxcomposities: op spoor 4 stond een compositie zonder loc (die 11.8 stond in de tuin) wat aannemelijk de opgeheven (volgens de omroep in Dordrecht) t9208 was.
De t9212 was hierdoor naar spoor 7 gespoorwijzigd, maar stond daar 10 minuten na vertrektijd nogsteeds... overigens ook met een 11.8 alleen dan voorop.

Verder reed er een IRM-VI in de t9825.
Heeft dit niet te maken met de staking in Belgie?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten