Concessie DAV-gebied (2007-2018)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
ArnoArriva
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 27 feb 2012, 19:17
Locatie: Sliedrecht

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door ArnoArriva »

De 7809 rijdt nu op lijn 85 naar Leerdam :cry: meldt de Ov-zoeker. Dus tijdelijk bij stalling Scheluinen staan?
Favoriete bus - >7809!
Groet Arno
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door dylanwild94 »

Misschien wel voor de lijn 873.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Moeten ze 'm er wel op in zetten... :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Hij zit nu op de 873 as we speak ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Ik heb niks gezegd dan. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door DrechtBlub »

Als mijn chauffeur van mijn privebus op lijn 2 afgelopen zondag gelijk heeft gaat lijn 2 buiten de spits naar 1*Uur en gaat lijn 8 verdwijnen. Ik vind dat laatste twijfelachtig aangezien 8 in de spits toch altijd wel aardig vol zit.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Zal wel om lijn 8 in de daluren gaan. Dat is sinds de invoering in 2007 volgens mij nooit echt gaan lopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door DrechtBlub »

Daniel schreef:Zal wel om lijn 8 in de daluren gaan. Dat is sinds de invoering in 2007 volgens mij nooit echt gaan lopen.
Op een enkel ritje rond 13.00 (in beide richtingen) na lopen de dalritten inderdaad niet bizar goed, meestal zitten er 5-7 mensen in.
het stukje naar Maasplaza heeft wel geregeld meer passagiers, ik vraag me af hoe ze dat willen opvangen als lijn 8 niet meer in het dal zou rijden. (Zie hier het effect waar lijn 8 een stadsbus is in mens oog en niet lijn 11/12/88/92... :') )
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Hoe ze dat opvangen? Die mensen die nu lijn 8 nemen naar Maasplaza pakken straks gewoon een van die andere bussen omdat de reisplannert dat aangeeft. Die combi 11/12/88/92 is samen in de spits goed voor 10 bussen per uur.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Waarom rijdt lijn 8 in de daluren eigenlijk?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Omdat men bij de start van de concessie (delen van) het industriegebied ook overdag bereikbaar wilde maken. In theorie is er daar namelijk niet alleen vraag naar woon-werkverkeer in de spits maar ontsluit lijn 8 bv. ook de woonboulevard. Tevens komt 'ie langs het heel kleine dorpskerntje Wieldrecht wat ingesloten in het industriegebied ligt. In de praktijk levert dat echter niet bepaald veel reizigers op.

Wat ook niet helpt is dat je met lijn 8 weliswaar op kantorenpark Amstelwijck kunt komen (waar de lijn ook nog een hotel ontsluit) maar daar een hele rondrit door de havens en Dordtse Kil I, II en III bij krijgt omdat in de dalperiode en de te verwachten spitsrichting niet verder naar Ziekenhuis Amstelwijk gereden wordt (waar 8 dan aan lijn 4 vast zit). Je bent als reiziger dan sneller op Amstelwijck door lijn 4 naar halte Watersteyn te nemen en daarvandaan te gaan lopen. Kwestie van de Laan van Londen uitlopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door DrechtBlub »

Lijn 8 zit inderdaad niet heel slim in elkaar, helemaal aangezien het tijdstechnisch doorrijden om aansluiting te bieden op amstelwijck makkelijk kan.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Probleem zal 'm zitten in dat je het dan waarschijnlijk net niet meer met één bus redt om de uurdienst te rijden zoals nu gebeurd. En alles wat er langer dan een uur over doet is inefficiënt want je kunt op het CS nergens op keren gezien daar geen andere lijnen eindigen die (volgens plan) met een stads-hybride rijden.

Even naar de andere kant van de concessie: leuk rondje maakt die lijn 873 zeg, alleen wat onhandig dat de 7809 uitsluitend aan de achterkant een werkend lijnnummerdisplay heeft en die aan de voor- en zijkant blanco zijn. Kleine reportage volgt. Zat leuke plekjes tegengekomen maarja het zijn maar twee bussen natuurlijk die er op rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door ArrivaBas »

Display voor deed het maandag al slecht, zijkant idem dito tot niet eens.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door DrechtBlub »

Daniel schreef:Probleem zal 'm zitten in dat je het dan waarschijnlijk net niet meer met één bus redt om de uurdienst te rijden zoals nu gebeurd. En alles wat er langer dan een uur over doet is inefficiënt want je kunt op het CS nergens op keren gezien daar geen andere lijnen eindigen die (volgens plan) met een stads-hybride rijden.

Even naar de andere kant van de concessie: leuk rondje maakt die lijn 873 zeg, alleen wat onhandig dat de 7809 uitsluitend aan de achterkant een werkend lijnnummerdisplay heeft en die aan de voor- en zijkant blanco zijn. Kleine reportage volgt. Zat leuke plekjes tegengekomen maarja het zijn maar twee bussen natuurlijk die er op rijden.
Met een beetje rekenen kom ik op ongeveer 27 minuten richting amstelwijck.

Station - 0
Centrum - 3
Maasplaza - 5
V. Leeuwenhoekweg - 8
Wieldrecht - 14
Drechtwerk - 17
Olivijn - 20
Jade - 22
Europaplein - 25
Amstelwijck - 27
Ik blub in het Drecht.
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Dafdriver »

Op de Vrijdagavond na werktijd toch maar even op station Gorinchem wezen kijken en met succes.

Afbeelding

Zaterdagochtend maar even de op de fiets de polder ingegaan met als eerste de 8372 die voor de lens kwam.

Afbeelding

En daarna door gegaan naar de Julianaweg voor de 8336.

Afbeelding

Aangezien de 8372 ingewisseld was voor de 7809 heb ik voordat ik met de auto naar Breda ging een 2de poging gedaan op de 7809 voor de lens te krijgen ditmaal in Spijk.

Afbeelding
ArnoArriva
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 27 feb 2012, 19:17
Locatie: Sliedrecht

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door ArnoArriva »

Mooi foto's :D
Maar waar gaat de 7809 overnachten? Bij de stalling Scheluinen of op het station Gr?
Favoriete bus - >7809!
Groet Arno
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Suus »

Op de stalling lijkt mij. Wordt erg lastig tanken op het busstation van Gorinchem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Precies, gewoon op de stalling. Geen zorgen. Vanavond of morgen gaat 'ie overigens weer terug naar Alblasserdam.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door DrechtBlub »

Net zo iets bizars meegemaakt..
IK zwem vaak op zondag en pak dus steevast dezelfde bus terug. Normaal heb ik heb voor mezelf of met 1-2 anderen, vandaag waren er staanplaatsen.
Is er vandaag iets bijzonders dat zoveel mensen naar Dubbeldam gaan?
Ik blub in het Drecht.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door OVinspecteur »

wilburg22 schreef:Als mijn chauffeur van mijn privebus op lijn 2 afgelopen zondag gelijk heeft gaat lijn 2 buiten de spits naar 1*Uur en gaat lijn 8 verdwijnen. Ik vind dat laatste twijfelachtig aangezien 8 in de spits toch altijd wel aardig vol zit.
Het lijkt Arriva te ontgaan waarom lijn 2 weinig reizigers trekt. De passagiers worden in Dubbeldam getrakteerd op een te tijdrovende en dure rondrit door de wijk. Daarom pakken veel mensen de fiets maar of wijken in het noorden uit naar lijn 5.
Een zuidelijke route, die tegelijk ook Stadspolders met het ASZ/sportboulevard en Leerpark verbindt, zou deze lijn zeker een oppepper geven. Maar als zo'n route te lang is voor de huidige materieelinzet, zou ik eerst het rondje maar eens inkorten tot bijvoorbeeld: Overkampweg, Jaslaan, Dubbelsteynlaan West, Damplein, Dubbelsteynlaan Oost, Gravensingel, Kastanjelaan, Eikenlaan.
Niet gelijk gaan knippen in de dienstregeling zonder goede analyse. Daarmee diskwalificeer je jezelf als busbedrijf.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Kan dat dan met de huidige PvE eisen?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Dat is geen inkorten, dat is omleggen. Vergeleken met het rondje Stadspolders is de lus in Dubbeldam echt niet langer.

Dubbeldam is nooit een vetpot voor de stadsdienst geweest. De vraag is ook of die doorkoppeling met lijn 11 en 12 uit Zwijndrecht nu extra volk in de bus richting Leerpark en ziekenhuis krijgt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

OVinspecteur schreef:Het lijkt Arriva te ontgaan waarom lijn 2 weinig reizigers trekt. De passagiers worden in Dubbeldam getrakteerd op een te tijdrovende en dure rondrit door de wijk.
Neuj hoor, het ontgaat OVinspecteur waarom lijn 2 weinig reizigers trekt: dat ligt gewoon aan de gemiddelde bewoner van Dubbeldam die niet echt een typische busreiziger is. Lijn 2 trok al weinig reizigers toen de strippenkaart er nog was en de afstand die je door de wijk aflegt niet uitmaakte voor de prijs. Niet voor niets is er in de SVD-tijd nog een bezuiniging op de spitsfrequentie geweest (van 4x/uur naar 3x/uur).
Daarom pakken veel mensen de fiets maar of wijken in het noorden uit naar lijn 5.
Reizigers uit Dubbeldam nemen lijn 5 juist omdat die over de hele dag een frequentere en ook snelle verbinding biedt, wat vooral ontstaan is sinds halte Hastingsweg in twee richtingen bedient wordt (vroeger kon je vanaf die halte alleen naar het station en was er naar Stadspolders daar geen halte). Eigenlijk is dat juist goed omdat je daardoor lijn 2 een efficiëntere route zou kunnen laten rijden, maar dat is er nooit echt van gekomen omdat Dubbelmonde toch ook wel een belangrijke bestemming gevonden wordt om enigszins met een bus bij in de buurt te komen. Daarom zit je eraan vast om ook langs halte Drakensteynlaan te rijden.
Trouwens: toen lijn 2 nog via de Reeweg naar CS reed waren de reizigersaantallen ook al niet zo heel hoog. Eigenlijk is de huidige lijnvoering daarmee nu beter omdat je het noordelijk deel van Dubbeldam juist de rondrit door de wijk bespaart en de reistijd verlengt in het zuidelijk deel wat juist wel een alternatief (lijn 5) heeft. Het voornaamste verbeterpunt op die route zou nog zijn om de tijdrovende lus bij het ziekenhuis eruit te halen.
Een zuidelijke route, die tegelijk ook Stadspolders met het ASZ/sportboulevard en Leerpark verbindt, zou deze lijn zeker een oppepper geven.
Komt 'ie weer met z'n stokpaardje: zo'n lijn zal door het tangentiële karakter alleen haalbaar zijn in een lage frequentie, maar dat maakt het nou niet echt een enorme oppepper voor de lijn omdat de route via CS dan qua frequentie aantrekkelijker blijft. Ookal door het dichter bij huis in kunnen stappen want als je de hele Stadspolderring rond wilt gaan rijden dan duurt het hoe dan ook te lang om zonder extra materieel te kunnen.
Maar als zo'n route te lang is voor de huidige materieelinzet, zou ik eerst het rondje maar eens inkorten tot bijvoorbeeld: Overkampweg, Jaslaan, Dubbelsteynlaan West, Damplein, Dubbelsteynlaan Oost, Gravensingel, Kastanjelaan, Eikenlaan.
Dat zou inderdaad wel een logischer rondje door Dubbeldam zijn qua reistijd en door minder dubbel bediende gebieden. Beetje jammer dat je alle haltes ervoor moet verplaatsen (op Gravenhorst na), maar het kan niet anders door het eenrichtingsverkeer op de Jaslaan.
Niet gelijk gaan knippen in de dienstregeling zonder goede analyse. Daarmee diskwalificeer je jezelf als busbedrijf.
Juist in het geval van lijn 2 zijn er diverse dingen geprobeerd al, bv. de omlegging via het ziekenhuis die de noordelijke helft van Dubbeldam een snellere verbinding heeft opgeleverd en een missing-link in het netwerk opvulde die door de opheffing van lijn 1 was ontstaan. En daarvoor ook nog de inzet van kleiner materieel die echter protest van veeleisende ouderen opleverde.
Maar het is en blijft altijd een wat zwakker lijntje waarmee het eerder de vraag was wanneer er ingegrepen werd dan of er werd ingegrepen. Eigenlijk bestaat er maar één oplossing voor vollere bussen in Dubbeldam en da's gratis OV: 'tis lang traditie geweest dat lijn 2 tijdens het gratis vervoer rond de kerstmarkt het meest versterkt moest worden :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door OVinspecteur »

CamilleKreemers schreef:Kan dat dan met de huidige PvE eisen?
Dat kan ik niet beoordelen, maar iedereen heeft baat bij de meest rationele oplossing. Als je dit vraagstuk bespreekbaar maakt bij de reizigersorganisaties, provincie en gemeente zullen ze er allicht voor open staan. En zo niet, dan kun je als vervoerder altijd nog strikt het PvE volgen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten