Help Ambtenaren!

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Help Ambtenaren!

Bericht door 88122903 »

Openbaar vervoer wordt vaak gemaakt door figuren die nooit met OV reizen, hierdoor worden maffe en domme beslissingen genomen.
In mijn reis neem ik de lezer mee naar plaatsen in de Drechtsteden, waar duidelijk amtenaren bezig geweest zijn :? .

Vandaag loop ik naar een lijn die al vaker in mijn verhalen terug gekomen is, namelijk lijn 92 tussen Rotterdam Zuidplein en Dordrecht CS.
Dit was vroeger tussen Hendrik Ido Ambacht en Dordrecht samen met een lijn uit de concessie de Rijn en de Bollenstreek (lijn 144) de enige bus naar Dordrecht!

De HTM de eigenaar van de SVD had bij het concessievoorstel 2007 in voor de DAV regio(Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfrivieren) voorgesteld om Hendrik Ido Ambacht een kwartier dienst te geven naar Dordrecht.
Dit omdat een bus vanaf Ambacht ook de wijk bewoners rond Winkelcentrum Walburg in Zwijndrecht kon bedienen.

Deze ideeën waren nooit tot uitvoering gekomen als er dat jaar geen provincialestaten verkiezingen geweest waren, ik keek op een mooie avond in april met een zure bom en zoute stick in mijn waffel naar het regionale debat voor de volgende provinciale verkiezing.
Nadat er een excentrieke figuur op en balkon een toespraak had gehouden, werd er een debat afgenomen met de portefeuhouder van Openbaar Vervoer in Zuid Holland.
Er werden natuurlijk aan de portefeuhouder vragen gesteld over de tegenslagen van de Randstadrail.
Mijn bom gleed van interesse bijna uit mijn waffel :wink:, de portefeuhouder kwam namelijk constant terug op de Merwede Linge lijn, wat voor goed werk hij had verricht met het verhogen van het OV budget rond dat treintraject, hij had het zelfs even over de lijnen uit het vergeten Hendrik Ido Ambacht!

Ik was weer eens naïef geweest :oops:, want ik dacht echt dat gedeputeerde staten echt begreep dat een investering nodig was, in plaatsdaarvan werd het budgetverhoging gewoon gebruikt om een man in een abrikozenpak vooruit te helpen!

Terug naar mijn reisverhaal ik stap om 9.15 in de 92 naar Dordrecht.
Weinig mensen weten dit maar dit is een HOV lijn (Hoogwaardig Openbaar Vervoer), Ik weet niet waarom dit gebeurd is, maar er is in een nieuwbouw wijk twee kilometer busbaan gemaakt naast een weg die rustig is.
Ik zou dit niet als een HOV lijn omschrijven, er is volgens mij alleen grondstoffen verspilt om deze busbaan te maken!
Ik stap om 9.43 uur op Dordrecht CS uit, net zo als lijn 88 doet deze bus een half uur over de reis, deze reistijd heb ik ook op de fiets!
Normaal pak ik de bus naar het leerpark, ik heb een dag vrij, dus ik ga naar de Biesbos, helaas is de bus naar de Staart net vertrokken.
Het is 5 voor 10 en ik laat mijn OV kaart zien aan de chauffeur,”je moet je OV niet onderste boven houden”snauwt hij tegen mij.
Opgelucht dat mijn neus niet afgebeten is ga ik zitten, in deze momenten kan ik de ambtenaren wel wurgen, wanneer zij voor de iets hogere ritprijs hadden gekozen, hadden we wel een vervoerder binnen gehaald (HTM) die een beter overzicht over OV heeft, bovendien zorgt de HTM veel beter voor zijn medewerkers en dat merk je echt aan het humeur van de chauffeurs.
Na deze gedachte gang ben ik al op het eindpunt aangekomen op de Staart, helaas ligt het eind punt bij de spoor brug, de bewoners die achterin de staart wonen moeten een pokke-eind lopen om thuis te komen.
Ik loop even het fietspad van de spoorbrug op, als ik het ooit voor het zeggen heb, wil ik de op en af ritten op de brug iets breder maken en aan beide zijden van de brug een stoplicht plaatsen, als je de fietsers aan de ene kant van de brug 1 á 2 minuten laat wachten kan er een gelede Fryskerbus van de andere kant de brug passeren.
Hiermee kan de bus vanuit Sliedrecht de wijk de Staart meenemen, waardoor ouderen uit de Staart een directe busverbinding naar ziekenhuis Dordwijk hebben :D !

Na 10 minuten lopen kom ik bij een kano verhuur centrum aan, ik kan kiezen tussen een rondvaart boot, motorboot, roeiboot of kano om op de meest onopvallende opvallende zone in het DAV gebied te komen.
De eerste twee vindt ik te duur en te snel, ik kan niet roeien, dus ik ga peddelen.
Ik kano de zone 5373 in, deze zone ligt in de Biesbos tussen de rivieren de beneden Merwede en de nieuwe Merwede.
In dit gebied ligt nog niet eens een zandpad en er is ook geen OV, volgens mij is er in dit beschermd gebied geen enkele inwoner!
Ik heb weleens in een reportage gezien dat de totale businkomsten gedeeld worden door het aantal zones, als deze theorie klopt is het natuurlijk een asso manier om inkomsten van andere OV gebieden te snoepen :evil: !
Nadat ik het gebied door gevaren ben en kop van het land met mijn huur kano gezien heb, wordt het tijd om naar huis te gaan voor een laat avond eten!

Nu ik terugloop besef ik dat het eind punt van lijn vier eigenlijk alleen de golfbaan in de buurt ligt.
Ik reis terug naar het station en die stadsbus sluit alweer niet aan op het streek vervoer :| !
Gelukkig kan ik dankzij de stoptrein lijn 141 van 17.48 nog bij Zwijndrecht station in halen.
Deze rit werd gereden door de Arriva, de Qbuzz rijdt ongeveer de andere helft van deze ritten op deze lijn.

De Qbuzz heeft de afgelopen maanden bewezen hoe ver we weggezakt zijn, In veel verslagen heb ik gelezen dat de Qbuzz echt een geweldige speler op het huidige OV markt is, als je met andere vervoerders vergelijkt kan het kloppen, maar als je echt goed kijkt zie je dat zij ook steken laten vallen!
Als ik Ridderkerk als voorbeeld neem, dan heeft Qbuzz ten opzichte van de Connexxion een zekere verbetering geboekt met het introduceren van lijnen die Ridderkerknaren sneller naar Rotterdam brengt, de Qbuzz rijdt in de vakantie met bijna de zelfde dienstregeling.
Het is zonde om in een vakantieperiode met veel minder OV vraag de zelfde dienstregeling te rijden, ik hoopte bij de komst van de Qbuzz dat men een vakantieregeling ging in stellen, om zo op doordeweekse werkdagen meer OV aan te kunnen bieden.
De Qbuzz vindt ik een betere vervoerder dan de grote drie, maar als je planners niet lokale inwoners uit het gebied zijn, kun je nooit optimaal een match maken tussen infrastructurele mogelijkheden en (Potentiële) klant behoefte!
Daarom wil ik graag in mijn conclusie nog een goede tip aan de provincies geven!

Als er in een van je regio’s een concessie aanbesteed moet worden, doe dan een commissie opstellen uit lokale reizigers die regelmatig de bus in de regio pakken, met hun ervaring kunnen ze waardevolle informatie creeren voor de planners en bestuurslieden!

Met deze boodschap in mijn hoofd reis ik vanwege het lekkere zonnige weer toch tevreden thuis!
Laatst gewijzigd door 88122903 op wo 27 mei 2009, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Help Amtenaren!

Bericht door Daan »

Euh, je had verwacht dat Qbuzz werkelijk perfect was, en dat jij voor een dubbeltje op de eerste rang kon zitten? :? En check je verhaal eens op taalfouten...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Help Amtenaren!

Bericht door Chauf21 »

Afgezien wat overtrokken generalisaties ("Openbaar vervoer wordt vaak gemaakt door figuren die nooit met OV reizen, hierdoor worden maffe en domme beslissingen genomen." Onder meer verantwoordelijken van de Stadsregio Amsterdam reizen dagelijks met het OV en weten dus ook waar tekortkomingen zitten, "De Qbuzz vindt ik een betere vervoerder dan de grote drie, maar als je planners niet lokaal inwoners uit het gebied zijn, kun je nooit optimaal een match maken tussen infrastructurele mogelijkheden en (Potentiële) klant behoefte!" Op fora als deze zijn ook medewerkers van vervoerbedrijven actief. Signalen en opmerkingen kunnen dus weldegelijk worden meegenomen, mits ze maar onderbouwd en reëel zijn) ben ik het wel eens met de uiteindelijke strekking van je verhaal.

Bij aanbestedingen kan lokale en regionale kennis nog wel eens tekortschieten waardoor onvolkomenheden ontstaan. Een commissie van lokale wijzen, ja, daar zie ik dan ook wel wat in. Dat wordt nogal eens reizigersoverleg genoemd :)

Maar soms maakt de gedachte dat het altijd beter kan je dag meer dan goed :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Help Amtenaren!

Bericht door Suus »

Dat ik hier mij 1000ste post aan ga besteden, maargoed :roll:
88122903 schreef: Terug naar mijn reisverhaal ik stap om 9.15 in de 92 naar Dordrecht.
Weinig mensen weten dit maar dit is een HOV lijn(Hoogwaardig Openbaar Vervoer), ik Ik zou weet niet waarom dit gebeurd is, maar er is in een nieuwbouw wijk twee kilometer busbaan gemaakt naast een weg die rustig is.
Ik zou dit niet als een HOV lijn omschrijven, er is volgens mij alleen grondstoffen verspilt om deze busbaan te maken!
Ik ken de situatie niet, maar er zal vast een goede reden zijn dat er een busbaan is aangelegd.
Het is 5 voor 10 en ik laat mijn OV kaart zien aan de chauffeur,”je moet je OV niet onderste boven houden”snauwt hij tegen mij.
Opgelucht dat mijn neus niet afgebeten is ga ik zitten, in deze momenten kan ik de ambtenaren wel wurgen, wanneer ze voor de iets hogere ritprijs hadden gekozen, hadden we wel een vervoerder binnen gehaald(HTM) die een beter overzicht over OV heeft, bovendien zorgt de HTM veel beter voor zijn medewerkers en dat merk je echt aan het humeur van de chauffeurs.
Grote onzin. Je moet je OV gewoon op de juiste manioer tonen, en de inkomsten moeten nu nog uit de strippenkaart komen, dus je kan niet zomaar een hoger tarief voor één concessie introduceren. Waarom zou een vervoerder als Arriva minder kennis van OV hebben. Arriva heeft in ieder geval veel meer ervaring in streekvervoer, ook erg belangrijk!
Daarbij heeft ook de HTM een aantal sacho chauffeurs hoor, humeur van een bestuurder is niet 100% afhankelijk van bedrijf. Daarbij zou de HTM waarschijnlijk gewoon het personeel onder de streekvervoer CAO werken.
Ik loop even het fietspad van de spoorbrug op, als ik het ooit voor het zeggen heb, wil ik de op en af ritten op de brug iets breder maken en aan beide zijden van de brug een stoplicht plaatsen, als je de fietsers aan de ene kant van de brug een/ twee minuten wachten kan er een gelede Frysker bus van de andere kan de brug passeren.
Gelede Fryskerbus, wat een pertinente onzin. Naast de gigantische investering, waarom moet die bus geleed, de rest van Dordrecht rijdt ook ongeleed :roll:
Als er in een van je regio’s een concessie aanbesteed moet worden, doe dan een commissie opstellen uit lokale reizigers die regelmatig de bus in de regio pakken, met hun ervaring kunnen ze waardevolle informatie creeren voor de planners en bestuurslieden!
Dat is er al. Of de SRR er een heeft weet ik niet (daar valt Qbuzz onder), maar voor bijvoorbeeld Duin- & Bollenstreek/Hollands Midden heb je de consumentenorganisaties ROVH en Reizigersoverleg Midden Holland, waar Connexxion dan ook gewoon mee overlegd. Daardoor zijn er voorgestelde wijzigingen in de dienstregeling afgelopen december al van te voren aangepast (onder andere nieuwe lijnnummers en andere routes). Doe dus eens een beetje onderzoek voordat je zomaar alles hier neerknalt :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Help Amtenaren!

Bericht door Wubbo »

@88122903: Ik heb echt geprobeerd je verhaal te lezen, maar ik word er niet echt wijs uit. Is de conclusie van het hele verhaal nou dat als de planner uit het gebied zelf komt (wie zegt dat dat bij Qbuzz niet zo is eigenlijk?) Hendrik-Ido-Ambacht een kwartierdienst zou hebben gehad en "de" stadsbussen aansluiten op "de" streekbussen (de trein kennelijk maar even buiten beschouwing latend)?
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Help Amtenaren!

Bericht door JeePee »

Het is een hetze tegen Hendrik-Ido-Ambacht :). De hele wereld tegen HIA zeg maar. Misschien dat 88122903 de moeite wil nemen een gefundeerd verhaal neer te zetten. Dat houdt een leesbaar verhaal in met gegronde argumenten. Bij een gefundeerd verhaal is het mogelijk om er ook een fatsoenlijke reactie op te leveren.

@ Bee, uiteraard zijn er in het SRR gebied consumentenorganisaties. Deze zijn vertegenwoordigd in het PROV. Voor het DAV gebied -waar HIA onder valt- is dit uiteraard niet anders.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Help Amtenaren!

Bericht door Karl »

Ik ken enkele consumentenorganisaties, maar om nou te zeggen dat de kwaliteit van die organisaties daverend is... uiteraard zijn er verschillen in goede en slechte organisaties.

Edit, mooi verhaal. _O-
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Help Amtenaren!

Bericht door Daniel »

88122903 schreef:Na deze gedachte gang ben ik al op het eindpunt aangekomen op de Staart, helaas ligt het eind punt bij de spoor brug, de bewoners die achterin de staart wonen moeten een pokke-eind lopen om thuis te komen.
Ehm, er woont echt niemand voorbij de spoorbrug op de Staart hoor. Sterker nog: tussen het laatste huis waar je met lijn 4 langskomt en het eindpunt liggen nog twee haltes (in 't industriegebied)
Hiermee kan de bus vanuit Sliedrecht de wijk de Staart meenemen, waardoor ouderen uit de Staart een directe busverbinding naar ziekenhuis Dordwijk hebben :D !
Lekker makkelijk gedacht: je zal ook de complete brug moeten verbreden en de constructie aan moeten passen om een bus te kunnen dragen. Daarnaast zou het industriegebied van Papendrecht hierdoor z'n verbinding met Dordrecht verliezen wat ongetwijfeld een belangrijke woon-werkrelatie is. In ieder geval een relatie waarop je meer vervoer hebt dan tussen De Staart en Ziekenhuis Dordwijk die al ruim voldoende reismogelijkheden kent: je hebt elk kwartier lijn 4 naar het station waar je ook elk kwartier een snelle aansluiting (maar 5 min. overstaptijd) naar het Ziekenhuis hebt.
Ik kano de zone 5373 in deze zone ligt in de Biesbos tussen de rivieren de beneden Merwede en de nieuwe Merwede.
In dit gebied ligt nog niet eens een zandpad en er is ook geen OV, volgens mij is er in dit beschermd gebied geen enkele inwoner!
Zone 5373 is, net als 5371 (de zuidpunt van 't eiland), zover mij bekend al jaren vervallen. 'tis was een nutteloze zone vanwege het gebrek aan OV en met Dordrecht-Oost (5370) als enige aansluitende zone vanwege de tussenliggende rivieren. Was de zone aan de overkant van de rivier wel aansluitend dan had je met een 2-ster 5373 van Dordrecht tot Gorinchem kunnen reizen...
Nu ik terugloop besef ik dat het eind punt van lijn vier eigenlijk alleen de golfbaan in de buurt ligt.
Waarom loop je eigenlijk helemaal terug naar het eindpunt van lijn 4 terwijl lijn 801 direct naast het bezoekerscentrum in de Biesbosch stopt?! Da's inmiddels sinds eind april ook weer gewoon een vaste lijndienst en geen belbus namelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Help Amtenaren!

Bericht door Jurjen »

Naast de spelfouten, stel ik ook zo mijn twijfels bij de heiligheid van een zomerdienstregeling.

Zoals de topicstarter het stelt, kan je namelijk 1 op 1 dienstregelingsuren uit de vakantieperioden inzetten in overige perioden, maar het lijkt me door de schreefgroei van benodigd personeel buiten de vakantieperiode t.o.v. de vakantieperiode die vlieger niet op gaat. Als je de helft van je personeel aan de kant zet, zal je toch nog steeds lonen door moeten betalen, lijkt me. Of je moet de mazzel hebben dat er genoeg, én perfect verdeeld vakantie opgenomen wordt.

Bovendien is het wat mij betreft een zeer slecht punt voor het OV als geheel, als de bus die de ene week wel reed, een volgende week niet rijdt, omdat een of andere school zonodig die week vakantie moet hebben. Hoe moeten niet-schoolgaande reizigers dat weten? Zolang je geen schoolgaande kinderen hebt ben je daar niet altijd op de hoogte van. Een zomerdienstregeling kan ik nog wel inkomen, hoewel daarbij ook problemen ontstaan door de spreiding van schoolvakanties, maar dienstregelingen waarbij voor elke vakantie gekort wordt op busverkeer? Nee, liever niet. Dan toch liever 1 bus per dag minder het hele jaar door, om in de vakantieperioden het serviceniveau op peil te houden...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Help Ambtenaren!

Bericht door Daniel »

Nu hanteert Arriva in Zuid-Holland, het gebied waar de topicstarter het over heeft, alleen een vakantiedienstregeling in de zomer- en kerstvakantie. Da's iets wat trouwens in steeds meer concessies te zien is: in de korte vakanties wordt steeds vaker gewoon de normale dienstregeling gereden.
Kerstvakantie is daarbij de hele vakantie (wat op zich redelijk logisch is), zomervakantiedienst is echt alleen 6 weken in de hoogzomer waardoor je weinig problemen krijgt door de vakantiespreiding. Immers, het is precies de periode dat het overal zomervakantie is.

Voor scholierenlijnen geldt wel vaak dat ze niet in schoolvakanties rijden maar dat wordt ook expliciet bij die lijnen aangegeven. En binnen Arriva Zuid-Holland is Dordrecht een uitzondering met uitsluitend een aparte zomervakantiedienst. Maargoed, hier in de stad schijnen ze door de relatief hoge leeftijd van de chauffeurs juist een personeelsoverschot te hebben in de zomer (immers, ze hoeven niet persé in de schoolvakantie vrij te hebben).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Help Ambtenaren!

Bericht door Vinny »

Dat scholierenlijnen niet tijdens schoolvakanties rijden is m.i. volstrekt logisch, immers zo'n bus wordt dan een veredeld mat. rit. Ik ken maar weinig pubers die tijdens hun vakantie expres vroeg op staan om toch nog naar de plaats te reizen waar hun school staat. De meeste blijven lekker thuis en laten zich hooguit 's middags per privétaxi (pa en moe) vervoeren naar de dichtstbijzijnde grote stad.
Het is een hetze tegen Hendrik-Ido-Ambacht . De hele wereld tegen HIA zeg maar. Misschien dat 88122903 de moeite wil nemen een gefundeerd verhaal neer te zetten. Dat houdt een leesbaar verhaal in met gegronde argumenten. Bij een gefundeerd verhaal is het mogelijk om er ook een fatsoenlijke reactie op te leveren.
Ik kan ook nog wel wat frustraties spuien over het OV in concessiegebied Amstelland-Meerlanden. Ik houd het er maar op dat er nog enige motivatie overblijft om mijn rijbewijs te halen :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Help Ambtenaren!

Bericht door htm_tram »

88122903 schreef: Het is 5 voor 10 en ik laat mijn OV kaart zien aan de chauffeur,”je moet je OV niet onderste boven houden”snauwt hij tegen mij.
Opgelucht dat mijn neus niet afgebeten is ga ik zitten, in deze momenten kan ik de ambtenaren wel wurgen, wanneer ze voor de iets hogere ritprijs hadden gekozen, hadden we wel een vervoerder binnen gehaald(HTM) die een beter overzicht over OV heeft, bovendien zorgt de HTM veel beter voor zijn medewerkers en dat merk je echt aan het humeur van de chauffeurs.
Ik weet niet hoevaak jij met de HTM bus meegaat, maar er zitten ook *****chauffeurs tussen :shock:

Het zal meestal aan andere dingen liggen, je weet nooit wat er privé met de chauffeur is gebeurd. Zijn of haar vader kan overleden zijn, of hun kind wat van school geschrost is. Oordeel dus niet als je niet weet wat er met de chauffeur is. ;)
Oud forumgebruiker

Re: Help Ambtenaren!

Bericht door Oud forumgebruiker »

Als je kind geschorst is, is dat nog geen reden om klantonvriendelijk (vriendelijkheid en behulpzaamheid staat in de werkbeschrijving van de chauffeur) te zijn / niet te functioneren op je werk.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Help Ambtenaren!

Bericht door Geert »

htm_tram schreef:Oordeel dus niet als je niet weet wat er met de chauffeur is. ;)
Ja dag, dan kun je alle kritiek wel wegwuiven met "je weet niet wat er met de chauffeur is". Als ik chagrijnig ben vanwege het een of ander snauw ik toch ook niet meteen de chauffeur af? Omgekeerd hoeft dat dan toch ook niet?
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Help Amtenaren!

Bericht door 88122903 »

@Bee: Ik zie dat er even goed in eind november nieuwe lijnen waren ingevoerd zoals de 141,146, 189
@ Reiziger_Ddrs: de 801 is een touristenbus ik kom er waarschijnlijk niet gratis in met mijn ov kaart!
@ Jurjen:
De studenten gebruiken echt met grote hevigheid gebruik van de bus wanneer ze vakantie hebben is de bus echt zoveel leger dat het wel kan!
De chaufeurs kan je altijd verplichten om een bepaalde vakantieperiode op te nemen, dit gebeurt al in veel branches!
Laatst gewijzigd door Ruben op do 28 mei 2009, 00:16, 4 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodig lange quote weggehaald & berichten samengevoegd
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Help Amtenaren!

Bericht door Stefan »

88122903 schreef:de 801 is een touristenbus ik kom er waarschijnlijk niet gratis in met mijn ov kaart!
Als je een blik op de dienstregeling werpt, zie je dat ook de strippenkaart en (ster) abonnementen geldig zijn, dus het lijkt mij eigenlijk wel voor de handliggend dat een SOV ook gewoon geldig is op deze lijn.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Help Amtenaren!

Bericht door Suus »

88122903 schreef:@Bee: Ik zie dat er even goed in eind november nieuwe lijnen waren ingevoerd zoals de 141,146, 189
Nou dan, wat loop je dan moeilijk te doen. Kijk, het OV is nooit voor iedereen perfect, maar er zijn twee belangrijke factoren: geld en vraag. Is er geen geld, dan komt het er niet. Is er geen vraag, dan zal het ook wel niet rijden. Niemand is gek. Er is geen kwartierdienst naar Hendrik-Ido-Ambacht omdat daar geen vraag naar is. Simpel. Hendrik-Ido-Ambacht is niet anders dan andere plaatsen waar ook maar een keer in het half uur een bus komt (of minder!)
De chaufeurs kan je altijd verplichten om een bepaalde vakantieperiode op te nemen, dit gebeurt al in veel branches!
Zulke maatregelen zouden alleen genomen moeten worden als er echt grote roosterproblemen ontstaan. Mijn ervaring is dat het meestal werkt als wie als eerste komt, heeft de meeste kans om vrij te krijgen, en dat lijkt mij een heel normale houding voor een bedrijf. Let wel: vrij nemen is geven en nemen, en door dat dwangmatig te doen kan dat proces nogal ernstig verstoord raken.

Daarbij, in bussen zitten niet alleen studenten, jij ziet alleen studenten omdat je zelf een OV hebt. Maar ik ken ook zat buslijnen die leven van ambtenaren en kantoorklerken. Je kan niet zomaar gaan snijden in dienstregelingen, zelfs het GVB begint dat langzaam te leren :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Help Amtenaren!

Bericht door Jurjen »

88122903 schreef:@ Jurjen:
De studenten gebruiken echt met grote hevigheid gebruik van de bus wanneer ze vakantie hebben is de bus echt zoveel leger dat het wel kan!
De chaufeurs kan je altijd verplichten om een bepaalde vakantieperiode op te nemen, dit gebeurt al in veel branches!
En dat is nu juist het probleem. "Ach, de studenten zijn er niet, de bussen zijn leger. Dan rijden we minder."

Want de overige reizigers zijn niks waard. Die mensen nemen wel genoegen met 1 keer per uur een bus in plaats van elk half uur, want de studenten zijn vrij. Voor mij zou dat toch een reden zijn om te overwegen een auto te nemen in plaats van het OV te gebruiken, als ik op mijn woon-werk relatie zo'n 8 weken per jaar geschoffeerd wordt door de vervoerder, terwijl ik gewoon het volle tarief moet betalen...

En wat ik me dus met name afvraag, hoeveel ritten moet je in de vakantieperiode opheffen, om in de overige weken een extra rit te voorzien? Bij een niet realistische 1-dru-op-1-dru verhouding zou dat 6,5 zijn? Dus, zeg, voor elke gehalveerde dienstregeling (elke 30 minuten > elk uur) krijg je 2 ritjes extra buiten de vakantie. Poeh, wat 'n hoop.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Help Amtenaren!

Bericht door Daniel »

Stefan schreef:
88122903 schreef:de 801 is een touristenbus ik kom er waarschijnlijk niet gratis in met mijn ov kaart!
Als je een blik op de dienstregeling werpt, zie je dat ook de strippenkaart en (ster) abonnementen geldig zijn, dus het lijkt mij eigenlijk wel voor de handliggend dat een SOV ook gewoon geldig is op deze lijn.
In lijn 801 zijn gewoon alle vervoerbewijzen geldig die in elke willekeurige andere Arrivabus in DAV (m.u.v. de nachtbus) geldig zijn :wink:
Bij de halte van lijn 4 naar de Staart op het station hangt in de zomermaanden zelfs een verwijzing naar de 801 omdat dat dan als je lijn 4 gemist de eerstvolgende reismogelijkheid is. (Wat natuurlijk ook een beetje bedoeld is om de 801 voller te krijgen)

Ow trouwens: er is gewoon een kwartiersdienst van H.I. Ambacht naar Dordrecht. Niet helemaal strak, vanaf halte Banckertplein rijden lijn 88 en 92 om de 17/13 minuten richting Dordrecht. Weliswaar hebben ze een verschillende route maar H.I. Ambacht is ook weer niet immens groot waardoor er in de buurt van elke halte van 88 wel een halte van 92 is en andersom. Hooguit voor één halte van 88 in de Volgerlanden niet, maar daar heb je altijd nog 1x in het uur de 141 in een kwartiers-interval met 88. (ook op de Weteringsingel is dat het geval, dus daar hoef je maar 1x in 't uur naar 92 te lopen voor een kwartiersdienst)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Help Ambtenaren!

Bericht door Vinny »

Want de overige reizigers zijn niks waard. Die mensen nemen wel genoegen met 1 keer per uur een bus in plaats van elk half uur, want de studenten zijn vrij. Voor mij zou dat toch een reden zijn om te overwegen een auto te nemen in plaats van het OV te gebruiken, als ik op mijn woon-werk relatie zo'n 8 weken per jaar geschoffeerd wordt door de vervoerder, terwijl ik gewoon het volle tarief moet betalen...
Er zitten vrijwel geen forenzen in een scholierenlijn. Zelfs als ik af en toe wel eens de bus tussen Hoofddorp en Aalsmeer neem, zorg ik er tegenwoordig voor dat de gemiddelde leeftijd van de aanwezige buspassagiers fors omhoog gaat (en zo oud ben ik helemaal nog niet...)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Help Ambtenaren!

Bericht door Daniel »

Ligt net aan het traject natuurlijk: de 663 Rotterdam Lombardijen - Goudswaard rijdt op nagenoeg het hele traject via dezelfde routes als de normale lijnbussen en biedt daar een verbinding die normaal alleen met overstap mogelijk is.
Zo zijn er meer scholierenlijnen in de Hoekse Waard die op een aanzienlijk deel van het traject eigenlijk ook een soort extra spitsbus zijn (de 667 biedt bv. een rechtstreekse verbinding Strijensas - Heinenoord Busstation in de vroege ochtendspits)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Help Ambtenaren!

Bericht door Geert »

Sowieso begrijp ik af en toe niet waarom er zoveel scholieren per se met de bus moeten gaan. Ik zie elke dag een scholierenbus van Utrecht Centraal naar een school in Amersfoort rijden, waarom kunnen ze dat stuk niet fietsen? Als je daar geen zin in hebt kies je maar een school dichterbij uit, genoeg scholen in Utrecht en nabije omgeving. Ik fietste vroeger ook altijd naar de middelbare school en dat deed bijna iedereen in mijn klas, maar kennelijk is dat niet meer hip. :(
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Help Ambtenaren!

Bericht door Ruben »

Elke dag 20-25 km beide kanten op fietsen vind ik niet echt reëel. Een school dichterbij huis kiezen in de provincie Utrecht wel, en natuurlijk dán wel op de fiets gaan.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Help Ambtenaren!

Bericht door Fles »

Geert schreef:Sowieso begrijp ik af en toe niet waarom er zoveel scholieren per se met de bus moeten gaan. Ik zie elke dag een scholierenbus van Utrecht Centraal naar een school in Amersfoort rijden, waarom kunnen ze dat stuk niet fietsen? Als je daar geen zin in hebt kies je maar een school dichterbij uit, genoeg scholen in Utrecht en nabije omgeving. Ik fietste vroeger ook altijd naar de middelbare school en dat deed bijna iedereen in mijn klas, maar kennelijk is dat niet meer hip. :(
Het zal er zomaar eens mee te maken kunnen hebben dat er in Amersfoort een specifieke school zit waar bepaalde mensen een sterke voorkeur voor hebben, ondanks dat scholing op hetzelfde niveau veel dichterbij ook wel te krijgen is :idea:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Help Ambtenaren!

Bericht door Daniel »

Mja, 't verbaast me ook elke dag weer hoeveel instappers die bewuste lijn 681 wel niet heeft. Hij rijdt zelfs met een Citaro G die altijd in de weg staat op Utrecht Centraal aangezien het ding geen eigen halte heeft.
Overigens gaat er ook nog zo'nzelfde lijn wat verder weg: helemaal naar Hoevelaken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten