OVer Missers in de Reisinformatie #45

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Bericht door regenmaker »

Chrysa schreef:De kans dat je per ongeluk een trein laat rijden is niet zo heel groot, alhoewel het de Belgen wel een keer is gelukt.
Ja, met die oude zooi daar kan alles...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Bericht door wouter15 »

Door werkzaamheden rond Gouda rijdt de 4000 vanaf Breukelen naar Utrecht Centraal (zonder stop te Maarssen en Utrecht Zuilen) i.p.v. Woerden. Reizigers mogen dit alleen niet weten blijkbaar want het staat niet op de werkzaamhedenpagina of bij de storingsinfo. Ik vermoed dat de 4000 niet naar Woerden kan omdat er geen keermogelijkheden meer zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Bericht door Daniel »

Oorspronkelijk zou deze serie gewoon doorrijden naar Woerden, maargoed, blijft slordig dat het dan niet als storing gemeld wordt.
Maar geen keermogelijkheden meer? Alleen de ICs uit Utrecht keerden in Woerden, de rest van de series was er gewoon doorgaand (al deden de Sprinters naar Den Haag dat tussen Woerden en Goverwelle zonder reizigers naar het schijnt).
Dan heb je nog altijd Molenvliet toch? De [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Woerden6100[/serie] rijdt immers toch niet in het weekend.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Bericht door Bemined »

De [serie=Stoptrein|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal9800[/serie] keerde in Woerden Molenvliet, de [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] zou in Gouda Goverwelle gaan keren. Sinds 20:30 doet de [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] dat ook weer, waarom deze dat overdag niet kon is voorlopig nog een mysterie want de NS zweeg in alle talen hierover.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Bericht door Daniel »

Onverwacht grotere buitendienststelling wellicht? Dat lijkt me het enige wat keren in Gouda Goverwelle zou kunnen verhinderen. Andere treinen kunnen daar haast niet in de weg gereden hebben want het was de enige serie die zo ver door zou rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Bericht door dennistd »

Daniel schreef:Ik doelde meer op de spelfout in de eerste mededeling. Dat moet toch Express of Expresse zijn ;-)
Nee hoor:
ex·pres (de; m; meervoud: expressen) doorgaande trein voor lange trajecten
ex·pres·se (de; v; meervoud: expressen) brief met spoedbestelling: per expresse
Express is Duits of Engels, in het Nederlands is het gewoon met één s.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Bericht door Ardan »

Daniel schreef:Onverwacht grotere buitendienststelling wellicht? Dat lijkt me het enige wat keren in Gouda Goverwelle zou kunnen verhinderen. Andere treinen kunnen daar haast niet in de weg gereden hebben want het was de enige serie die zo ver door zou rijden.
Kan er niet gekeerd worden in Oudewater? Okee ik weet dat dat slechts uitwijkspoortjes met een overloopwisseltje zijn maar zou het kunnen? Worden die sporen überhaupt ooit gebruikt waarvoor ze er zijn?
(nou weet ik ook niet precies wat er aan de hand was..)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13171
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Bericht door Z2N »

Nee, want treinen mogen (en kunnen vaak ook beveiligingstechnisch) niet keren op zomaar een zijspoortje. ProRail! *O*
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Bericht door ODRAIL »

En waarom zou dit beveiligingstechnisch niet kunnen?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13171
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Bericht door Z2N »

Het is niet altijd mogelijk om zomaar te keren, dat kan de beveiliging niet aan. Hetzelfde speelt in Waddinxveen, tussen daar en Alphen wordt er dit weekend niets gedaan maar rijden er om beveiligingstechnische redenen geen treinen maar bussen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Bericht door ODRAIL »

Waarom kan de beveiliging die niet aan?

Een spoor kan toch over twee kanten bereden worden?

En waar gereden wordt kan ook gekeerd worden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Bericht door Ardan »

Ja, maar dan moet er ook een sein staan die die rijrichting afdekt.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Bericht door Suus »

Er zijn grofweg twee soorten seinen, heel eenvoudig uitgelegd. Seinen die direct bediend kunnen worden vanuit de seinposten en seinen die automatisch meegaan (groen, rood) bij het inleggen van een route tussen twee bediende gebieden die een trein gaat afleggen. Alleen bij seinen die direct bediend kunnen worden kan een trein keren, omdat de verkeersleider in het seinhuis een nieuwe route voor een trein kan inleggen. Bij routes die worden afgelegd kan de trein niet zomaar halverwege omkeren. Eerst moet de oude route verwijderd worden, dan moet vanaf een bediend gebied een nieuwe route ingelegd worden maar daarvoor staat dan weer een trein in de weg dus komt er weer allerlei gedoe bij kijken.

Bij de meeste stations en langs de vrije baan staan alleen seinen die automatisch in een route meegaan. Een uitzondering daarop is de spoorlijn Utrecht - Amsterdam Bijlmer, daar zijn wel alle seinen bediend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Bericht door Ardan »

Suus schreef:en seinen die automatisch meegaan (groen, rood) bij het inleggen van een route tussen twee bediende gebieden die een trein gaat afleggen.
Zijn dat alleen de P-seinen of is het nog wat breder? Seinen die een aftakking of wisselstraat afdekken zijn toch per definitie bediend?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Bericht door Suus »

Het is ook een globale uitleg van het principe, je moet mij niet overhoren voor alle soorten seinen (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Bericht door dylanwild94 »

Geweldig tafereel op het metrostation van Rotterdam centraal.
Op spoor 3 staat een metro klaar voor lijn D richting de akkers. Met op de borden 7 min.
Op spoor 2 zou er een lijn E richting slinge aankomen over 4 min.
Er komt een metro binnen voor lijn D richting de akkers op spoor 2.
De borden geven aan dat de eerstvolgende metro richting de akkers van spoor 2 vertrek. Dus alle reizigers gaan van de metro op spoor 3 naar metro op spoor 2.
De metro op spoor 3 rijdt in dienst leeg weg.
De lijn E die over 4 min zou vertrekken komt met niet instappen op de borden binnen op spoor 3.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Bericht door JWM »

Ardan schreef:
Suus schreef:en seinen die automatisch meegaan (groen, rood) bij het inleggen van een route tussen twee bediende gebieden die een trein gaat afleggen.
Zijn dat alleen de P-seinen of is het nog wat breder? Seinen die een aftakking of wisselstraat afdekken zijn toch per definitie bediend?
Jij bent toch zelf machinist?
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Bericht door Hendrik »

dylanwild94 schreef:Geweldig tafereel op het metrostation van Rotterdam centraal.
Op spoor 3 staat een metro klaar voor lijn D richting de akkers. Met op de borden 7 min.
Op spoor 2 zou er een lijn E richting slinge aankomen over 4 min.
Er komt een metro binnen voor lijn D richting de akkers op spoor 2.
De borden geven aan dat de eerstvolgende metro richting de akkers van spoor 2 vertrek. Dus alle reizigers gaan van de metro op spoor 3 naar metro op spoor 2.
De metro op spoor 3 rijdt in dienst leeg weg.
De lijn E die over 4 min zou vertrekken komt met niet instappen op de borden binnen op spoor 3.
Het is altijd (zeker als er bijv. een storing is) lekker onduidelijk welke metro als eerste vertrekt. Als metro E ri. Slinge vertraging heeft, krijgt die meestal 'voorrang'. Maar ook weer niet altijd... Vorige week riep een metrobestuurder zelf om: "Metro D naar De Akkers gaat als eerste vertrekken. Als u mee wilt, moet u NU instappen." Maar dat is een uitzondering...
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Bericht door ODRAIL »

Tsja ... RET, storingen en actuele reisinformatie tijdens storingen zijn nu eenmaal drie dingen die niet samen gaan :shock: :? :wink: .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Bericht door Suus »

De RET is echt een van de beste daarin.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Bericht door Hendrik »

Genoeg vervoerders waar het minder goed geregeld is inderdaad... Al heeft de RET dus ook zeker nog verbeterpunten. :P
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Bericht door ODRAIL »

Zelf reis ik nu ruim 22 jaar met de RET en ik zie tot op heden nauwelijks verbeteringen.

En als je probeert om bij een zeer grote storing een deel van je reisgeld terug te krijgen is de RET helaas niet thuis :shock: :? .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Bericht door Suus »

De RET toont op de displays die op bijna alle haltes staan informatie over uitgevallen ritten en onverwachte omleidingen. Die publiceren ze ook op hun website, op Twitter en ze verschijnen in de apps. Zover zijn de meeste vervoerders nog echt niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Bericht door ODRAIL »

Suus schreef:Bij de meeste stations en langs de vrije baan staan alleen seinen die automatisch in een route meegaan. Een uitzondering daarop is de spoorlijn Utrecht - Amsterdam Bijlmer, daar zijn wel alle seinen bediend.
En waarom zijn op de spoorlijn Utrecht - Amsterdam Bijlmer wel alle seinen bediend?

Is hier een speciale reden voor?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Bericht door ODRAIL »

Suus schreef:De RET toont op de displays die op bijna alle haltes staan informatie over uitgevallen ritten en onverwachte omleidingen. Die publiceren ze ook op hun website, op Twitter en ze verschijnen in de apps. Zover zijn de meeste vervoerders nog echt niet.
Dat klopt ja. Maar dan mag je ook weleens bij de metro gaan kijken als er een storing is. Het is vaak een grote puinzooi. Ook qua (reis)informatie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten