OVer je reiservaringen in september 2016

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door Nitein-Repart »

Ardan schreef:In Duitsland ook dagelijkse praktijk. Ik denk dat ze gewoon berekend zijn op de maximum baanvaksnelheid en er geen rekening mee houden dat een trein langzaam gaat/halteert (stop-door enzo).
Volgens mij ligt het daar puur aan het baanvak. Tussen Kleve en Krefeld zijn de overwegen helemaal niet lang dicht, maar daar rijdt maar één materieelsoort. Emmerich-Oberhausen daarentegen. Bij een ICE zijn ze relatief kort dicht, maar bij een goederentrein duurt het zo'n 5 minuten voordat ze weer open gaan.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
VIRM
Berichten: 7610
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door VIRM »

Ik kon er wel bij hoor. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15352
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door ODRAIL »

Gelukkig maar :pos: :wink: .
VIRM
Berichten: 7610
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door VIRM »

Misschien moet ik in mijn onderschrift 'maar ook wel aardig' toevoegen? ;)
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7610
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door VIRM »

Nog even een leuke reiservaring van een tripje naar Toulouse, van 1 t/m 5 september.

Op 1 september stapte ik op Schiphol over van mijn [serie=Stoptrein|2016|Hoofddorp - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] naar de 9310. Aangezien mijn charmante reisgenote pas in Rotjeknor zou opstappen en de Thalys uiteraard gereserveerde plekken heeft, had ik reisassistentie aangevraagd. De reisassistentie was er, gewapend met een bagagekarretje waar mijn rolkoffer op werd gezet. De reisassistent werkte voor Schipol Caddy Services (die zeg maar op Schiphol met van die karretjes door de pieren heenscheuren) en wist totaal niks van treinen. :mrgreen: De 9310 reed wegens een ‘bedrijfsincident’ (Tuffy, deze moet je ook even in je smoezenregister opnemen!) met +17 en dit liep op tot +25. Op Brussel werden we gekoppeld aan de Thalys uit Keulen, die met een Izzy (of hoe dat goedkope TGV-merk dan ook heet) treinstel reed.

Het Franse gedeelte van de reis (Paris Gare Montparnasse – Toulouse met TGV Atlantique en Toulouse – Paris Gare d’Austerlitz) hebben wij eerste klas gereden. Het begeleiderskaarttarief voor deze twee reizen kwam ook uit op een schokkende 9,10 euro. En nee, dat is geen tikfoutje. ;)
Op Montparnasse werd de trein 20 minuten van tevoren aangekondigd. Het achterste treinstel van de TGV Atlantique werd over de grens gesmeten naar Spanje, terwijl het voorste stel na Bordeaux doorreed naar Toulouse. In tegenstelling tot de regel ‘eerste klas zit altijd aan de parijs kant’ bevond de eerste plaats zich helemaal voorin. Zitplaatsen waren comfortabel, maar de beenruimte had best wel wat meer gekund. Wel was er een merkwaardige stoelopstelling: aan de ene kant van het gangpad een vierzitter in een coupeconstructie, aan de andere kant twee stoelen tegenover elkaar. Als twintigers hebben wij de gemiddelde leeftijd ook aardig naar beenden gebracht: kennelijk hebben alle bejaarden seniorenkorting en werd er massaal eerste klas gereisd.
De eerste stop was in Toulouse, dus dat was meer dan 3 uur doorkarren. Wel viel ons de hoeveelheid personeel op: vijf conducteurs, één schoonmaker en twee man achter de bar voor één treinstel.

In Toulouse uiteraard gebruik gemaakt van de metro: de VAL. Dit systeem bestaat dus uit kleine geautomatiseerde metrostellen die om de paar minuten rijden. Enige vreemde was dat je weer door poortjes moest bij het enige overstapstation.
Ook hebben wij nog gebruik gemaakt van één van de twee tramlijnen die de stad rijk is. Deze gaan vanuit Palais de Justice naar respectievelijk het vliegveld en Aeroconstellation (handig voor de Airbustour, om even het vebroden vervoersmiddel op dit forum aan te halen :mrgreen:). Opvallend was de lage bebouwing langs de route, en het gegeven dat er ‘Designed bij Airbus’ op de tram stond (al zijn ze wel gebouwd door Alstom).
De lijnnummering in Toulouse was eind augustus veranderd, en de hoofdlijnen maken gebruik van geile, zilveren gelede bussen. Dus uiteraard daar ook een ritje in gemaakt. :mrgreen: Opvallend was de buitenboordbestemmingsomroep van de bus en de (vele?) anderhalfzitjes.

Op zondag nog een tripje naar Caircasonne gemaakt. Heenweg was (wegens het verwaarloosbare prijsverschil met de eerste klas van 1 euro) in de eerste klas. Dit was mijn allereerste TGV Duplex (die de route Toulouse – Lyon reed). *O*

Op de terugweg hadden wij de Intercity Toulouse – Paris Gare d’Austerlitz. Deze IC (getrokken door een loc) reed door het Massif Centrales (via o.a. Limoges). Aangezien de catering op deze route uit een karretje zou bestaan, had mijn reisgenote al van tevoren via internet de lunch besteld. Een kwartier na vertrek werd ons al gevraagd hoe laat wij wilden lunchen :pos:. De stoelen in de eerste klas coupe zaten eigenlijk voor de rest lekker, het landschaf in het Massif Centrale was mooi en de IC haalde snelheden tot wel 200 km/h. Bij instappen was mijn reisgenote al opgevallen dat er een Euro 2016 tafelvoetbal middenin onze wasgon stond (en dat terwijl wij ook in deze wagon de gemiddelde leeftijd naar beneden hebben kunnen bijschroeven door de hoeveelheid bejaarden), dus ergens tussen Limoges en Orleans ben ik met 20-2 ingemaakt.

In de aansluitende Thalys ben ik bij het uitstappen op Schiphol nog goed geholpen door de erg enthousiaste en humorvolle Amsterdamse treinmanager. Die had volgens mijn reisgenote ook een hele mooie snor. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door Ardan »

Tofheid *O*
En..
VIRM schreef:‘bedrijfsincident’ (Tuffy, deze moet je ook even in je smoezenregister opnemen!)
..ik zie dit al helemaal voor me in de opnamestudio..

'Okay Tuffy, we gaan verder met de smoezenbingo, toe maar..'
'Blaadjes op de rails!' 'Machinist met kippen-griep' 'Bedrijfs-incident' 'Zoekgeraakte conducteur' 'U heeft nog - twintig - minuten voor een barbecue op het perron'
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door Aking »

Ardan schreef:'U heeft nog - twintig - minuten voor een barbecue op het perron'
Zolang dat maar wel binnen 3 meter van de speciale rookzuilen op het perron gebeurt! :x :')
cassie127
Berichten: 6590
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door cassie127 »

Zometeen weer naar huis in een veel te warme dm90 -o-
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door Aking »

Je kunt ook gaan lopen/fietsen natuurlijk (A)
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door Chrysa »

Gisteren vondt mijn buschauffeur het nodig om de hele route lang 40 te rijden. Daardoor op Zlw de sprinter naar Breda gemist, die reedt voor mijn neus weg. Gelukkig was de Moerdijkbrug kapot en stopte de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] extra in Lage Zwaluwe.

Misschien toch maar iets beter opletten met instappen, ik liep gewoon naar binnen, niet door hebbende dat er nog 30 man naar buiten moesten. Ik ben dat niet gewend op zo'n afgelegen schijtstation. :X
VIRM
Berichten: 7610
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door VIRM »

Vanmiddag wilde ik de [serie=Intercity|2016|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] van 17:33 uit Den Haag Centraal nemen. Van tevoren zag ik al dat hij met een solo VIRM4 reed, dus op tijd op het perron en kon nog een plekje claimen.
Vlak voor vertrektijd riep de HC (met Vlaams accent) dat we 6 bakken tekort hadden, de conducteur al sinds 15:00 al aan het bellen was en dat er nog verder gebeld werd: doordat het proppen was, vond ze het niet verantwoord. Reizigers werd ook verwezen naar de [serie=Intercity|2016|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] van 17:44. Dus dat maar gedaan, aangezien ik mijn aansluiting op Schiphol al in rook zag opgaan. De [serie=Intercity|2016|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] is nog eerder vertrokken van Den Haag Centraal ook.
Beul van de blindegeleidelijn
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door Etienne »

Doordat de bovenleiding bij Voorburg vanmiddag naar beneden was gekomen reed er vanaf ca. 16:00 geen enkele intercity meer tussen Utrecht Centraal en Den Haag Centraal. Tegelijkertijd werden ook diverse (of de meeste) treinen van de serie [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] eruit geknikkerd, waardoor het wel gigantisch proppen werd in de enige IC's tussen Utrecht en Gouda van .17 en .47. Die van 15:47 had oorspronkelijk met ICM moeten rijden, maar werd stilletjes opgeheven en vervangen door de IC van 16:02 die als extra trein met een losse VIRM-IV ging rijden. Dat was gegarandeerd succes :X '-)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39189
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door Daniel »

Er gebeurden opvallende dingen rond die storing ja. Het losse viertje van de 1759 lijkt bijvoorbeeld wel als 2859 uit Rotterdam gekomen te zijn maar stond opvallend genoeg helemaal puntje perron op 12a in Utrecht. Die lijkt daar wel iets achtergelaten te hebben wat om 16.30 uur al weggerangeerd was. Er werd ook omgeroepen dat je vooraan in moest stappen maar dat zal dan voor de spreiding geweest zijn gezien de plek langs het perron want er stond maar één treinstel op spoor 12. In elk geval werd het deel van de 1759 dat naar Enschede zou gaan pas in Amersfoort voorop bijgeplaatst.

De 2854 vertrok verder van spoor 11 in Utrecht waarmee het erop lijkt dat dat een gekeerde trein uit de richting Gouda geweest is. Vanuit Amersfoort kan je met de beperkingen in de huidige bouwfase immers amper naar spoor 11 komen tussen de kwartiersdienst door.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5938
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door Bemined »

Het omroepbericht over minder intercity's tussen Rotterdam en Utrecht heb ik inderdaad gehoord, maar in tegenstelling tot de berichten lijken er echter amper treinen uitgevallen te zijn. Om precies te zijn telde ik er slechts één uitgevallen [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie], en dat was de 2850. Verder is de 12550 niet verder dan Gouda gekomen omdat deze +25 had opgelopen omdat er geen vrij perronspoor was in Utrecht (daar stond de 2850 nog, die werd na een halfuur afgerangeerd naar Amersfoort). Wat ik me afvraag is waarom men niet de [serie=Intercity|2016|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie]/[serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] volledig naar Rotterdam heeft gestuurd, zodat er qua materieelomloop niets verandert. Alleen de 2848 is nu met 2xVIRM naar Rotterdam gekomen, maar die waren al gesplitst in Utrecht en zijn in Gouda toen opnieuw gecombineerd (overigens in een razend tempo want ze hadden nauwelijks vertraging opgelopen!). Deze 2848 is toen in Rotterdam opnieuw gesplitst in een solo viertje voor de 2859 (achterin propvol, voorin rustig, want het zesje stond langs de trap en het viertje bij de kiosk) en het zesje werd de 2861 (vanwege de uitvallen 2850).
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door gliderfighter »

Gisteren in de Amsterdamse metro de heerlijke geur van wiet mogen opsnuiven. Ook was er een (schone) blonde dame die blijkbaar foto's maakte van trams voor een opdrachtgever, aangezien bellen in een stille metro er nou niet echt voor zorgt dat niemand je hoort.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door chemie »

Vanochtend was het een klein drama op het station van Enschede. De bus naar Hengelo (buslijn 9) van 8:25 was te laat, die van half op tijd, en die van 8:35 te vroeg. Door de vertraging van de bus van 8:25 stonden er ongeveer 45 personen te wachten op de bus. De eerste bus die aankwam was de bus met vertrektijd 8:35. Hulde voor de buschauffeur voor gewoon stug 5 minuten te vroeg vertrekken met een volle bus, dit had als gevolg dat er drie buslijnen 9 achter elkaar aan op de Hengelosestraat reden. :lol:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door Aking »

Wat is het in Zaandam allemaal ontiegelijk bout geregeld zeg...

Kom je met de trein aan op zoek naar het busstation, niks geen bordjes of wat dan ook op een klein miezerig bordje na. Dat bordje hangt dan vervolgens ergens boven een supersteile trap, en een roltrap is er alleen naar boven...

Aangekomen in de busgang staat er ongeveer een meter voor elke "futuristizch" schuine deur een gigantisch reclamebord waar je letterlijk omheen moet om bij je bus te komen :') :X

En vervolgens wilden we daar weer weg, blijkt dat te gebeuren met een prachtige 5/25 interval -o- de sprinters gaan om .30 en .00, de intercity's om .35 en .05

Afijn, we zijn wel een midi keyboard rijker 8-) *O*

Oh en overigens ben ik overal "gematst" (na het wel voor instappen te vragen) op vertoon van mijn drie studentenreisproductbrieven en mijn 2 OV-chipkaarten :Y
Laatst gewijzigd door Aking op do 15 sep 2016, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door JWM »

Tsssk, zelfs blinden vinden er moeiteloos hun weg...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door Suus »

Valt me nog tegen dat je niet gestruikeld bent over de ingang van het treinstation :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door Chrysa »

De 2676 en 5189 rijden naar Roosendaal via Breda. Iemand enig idee wat er aan de hand was? Vind het nogal een vreemde omleiding, en het heeft ook niet lang geduurd. De (7)12680 heeft het stukje Dordrecht - Lage Zwaluwe niet gereden, maar rijdt wel via Zevenbergen naar Roosendaal. Wat een puinhoop weer.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13191
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door Z2N »

Mijn 8878 is vandaag circa vijf minuten te laat uit Utrecht vertrokken... vanwege dronken passagiers die probeerden het deurmechanisme te slopen en vervolgens de V&S-medewerkers bedreigden en probeerden te slaan. Het was een grimmig sfeertje op Utrecht Centraal vanavond, en alleen omdat Utrecht 1-5 verloor tegen Groningen... :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door Mr-W »

Chrysa schreef:De 2676 en 5189 rijden naar Roosendaal via Breda. Iemand enig idee wat er aan de hand was? Vind het nogal een vreemde omleiding, en het heeft ook niet lang geduurd.
Op zich wel een logische route naar Roosendaal als er problemen zijn rond Zevenbergen/Oudenbosch en voor de doorgaande reiziger en het personeel fijn dat ze niet 2x moeten overstappen.

Vandaag trok een rolstoeler in Eindhoven aan de noodrem omdat er iets mis was gegaan met de assistentie verlening waardoor hij niet kon uitstappen.

S avonds had/heb ik een feestje in Valkenswaard en voor de verandering ben ik eens met de Fernbus gegaan ipv Hermes.
Een "kaartje" koste na onderhandelen €5, wat gelijk in de jaszak van de chauffeur verdween. (Typisch Belgisch :wink: )
Het was een erg fijne bus met wifi en stopcontanten.
In Valkenswaard was ik de enige uitstapper, verder was de bus prima gevuld.
Michael
Berichten: 11764
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door Michael »

Gisteravond ging ik van Amsterdam Bijlmer Arena naar Terheijden. Vanaf Asb zou ik met de 3179 naar Utrecht gaan om daar op de 879 naar Den Bosch te stappen en met de 3679 naar Breda te gaan en lijn 123 van 22:57 naar Terheijden te nemen. Alleen was de 3179 door een storing bij Schiphol opgeheven. Ik ben dus vervolgens met de 3579 naar Utrecht gegaan om daar met de 881 naar Ht te gaan en de 3681 uiteindelijk in Bd te belanden. Alleen door die uitgevallen 3179 ging ik dus lijn 123 (was de laatste van de dag). Ik ben toen naar de HC van de 3579 gegaan en de situatie uitgelegd. Hij zei eerst dat hij daar weinig aan kon doen maar ging toch even naar het MCC bellen. Hij meldde mij vervolgens dat ik een taxi naar huis kon krijgen maar daarvoor moest ik me bij de HC van de 3681 melden. Zo geschiedde dus ook. De HC van de 3681 deed eerst een beetje moeilijk en zei dat dat niet mogelijk was maar toen ik zei dat ik door de HC van de 3579 naar hem verwezen was ging ie toch naar het MCC bellen die uiteindelijk netjes een taxi voor mij heeft geregeld. De HC van de 3681 zei naderhand dat hij niet wist dat dit mogelijk was. De HC van de 3579 wist in eerste instantie ook niets van die regeling af tot hij het MCC belde. Hij heeft toen maar meteen gevraagd hoe dat precies in zijn werk ging.
Michael
Berichten: 11764
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door Michael »

Afgelopen zaterdagavond zat ik in de Intercity Direct van Rotterdam naar Breda. De net nieuwe loc 186 032 had de eer om de treinstam naar Breda te brengen. Op de Moerdijkbrug kwamen we ineens met een een noodremming tot stilstand. Er was een storing aan de locomotief. Na 10 minuten te hebben stilgestaan reden we tot Lage Zwaluwe met ca 20 km/u verder. Daarna ging wat meer de vaart erin maar veel harder dan ca 70 km/u ging dat niet. Pas toen we van de HSL af waren gingen we met 140 km/u verder.
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door Chrysa »

Hoe werkt die regeling? Als ik bijvoorbeeld op Rotterdam CS de laatste trein naar Lage Zwaluwe mis door een vertraging in een andere trein en een taxi krijg, kan die me ook naar huis brengen of mag ie alleen naar het station rijden?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten