Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Heeft iemand nog een tweedehands sarcasmemetertje over voor die man?
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Trouw met me <3Ardan schreef:Heeft iemand nog een tweedehands sarcasmemetertje over voor die man?
🍉
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ho ho. Je mag me aanraken maar meer ook nog effe niet.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Is het al tijd voor dit heren?
Als we het comfort van de M5-metro's als maatstaaf nemen gaat het in de trams ook niet veel worden. De dikke kunstleren stoelen van de Jonckheren zijn het laatste comfort wat GVB gekend heeft.
Als we het comfort van de M5-metro's als maatstaaf nemen gaat het in de trams ook niet veel worden. De dikke kunstleren stoelen van de Jonckheren zijn het laatste comfort wat GVB gekend heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
-o-Ardan schreef:Ho ho. Je mag me aanraken maar meer ook nog effe niet.
Met zo'n lekker ding als Ardan heb ik dat niet nodig hoor.Suus schreef:Is het al tijd voor dit heren?
🍉
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nou is mijn sarcasmemeter door het dak geschoten -o- Ik krijg een nieuwe van je!
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Heerlijk, zo'n vleugje romantiek. Dat miste ik een beetje op dit forum :Y
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zoooo jammer. Ik begon net een beetje in de stemming te komen: kaarsjes aan, mooi flesje bubbels, een strijkje op de achtergrond, een witte roos... en dan begint hij over bussen -o-
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
https://youtu.be/7x6Z7ICVAhwArdan schreef:Nou is mijn sarcasmemeter door het dak geschoten -o- Ik krijg een nieuwe van je!
🍉
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De 1601 en 1602 zijn vandaag de dienst op gegaan, ze rijden op lijn 69.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als het weer een 5-delige 100% lagevloertram wordt ala Combino kunnen we naar airco iig fluiten.trolly schreef:Het zal wel weer aan mij liggen, maar ik begin me dan direct af te vragen wat voor soort comfort mevrouw van Huffelen nou eigenlijk het best vindt passen bij de hoofdstad van Nederland...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Hoezo? :?
Dat de (Amsterdamse) Combino's geen airco hebben, wil niet zeggen dat alle 5-delige 100%-lagevloertrams geen airco hebben.
Dat de (Amsterdamse) Combino's geen airco hebben, wil niet zeggen dat alle 5-delige 100%-lagevloertrams geen airco hebben.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Inderdaad, vreemde uitspraak. In buitenlandse steden rijden lagevloertrams met airco al gewoon rond, evenals in Rotterdam, waar op het gebied van railvervoer wel gewoon dingen kunnen. De techniek is sinds de introductie van de Combino ook niet stil blijven staan.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Niks vreemds aan, hier is de infrastructuur de grote beperking en niet de trams. Op pagina 22 van PDF "Strategische uitgangspunten trammaterieel 15G" kan je dit verhaal zelf teruglezen:
Bij een Combino-achtige tram wordt airco afgeschreven.
Alleen Airco voor bestuurder, vanwege gewichtsbeperking
http://docplayer.nl/9744008-Strategisch ... l-15g.htmlNaar verwachting zal een dergelijk type tram gezien de eisen van het Amsterdamse net alleen
verkrijgbaar zijn als er ruimte is in het aslast vereiste en de leverancier forse aanpassingen doet aan
een standaard concept. Om dit mogelijk te maken zullen verschillende eisen omgezet worden in nice
to haves. Te denken valt aan het aantal deuren, klimaatcontrole en het stellen van een lagere
minimum klasse voor het voldoen aan Europese crashnormen dan gebruikelijk.
Bij een Combino-achtige tram wordt airco afgeschreven.
Laatst gewijzigd door n-evo op di 13 sep 2016, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik lees daar niet dat een airco niet mogelijk is cq dat we ernaar kunnen fluiten. Men geeft alleen aan dat vanwege 'beperkingen' een klimaatinstallatie niet in het standaardeisenpakket zal worden opgenomen. Onder andere, want ook andere mogelijke gewichtsbesparingen worden genoemd.
We moeten dus maar even zien waar CAF mee op de proppen gaat komen.
We moeten dus maar even zien waar CAF mee op de proppen gaat komen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het klopt dat de Rotterdamse Citadis-trams 4 ton zwaarder zijn dan de Combino's, maar ze zijn ook 2,4 meter langer, dus niet alleen de airco zal voor die 4 ton overgewicht zorgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In mijn optiek lullen ze hier geen Chinees: "Alleen Airco voor bestuurder, vanwege gewichtsbeperking."Alargule schreef:Ik lees daar niet dat een airco niet mogelijk is cq dat we ernaar kunnen fluiten. Men geeft alleen aan dat vanwege 'beperkingen' een klimaatinstallatie niet in het standaardeisenpakket zal worden opgenomen. Onder andere, want ook andere mogelijke gewichtsbesparingen worden genoemd.
We moeten dus maar even zien waar CAF mee op de proppen gaat komen.
Ben het er mee eens dat we het defintieve resultaat moeten afwachten omdat CAF wellicht andere inzichten en mogelijkheden heeft die GVB niet gelijk kan inschatten.
Weet je toevallig hoeveel zwaarder de Citadis 2 trams zijn? Die zijn van wat ik mij kan herinneren een stukje korter dan de eerste serie.Suus schreef:Het klopt dat de Rotterdamse Citadis-trams 4 ton zwaarder zijn dan de Combino's, maar ze zijn ook 2,4 meter langer, dus niet alleen de airco zal voor die 4 ton overgewicht zorgen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In het eerder aangehaalde document uit 2014 staan twee trams afgebeeld. De Skoda 30T van Bratislava en de CAF Urbos AXL van Tallinn. Nou kan ik me niet voorstellen dat die twee tramtypes zo maar, volkomen willekeurig, in dat rapportje terecht zijn gekomen. Kennelijk zag men die wagens als voorbeeld van wat men met de nieuwe 15G wil. Wat me opviel: beiden zijn 70%-80% lagevloerstrams met traditionele draaistellen aan de koppen en achtassers. Dat brengt een hele andere en gewichtsverdeling en aslast met zich mee dan bij de zesassige 100% lagevloers Combino het geval is.
(EDIT: ook de AXL is een "combinatievoertuig", ik dacht eerst van niet maar het plaatje in het document is duidelijk)
(EDIT: ook de AXL is een "combinatievoertuig", ik dacht eerst van niet maar het plaatje in het document is duidelijk)
Laatst gewijzigd door Mojito op za 17 sep 2016, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
足元にご注意下さい
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ze lullen inderdaad geen Chinees (tenzij de tekst door een Chinees is geschreven) - in dit geval is het vooral de kunst te begrijpen dat de door jou aangehaalde tekst op de als voorbeeld aangehaalde Combino betrekking heeft. Lezen we even verderop op pagina 25, dan staat er bij het 100%-lagevloertype bij 'Klimaatcontrole?' de opmerking 'nice to have'. Met andere woorden: het is niet onmogelijk maar vanwege allerlei beperkingen met dit type materieel ook niet iets wat GVB als standaardeis bij een uitschrijving gaat hanteren.n-evo schreef:In mijn optiek lullen ze hier geen Chinees: "Alleen Airco voor bestuurder, vanwege gewichtsbeperking."
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het is onmogelijk om airco als "eis" te bestempelen bij dit type tram i.v.m. de aslast, dus wordt het automatisch een "Nice-to-have".
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten