Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Heeft iemand nog een tweedehands sarcasmemetertje over voor die man?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Ardan schreef:Heeft iemand nog een tweedehands sarcasmemetertje over voor die man?
Trouw met me <3
🍉
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Ho ho. Je mag me aanraken maar meer ook nog effe niet.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Is het al tijd voor dit heren?

Als we het comfort van de M5-metro's als maatstaaf nemen gaat het in de trams ook niet veel worden. De dikke kunstleren stoelen van de Jonckheren zijn het laatste comfort wat GVB gekend heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Ekdom _O_
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Ardan schreef:Ho ho. Je mag me aanraken maar meer ook nog effe niet.
-o-
Suus schreef:Is het al tijd voor dit heren?
Met zo'n lekker ding als Ardan heb ik dat niet nodig hoor. AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
🍉
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Nou is mijn sarcasmemeter door het dak geschoten -o- Ik krijg een nieuwe van je! :evil:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Heerlijk, zo'n vleugje romantiek. Dat miste ik een beetje op dit forum :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

En al die busneukers dan? :?:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Zoooo jammer. Ik begon net een beetje in de stemming te komen: kaarsjes aan, mooi flesje bubbels, een strijkje op de achtergrond, een witte roos... en dan begint hij over bussen -o-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Metro's AfbeeldingAfbeelding
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Ardan schreef:Nou is mijn sarcasmemeter door het dak geschoten -o- Ik krijg een nieuwe van je! :evil:
https://youtu.be/7x6Z7ICVAhw
🍉
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Is het nog laat geworden dames?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De 1601 en 1602 zijn vandaag de dienst op gegaan, ze rijden op lijn 69.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

trolly schreef:Het zal wel weer aan mij liggen, maar ik begin me dan direct af te vragen wat voor soort comfort mevrouw van Huffelen nou eigenlijk het best vindt passen bij de hoofdstad van Nederland...
Als het weer een 5-delige 100% lagevloertram wordt ala Combino kunnen we naar airco iig fluiten. :P
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Hoezo? :?
Dat de (Amsterdamse) Combino's geen airco hebben, wil niet zeggen dat alle 5-delige 100%-lagevloertrams geen airco hebben.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Inderdaad, vreemde uitspraak. In buitenlandse steden rijden lagevloertrams met airco al gewoon rond, evenals in Rotterdam, waar op het gebied van railvervoer wel gewoon dingen kunnen. De techniek is sinds de introductie van de Combino ook niet stil blijven staan.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Niks vreemds aan, hier is de infrastructuur de grote beperking en niet de trams. Op pagina 22 van PDF "Strategische uitgangspunten trammaterieel 15G" kan je dit verhaal zelf teruglezen:
Alleen Airco voor bestuurder, vanwege gewichtsbeperking
Naar verwachting zal een dergelijk type tram gezien de eisen van het Amsterdamse net alleen
verkrijgbaar zijn als er ruimte is in het aslast vereiste en de leverancier forse aanpassingen doet aan
een standaard concept. Om dit mogelijk te maken zullen verschillende eisen omgezet worden in nice
to haves. Te denken valt aan het aantal deuren, klimaatcontrole en het stellen van een lagere
minimum klasse voor het voldoen aan Europese crashnormen dan gebruikelijk.
http://docplayer.nl/9744008-Strategisch ... l-15g.html

Bij een Combino-achtige tram wordt airco afgeschreven.
Laatst gewijzigd door n-evo op di 13 sep 2016, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik lees daar niet dat een airco niet mogelijk is cq dat we ernaar kunnen fluiten. Men geeft alleen aan dat vanwege 'beperkingen' een klimaatinstallatie niet in het standaardeisenpakket zal worden opgenomen. Onder andere, want ook andere mogelijke gewichtsbesparingen worden genoemd.

We moeten dus maar even zien waar CAF mee op de proppen gaat komen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Het klopt dat de Rotterdamse Citadis-trams 4 ton zwaarder zijn dan de Combino's, maar ze zijn ook 2,4 meter langer, dus niet alleen de airco zal voor die 4 ton overgewicht zorgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Ik lees daar niet dat een airco niet mogelijk is cq dat we ernaar kunnen fluiten. Men geeft alleen aan dat vanwege 'beperkingen' een klimaatinstallatie niet in het standaardeisenpakket zal worden opgenomen. Onder andere, want ook andere mogelijke gewichtsbesparingen worden genoemd.

We moeten dus maar even zien waar CAF mee op de proppen gaat komen.
In mijn optiek lullen ze hier geen Chinees: "Alleen Airco voor bestuurder, vanwege gewichtsbeperking."

Ben het er mee eens dat we het defintieve resultaat moeten afwachten omdat CAF wellicht andere inzichten en mogelijkheden heeft die GVB niet gelijk kan inschatten.
Suus schreef:Het klopt dat de Rotterdamse Citadis-trams 4 ton zwaarder zijn dan de Combino's, maar ze zijn ook 2,4 meter langer, dus niet alleen de airco zal voor die 4 ton overgewicht zorgen.
Weet je toevallig hoeveel zwaarder de Citadis 2 trams zijn? Die zijn van wat ik mij kan herinneren een stukje korter dan de eerste serie.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

In het eerder aangehaalde document uit 2014 staan twee trams afgebeeld. De Skoda 30T van Bratislava en de CAF Urbos AXL van Tallinn. Nou kan ik me niet voorstellen dat die twee tramtypes zo maar, volkomen willekeurig, in dat rapportje terecht zijn gekomen. Kennelijk zag men die wagens als voorbeeld van wat men met de nieuwe 15G wil. Wat me opviel: beiden zijn 70%-80% lagevloerstrams met traditionele draaistellen aan de koppen en achtassers. Dat brengt een hele andere en gewichtsverdeling en aslast met zich mee dan bij de zesassige 100% lagevloers Combino het geval is.

(EDIT: ook de AXL is een "combinatievoertuig", ik dacht eerst van niet maar het plaatje in het document is duidelijk)
Laatst gewijzigd door Mojito op za 17 sep 2016, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
足元にご注意下さい
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

n-evo schreef:In mijn optiek lullen ze hier geen Chinees: "Alleen Airco voor bestuurder, vanwege gewichtsbeperking."
Ze lullen inderdaad geen Chinees (tenzij de tekst door een Chinees is geschreven) - in dit geval is het vooral de kunst te begrijpen dat de door jou aangehaalde tekst op de als voorbeeld aangehaalde Combino betrekking heeft. Lezen we even verderop op pagina 25, dan staat er bij het 100%-lagevloertype bij 'Klimaatcontrole?' de opmerking 'nice to have'. Met andere woorden: het is niet onmogelijk maar vanwege allerlei beperkingen met dit type materieel ook niet iets wat GVB als standaardeis bij een uitschrijving gaat hanteren.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Het is onmogelijk om airco als "eis" te bestempelen bij dit type tram i.v.m. de aslast, dus wordt het automatisch een "Nice-to-have".
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten