Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door zone2000 »

De bustypes voor Zuidoost-Fryslân:
VDL Citea LLE 120
VDL Citea SLF 120
Mercedes Intouro 13,3 meter
Mercedes Sprinter
VW Crafter OV

De bustypes voor de Waddeneilanden:
VDL Citea SLF 120 E
VDL Citea SLF 180 E
IVECO ZE
waarom 2 verschillende 12m citea's?
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door CamilleKreemers »

Elektrisch en niet elektrisch?
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door bartjemestrom »

Citea LLE zijn de normale bussen, de opvolgers van de Ambassadors.
Citea SLF zijn de stadsbus versies

Afbeelding
Citea SLF
Afbeelding
Citea LLE
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door MdJ »

Voor welke lijnen in deze concessie zou je stadsbussen willen aanschaffen? Volgens mij geen enkele?
Bij twijfel: gebruik beton.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door zone2000 »

MdJ schreef:Voor welke lijnen in deze concessie zou je stadsbussen willen aanschaffen? Volgens mij geen enkele?
idd, daarom begreep ik dat ook niet. :Y
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door CamilleKreemers »

Een eventuele stadsdienst Drachten?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door isadora »

Maar, hoort Drachten in deze concessie?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door CamilleKreemers »

Drachten ligt in het midden van deze concessie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door isadora »

Okay, dacht meer Drachten in het midden van Friesland.
Maar de topologie van concessies ligt mij niet zo helder op het netvlies.

Dank in ieder geval. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door CamilleKreemers »

Alles tussen de spoorlijn Groningen - Leeuwarden - Zwolle en de provinciegrens is onderdeel van deze concessie. Klopt rond Leeuwarden niet 100%, maar globaal is dat de verdeling. Daar ligt Drachten en Oosterwolde van in het midden.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door sirvinniei »

Wat heeft Drachten nou aan een stadslijn? Een stadslijn is een beetje nutteloos als een plaats geen station heeft.

Trouwens: zelfs met de afbeelding zie ik nauwelijks verschil tussen de SLF LLE. Wat is precies het verschil?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 138
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door EHH »

sirvinniei schreef:Wat heeft Drachten nou aan een stadslijn? Een stadslijn is een beetje nutteloos als een plaats geen station heeft.

Trouwens: zelfs met de afbeelding zie ik nauwelijks verschil tussen de SLF LLE. Wat is precies het verschil?
Drachten heeft ook al een stadsdienst gehad, bij de FRAM was dat Lijn 11, en bij Qbuzz Lijn 12. En de inwoners van de wijk De Trisken willen graag weer een stadsdienst terug.
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door sirvinniei »

En deze werd wegens te weinig gebruik opgeheven, als die al terugkomt zal hij geen 12m bussen gebruiken
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 138
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door EHH »

sirvinniei schreef:En deze werd wegens te weinig gebruik opgeheven, als die al terugkomt zal hij geen 12m bussen gebruiken
Dat klopt dat hij te weinig gebruikt werd de laatste tijd, doordat veel passagiers met de Qliner 314 gingen reizen. Deze rijd vaker.
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Dennenboom »

Is dat busje uit Appelscha niets?
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Chrysa »

Denk dat zo'n ding behoorlijk in de weg rijdt middenin Drachten. :')
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Vinny »

isadora schreef:Gevoel/sneller lijken, daar koop je toch niks voor?
Volgens mij zou dat helemaal geen argument kunnen/mogen zijn voor een veel hogere kostenpost brandstof.
Het is heel zinvol om een T-100 bus te hebben, je kunt de dienstregeling zo ontwerpen dat je aansluitingen kunt maken die bij 80 km/h niet gegarandeerd zijn. De buslijn over de afsluitdijk is nu net een voorbeeld dat dat niet altijd goed werkt, als zowel bij Den Oever als bij Zurich de sluizen tegen zitten heb je een achterlichtaansluiting :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Zonnig
Berichten: 538
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Zonnig »

Die achterlichtaansluiting kan je ook bij 80 km/h hebben.
En .... die bussen aan weerszijden van de afsluitdijk wachten op elkaar!
Bij 80 km/h zullen er misschien weer andere aansluitingen verbroken worden.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door zone2000 »

Zonnig schreef:
Vinny schreef:De buslijn over de afsluitdijk is nu net een voorbeeld dat dat niet altijd goed werkt, als zowel bij Den Oever als bij Zurich de sluizen tegen zitten heb je een achterlichtaansluiting :evil:
En .... die bussen aan weerszijden van de afsluitdijk wachten op elkaar!
als je beide sluizen tegen hebt kun je een aansluiting in den oever wel vergeten, na 5 minuten wachten zijn ze wel weg. sluiswachters proberen wel rekening met de bussen te houden, zie vaak de rode lampen knipperen als ik de sluis net voorbij ben.

geloof dat ik het afgelopen jaar pas 1 keer m'n aansluiting in den oever niet heb gehaald. 2 sluizen tegen, 10 minuten te laat in den oever.
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Chrysa »

Vinny schreef:De buslijn over de afsluitdijk is nu net een voorbeeld dat dat niet altijd goed werkt, als zowel bij Den Oever als bij Zurich de sluizen tegen zitten heb je een achterlichtaansluiting :evil:


Ach, kan erger, je kan 20 minuten vaststaan voor die sluis vanwege Delfsail. Dan zijn de aansluitende bussen al een kwartier weg. :')
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Michael 1988 »

sirvinniei schreef:Wat heeft Drachten nou aan een stadslijn? Een stadslijn is een beetje nutteloos als een plaats geen station heeft.

Trouwens: zelfs met de afbeelding zie ik nauwelijks verschil tussen de SLF LLE. Wat is precies het verschil?
Verschil is als volgt:

- SLF staat voor second generation low floor (lage vloer over de gehele lengte van de bus). Dit is de tweede generatie Citea low floor.
- LLE staat voor light low entry (lage vloer voor en verhoogd na de tweede / achterste deur). Dit is de directe opvolger van de Ambassador.

SLF is geschikt voor de stadsdienst omdat die drie deuren kan hebben (voor, midden en achter). Door de 3 deuren heb je minder zitplaatsen, maar ook een snellere doorstroming. Daarnaast staan de motorven de dieseltank hier horizontaal vanwege de lage vloer. Overigens is het voorbeeldplaatje wel een erg slecht voorbeeld. Als je naar de Citea's van GVB gaat kijken zie je het beter en duidelijker.

LLE kan maar 2 deuren (voor en midden) hebben en is hierdoor meer geschikt voor streekdienst. De motor en dieseltank liggen hier horizontaal (deels) onder het verhoogde deel.

Overigens zijn alle geledes van VDL ook SLF (type SLFA).
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door isadora »

Vinny schreef:
isadora schreef:Gevoel/sneller lijken, daar koop je toch niks voor?
Volgens mij zou dat helemaal geen argument kunnen/mogen zijn voor een veel hogere kostenpost brandstof.
Het is heel zinvol om een T-100 bus te hebben, je kunt de dienstregeling zo ontwerpen dat je aansluitingen kunt maken die bij 80 km/h niet gegarandeerd zijn. De buslijn over de afsluitdijk is nu net een voorbeeld dat dat niet altijd goed werkt, als zowel bij Den Oever als bij Zurich de sluizen tegen zitten heb je een achterlichtaansluiting :evil:
Alles goed en wel Vinny, maar dat is een ander onderwerp.
Ik reageerde op het feit, dat gevoelens van reizigers een fors hogere kostenpost brandstof verantwoorden.

Evenwel, dank voor je reactie. :)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door isadora »

Michael 1988 schreef:[
Verschil is als volgt:

- SLF staat voor second generation low floor (lage vloer over de gehele lengte van de bus). Dit is de tweede generatie Citea low floor.
- LLE staat voor light low entry (lage vloer voor en verhoogd na de tweede / achterste deur). Dit is de directe opvolger van de Ambassador.
...).
Dank voor de heldere uitleg. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door Michael 1988 »

Een uitleg die je overigens zelf ook makkelijk kon opzoeken.....
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Bericht door regenmaker »

Heerenveen hoort officieel toch ook bij deze concessie?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten