Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

...maar lieve n-evo, een 'nice to have' is toch niet iets waar we naar kunnen fluiten? :?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

In deze context toch nagenoeg wel? Airco voor de hele tram gaat 'm naar verwachting bij dit type tram niet worden door gewichtsbeperking en aslast, maar leuk als ze het alsnog voor elkaar krijgen.

Wat stelt dat voor?

Zo kunnen ze ook wel zeggen "Alle trams voorzien van een 18-karaats coating gaat 'm naar verwachting niet worden i.v.m. kosten, maar weet je, alsnog nice to have." - Vervolgens zeg jij "Nou, dan kunnen we er iig niet naar fluiten." :wink:

Daarbij erken ik dat CAF wellicht nog iets weet te verzinnen.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Wow. Just wow.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Nog even een gedachtegangetje: ik neem aan dat de huidige bestelling (exclusief opties) is bedoeld ter vervanging van de BN-sneltrams en BN-trams.
Aangezien je toch nieuwe trams gaat bestellen, zou het dan niet handig zijn om nu ook gelijk een besluit te nemen over de vertramming van lijn 15? Kun je daar met je bestelling of verzilveren van opties ook meteen rekening mee houden.
Beul van de blindegeleidelijn
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Daar wordt ook rekening mee gehouden. Niet alle 63 trams zijn voor de AVL bestemd, naar mijn weten.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Er is ooit 70 stuks BN-materieel (stads- + sneltram) ingekocht. Ze bestellen nu als eerste optie 63 vervangende trams. Ook niet te vergeten dat de 10G gelede wagens afgevoerd zijn/worden zonder enige vervanging. Per saldo gaat GVB er dus aardig op achteruit i.p.v. dat er wat bijkomt.

Uiteraard is er een optie op 60 extra trams, maar eer die op de rails staan (als ze er ooit komen).
Laatst gewijzigd door n-evo op di 13 sep 2016, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

De sneltrams gaan er niet uit meteen na de ombouw van de Amstelveenlijn maar overbruggen de periode tot aan M7.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Klopt, maar ze zijn niet langer inzetbaar op de AVL. De capaciteit van die sneltrams moet op de tak Uithoorn/Westwijk - Zuid opgevangen worden door stadstrams, wat betekent dat het niet naar de rest van het net kan gaan.

Gaat GVB er dan met die 63 trams alsnog op vooruit?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

n-evo schreef:Gaat GVB er dan met die 63 trams alsnog op vooruit?
De vraag is of dat nodig is. Waarschijnlijk wordt er gerekend met een stevig uitgedund tramnet na opening van de NZL.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Er zijn nu ringlijnen en radiaallijnen. Veel van de radiaallijnen lijken nu radi-ringlijnen te gaan worden, waardoor je waarschijnlijk met minder trams af kan. Op CS gaat het plein nog heel leeg worden denk ik.

En dat het aantal trams de afgelopen jaren is afgenomen, komt o.a. door het verdwijnen van lijn 25 en het efficiënter maken van de omlopen. Vroeger nam een bestuurder een tram mee en reed deze er de hele dienst op, waardoor eindpunten vol trams stonden. Nu worden trams (en bussen) doorgegeven op eindpunten, waardoor er amper nog trams niets staan te doen bij de eindpunten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
de_clercq
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 16:39

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door de_clercq »

Weet je dat zeker? Klinkt een beetje als een raar verhaal, ook als je bijvoorbeeld kijkt naar lijn 25 waar geen inhaalmogelijkheid was.

Wel hebben ze sinds een aantal jaar tussen de spitsen en in de avonduren trams buiten dienst staan op een aantal eindpunten om remiseritten c.q. looptijd uit te sparen. Maar dit is meer een financiële efficiencyslag dan dat je het met minder trams af kan.
de_clercq
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 16:39

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door de_clercq »

Als je trouwens weer kijkt naar het ontwerp van de nieuwe "servicebalie" die op proef (lijn 1 en 2) de conducteurscabine gaat vervangen snap ik wel waarom die stoelen weg zijn gehaad; ding ziet er 2x zo groot uit.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

trolly schreef:De vraag is of dat nodig is. Waarschijnlijk wordt er gerekend met een stevig uitgedund tramnet na opening van de NZL.
Als dat zo is blijf ik mij verbazen dat er gedacht wordt dat de N/Z-lijn een soort van Holy Grail is voor heel Amsterdam. Tel daarbij op dat het inwoneraantal nog flink doorgroeit de komende jaren en er ook geen mindering lijkt te komen in het aantal bezoekers van buitenaf.

We gaan het zien. :)
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Er wordt in de leidende Lijnennetvisie 2018 niet gesproken over uitdunnen van het tramnet, maar over een herverdeling: minder trams door de binnenstad en op de noordzuidroutes, meer trams op de oostwestroutes (die over het algemeen om de binnenstad heen rijden).
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Wie wil weten waarom die trambaan over de Haarlemmer Houttuinen voorlopig geen vervolg krijgt: dit document geeft een antwoord. In het kort: uitgaande van het huidige exploitatiemodel met bussen over de Haarlemmer Houttuinen zou een extra tramlijn CS - Zoutkeetsgracht niet lonen. Ook als permanente alternatieve route voor de route Rozengracht - Nieuwezijds Voorburgwal is deze route niet interessant, want 1 km langer en voert bovendien niet langs belangrijke straten (winkels, musea - denk aan Anne Frankhuis). Alleen als op langere termijn een nieuwe tramradiaal naar het westen zou worden aangelegd en daarmee bestaande buslijnen (met name 18 en 21) kunnen worden vervangen, is een tramexploitatie van de Haarlemmer Houttuinen interessant.

Wordt dus ongetwijfeld ooit nog vervolgd.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Vrij logisch.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

n-evo schreef:Klopt, maar ze zijn niet langer inzetbaar op de AVL. De capaciteit van die sneltrams moet op de tak Uithoorn/Westwijk - Zuid opgevangen worden door stadstrams, wat betekent dat het niet naar de rest van het net kan gaan.
Daarom zijn er dus ook opties. Wat strikt noodzakelijk is wordt nu besteld en een vervolgbestelling kan eventueel volgen als duidelijk is wat de exacte materieelbehoefte is met de Noord/Zuidlijn en vernieuwde Amstelveenlijn. In mijn ogen is het volstrekt normaal wat er nu gebeurd.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Los daarvan ga ik ervanuit dat de materieelbehoefte is berekend op basis van de nodige goed onderbouwde onderzoeken. GVB is dan wel een favoriet pispaaltje op dit forum, maar er werken niet louter sukkels.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat de schuld bij GVB ligt beweer ik iig niet. Staat mij iets van bij dat hun inschattingen voor extra materieel hoger lagen dan die van de SRA, en de SRA uiteindelijk hun eigen inzicht heeft aangehouden. Helemaal jammer omdat er al zo lang geklaagd wordt over materieeltekort via de media door GVB zelf en andere partijen. We merken het natuurlijk vanzelf wat ze met die optie voor extra trams gaan doen.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Het is allemaal terug te vinden in dit gedetailleerde document. En daarin is ook terug te vinden dat voor de basisbestelling de schatting van GVB is aangehouden: 63 stuks tegenover 53 op basis van de schatting van de SRA.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dan lulde m'n collega, ga het later effe doorgeven. Thnx! :wink:

Vraagje: In het document staan 36 trams voor de AVL. Is dat inclusief of exclusief wat nu lijn 5 is of puur de lijn Westwijk - Zuid?

In het document staat trouwens dat "tram 15" niet in de basisbestelling is meegenomen. Die valt onder de optie (VIRM's vraag). Idem voor extra trams voor de 26 (mijn eigen vraag).
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ha ja. Het is altijd goed om anderen op hun dwalingen te wijzen. Het antwoord op je vraag is trouwens in hetzelfde document terug te lezen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Alargule schreef:Los daarvan ga ik ervanuit dat de materieelbehoefte is berekend op basis van de nodige goed onderbouwde onderzoeken. GVB is dan wel een favoriet pispaaltje op dit forum, maar er werken niet louter sukkels.
Veel problemen met het huidige openbaar vervoer in Amsterdam komen ook niet voort uit een gebrek aan professionals bij de vervoerders, maar door zwalkend politiek beleid is mijn inschatting. De toekomst van de Amstelveenlijn is precies zo'n voorbeeld waar gewoon rare tegenstrijdige besluiten over vallen, en vervolgens wordt de uitkomst ervan over de muur bij de vervoersbedrijven gegooid. Dan roep je dat over jezelf af natuurlijk. Zelfde geldt voor de busbundel over het Haarlemerplein. Daar schiet de capaciteit nu al te kort. En als de gemeente zwakke knietjes krijgt en de extra buslijn een raar rondje staatsliedenbuurt laat rijden in plaats van naar waar mensen ook heen willen dan helpt zoiets natuurlijk ook niet...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Vreemd. Ik zou gezworen hebben dat GVB - voor de verandering - vlak na het verdwijnen van tram 24 ook de lijnenkaarten had bijgewerkt, naar versies zonder deze lijn welteverstaan. Maar een toevallige blik op de Railkaart leerde mij dat de lijn er nu ineens (weer) op staat:

Railkaart

...en ook op de algemene lijnenkaart:

Lijnenkaart

Zal wel een technische oorzaak hebben (backupje van de linkpagina teruggezet ofzo)...of voorspelt dit de aanstondse terugkeer van tram 24? Volgens Het Parool kunnen we daar nog wel even op wachten.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Interessant dat daar niks over terug te lezen valt op de website van de N/Z-lijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten