Dienstregeling 2017
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Vreemd alleen dan dat de [serie=Sprinter|2016|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] wel blijft - het zou logischer zijn die te vernummeren in 8000-serie.
Nou is die 8000 wel in gebruik voor Zwolle-Emmen maar die zou logischerwijs een 3xxxx-nummer moeten krijgen.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de [serie=Stoptrein|2016|Zutphen - Apeldoorn17800[/serie] die helemaal niets met de nieuwe 7800 te maken heeft... </treinautistmodus>
Ik vind het ook jammer dat ze van de doorgaande treinen Woerden - Geldermalsen geen doorgaande series maken. Nu krijg je een 7800 die doorrijdt als 6900, hoezo logisch?
Nou is die 8000 wel in gebruik voor Zwolle-Emmen maar die zou logischerwijs een 3xxxx-nummer moeten krijgen.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de [serie=Stoptrein|2016|Zutphen - Apeldoorn17800[/serie] die helemaal niets met de nieuwe 7800 te maken heeft... </treinautistmodus>
Ik vind het ook jammer dat ze van de doorgaande treinen Woerden - Geldermalsen geen doorgaande series maken. Nu krijg je een 7800 die doorrijdt als 6900, hoezo logisch?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Dienstregeling 2017
De rest van de dag ook niet. ;)
Re: Dienstregeling 2017
Er rijden sowieso geen treinen naar Leer (iets met een kapotte brug).
De treinen gaan wel tot Weener rijden in de nieuwe dienstregeling.
Laatst gewijzigd door ODRAIL op do 15 sep 2016, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Dienstregeling 2017
Ook van de [serie=Stoptrein|2016|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] snap ik niet helemaal dat ie niet vernummerd wordt.reisthijs schreef:Vreemd alleen dan dat de [serie=Sprinter|2016|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] wel blijft - het zou logischer zijn die te vernummeren in 8000-serie.
Die wordt overigens een kwartier verschoven tussen Boxtel en Deurne (logisch vanwege de verlegde huidige [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie]).Ik vroeg me al af wat er dan met de [serie=Stoptrein|2016|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] / [serie=Stoptrein|2016|Weert - Eindhoven6400[/serie] zou gaan gebeuren: die wordt tussen Tilburg en Eindhoven ook een kwartier verschoven, maar gaat in Eindhoven dan meteen doorrijden naar Weert, waarmee hij een minuut of 5 later dan nu gaat vertrekken (Ehv > Wt) en voortaan lang in Weert gaat keren. Daarmee worden reizen over Eindhoven heen 10 minuten korter *O* (Ook al zijn er vast niet veel mensen die dat doen :'))
Re: Dienstregeling 2017
Is er al bekend welk materieel waar gaat rijden in de nieuwe dienstregeling?
Re: Dienstregeling 2017
Chrysa schreef:Was al bekend dat de huidige [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] gesplitst wordt? 1100 Den Haag - Breda en 11100 Breda -
Het lijkt allemaal nergens op. De Benelux wordt nog trager dan die al was en de nu doorgaande Intercity Venlo - Den Haag wordt in maarliefst drie delen opgeknipt omdat NS z'n zaakjes niet op orde heeft. Wanneer grijpt het ministerie eens serieus in op het HSL-dossier, er is notabene een parlementaire enquête over geweest. In plaats daarvan trekt het de portemonnee om een vage pendeltrein te laten rijden tussen Dordrecht en Breda...
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Dienstregeling 2017
Dat moet dan in een richting zijn. Van Brussel naar Amsterdam staat hij 13 minuten stil in Rotterdam en 3 in Den Haag. Kunnen ze hem niet i.p.v. een rit Dordrecht - Amsterdam laten rijden? Dan gaat ie misschien een stuk sneller dan hij nu is.JWM schreef:Chrysa schreef:Was al bekend dat de huidige [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] gesplitst wordt? 1100 Den Haag - Breda en 11100 Breda -Het lijkt allemaal nergens op. De Benelux wordt nog trager dan die al was en de nu doorgaande Intercity Venlo - Den Haag wordt in maarliefst drie delen opgeknipt omdat NS z'n zaakjes niet op orde heeft. Wanneer grijpt het ministerie eens serieus in op het HSL-dossier, er is notabene een parlementaire enquête over geweest. In plaats daarvan trekt het de portemonnee om een vage pendeltrein te laten rijden tussen Dordrecht en Breda...
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Dienstregeling 2017
Volgens mij viel die optie af omdat de Benelux nooit de benodigde capaciteit kan bieden die elk kwartier nodig is op de oude lijn.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Je zou er weinig mee opschieten, de binnenlandse IC doet dankzij z'n vele tussenstops ongeveer even lang over de rit Dordrecht-Amsterdam als de slakkengang-Benelux...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dienstregeling 2017
Die Benelux is gewoon een sterfhuisconstructie. NS wil de route via Den Haag dusdanig onaantrekkelijk maken dat iedereen de ICD gaat gebruiken en vervolgens de politiek overtuigen dat het zonde van het geld en de capaciteit is om de Den Haagroute nog te blijven rijden.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Dienstregeling 2017
oke, maar dan wordt een reisje naar Brussel wel 'aantrekkelijker' voor een groter deel van de Randstad. Dat lijkt me toch ook iets wat handig is voor treinseries. Nu is het gewoon het moedwillig ver**** van een internationale verbinding.reisthijs schreef:Je zou er weinig mee opschieten, de binnenlandse IC doet dankzij z'n vele tussenstops ongeveer even lang over de rit Dordrecht-Amsterdam als de slakkengang-Benelux...
Aan de andere kant is een IC-direct naar Brussel zoals ooit gepland zou worden wel een snellere optie zijn, al zullen de Belgen dat zo hard mogelijk tegenwerken.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Voor de Benelux is meer reizigers trekken dus helemaal niet handig, dan schiet de capaciteit tekort zoals Zugführer al aangeeft. Dat is ook precies te reden dat de Benelux ooit losgelegd is van de binnelandse IC-diensten.
Volgens mij kan het de Belgen weinig schelen of die trein in Den Haag stopt, dus waarom zouden ze een snellere route tegenwerken?
Volgens mij kan het de Belgen weinig schelen of die trein in Den Haag stopt, dus waarom zouden ze een snellere route tegenwerken?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Dienstregeling 2017
Ik doelde daarmee op een extra HSL-verbinding Amsterdam - Rotterdam - Noorderkempen - Antwerpen - Brussel
Re: Dienstregeling 2017
Ik zie trouwens dat de [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] volgend jaar op Nm - Ht zwaar wordt uitgebogen, vooral richting Ht. Richting Ht doet die er 47 minuten over (nu 41) en andersom 42 (nu 40). En dat juist nu er in die in de spits versterking krijgt...
Richting Ht wacht die 2 minuten Wc, omdat die anders zichzelf kruist op de brug bij Ravenstein en later nog 3 minuten in Oss.
Richting Ht wacht die 2 minuten Wc, omdat die anders zichzelf kruist op de brug bij Ravenstein en later nog 3 minuten in Oss.
Re: Dienstregeling 2017
Ben benieuwd wat het nut is van een rechtstreekse sprinter Den Haag - Zwolle... 2,5 uur is wel erg lang.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Het nut is dat die trein zo niet hoeft te keren in Amsterdam Centraal.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dienstregeling 2017
Een rechtstreekse verbinding op deeltrajecten:Chrysa schreef:Ben benieuwd wat het nut is van een rechtstreekse sprinter Den Haag - Zwolle... 2,5 uur is wel erg lang.
- Dronten-Almere Muziekwijk
- Almere Parwijk-Amsterdam Centraal
- Weesp-Sloterdijk
- Muiderpoort-Schiphol
- Lelylaan-Leiden
- Sassenheim-Den Haag Laan van NOI
- Verzin er nog meer...
Re: Dienstregeling 2017
Treinen vanuit Weesp die op Amsterdam Centraal doorrijden doen dat vooral om logistieke redenen. Die sprinters staan zeker weer erg lang stil.
Re: Dienstregeling 2017
Inderdaad, de deadline voor het aanvragen van treinpaden is pas begin oktober, en pas dan zal de definitieve dienstregeling die per december ingaat vastgesteld worden. Waarschijnlijk heeft Hafas het basispatroon ontvangen, maar daar gaat dus nog een wijzigingsblad overheen voor deze daadwerkelijk in zal gaan. Ik ben wel benieuwd hoe Hafas aan deze data komt, het NDOV Loket heeft de dienstregeling nog niet.Z2N schreef:De dienstregeling die nu in Hafas staat is nog niet compleet en definitief, er kunnen dus nog wat foutjes tussen zitten, alsmede stations en ritten die nog niet geladen en nagekeken zijn.
Re: Dienstregeling 2017
Wat mij ook opviel: De [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] en [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] gaan in Ht op elkaar aansluiten. Zo ontstaat er snelle overstappen Eh <-> Nm en Tb <-> Ut, die ook nog eens de hele dag geboden worden.
De [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] en [serie=Stoptrein|2016|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] blijven in principe op elkaar doorrijden, maar staan wel ongeveer 20 minuten stil in Ht. Dat zorgt ervoor dat die tussen Oss en Eh nooit de snelste reismogelijkheid is. Je kunt altijd beter op de volgende IC wachten (tenzij de spitssprinter rijdt die op de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] aansluit).
De [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] en [serie=Stoptrein|2016|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] blijven in principe op elkaar doorrijden, maar staan wel ongeveer 20 minuten stil in Ht. Dat zorgt ervoor dat die tussen Oss en Eh nooit de snelste reismogelijkheid is. Je kunt altijd beter op de volgende IC wachten (tenzij de spitssprinter rijdt die op de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] aansluit).
Re: Dienstregeling 2017
Rijdt de verdichtings-IC Rotterdam - Utrecht in de nieuwe dienstregeling nog door naar Amersfoort en Enschede of is dat niet meer nodig? Kan er weer gewoon ICM ingezet worden want dat rijdt nu op Schiphol - Eindhoven en lijkt in de spits nergens op.
Re: Dienstregeling 2017
Wat ik heb gezien rijdt deze niet door. Maar goed, zoals hierboven al is vermeld, de gegevens in Hafas zijn niet definitief.
🍉
Re: Dienstregeling 2017
De [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] (zelfde nummer in 2017) komt weer los te liggen, waardoor deze weer met ICM kan gaan rijden. Het VIRM zal op moeten schuiven naar de (1)3500 (IC Schiphol - Venlo/Heerlen), vanwege het combineren en splitsen in Eindhoven en het feit dat er anders niet voldoende capaciteit geboden zou worden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 148 gasten