Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Hainje schreef:De Thalys is ook duur en zeer inefficiënt voor de incidentele reiziger. Als die trein echt zo'n gat in de markt was dan reed ie wel vaker.
Thalys rijdt 14x/dag, je zou het misschien nog 15x/dag kunnen maken want er is een gat tussen de middag, maar dat is het ook wel. Samen met de Benelux is er dan 30x/dag een trein tussen de Randstad en Brussel, dat is internationaal gezien uitstekend. Bedenk ook dat Thalys 20 jaar geleden met 4x/dag begon, dat is toch een aardige groei. Richting Duitsland zit er behalve dat de IC Berlijn ooit van 1x/4 uur naar 1x/2 uur gegaan is al jaren weinig groei in de frequentie van langeafstandsverbindingen. Bij de introductie van de ICE is de frequentie zelfs gedaald.
Meltrain schreef:
JWM schreef:Kan er weer gewoon ICM ingezet worden want dat rijdt nu op Schiphol - Eindhoven en lijkt in de spits nergens op.
ICM tussen Rotterdam en Utrecht is anders ook geen pretje.
Ik weet niet of het aan het materieel ligt of aan de tijden / aansluitingen, maar ik heb altijd het idee dat de [serie=Intercity|2016|Groningen - Rotterdam Centraal500[/serie] / [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal12500[/serie] (met ICM) veel drukker is dan de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] (met VIRM).
De series met ICM in Rotterdam hebben last van slechte spreiding. De stellen bij de trappen zitten vol, maar het stel voorbij de Kiosk is meestal meer leeg dan vol bij vertrek. De series met VIRM staan helemaal bij de trap en worden dus beter gespreid. In Alexander en Gouda blijven de treinen met ICM vooraan ook vrij leeg, want nog steeds ver van de trap.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door cassie127 »

dennistd schreef:
Z2N schreef:Richting Enschede is het tijdelijk ja. Overigens vervalt de overstap officiëel, omdat drie minuten als te kort wordt gezien om van spoor 3/5 naar spoor 9 te lopen. Hij staat dus niet meer in de reisplanner, en als je hem mist krijg je dan natuurlijk ook geen geld terug.
Maar gelukkig vertrekt de IC naar Deventer om .20/.50 aan de overkant van hetzelfde perron, waardoor je bij het net niet halen van de stopper naar Enschede via Deventer kunt reizen en slechts een kwartier extra reistijd hebt. Voor de stoptreinstations heb je er alleen niks aan.
En als je in Zwolle nog bij de smullers staat om :19/:49 kan je nog via Mariënberg reizen die om :21/:51 vertrekt
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door dennistd »

cassie127 schreef:
dennistd schreef:
Z2N schreef:Richting Enschede is het tijdelijk ja. Overigens vervalt de overstap officiëel, omdat drie minuten als te kort wordt gezien om van spoor 3/5 naar spoor 9 te lopen. Hij staat dus niet meer in de reisplanner, en als je hem mist krijg je dan natuurlijk ook geen geld terug.
Maar gelukkig vertrekt de IC naar Deventer om .20/.50 aan de overkant van hetzelfde perron, waardoor je bij het net niet halen van de stopper naar Enschede via Deventer kunt reizen en slechts een kwartier extra reistijd hebt. Voor de stoptreinstations heb je er alleen niks aan.
En als je in Zwolle nog bij de smullers staat om :19/:49 kan je nog via Mariënberg reizen die om :21/:51 vertrekt
Ja, maar dat is niet logisch: ke wil vanuit Groningen (spoor 3/5) immers de trein naar Enschede (spoor 9) halen. Waarom zou je om .19/.49 dan aan de andere kant van het station staan? Op dat tijdstip net bovenaan de trap op spoor 9/10 komen is logischer waarbij je nog net de deuren van de [serie=Stoptrein|2016|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] ziet sluiten. Dan kun je dus makkelijk de trein aan de andere kant van het perron pakken die om .20/.50 gaat.

Wil je via Mariënberg dan moet je dat als je beneden in de tunnel komt vanaf spoor 3/5 al bedacht hebben, want anders mis je die namelijk ook.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Dat reizigers op bijvoorbeeld Alexander niet doorlopen naar voren snap ik wel, geen overkapping en het risico nemen dat je weer terug moet sprinten als de trein aan de korte kant is.

Alhoewel, zelfs de NS-app geeft treinsamenstellingen weer tegenwoordig. Het valt mij op dat vrijwel niemand daar op anticipeert. Paar weken terug tijdens de uitgelopen werkzaamheden bij Muiderberg stond het perron in Amersfoort echt zwart van de mensen. In de app stond dat de vertraagde trein naar Zwolle met een hele sliert ICM zou rijden dus helemaal naar achteren gelopen. Zat met amper 5 anderen in de achterste bak terwijl over de omroep gevraagd werd zoveel mogelijk de minder mobiele mensen te laten zitten. :')
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door cassie127 »

dennistd schreef:
cassie127 schreef:
dennistd schreef:
Z2N schreef:Richting Enschede is het tijdelijk ja. Overigens vervalt de overstap officiëel, omdat drie minuten als te kort wordt gezien om van spoor 3/5 naar spoor 9 te lopen. Hij staat dus niet meer in de reisplanner, en als je hem mist krijg je dan natuurlijk ook geen geld terug.
Maar gelukkig vertrekt de IC naar Deventer om .20/.50 aan de overkant van hetzelfde perron, waardoor je bij het net niet halen van de stopper naar Enschede via Deventer kunt reizen en slechts een kwartier extra reistijd hebt. Voor de stoptreinstations heb je er alleen niks aan.
En als je in Zwolle nog bij de smullers staat om :19/:49 kan je nog via Mariënberg reizen die om :21/:51 vertrekt
Ja, maar dat is niet logisch: ke wil vanuit Groningen (spoor 3/5) immers de trein naar Enschede (spoor 9) halen. Waarom zou je om .19/.49 dan aan de andere kant van het station staan? Op dat tijdstip net bovenaan de trap op spoor 9/10 komen is logischer waarbij je nog net de deuren van de [serie=Stoptrein|2016|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] ziet sluiten. Dan kun je dus makkelijk de trein aan de andere kant van het perron pakken die om .20/.50 gaat.

Wil je via Mariënberg dan moet je dat als je beneden in de tunnel komt vanaf spoor 3/5 al bedacht hebben, want anders mis je die namelijk ook.
Het is anders heel logisch als je met de bus komt of vanuit de stad komt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Je verwerkt 516 quotes in je bericht maar er staat nog niet bij over welke reisrelatie we het nu hebben :N
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

Ik tel er 531.
🍉
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door dennistd »

JWM schreef:Je verwerkt 516 quotes in je bericht maar er staat nog niet bij over welke reisrelatie we het nu hebben :N
Groningen-Enschede, het ging immers om de latere aankomst vanuit Groningen in combinatie met het eerdere vertrek naar Enschede. Nu is die overstap 6 minuten (.13-.19), dat wordt straks 3 minuten (.15-.18). En dat is (officieel) te kort voor een overstap van spoor 5 naar spoor 9.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Het naar voren halen van het vertrek van de 7900 is gezien de kruising op Heino ook wel opmerkelijk. Is die misschien asymmetrisch gelegd zodat er in de andere richting nog wél een aansluiting bestaat? (Es-Gn)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Wordt volgensmij naar voren gehaald omdat het emplancement van Zwolle door de Hanzelijn niet helemaal meer lekker in elkaar zit. Trein naar Enschede kan niet tegelijk met de IC naar Leeuwarden.

Edit: Ow, dat gaan ze nu juist wel doen :X Dan conflicteert het met die naar Roosendaal.
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door dennistd »

Het probleem is dat je eigenlijk 3 treinen op hetzelfde moment uit Zwolle wil laten vertrekken, waar de sporensituatie er maar twee toelaat. Dat is nu 'opgelost' door de trein naar Enschede een minuut eerder te laten vertrekken en de IC naar Deventer/Roosendaal juist een minuut later. Een opvolgtijd van twee minuten is voldoende in dit geval: zodra de trein naar Enschede wissel 3175 (de paarse boven de wasinstallatie) gepasseerd is kan de rijweg voor de IC naar Deventer/Roosendaal ingesteld worden. Die IC nog later laten vertrekken redt je niet omdat je op tijd uit Zutphen moet zijn, terwijl de sprinter niet later weg kan vanwege de kruising in Heino.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door OmniLezer »

Ik vind dat NS het totaal niet slim gespeeld heeft. Een aantal voorbeelden.
- IC 1900 wordt 1100 en 11100(vleugeltrein) waarvan de 1100 gaat rijden via de HSL. Ten eerste bezadel je mensen alleen maar met een overstap en dat is voor niemand aantrekkelijk, tenzij er niemand of een handje vol mensen van Venlo naar Rotterdam/Den Haag komt.
- Boemel IC tussen Dordrecht en Breda. Deze gaat vast een onebrgijpelijke nummer krijgen in de 7000/8000/9000, maar ze dachten niet aan het doortrekken van de 2200/2400. Dat zou niet makkelijker zijn geweest. Het kost maar een treinstel meer en de capaciteit in Dordt gaat niet dood.
- De gesplitste sprinters 5100/5000 zouden ook doorgetrokken Sprinters kunnen zijn als nu. In dienstregeling 2017 heb je nu 5x zoveel kerende treinen in Dordrecht en dan ook nog in beide richtingen. Dus alle heisa die er een aantal dagen geleden plaats vond heb je nu weer, maar dan voor de rest van het jaar. Het grappigste is dat het van 2 kop makende treinen naar 10 per uur gaat. Een sprinter blijft 15 minuten staan bij Dordrecht dus reken maar hoeveel perrons vrij zijn van de 5.
- IC 9200 (internationaal) is alleen maar trager aan het worden. Wat is er gebeurd dat het alleen maar trager aan het worden is. Dezelfde route sinds het ontstaan van deze trein en een half uur extra reizen. In principe zou deze trein via Breda en de HSL moeten en de 1900 zoals het nu is. Dan heb je 5x per uur een IC Direct in feite of nog beter kan je 3x per uur een IC Direct laten rijden met 1x/uur een IC Internationaal op het hele IC Direct traject. Dat spaart treinen uit. Dat kan deze IC Direct als Internationaal door naar België.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Chrysa »

OmniLezer schreef: - Boemel IC tussen Dordrecht en Breda. Deze gaat vast een onebrgijpelijke nummer krijgen in de 7000/8000/9000, maar ze dachten niet aan het doortrekken van de 2200/2400.
2300.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Zugführer »

OmniLezer schreef:Ik vind dat NS het totaal niet slim gespeeld heeft. Een aantal voorbeelden.
- IC 1900 wordt 1100 en 11100(vleugeltrein) waarvan de 1100 gaat rijden via de HSL. Ten eerste bezadel je mensen alleen maar met een overstap en dat is voor niemand aantrekkelijk, tenzij er niemand of een handje vol mensen van Venlo naar Rotterdam/Den Haag komt.
Is natuurlijk maar tijdelijk, maar "niet ideaal" inderdaad, netjes uitgedrukt. 11100 wordt overigens geen vleugeltrein maar een losse pendel Breda - Eindhoven.
OmniLezer schreef:- Boemel IC tussen Dordrecht en Breda. Deze gaat vast een onebrgijpelijke nummer krijgen in de 7000/8000/9000, maar ze dachten niet aan het doortrekken van de 2200/2400. Dat zou niet makkelijker zijn geweest. Het kost maar een treinstel meer en de capaciteit in Dordt gaat niet dood.
Wordt 2300 inderdaad. Ding moet niet een te groot succes worden, hij rijdt alleen maar omdat het ministerie er geld voor wil geven :')
OmniLezer schreef:- De gesplitste sprinters 5100/5000 zouden ook doorgetrokken Sprinters kunnen zijn als nu. In dienstregeling 2017 heb je nu 5x zoveel kerende treinen in Dordrecht en dan ook nog in beide richtingen. Dus alle heisa die er een aantal dagen geleden plaats vond heb je nu weer, maar dan voor de rest van het jaar. Het grappigste is dat het van 2 kop makende treinen naar 10 per uur gaat. Een sprinter blijft 15 minuten staan bij Dordrecht dus reken maar hoeveel perrons vrij zijn van de 5.
Valt mee, de sprinters uit Rotterdam keren kort in 8 à 9 minuten op spoor 4A, die uit Roosendaal keert op 4B en die uit Breda op 2B. De 2400 (IC Dordrecht-Lelystad) keert op 3 en de pendel IC naar Breda op 2(A, vermoedelijk). Alle doorgaande treinen gaan over 1 en 5.
Als je nergens zou keren zou het een heel rondje Den Haag - Dordrecht - Den Bosch - Den Haag worden waarbij je buiten de randstad veel te veel capaciteit biedt. Het is natuurlijk wel funest voor een station als Dordrecht Zuid.
OmniLezer schreef:- IC 9200 (internationaal) is alleen maar trager aan het worden. Wat is er gebeurd dat het alleen maar trager aan het worden is. Dezelfde route sinds het ontstaan van deze trein en een half uur extra reizen. In principe zou deze trein via Breda en de HSL moeten en de 1900 zoals het nu is. Dan heb je 5x per uur een IC Direct in feite of nog beter kan je 3x per uur een IC Direct laten rijden met 1x/uur een IC Internationaal op het hele IC Direct traject. Dat spaart treinen uit. Dat kan deze IC Direct als Internationaal door naar België.
Het is gewoon een "overgebleven" trein die nadat de hele dienstregeling is gemaakt er nog tussen gepropt moet worden op de Oude Lijn, en dat is gewoon heel moeilijk getuige deze brieven. Waarom de omlegging via Breda nog niet door gaat en er niet op het Locov advies is ingegaan is me ook niet helemaal duidelijk, want dat laatste heeft het inderdaad ook over samenvoegen met IC Direct in Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Meltrain »

Was het geen optie om de 1100 / 1900 voorlopig nog via Dordrecht te laten rijden totdat er wel genoeg machinisten waren opgeleid voor Traxx?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Zugführer »

Ik denk dat dat niet meer past omdat hij tussen Breda en Eindhoven een kwartier verschoven is, wat weer samenhangt met een hele berg wijzigingen in Brabant.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Daarom had NS pas dit rijpad over de HSL aan moeten vragen als het ook daadwerkelijk een doorgaande verbinding aan kan bieden. Wat dat betreft vind ik deze situatie echt verwijtbaar aan NS. Komt op mij toch een beetje over alsof men niet heeft geleerd van het Fyra-debacle.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat de NS nu alleen nog maar probeert om de regering te pleasen. Het locov-advies van de snelle ICD naar Brussel lijkt me een goed idee, maar dan moet je met twee vervoerders samenwerken. Dat is in verleden al lastig gebleken.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Jultar »

Dat de Benelux nog niet via de HSL gaat heeft te maken met Bombardier die de software niet op orde krijgt voor België. Als alles volgens plan verloopt moet de Brusselexpres vanaf april wel over de HSL en Breda gaan rijden, maar of dat gehaald gaat worden....
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

De Benelux blijft geheel 2017 de huidige route rijden.
Meltrain schreef:Was het geen optie om de 1100 / 1900 voorlopig nog via Dordrecht te laten rijden totdat er wel genoeg machinisten waren opgeleid voor Traxx?
Dordrecht is volgepropt met kerende treinen (2300, 2400, 5000, 5100, 5900, 6600). Daar past de toekomstige 1100 niet meer tussen.
Laatst gewijzigd door Suus op vr 16 sep 2016, 11:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

Suus schreef:Thalys rijdt 14x/dag, je zou het misschien nog 15x/dag kunnen maken want er is een gat tussen de middag, maar dat is het ook wel. Samen met de Benelux is er dan 30x/dag een trein tussen de Randstad en Brussel, dat is internationaal gezien uitstekend.
Oh serieus al zo vaak? Dan is de frequentie in ieder geval geen probleem. :P Feit blijft dat het door de prijs voor de doorsnee consument niet echt een aantrekkelijke trein is.
🍉
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Chrysa »

Ipv de Beneluxtrein de Izy maar doortrekken naar Amsterdam dan? (A)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

Suus schreef:Dordrecht is volgepropt met kerende treinen (2300, 2400, 5000, 5100, 5900, 6600). Daar past de toekomstige 1100 niet meer tussen.
Als de 1100 via Dordt zou rijden was er geen 2300 nodig :idea:
Hainje schreef:Oh serieus al zo vaak? Dan is de frequentie in ieder geval geen probleem. :P
De frequentie is flink opgeschroefd na het falen van de Fyra.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Ik vind dat NS het omleggen van de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] gewoon had moeten uitstellen. Je moet een wijziging pas doorvoeren als je er als bedrijf klaar voor bent en dat is duidelijk niet het geval. En dat vind ik eigenlijk een beetje afstralen van de gehele nieuwe dienstregeling: het idee is prima, maar het zit vol met slordigheidjes omdat het anders niet zou passen
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8606
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Milco »

Een en ander ontbreekt nog in de Hafas-reisplanner. Zo lijkt de intercity Lelystad - Dordrecht in zuidelijke richting niet in Schiedam te stoppen en de Sprinters op de Zaanlijn lijken non-stop te rijden tussen Wormerveer en Zaandam. :lol:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten