OmniLezer schreef:Ik vind dat NS het totaal niet slim gespeeld heeft. Een aantal voorbeelden.
- IC 1900 wordt 1100 en 11100(vleugeltrein) waarvan de 1100 gaat rijden via de HSL. Ten eerste bezadel je mensen alleen maar met een overstap en dat is voor niemand aantrekkelijk, tenzij er niemand of een handje vol mensen van Venlo naar Rotterdam/Den Haag komt.
Is natuurlijk maar tijdelijk, maar "niet ideaal" inderdaad, netjes uitgedrukt. 11100 wordt overigens geen vleugeltrein maar een losse pendel Breda - Eindhoven.
OmniLezer schreef:- Boemel IC tussen Dordrecht en Breda. Deze gaat vast een onebrgijpelijke nummer krijgen in de 7000/8000/9000, maar ze dachten niet aan het doortrekken van de 2200/2400. Dat zou niet makkelijker zijn geweest. Het kost maar een treinstel meer en de capaciteit in Dordt gaat niet dood.
Wordt 2300 inderdaad. Ding moet niet een te groot succes worden, hij rijdt alleen maar omdat het ministerie er geld voor wil geven :')
OmniLezer schreef:- De gesplitste sprinters 5100/5000 zouden ook doorgetrokken Sprinters kunnen zijn als nu. In dienstregeling 2017 heb je nu 5x zoveel kerende treinen in Dordrecht en dan ook nog in beide richtingen. Dus alle heisa die er een aantal dagen geleden plaats vond heb je nu weer, maar dan voor de rest van het jaar. Het grappigste is dat het van 2 kop makende treinen naar 10 per uur gaat. Een sprinter blijft 15 minuten staan bij Dordrecht dus reken maar hoeveel perrons vrij zijn van de 5.
Valt mee, de sprinters uit Rotterdam keren kort in 8 à 9 minuten op spoor 4A, die uit Roosendaal keert op 4B en die uit Breda op 2B. De 2400 (IC Dordrecht-Lelystad) keert op 3 en de pendel IC naar Breda op 2(A, vermoedelijk). Alle doorgaande treinen gaan over 1 en 5.
Als je nergens zou keren zou het een heel rondje Den Haag - Dordrecht - Den Bosch - Den Haag worden waarbij je buiten de randstad veel te veel capaciteit biedt. Het is natuurlijk wel funest voor een station als Dordrecht Zuid.
OmniLezer schreef:- IC 9200 (internationaal) is alleen maar trager aan het worden. Wat is er gebeurd dat het alleen maar trager aan het worden is. Dezelfde route sinds het ontstaan van deze trein en een half uur extra reizen. In principe zou deze trein via Breda en de HSL moeten en de 1900 zoals het nu is. Dan heb je 5x per uur een IC Direct in feite of nog beter kan je 3x per uur een IC Direct laten rijden met 1x/uur een IC Internationaal op het hele IC Direct traject. Dat spaart treinen uit. Dat kan deze IC Direct als Internationaal door naar België.
Het is gewoon een "overgebleven" trein die nadat de hele dienstregeling is gemaakt er nog tussen gepropt moet worden op de Oude Lijn, en dat is gewoon heel moeilijk getuige
deze brieven. Waarom de omlegging via Breda nog niet door gaat en er niet op het Locov advies is ingegaan is me ook niet helemaal duidelijk, want dat laatste heeft het inderdaad ook over samenvoegen met IC Direct in Nederland.