Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

Ik denk dat Hafas de nieuwe namen van de twee stations tussen Wormerveer en Zaandam nog niet kent.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Euh, nieuwe namen? Toch geen Zaanse Schans :X
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Meltrain schreef:[ICM tussen Rotterdam en Utrecht is anders ook geen pretje.
Voor de koppeling van de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] met de [serie=Intercity|2016|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] reed er ICM8 hier, het verschil tussen ICM8 en VIRM6 is minimaal. In totaal heeft ICM net iets meer zitplaatsen, maar dat zijn klapzittingen, als het om echte zitplaatsen gaat heeft VIRM er weet net iets meer. Grootste voordeel van ICM is dat je veel flexibeler kunt zijn met de inzet op de drukste treinen, bij VIRM is de stap van VIRM6 naar VIRM8 gelijk fors en zal men bij een verwachte bezettingsgraad van 110% de trein waarschijnlijk niet verlengen, bij ICM zal men dan sneller de trein van 8 naar 9 bakken verlengen.

Verdeling is natuurlijk een nadeel, maar dat heb je bij VIRM ook. Pas nog een solo VIRM4 op Rotterdam Centraal waar voorin amper 50% bezet was maar achterin blijkbaar zo vol zat dat de conducteur via de omroep verzocht vooral geen tassen op de banken te zetten. En vaste reizigers verdelen zich wel degelijk, bij Rotterdam Alexander staan de reizigers 's ochtends keurig tussen bakbord 0 en bakbord 8 te wachten.
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door dennistd »

JWM schreef:Euh, nieuwe namen? Toch geen Zaanse Schans :X
Koog Zaandijk wordt Zaandijk Zaanse Schans
Koog Bloemwijk wordt Koog aan de Zaan
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Zugführer schreef:Valt mee, de sprinters uit Rotterdam keren kort in 8 à 9 minuten op spoor 4A, die uit Roosendaal keert op 4B en die uit Breda op 2B. De 2400 (IC Dordrecht-Lelystad) keert op 3 en de pendel IC naar Breda op 2(A, vermoedelijk). Alle doorgaande treinen gaan over 1 en 5.
Als je nergens zou keren zou het een heel rondje Den Haag - Dordrecht - Den Bosch - Den Haag worden waarbij je buiten de randstad veel te veel capaciteit biedt. Het is natuurlijk wel funest voor een station als Dordrecht Zuid.
Desondanks blijft het een risicovol geheel, je loopt al gauw vast als er toevallig een Sprinter door een of andere reden vertraagd van spoor 4A vertrekt. Er zijn simpelweg maar weinig uitwijkmogelijkheden en daarnaast moet alles gelijkvloers kruisen over trage wissels.
Je kunt ook zien dat men heeft zitten rommelen om het passend te krijgen want de 2200 en 2400 bieden samen een 10/20/15/15 verdeling over het uur.
Ook de 5900 vanuit Roosendaal heeft een asymmetrische ligging en biedt het ene halfuur een overstap van 12 minuten op de IC naar Rotterdam en het andere halfuur eentje van 7 minuten. En NS maar zeggen dat reizigers weinig hinder van de knip hebben omdat ze met de IC sneller in Rotterdam zijn. Die IC legt dat inderdaad wel sneller af dan een Sprinter, maar als je er 12 minuten op moet wachten ben je er alsnog later.
Vanuit Breda komt het dan wel wat beter uit omdat je dan een cross-platform overstap op de 2400 hebt die het ene halfuur 2 minuten en het andere halfuur 6 minuten is. Dan is het wel sneller om over te stappen.

Die ligging van de 2400 is trouwens wel apart: blijkbaar gaat die over de middensporen richting Rotterdam rijden want hij vertrekt nu 1 minuut na de tijdelijk nog via Dordrecht rijdende Benelux terwijl hij er bij een strakke halfuursligging er vier minuten voor zou zitten wat qua opvolging toch wel moet kunnen (een van beiden moet dan wel bij Lombardijen een spoortje opschuiven om een conflict bij Blaak te voorkomen).
Bemined schreef:Voor de koppeling van de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] met de [serie=Intercity|2016|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] reed er ICM8 hier, het verschil tussen ICM8 en VIRM6 is minimaal.
Diverse spitstreinen in de [serie=Intercity|2016|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] reden toch echt met ICM10 wat ook wel hard nodig was. Ze hebben de 1718 ooit een tijdje met ICM7 proberen te rijden maar toen stond 'ie tussen Utrecht en Den Haag toch echt in de top 10 van volle treinen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Het ging hier niet over de [serie=Intercity|2016|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] maar over de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie].
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Dit jaar rijden de 2200 en 2600 toch ook al via de binnensporen op Rotterdam - Dordrecht? Op Blaak stoppen er nu al planmatig geen treinen op de buitensporen.

Dat zal volgend jaar niet anders zijn, de buitensporen worden nu gebruikt door treinen van/naar de HSL, de 1900, de 9200 en goederentreinen Brabant - Kijfhoek - Havenspoorlijn. De facto veranderd er dus niets, alleen dat de 1900 de HSL op gaat maar die blijft dus wel op de buitensporen binnen Rotterdam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Hmm ja inderdaad, had me daar even in vergist maar er wordt op dit moment inderdaad achter elkaar aan gereden tussen Dordrecht en Rotterdam. De huidige [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] is de enige serie die er iets inhaalt en daarom over de buitensporen gaat.

Het lijkt me, gezien het gebruik van spoor 1 en 5 voor de doorgaande treinen in Dordrecht, trouwens best wel aannemelijk dat de 2200 in dienstregeling 2017 juist deels via de buitensporen gaat rijden. Dat kan vrij van conflicten met de HSL corridor via de 140 km/u wissels bij Lombardijen en voorkomt dat je in Dordrecht via 40 km/u wissels moet binnenkomen of vertrekken. Tevens levert het wat gelijktijdigheden op doordat je dan ook bv. vanaf 4A met een Sprinter naar Rotterdam kunt vertrekken tegelijk met de binnenkomst van een doorgaande IC op 5.
Zou ook maar zonde zijn immers om, als de Benelux eenmaal via de HSL gaat, twee van de vier sporen door Barendrecht alleen maar weg te laten roesten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Bij Blaak rijden ze via de binnenste sporen ja, maar bij de hogesnelheidswissels bij Lombardijen wil de [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] nog wel eens naar buiten doorwisselen volgens mij. Of het planmatig is weet ik niet, daar kom ik te weinig daar voor, maar het buitenspoor is wel het meest logische voor de [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] omdat deze dan bij Dordrecht niet via 1:9 wissels hoeft.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Richting Dordrecht wordt vooral continu via de binnensporen gereden nu, richting Rotterdam laat m'n herinnering me even in de steek. In elk geval zit de [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] nu wel op spoor 1 in Dordrecht inderdaad wegens de aansluiting vanuit de MLL en is het opvallend genoeg juist de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] die via spoor 2 gaat (dat kan via 80 km/u wissels) terwijl die sowieso weer terug naar het buitenspoor moet om de 6 minuten eerder vertrokken Sprinter in te halen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door sneltram »

Milco schreef:Een en ander ontbreekt nog in de Hafas-reisplanner. Zo lijkt de intercity Lelystad - Dordrecht in zuidelijke richting niet in Schiedam te stoppen
Helaas. Dit klopt wel:

De 2400 stopt richting Ddr niet in Sdm!
De 5000 stopt richting Ddr niet in Dtz!

En dit alles lijkt mij omdat de 1100 er zeer dicht achter zit. Die mag niet trager omdat dan de overstap in Bd op de 11100 niet gehaald wordt. Kortom, die knip in Bd geeft veel meer ellende dan we dachten.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door OmniLezer »

Dan kunnen de treinen 2100/2400 of 2200/2600 via de buitensporen tussen Dordrecht en Rotterdam Zuid. Dan zorg je ook voor wat ruimte en kunnen de IC's voorbij razen zonder problemen. Het kan wat bottlenecken tussen Rotterdam Blaak en Rotterdam Lombardijen vanwege de IC1100, 900, 9200 en Thalys.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

OmniLezer schreef:Dan kunnen de treinen 2100/2400 of 2200/2600 via de buitensporen tussen Dordrecht en Rotterdam Zuid. Dan zorg je ook voor wat ruimte en kunnen de IC's voorbij razen zonder problemen. Het kan wat bottlenecken tussen Rotterdam Blaak en Rotterdam Lombardijen vanwege de IC1100, 900, 9200 en Thalys.
Ik begrijp niets van je bericht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Zouden er volgend jaar nog reizigers overblijven op Zevenbergen en Oudenbosch... ik zie nu net dat de aansluitingen vanuit Rotterdam zelfs nog rampzaliger zijn dan de andere kant op: afhankelijk van op welk halfuur je reist is die overstap 12 of 16 minuten :roll:

Wat de keringen op Dordrecht betreft trouwens: de 6600 en 5900 gaan op elkaar keren zie ik nu aan het spoorgebruik. Mede daardoor dus voor reizigers die met de Sprinter verder naar Roosendaal willen steeds een rampzalige lange overstaptijd terwijl van/naar Breda in beide richtingen een nette cross-platform overstap bestaat tussen IC en Sprinter.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door OmniLezer »

Trouwens, ik ben even op Hafas gaan kijken en ik kom erachter dat de sprinter 5000/5100 gewoon dezelfde nummers houdt. Ook al hebben ze hetzelfde traject. Daarvan stopt werkelijk de 5000 richting Dordrecht niet op Delft Zuid en de 2400 niet op Schiedam richting Dordrecht. Sprinter 5900 is het stuk Roosendaal- Dordrecht. Sprinter 6600 is de sprinter tussen Dordrecht-Breda-Den Bosch. IC International blijft via Dordrecht rijden en de boemel IC, dat ook bet de 2200 had mogen zijn, is IC 2300.

Op Hafas staat dat de IC Internationaal toch rijdt via Roosendaal en Dordrecht. Niet via Breda en HSL naar Rotterdam.

Als iemand de Wiki's kan bijwerken, zou dat fijn zijn. Dan lekken we officieel geheime informatie. :Y
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Frank »

Heb nog een paar vreemde dingen gevonden in de dienstregeling tussen Arnhem Centraal en Nijmegen / Tiel. De dienstregeling op zondag was al vreemd (waarom niet gewoon zoals 's avonds), maar er zit ook nog een vreemd gat in de dienstregeling. Van Elst naar Nijmegen rijdt 's avonds geen trein tussen 20:50 en 21:50, terwijl de rest van de dag (ook later op de avond) tenminste tweemaal per uur een trein rijdt (al dan niet in een net interval). In omgekeerde richting is dit tussen 20:01 en 21:01. Dit maakt de dienstregeling op zondag nog vervelender en complexer om te onthouden.

Hoe Arriva de dienstregeling tussen Arnhem Centraal en Tiel gaat uitvoeren begrijp ik ook nog niet helemaal. Drie treinstellen zouden genoeg moeten zijn om de dienst uit te voeren, net als nu in de spits. Echter, de trein waar de trein die om 9:53 aankomt te Arnhem Centraal moet keren, start volgens HAFAS pas om 10:15 te Elst (op spoor 3, dat vanuit Arnhem Centraal niet makkelijk te bereiken is). Tenzij dit een foutje is in HAFAS, betekent dit dat je, volgens mij vrij onnodig, op een wat vreemde manier een trein op spoor 3 in Elst moet krijgen. De trein die om 9:53 aankomt te Arnhem Centraal heeft overigens wel een afwijkend aankomstspoor (11 ipv 4), wat het ietsje minder waarschijnlijk maakt dat het om een fout gaat. Aan het begin van de middag is hetzelfde aan de hand maar dan precies andersom.

Overigens lijkt het er nu op dat het keerspoor in Elst voor maar liefst vier kerende treinen per dag is ingelegd - en dan niet eens in de weekenden. Toegegeven, de trein staat er dan 28 minuten stil, maar het is wel wat karig voor zo'n investering :wink: . Het blijft zonde dat het geen volledig derde spoor is geworden.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Chrysa »

Daniel schreef:Zouden er volgend jaar nog reizigers overblijven op Zevenbergen en Oudenbosch
Oudenbosch weet ik niet, maar Zevenbergen is behoorlijk gericht op Roosendaal.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door ODRAIL »

dennistd schreef:
JWM schreef:Euh, nieuwe namen? Toch geen Zaanse Schans :X
Koog Zaandijk wordt Zaandijk Zaanse Schans
Koog Bloemwijk wordt Koog aan de Zaan
Heel fijn. Ben vlak voor de zomervakantie op die twee stations de bordjes wezen fotograven. Kan ik er weer langs :? .
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

OmniLezer schreef:Trouwens, ik ben even op Hafas gaan kijken en ik kom erachter dat de sprinter 5000/5100 gewoon dezelfde nummers houdt. Ook al hebben ze hetzelfde traject.
Het Nederlandse treinnummersysteem is nu eenmaal gebaseerd op halfuursdiensten - een kwartierdienst past gewoon niet in één serie.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Alleen als ze de hele dag rijden dan natuurlijk. Met een spitsserie lukt het nog wel, zie bv. de [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Vlaardingen Centrum14100[/serie] die als enige treinserie een kwartiersdienst kent.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
RobertT
Berichten: 583
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door RobertT »

De 5276 zal waarschijnlijk met 2 stellen worden gereden:Het ene stel keert gelijk in Tbu als 5273,terwijl het 2e de 5275 zal rijden.Immers,na de 5276 wordt de 5200 een uurdienst en een stel leeg laten naar Tbu vanuit Ehv lijkt me dan onlogisch.
Overigens wordt de keertijd daarna in Tbu wel zeer ruim:35 minuten.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

sneltram schreef:
Milco schreef:Een en ander ontbreekt nog in de Hafas-reisplanner. Zo lijkt de intercity Lelystad - Dordrecht in zuidelijke richting niet in Schiedam te stoppen
Helaas. Dit klopt wel:

De 2400 stopt richting Ddr niet in Sdm!
De 5000 stopt richting Ddr niet in Dtz!

En dit alles lijkt mij omdat de 1100 er zeer dicht achter zit. Die mag niet trager omdat dan de overstap in Bd op de 11100 niet gehaald wordt. Kortom, die knip in Bd geeft veel meer ellende dan we dachten.
Vervallen die stops omdat die trein Den Haag - Breda een paar minuutjes eerder gaat rijden vanwege de knip in Breda en is dat niet meer nodig als er een doorgaande dienst Den Haag - Eindhoven gaat rijden?
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Chrysa »

Je zou bij de 5000 en 5100 ook nog gewoon kunnen beginnen bij de 5010 en gewoon door kunnen tellen, maar ja. Dat is alleen maar moeilijk doen zonder dat het echt nut heeft, en dan ligt het hele systeem door de war.
Laatst gewijzigd door Chrysa op za 17 sep 2016, 01:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Z2N »

Dtz is Delft Zuid, de [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] komt volgend jaar niet meer ten zuiden van Dordrecht. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Chrysa »

Ik ga maar eens naar bed. :X
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten