Fles en JeePee naar Polen
Fles en JeePee naar Polen
Afgelopen weekend ben ik met JeePee een weekendje gaan kijken hoe het spoorleven er in Polen uit ziet. Ik was zelf ook alweer 3 jaar niet meer in Polen geweest, dus het werd wel weer eens tijd. Afgezien van alle smakelijke dames en gerstenat-escapades, hier de treinenfoto's. Bordjescollage volgt nog. Nu slapen. :)
Kutno, 22 mei 2009. Twee vette diesellocs (de M62-590 aan kop) zijn met een keteltrein op weg in westelijke richting.
Even later passeert op dezelfde plaats PKP eloc E22-876 met een gemengde goederentrein.
Aan de oostzijde van station Kutno staat een aantal motorstelletjes EN57 te wachten op wat komen gaat.
Sochaczew, 22 mei 2009. Een shuntertje met een aantal vreselijk belangwekkende lieden, onderweg tussen een stuitklamp en een stootjuk (!)
Even later komt er vanuit de richting Warszawa een motorstelletje EN57 van de Koleje Mazowieckie aan. Passagieren in de cabine is een soort nationaal volksvermaak in Polen.
Warszawa Powisle, 22 mei 2009. Een ander EN57 stelletje van de KM houdt hier stil, alvorens de tunnel naar Sródmiescie in te duiken. MET treinspotter.
Gelukkig heeft de KM ook wat moderner spul rondrijden, hoewel het nog niet erg veel is. Hier rijdt een Stadler FLIRT Warszawa Powisle binnen.
In de achtergrond passeert dan nog snel een InterCity-treinstel van eigen makelij in de richting Lódz Fabryczna.
En dit is een treinstel van weer een andere maatschappij (SKM), en fabrikant, op weg naar Sulejówek Milosna.
Radom, 23 mei 2009. Met dit soort treinstellen onderhoudt KM een stopdienst tussen Warszawa en Radom, een halte of 30 voor 108 km. Je doet er een kleine 2½ uur over.
Gelukkig hadden we op de terugweg deze iets modernere variant, met gestoffeerde bankjes i.p.v. kaal plastic RET-style.
Chynów, 23 mei 2009. Onder een dreigend wolkendek vertrekt loc EU07-489 met een dubbeldekkerstam als stoptrein riching Radom. Dit is de enige trein die we gezien hebben waarbij NIET de stuurstand van de dosto-stam direct achter de loc zat :o
Rzepin, 24 mei 2009. Eloc E09-015 heeft de Warszawa-Berlin-Express zojuist overgedragen aan een Duitse loc voor het laatste stukje tot Berlin. Links staat railbusje SA105-104 (2 assen, 17 meter, 38 zitplaatsen, maar WEL een toilet en een fietsenafdeling) te wachten om als stoptrein te vertrekken naar Miedzyrzecz.
Dezelfde eloc poseert even later naast een andere in het zonovergoten Rzepin.
En tot slot nog een vette Russische dieselloc aan kop van een goederentrein.
Enjoy!
Kutno, 22 mei 2009. Twee vette diesellocs (de M62-590 aan kop) zijn met een keteltrein op weg in westelijke richting.
Even later passeert op dezelfde plaats PKP eloc E22-876 met een gemengde goederentrein.
Aan de oostzijde van station Kutno staat een aantal motorstelletjes EN57 te wachten op wat komen gaat.
Sochaczew, 22 mei 2009. Een shuntertje met een aantal vreselijk belangwekkende lieden, onderweg tussen een stuitklamp en een stootjuk (!)
Even later komt er vanuit de richting Warszawa een motorstelletje EN57 van de Koleje Mazowieckie aan. Passagieren in de cabine is een soort nationaal volksvermaak in Polen.
Warszawa Powisle, 22 mei 2009. Een ander EN57 stelletje van de KM houdt hier stil, alvorens de tunnel naar Sródmiescie in te duiken. MET treinspotter.
Gelukkig heeft de KM ook wat moderner spul rondrijden, hoewel het nog niet erg veel is. Hier rijdt een Stadler FLIRT Warszawa Powisle binnen.
In de achtergrond passeert dan nog snel een InterCity-treinstel van eigen makelij in de richting Lódz Fabryczna.
En dit is een treinstel van weer een andere maatschappij (SKM), en fabrikant, op weg naar Sulejówek Milosna.
Radom, 23 mei 2009. Met dit soort treinstellen onderhoudt KM een stopdienst tussen Warszawa en Radom, een halte of 30 voor 108 km. Je doet er een kleine 2½ uur over.
Gelukkig hadden we op de terugweg deze iets modernere variant, met gestoffeerde bankjes i.p.v. kaal plastic RET-style.
Chynów, 23 mei 2009. Onder een dreigend wolkendek vertrekt loc EU07-489 met een dubbeldekkerstam als stoptrein riching Radom. Dit is de enige trein die we gezien hebben waarbij NIET de stuurstand van de dosto-stam direct achter de loc zat :o
Rzepin, 24 mei 2009. Eloc E09-015 heeft de Warszawa-Berlin-Express zojuist overgedragen aan een Duitse loc voor het laatste stukje tot Berlin. Links staat railbusje SA105-104 (2 assen, 17 meter, 38 zitplaatsen, maar WEL een toilet en een fietsenafdeling) te wachten om als stoptrein te vertrekken naar Miedzyrzecz.
Dezelfde eloc poseert even later naast een andere in het zonovergoten Rzepin.
En tot slot nog een vette Russische dieselloc aan kop van een goederentrein.
Enjoy!
Re: Fles en JeePee naar Polen
Mooi verslag! Leuk herkenbaar alles daar. Die EN57 dingen vind ik maar krengen als je er langer dan een half uurtje in moet verblijven. Heb zelf in eentje gezeten met stalen banken, en dan anderhalf uur, maarja het heeft wel wat als treinliefhebber :D
Zijn die dubbeldekkers gemoderniseerd? Ik heb ze alleen gezien in een minder frisse kleurstelling.
Ook die EP09 in Rzepin ziet er weer anders uit dan 2 jaar terug, of is dit weer een andere deel serie als wat ik zag:
Chynów, 23 mei 2009. Onder een dreigend wolkendek vertrekt loc EU07-489 met een dubbeldekkerstam als stoptrein riching Radom. Dit is de enige trein die we gezien hebben waarbij NIET de stuurstand van de dosto-stam direct achter de loc zat :o
Zijn die dubbeldekkers gemoderniseerd? Ik heb ze alleen gezien in een minder frisse kleurstelling.
Ook die EP09 in Rzepin ziet er weer anders uit dan 2 jaar terug, of is dit weer een andere deel serie als wat ik zag:
Re: Fles en JeePee naar Polen
Interessant reisje, leuke foto-impressie Wel een enorm verschil in oude en nieuwe treinen daar .
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Fles en JeePee naar Polen
Leuk verslag! Ook wel grappig om zo'n oud stelletje te zien met een LED-display, dat zouden ze in Nederland eens op Plan V moeten doen
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Fles en JeePee naar Polen
We hebben hier natuurlijk al eens een LED-SGM (voor de revisie) gehad en Plan V met LED-frontseinen is een soortgelijk opmerkelijk gezicht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Fles en JeePee naar Polen
Mooie platen, Fles! :pos:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Fles en JeePee naar Polen
Je moest eens weten wat ze bij een revisie met dat ding doen...Geert schreef:Leuk verslag! Ook wel grappig om zo'n oud stelletje te zien met een LED-display, dat zouden ze in Nederland eens op Plan V moeten doen
Toffe platen uit een land waar op spoorgebied weinig over bekend is hier :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Fles en JeePee naar Polen
Opeens klinken alle varianten van gemoderniseerd DD-AR mogelijk. Zelfs die met ultramoderne ronde kop en panorama-achtig bovendek.Bee schreef:Je moest eens weten wat ze bij een revisie met dat ding doen...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Fles en JeePee naar Polen
Zoiets als dit :Geert schreef:Leuk verslag! Ook wel grappig om zo'n oud stelletje te zien met een LED-display, dat zouden ze in Nederland eens op Plan V moeten doen
Laatst gewijzigd door Ruben op di 26 mei 2009, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Geen door auteursrecht beschermde foto's hier tonen graag
Reden: Geen door auteursrecht beschermde foto's hier tonen graag
Re: Fles en JeePee naar Polen
Zo, nette score :pos:
Re: Fles en JeePee naar Polen
Mwoa, het lijkt meer dan het is hoor ;) Er staat er eentje twee keer in, per ongeluk
Re: Fles en JeePee naar Polen
En dat is.. niet Kutnoklaxxon schreef:En dat is.. Kutno :D
Re: Fles en JeePee naar Polen
Ik denk dat 'ie bedoelt dat Kutno (plaats) er minimaal drie keer in staat, één keer als bordje en keer met letters aan een muur.
Het is een spectrum.
Re: Fles en JeePee naar Polen
Kutno staat er inderdaad 3 keer in. Net als Bartodzieje, Bednary en Lowicz Glówny. Warszawa Sródmiescie staat er zelfs 4 keer in. Bovendien staat er 1 station onder 2 verschillende namen tussen Maar dat bedoelde ik dus niet
Re: Fles en JeePee naar Polen
Gokje, Warszawa Centralna is hetzelfde als Warszawa Glowna?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Fles en JeePee naar Polen
ook niet ;) Maar voor de oplossing van die laatste is enige kennis van de Poolse taal onontbeerlijk. Het gaat daarbij om Grabów / Grabów nad Pilica. Een beetje hetzelfde verschil als Nieuwerkerk / Nieuwerkerk a/d IJssel. (Al zijn dat dan eigenlijk weer WEL 2 verschillende stations )Bee schreef:Gokje, Warszawa Centralna is hetzelfde als Warszawa Glowna?
Warszawa Centralna heeft trouwens in juni 1976 de functie van hoofdstation van Warszawa overgenomen van Warszawa Glówna, dat tot 1997 nog aangedaan werd door treintjes in de richting Radom - Kielce. Sindsdien zijn de meeste sporen en perrons opgebroken en is het gebouw omgetoverd tot een spoorwegmuseum :)
Re: Fles en JeePee naar Polen
Iemand met verstand van Poolse taal en grammatica wat het verschil is tussen Glowny en Glowna? (Wroclaw Glowny / Warszawa Glowna) Zijn er mannelijke en vrouwelijke plaatsnamen ofzo ?Bee schreef:Gokje, Warszawa Centralna is hetzelfde als Warszawa Glowna?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Fles en JeePee naar Polen
Kan niets vinden op een voor mij enigszins leesbare Wikipedia over dat geval, maar vond over Warszawa wel dit:
Bei der Beschaffung neuer Regionalzüge für die unterirdische Hauptstrecke durch die Innenstadt ist den Planern ein fataler Fehler unterlaufen: die vorhandenen Tunnelprofile sind 7 cm zu niedrig für die bestellten Doppelstockzüge aus deutscher Produktion. So bleibt der Bahn nichts anderes übrig, als die Innenstadtstrecke weiterhin mit dem veralteten Material zu befahren, während sich die Fahrgäste in den Vororten auf die modernen Züge freuen können.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Fles en JeePee naar Polen
Wat een prutsers...
Voor de mensen die het Duits niet echt machtig zijn: de Poolse spoorwegen hebben nieuwe treinen besteld voor het ondergrondse tracé door de binnenstad van Warschau, maar die dubbeldekkers blijken 7 cm te hoog te zijn. Voorlopig rijdt er dus nog oude meuk door de tunnel, terwijl de mensen buiten de stad worden verblijd met de nieuwe dubbeldekkers.
Voor de mensen die het Duits niet echt machtig zijn: de Poolse spoorwegen hebben nieuwe treinen besteld voor het ondergrondse tracé door de binnenstad van Warschau, maar die dubbeldekkers blijken 7 cm te hoog te zijn. Voorlopig rijdt er dus nog oude meuk door de tunnel, terwijl de mensen buiten de stad worden verblijd met de nieuwe dubbeldekkers.
Re: Fles en JeePee naar Polen
Precies :) En stations in zo'n stad, die niet letterlijk naar een wijk (straat, stadsdeel etc) genoemd zijn, worden dus ook dienovereenkomstig verbogen alsof het bijvoeglijke naamwoorden zijn. Dat geldt o.a. voor stationsnamen als [stad] West, Oost, Zuid, Noord en Centraal. Poznan, Szczecin en Kraków hebben ook een Glówny. Lódz is ook vrouwelijk, en heeft als belangrijkste station Lódz Fabryczna.Vinny schreef:Iemand met verstand van Poolse taal en grammatica wat het verschil is tussen Glowny en Glowna? (Wroclaw Glowny / Warszawa Glowna) Zijn er mannelijke en vrouwelijke plaatsnamen ofzo ?
(Lódz betekent overigens "boot" en dat is in wel meer talen iets met vrouwelijke kwaliteiten. De Britten spreken over schepen altijd over "she" en "her" bijvoorbeeld. Ook de Gebroeders Ko weten blijkbaar hoe dat moet ;) )
En als Kielce (Katowice, Gliwice etc) een Centraal station gehad zouden hebben, dan had dat Kielce Glówne geheten, aangezien die plaatsnamen gezien worden als meervoud :)
Re: Fles en JeePee naar Polen
Dat zou ij niet verbazen. Ik las op een Bosnisch forum ook een bericht over de trams uit Amsterdam die ze gekregen hadden. Daar was het ook Amsterdamski, Amsterdamma en Amsterdamska en nog 80 andere uitgangen .Vinny schreef:Iemand met verstand van Poolse taal en grammatica wat het verschil is tussen Glowny en Glowna? (Wroclaw Glowny / Warszawa Glowna) Zijn er mannelijke en vrouwelijke plaatsnamen ofzo ?Bee schreef:Gokje, Warszawa Centralna is hetzelfde als Warszawa Glowna?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten