Dienstregeling 2017
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Dienstregeling 2017
Ik stel voor dat we in 2018 gewoon helemaal geen patroon meer aanhouden: dan weet je in elk geval zeker dat je de dienstregeling niet kunt onthouden. Wel een goede manier om mensen te forceren kort voor vertrek de reisplanner-app te checken.
Re: Dienstregeling 2017
Vanaf december de 7100Daniel schreef:Alleen als ze de hele dag rijden dan natuurlijk. Met een spitsserie lukt het nog wel, zie bv. de [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Vlaardingen Centrum14100[/serie] die als enige treinserie een kwartiersdienst kent.
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Dienstregeling 2017
Waarom staat de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] zo'n 4 á 5 minuten wortel te schieten in Breda? Als dat ding wat later aankwam uit Roosendaal (en er eerder naartoe vertrok in de andere richting), dan werd de [serie=Intercity|2016|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] ook niet zo lang opgehouden in Roosendaal.
Voor de aansluiting vanuit R'dam (IC direct) naar Tilburg maakt het niks uit. En voor de aansluiting van de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] uit Roosendaal op de sprinter s6600 richting Tilburg ook niet, want die laatste trein kan pas gaan rijden als de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] vertrokken is.
Voor de aansluiting vanuit R'dam (IC direct) naar Tilburg maakt het niks uit. En voor de aansluiting van de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] uit Roosendaal op de sprinter s6600 richting Tilburg ook niet, want die laatste trein kan pas gaan rijden als de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] vertrokken is.
Laatst gewijzigd door OVinspecteur op za 17 sep 2016, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dienstregeling 2017
Ik denk eerder omdat met dan een keertijd van 30 minuten krijgt in Roosendaal... dan heb je 2 perronsporen nodig voor deze treinserie, iets wat men blijkbaar niet wil.
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Dienstregeling 2017
Over keertijden van 30 minuten gesproken. Die krijgt de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] ook, maar dan in Breda.
Re: Dienstregeling 2017
In Breda zijn er speciale opstelsporen om tijd af te wachten, dat heb je in Roosendaal dacht ik niet.
🍉
Re: Dienstregeling 2017
Het zijn er nu 25, dus echt verbazingwekkend is het niet. En Breda heeft twee keersporen aan de oostzijde waar je treinen kwijt kan, mocht het nodig zijn.OVinspecteur schreef:Over keertijden van 30 minuten gesproken. Die krijgt de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] ook, maar dan in Breda.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Dienstregeling 2017
Stel je wilt van Dordrecht naar Nijmegen. De wachttijd in Breda is 26 tot 29 minuten. Het is dan even snel om de sprinter naar en tot in 's-Hertogenbosch te nemen en daar op de sprinter naar Nijmegen te stappen.
Mocht je de trein van u.26 of u.34 uit Dordrecht richting Breda net missen, dan heb je nog een kleine kans om dit goed te maken, door de eerstvolgende trein naar R'dam te pakken. _O-
Mocht je de trein van u.26 of u.34 uit Dordrecht richting Breda net missen, dan heb je nog een kleine kans om dit goed te maken, door de eerstvolgende trein naar R'dam te pakken. _O-
-
- Berichten: 3581
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Dienstregeling 2017
Plus dat als de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] niet rijdt (wat geregeld gebeurt) er 4x per uur een reismogelijkheid blijft tussen Ede en Nijmegen. Dat is ook positief. Nu bood de [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] geen meerwaarde ten opzichte van de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] tussen Ede en Arnhem, straks wel als de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] niet rijdt.SuperGhost schreef:Ik weet niet of het al genoemd is, maar het valt me op dat volgens Hafas de [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] ongeveer een kwartier verschoven wordt zodat die op de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] i.p.v. [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] aansluit (zodat er ook 's avonds een aansluiting van/naar Utrecht is)
Verder worden Doetinchem->Nijmegen en Utrecht->Doetinchem voortaan cross-over aangeboden in Arnhem, de [serie=Stoptrein|2016|Doetinchem - Arnhem30700[/serie] en [serie=Stoptrein|2016|Winterswijk - Arnhem30900[/serie] vertrekken/arriveren nu vanaf spoor 9.
In Arnhem heb je als volgt de indeling:
3: [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] (Zwolle), [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] (Zutphen)
4: [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Tiel31100[/serie]
6a: [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie]
6b: waarschijnlijk RE19 (vanaf April)
7: [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] (Roosendaal), [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] (Zutphen)
8: [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie]/[serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] (Nijmegen)
9: [serie=Stoptrein|2016|Doetinchem - Arnhem30700[/serie]/[serie=Stoptrein|2016|Winterswijk - Arnhem30900[/serie], ICE (Frankfurt)
10: [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie], ICE (Amsterdam)
11: [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie]/[serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] (Utrecht)
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Dienstregeling 2017
Dat moet ook wel, want de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] gaat in beide richtingen een cross-platformoverstap op de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] bieden. Dus aankomst op spoor 4, dan omrijden via het keerspoor en terug vanaf spoor 7.OVinspecteur schreef:Over keertijden van 30 minuten gesproken. Die krijgt de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] ook, maar dan in Breda.
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Dienstregeling 2017
Zijn daar wel plannen voor? Het voordeel van zo'n spoor lijkt me in dit geval evident.Hainje schreef:In Breda zijn er speciale opstelsporen om tijd af te wachten, dat heb je in Roosendaal dacht ik niet.
Re: Dienstregeling 2017
Dat lijkt mij niet. Nu is mijn spoorkennis niet zo heel denderend, voor Roosendaal lijkt mij zo'n keerspoor zoals in Breda nu niet echt noodzakelijk.OVinspecteur schreef:Zijn daar wel plannen voor? Het voordeel van zo'n spoor lijkt me in dit geval evident.
🍉
Re: Dienstregeling 2017
Keersporen zijn niet alleen handig bij cross-platformoverstappen waardoor de aankomende en vertrekkende trein van een ander perron moeten vertrekken (zoals bij Breda) maar zijn ook erg handig wanneer de aankomst- en vertrektijd vrijwel gelijk liggen, zoals nu met de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] in Utrecht. Nu kan je de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] niet verder versnellen omdat deze dan geen keermogelijkheid meer heeft in Roosendaal, voor een intercity moet je eigenlijk 10 minuten keertijd hebben, voor de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] houdt dat in dat je deze 8 minuten moet versnellen om een korte kering in Roosendaal te kunnen halen. En dat is erg veel, 6 kan nog wel zodra de vrije aansluiting in Vught er is en de lange stop in Den Bosch dus weg kan, maar dan is de kering in Roosendaal te krap om op één perronspoor te doen.
Een extra perronspoor is natuurlijk ook een optie, keersporen hebben ook een prijs op gebied van logistiek, en met een extra perronspoor kun je ook lang keren.
Een extra perronspoor is natuurlijk ook een optie, keersporen hebben ook een prijs op gebied van logistiek, en met een extra perronspoor kun je ook lang keren.
Re: Dienstregeling 2017
Ontstaat de ruimte in Roosendaal voor een lange kering wellicht wel als de Benelux daar volgend jaar weg valt?
Re: Dienstregeling 2017
Voor de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] is het niet geheel moeilijk om in 30 minuten te keren in Roosendaal.Bemined schreef:Een extra perronspoor is natuurlijk ook een optie, keersporen hebben ook een prijs op gebied van logistiek, en met een extra perronspoor kun je ook lang keren.
Men gooit momenteel de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] op het hele perron van spoor 1... wanneer men in meer dan 30 minuten wilt keren kan man alternerend 1a en 1b gebruikt hiervoor.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Dienstregeling 2017
De 3600 gaat naar het middenperron, om een overstap op hetzelfde perron mogelijk te maken. Alleen de stoptrein naar Antwerpen vertrekt straks nog van spoor 1.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2017
Ik denk dan dat je dan beter afwisselend sporen 3a en 3b kunt gebruiken, anders ben je die winst alweer direct kwijt aan extra overstaptijd en kun je de IC Amsterdam<->Vlissingen dan alsnog niet versnellen.
Dan zou ik voor Roosendaal het volgende kunnen bedenken:
Zijperron
1a: Kerende NMBS-stopper
1b: Sprinter Dordrecht
Eilandperron
3a: IC uit Zwolle (aankomst, rijdt daarna verder naar 3b zodra vrij)
3b: IC Zwolle (vertrek)
4a: IC Vlissingen + IC Brussel
4b: IC Amsterdam Centraal (binnenlands + Benelux)
Het past dus allemaal al (1b wordt 'nu' immers niet gebruikt), er wordt alleen niet voor gekozen.
Dan zou ik voor Roosendaal het volgende kunnen bedenken:
Zijperron
1a: Kerende NMBS-stopper
1b: Sprinter Dordrecht
Eilandperron
3a: IC uit Zwolle (aankomst, rijdt daarna verder naar 3b zodra vrij)
3b: IC Zwolle (vertrek)
4a: IC Vlissingen + IC Brussel
4b: IC Amsterdam Centraal (binnenlands + Benelux)
Het past dus allemaal al (1b wordt 'nu' immers niet gebruikt), er wordt alleen niet voor gekozen.
Laatst gewijzigd door SuperGhost op za 17 sep 2016, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dienstregeling 2017
Ik vraag mij af waarom de 2200 elk half uur van sectie gaat wijzigen in Roosendaal, zowel richting Amsterdam als richting Vlissingen wordt er 1x/uur van 4a en 1x/uur van 4b vertrokken.
@Superghost: Langs een perron rangeren wordt erg onduidelijk voor reizigers.
@Superghost: Langs een perron rangeren wordt erg onduidelijk voor reizigers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2017
Zal dat niet met de [serie=Internationale Intercity|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] te maken hebben ?
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2017
Want? Gewoon op 3b neerzetten "Niet Instappen" en het wordt vanzelf duidelijk. Dat lijkt me duidelijker dan je zowel op 3a als 3b "Intercity Zwolle" ziet staan en je dan goed op de tijd moet letten.Suus schreef:@Superghost: Langs een perron rangeren wordt erg onduidelijk voor reizigers.
Bijkomend voordeel is dat je dan ook altijd vanuit Zwolle tegenover de IC naar Vlissingen staat en vanuit Vlissingen tegenover de IC naar Zwolle en het overstappen dus vlotter kan.
Re: Dienstregeling 2017
Wellicht vanwege aan- en afkoppelen? Stel staat dan al klaar voor de volgende trein om weer mee te nemen.Suus schreef:Ik vraag mij af waarom de 2200 elk half uur van sectie gaat wijzigen in Roosendaal, zowel richting Amsterdam als richting Vlissingen wordt er 1x/uur van 4a en 1x/uur van 4b vertrokken.
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Dienstregeling 2017
Hebben al die verspringingen buiten het patroon en scheve intervallen in de [serie=Intercity|2016|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie], [serie=Nachtnet|2016|Utrecht Centraal - Gouda - Rotterdam Centraal2400[/serie], [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie], [serie=Stoptrein|2016|Roosendaal - Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] en s5900 met de IC Brussel te maken, of is er wat anders aan de hand?
De (oude) "Moerdijkbrug" lijkt ook te zijn meegenomen in de tijdsplanning. Je ziet bij de meeste sprinters en IC's een verlenging van rijtijden t.o.v. de huidige dienstregeling.
De (oude) "Moerdijkbrug" lijkt ook te zijn meegenomen in de tijdsplanning. Je ziet bij de meeste sprinters en IC's een verlenging van rijtijden t.o.v. de huidige dienstregeling.
Re: Dienstregeling 2017
IC Brussel is een oorzaak, de opening van de Hoge Gouwebrug tussen Dordrecht en Zwijndrecht zorgt ook voor een aantal afwijkingen in het patroon.
-
- Berichten: 1642
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Dienstregeling 2017
Ik neem aan dat je de Grotebrug bedoelt?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 152 gasten