Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ik stel voor dat we in 2018 gewoon helemaal geen patroon meer aanhouden: dan weet je in elk geval zeker dat je de dienstregeling niet kunt onthouden. Wel een goede manier om mensen te forceren kort voor vertrek de reisplanner-app te checken.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door dennistd »

Daniel schreef:Alleen als ze de hele dag rijden dan natuurlijk. Met een spitsserie lukt het nog wel, zie bv. de [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Vlaardingen Centrum14100[/serie] die als enige treinserie een kwartiersdienst kent.
Vanaf december de 7100 :wink:
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door OVinspecteur »

Waarom staat de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] zo'n 4 á 5 minuten wortel te schieten in Breda? Als dat ding wat later aankwam uit Roosendaal (en er eerder naartoe vertrok in de andere richting), dan werd de [serie=Intercity|2016|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] ook niet zo lang opgehouden in Roosendaal.

Voor de aansluiting vanuit R'dam (IC direct) naar Tilburg maakt het niks uit. En voor de aansluiting van de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] uit Roosendaal op de sprinter s6600 richting Tilburg ook niet, want die laatste trein kan pas gaan rijden als de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] vertrokken is.
Laatst gewijzigd door OVinspecteur op za 17 sep 2016, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MetroRET »

Ik denk eerder omdat met dan een keertijd van 30 minuten krijgt in Roosendaal... dan heb je 2 perronsporen nodig voor deze treinserie, iets wat men blijkbaar niet wil.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door OVinspecteur »

Over keertijden van 30 minuten gesproken. Die krijgt de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] ook, maar dan in Breda.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

In Breda zijn er speciale opstelsporen om tijd af te wachten, dat heb je in Roosendaal dacht ik niet.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

OVinspecteur schreef:Over keertijden van 30 minuten gesproken. Die krijgt de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] ook, maar dan in Breda.
Het zijn er nu 25, dus echt verbazingwekkend is het niet. En Breda heeft twee keersporen aan de oostzijde waar je treinen kwijt kan, mocht het nodig zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door OVinspecteur »

Stel je wilt van Dordrecht naar Nijmegen. De wachttijd in Breda is 26 tot 29 minuten. Het is dan even snel om de sprinter naar en tot in 's-Hertogenbosch te nemen en daar op de sprinter naar Nijmegen te stappen.

Mocht je de trein van u.26 of u.34 uit Dordrecht richting Breda net missen, dan heb je nog een kleine kans om dit goed te maken, door de eerstvolgende trein naar R'dam te pakken. _O-
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Nitein-Repart »

SuperGhost schreef:Ik weet niet of het al genoemd is, maar het valt me op dat volgens Hafas de [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] ongeveer een kwartier verschoven wordt zodat die op de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] i.p.v. [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] aansluit (zodat er ook 's avonds een aansluiting van/naar Utrecht is)
Plus dat als de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] niet rijdt (wat geregeld gebeurt) er 4x per uur een reismogelijkheid blijft tussen Ede en Nijmegen. Dat is ook positief. Nu bood de [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] geen meerwaarde ten opzichte van de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] tussen Ede en Arnhem, straks wel als de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] niet rijdt.

Verder worden Doetinchem->Nijmegen en Utrecht->Doetinchem voortaan cross-over aangeboden in Arnhem, de [serie=Stoptrein|2016|Doetinchem - Arnhem30700[/serie] en [serie=Stoptrein|2016|Winterswijk - Arnhem30900[/serie] vertrekken/arriveren nu vanaf spoor 9.

In Arnhem heb je als volgt de indeling:
3: [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] (Zwolle), [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] (Zutphen)
4: [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Tiel31100[/serie]
6a: [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie]
6b: waarschijnlijk RE19 (vanaf April)
7: [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] (Roosendaal), [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] (Zutphen)
8: [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie]/[serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] (Nijmegen)
9: [serie=Stoptrein|2016|Doetinchem - Arnhem30700[/serie]/[serie=Stoptrein|2016|Winterswijk - Arnhem30900[/serie], ICE (Frankfurt)
10: [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie], ICE (Amsterdam)
11: [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie]/[serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] (Utrecht)
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

OVinspecteur schreef:Over keertijden van 30 minuten gesproken. Die krijgt de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] ook, maar dan in Breda.
Dat moet ook wel, want de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] gaat in beide richtingen een cross-platformoverstap op de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] bieden. Dus aankomst op spoor 4, dan omrijden via het keerspoor en terug vanaf spoor 7.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door OVinspecteur »

Hainje schreef:In Breda zijn er speciale opstelsporen om tijd af te wachten, dat heb je in Roosendaal dacht ik niet.
Zijn daar wel plannen voor? Het voordeel van zo'n spoor lijkt me in dit geval evident.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

OVinspecteur schreef:Zijn daar wel plannen voor? Het voordeel van zo'n spoor lijkt me in dit geval evident.
Dat lijkt mij niet. Nu is mijn spoorkennis niet zo heel denderend, voor Roosendaal lijkt mij zo'n keerspoor zoals in Breda nu niet echt noodzakelijk.
🍉
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Keersporen zijn niet alleen handig bij cross-platformoverstappen waardoor de aankomende en vertrekkende trein van een ander perron moeten vertrekken (zoals bij Breda) maar zijn ook erg handig wanneer de aankomst- en vertrektijd vrijwel gelijk liggen, zoals nu met de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] in Utrecht. Nu kan je de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] niet verder versnellen omdat deze dan geen keermogelijkheid meer heeft in Roosendaal, voor een intercity moet je eigenlijk 10 minuten keertijd hebben, voor de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] houdt dat in dat je deze 8 minuten moet versnellen om een korte kering in Roosendaal te kunnen halen. En dat is erg veel, 6 kan nog wel zodra de vrije aansluiting in Vught er is en de lange stop in Den Bosch dus weg kan, maar dan is de kering in Roosendaal te krap om op één perronspoor te doen.

Een extra perronspoor is natuurlijk ook een optie, keersporen hebben ook een prijs op gebied van logistiek, en met een extra perronspoor kun je ook lang keren.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Ontstaat de ruimte in Roosendaal voor een lange kering wellicht wel als de Benelux daar volgend jaar weg valt?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MetroRET »

Bemined schreef:Een extra perronspoor is natuurlijk ook een optie, keersporen hebben ook een prijs op gebied van logistiek, en met een extra perronspoor kun je ook lang keren.
Voor de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] is het niet geheel moeilijk om in 30 minuten te keren in Roosendaal.
Men gooit momenteel de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] op het hele perron van spoor 1... wanneer men in meer dan 30 minuten wilt keren kan man alternerend 1a en 1b gebruikt hiervoor.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Zugführer »

De 3600 gaat naar het middenperron, om een overstap op hetzelfde perron mogelijk te maken. Alleen de stoptrein naar Antwerpen vertrekt straks nog van spoor 1.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dan dat je dan beter afwisselend sporen 3a en 3b kunt gebruiken, anders ben je die winst alweer direct kwijt aan extra overstaptijd en kun je de IC Amsterdam<->Vlissingen dan alsnog niet versnellen.

Dan zou ik voor Roosendaal het volgende kunnen bedenken:
Zijperron
1a: Kerende NMBS-stopper
1b: Sprinter Dordrecht

Eilandperron
3a: IC uit Zwolle (aankomst, rijdt daarna verder naar 3b zodra vrij)
3b: IC Zwolle (vertrek)
4a: IC Vlissingen + IC Brussel
4b: IC Amsterdam Centraal (binnenlands + Benelux)

Het past dus allemaal al (1b wordt 'nu' immers niet gebruikt), er wordt alleen niet voor gekozen.
Laatst gewijzigd door SuperGhost op za 17 sep 2016, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Ik vraag mij af waarom de 2200 elk half uur van sectie gaat wijzigen in Roosendaal, zowel richting Amsterdam als richting Vlissingen wordt er 1x/uur van 4a en 1x/uur van 4b vertrokken.

@Superghost: Langs een perron rangeren wordt erg onduidelijk voor reizigers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MetroRET »

Zal dat niet met de [serie=Internationale Intercity|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] te maken hebben ?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

Suus schreef:@Superghost: Langs een perron rangeren wordt erg onduidelijk voor reizigers.
Want? Gewoon op 3b neerzetten "Niet Instappen" en het wordt vanzelf duidelijk. Dat lijkt me duidelijker dan je zowel op 3a als 3b "Intercity Zwolle" ziet staan en je dan goed op de tijd moet letten.
Bijkomend voordeel is dat je dan ook altijd vanuit Zwolle tegenover de IC naar Vlissingen staat en vanuit Vlissingen tegenover de IC naar Zwolle en het overstappen dus vlotter kan.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Suus schreef:Ik vraag mij af waarom de 2200 elk half uur van sectie gaat wijzigen in Roosendaal, zowel richting Amsterdam als richting Vlissingen wordt er 1x/uur van 4a en 1x/uur van 4b vertrokken.
Wellicht vanwege aan- en afkoppelen? Stel staat dan al klaar voor de volgende trein om weer mee te nemen.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door RobertT »

Zo te zien gaan de nieuwe 1100(gvc-bd) en de sprinter 5000 in Gvc om en om van spoor 1 en 2 en de sprinter 5100 van spoor 3.
Kan me niet herinneren dat in Gvc standaard een IC van spoor 1 vertrekt.Van oudsher zijn 2 en 3 dat geweest.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door OVinspecteur »

Hebben al die verspringingen buiten het patroon en scheve intervallen in de [serie=Intercity|2016|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie], [serie=Nachtnet|2016|Utrecht Centraal - Gouda - Rotterdam Centraal2400[/serie], [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie], [serie=Stoptrein|2016|Roosendaal - Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] en s5900 met de IC Brussel te maken, of is er wat anders aan de hand?

De (oude) "Moerdijkbrug" lijkt ook te zijn meegenomen in de tijdsplanning. Je ziet bij de meeste sprinters en IC's een verlenging van rijtijden t.o.v. de huidige dienstregeling.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

IC Brussel is een oorzaak, de opening van de Hoge Gouwebrug tussen Dordrecht en Zwijndrecht zorgt ook voor een aantal afwijkingen in het patroon.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door diederickx »

Ik neem aan dat je de Grotebrug bedoelt?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten