Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: RE: Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Hainje »

Jultar schreef:Een vogeltje fluisterde mij in dat instructie niet al te lang op zich zou moeten laten wachten en dat er ook binnen afzienbare tijd met een proefbedrijf met reizigers wordt begonnen ;)
Een blauw vogeltje toevallig? :lol:
🍉
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Ben geen vogelkenner, dus dat weet ik niet meer :)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Hainje »

Jultar schreef:Ben geen vogelkenner, dus dat weet ik niet meer :)
Afbeelding

:P
🍉
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Oh, daar doelde je op
Nee, ik gebruik Twitter eigenlijk niet. Ik heb het van een vogel die het persoonlijk in mijn oor fluisterde ;)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door SuperGhost »

een vreemde vogel dus (A)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Hainje »

Jultar schreef:Ik heb het van een vogel die het persoonlijk in mijn oor fluisterde ;)
Ahhh, dan snap ik het. 8-)
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef:De verhouding 1e klas is verhoogd van 1:5 tot 1:4, wat er dus op neerkomt dat het aantal normale 2e klas zitplaatsen met bijna 10% is afgenomen, zo'n 25 2e klas reizigers krijgen een downgrade van een volwaardige zitplaats naar een klapzitting of een staanplaats.
Wat is daar nu weer het nut van? :?
In de treinstellen SLT-VI is een eersteklasafdeling verbouwd tot tweede klas, vanweg het tekort aan zitplaatsen tweede klas en nu gaan ze het hier precies andersom doen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Op IC-trajecten wordt meer eerste klasse gereisd, zeker op langere afstanden (richting Gn, Lw of Mt bijvoorbeeld). Op bepaalde IC-treinen tussen Gn en Rtd wordt zelfs expres met VIRM-VI gereden, omdat daar verhoudingsgewijs meer eerste klasse in zit.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ODRAIL »

Bemined schreef:Ik heb te Rtd waar de nieuwe VIRM te bezichtigen is even naar het aantal zitplaatsen gekeken van de 9411. Het totaal aantal zitplaatsen is iets toegenomen (zo'n 400, afhankelijk van hoeveel reizigers je op de loungebanken plaatst), maar vooral in de vorm van klapzittingen. De verhouding 1e klas is verhoogd van 1:5 tot 1:4, wat er dus op neerkomt dat het aantal normale 2e klas zitplaatsen met bijna 10% is afgenomen, zo'n 25 2e klas reizigers krijgen een downgrade van een volwaardige zitplaats naar een klapzitting of een staanplaats.
Wat gebeurd er met het stel na deze drie showdagen?

Wordt hij dan weer "zuinig opgeborgen?
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Hij gaat vrijdag voor 6 weken naar Onnen voor herinstructir personeel.
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Meltrain schreef:
Bemined schreef:De verhouding 1e klas is verhoogd van 1:5 tot 1:4
Wat is daar nu weer het nut van?
VIRM-IV had van al het IC materieel de laagste verhouding 1e klas. Ik vermoed dat bij VIRM-VI de verhouding juist omlaag gaat, daar is de verhouding nu bijna 1:3. 3xVIRM-IV en 2xVIRM-VI heeft nu in totaal evenveel zitplaatsen, maar de eerste variant heeft nu 90 meer 2e klas zitplaatsen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

jesse-cruzu schreef:Waar zitten de stopcontacten in de 2e klasse? :?:
Nergens. Alleen de eerste klas heeft stopcontacten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Hainje »

Die stopcontacten in de tweede klasse komen toch pas vanaf de IC Next Generation o.i.d.?
🍉
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door marvinkok »

JWM schreef:Zijn er dan al stellen beschikbaar? Is er al voldoende rijdend personeel met instructie?
De Flirts hebben toch nog helemaal geen toelating voor Nederland? Dus tot die tijd mogen nog helemaal niet in dienst rijden.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Michael »

Hainje schreef:Die stopcontacten in de tweede klasse komen toch pas vanaf de IC Next Generation o.i.d.?
De Flirts hebben ook stopcontacten/USB laders in de tweede klas. Een foto ervan staat op: http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/d ... -en-een-wc
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door jesse-cruzu »

Suus schreef:
jesse-cruzu schreef:Waar zitten de stopcontacten in de 2e klasse? :?:
Nergens. Alleen de eerste klas heeft stopcontacten.
Wel weer jammer. Zeker met de modernisering van de VIRM mag je wel verachten dat zoiets anno 2016 wel toegevoegd zou worden in Intercity materieel. -o-
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door JWM »

De railcatering verkoopt powerbanks.
DingeZ
Berichten: 457
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door DingeZ »

jesse-cruzu schreef:
Suus schreef:
jesse-cruzu schreef:Waar zitten de stopcontacten in de 2e klasse? :?:
Nergens. Alleen de eerste klas heeft stopcontacten.
Wel weer jammer. Zeker met de modernisering van de VIRM mag je wel verachten dat zoiets anno 2016 wel toegevoegd zou worden in Intercity materieel. -o-
Dat gebeurt niet, want dan zou de hele laagspanningsinstallatie vervangen moeten worden. Die paar stopcontacten in de eerste klas kan die nog wel hebben, maar nog 150 extra erbij is die niet op berekend. De FLIRT is een nieuwe trein en die is gewoon bij de bouw al geschikt gemaakt voor alle stopcontacten, dat is dan weer niet zo moeilijk.
Rdaalwil
Berichten: 123
Lid geworden op: do 30 jan 2014, 22:22

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Rdaalwil »

Er staat een flirt in Roosendaal. Alleen die is niet van NS maar van haar dochteronderneming Abellio. Een 5 bak zo te zien.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door n-evo »

Heb ook al paar keer van die Abellio Flirts in Amsterdam zien staan.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Ja, er worden regelmatig proefritten mee gereden.
KM46 schreef:De officiële datum dat nieuw materieel in dienst komt is in Nederland meestal als de nieuwe dienstregeling ingaan. In dit geval 11 december.
In dit geval niet, die datum is alleen relevant voor materieel dat bij een nieuwe concessie hoort.
Nieuw materieel voor het hoofdrailnet kan gewoon in dienst komen zodra de toelating geregeld is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
AlexNL
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 11 mar 2011, 22:08

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door AlexNL »

Om logistieke redenen kan het wel zo zijn dat NS ervoor kiest om pas aan grootschalige inzet te beginnen met ingang van de nieuwe dienstregeling. Er zijn nu bijvoorbeeld een aantal sprinterseries waar SLT in rijdt en waar onderweg wordt aan-/afgekoppeld, als er dan ineens een FLIRT staat wordt het een beetje lastig.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door microshit »

Dat zou wel aardig onhandig zijn ja :p Maar als ik het mij goed herinner, werden de SLT's druppelgewijs in de dienstregeling losgelaten. Zodra ze het land in kwamen waren ze met een dag of 2 onderweg met reizigers. En eventueel is het nog op dagplanniveau in te regelen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Wubbo »

Vaak zie je dat er eerst een proefbedrijf in een (geisoleerde) treinserie komt, voordat ze serie voor serie verder instromen. Rond Eindhoven zou je daarbij best kunnen denken aan inzet in de [serie=Stoptrein|2016|Weert - Eindhoven6400[/serie] en [serie=Stoptrein|2016|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] omdat die redelijk geisoleerd liggen, maar dat is speculatie van mijn kant.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Tochjo »

Op Somda is gesproken over een proefbedrijf vanaf week 38, waarbij Flirts op zaterdag gaan rijden op Ah-Ed, op werkdagen op Nm-Wc en op Ht-O op alle dagen van de week.
Laatst gewijzigd door Tochjo op zo 18 sep 2016, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten