Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door OVinspecteur »

diederickx schreef:Ik neem aan dat je de Grotebrug bedoelt?
En die ligt over de Oude Maas. :wink:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Meltrain »

Als ik al die negatieve effecten zo zie (knip doorgaande verbinding Den haag - Eindhoven in Breda, schrappen van enkele stops, veranderende patroontijden) is het dan niet beter om die hele dienstregeling gewoon een jaar uit te stellen totdat de NS wél haar zaakjes op orde heeft? :roll:

Hoewel ik er zelf geen last van zal hebben, ben ik er vooral tegen dat Delft Zuid straks in één richting slechts een halfuursdienst heeft. Dat levert gegarandeerd een veel vollere 5100 en een stuk legere 5000 op.
Is dat niet te compenseren door de 2200 extra te Dtz te laten stoppen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MetroRET »

Ik vermoet echter dat het schrappen van de [serie=Nachtnet|2016|Utrecht Centraal - Gouda - Rotterdam Centraal2400[/serie] in Sdm ri Ddr en de [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] in Dtz ri Ddr een fout op Hafas is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Het is sowieso funest voor de voorspelbaarheid van je dienstregeling, je kunt zo immers als reiziger er niet meer vanuit gaan dat als je op de heenweg een directe trein had je er op de terugweg ook eentje hebt.
Dat de brug over de Oude Maas bij Dordrecht ook al patroonafwijkingen oplevert laat daarnaast eigenlijk al zien hoe net het daar allemaal past met al die kerende treinen. Heb zo'n vermoeden dat het er vrij snel blijkt dat het toch allemaal wat vervelend uitpakt en er daar weer wat dingen teruggedraaid gaan worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Meltrain »

Ik zie nu ook dat de laatste Sprinters van Den Haag naar Dordrecht in de nieuwe dienstregeling zo'n 20 minuten eerder gaan. :neg:

Sowieso is het patroon van de [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] en [serie=Stoptrein|2016|Roosendaal - Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] weer precies omgedraaid (en blijft de [serie=Stoptrein|2016|Roosendaal - Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] nog steeds de altijd rijdende serie), waardoor je vanaf de stoptreinstations tussen Rtd en Ddr in het weekend nog steeds een slechte overstap richting Zeeland hebt en er (ook in het weekend) in noordelijke richting een overstap op de 2200 in plaats van de 2400 is, waardoor er voor Schiphol weer twee keer overgestapt moet worden (tenzij je met de ICd gaat).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

De aansluiting in Baarn vanuit Hilversum op het Soesterlijntje wordt nu wel heel beroerd. En die stations laten al een dalende trend zien in de reizigersaantallen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

De aansluiting van de Sprinter uit Zwolle op de Sprinter naar Hilversum die er in dienstregeling 2017 komt was trouwens een wens waar Rover Eemland al langere tijd voor pleitte, net als dat er nu ook een betere treinaansluiting vanuit Amersfoort naar Soest komt in Baarn.
Die laatste aansluiting is op zich wel een aparte aangezien je daar net zo goed de bus voor kunt pakken want uitsluitend de omgeving van station Soest wordt zo echt beter bereikbaar uit Amersfoort (Soest Zuid en Soestdijk komt de bus ook langs). En dat heeft zoals je al zag inderdaad nogal een impact op de overstap naar Hilversum (die gaat van 10 naar 30 minuten, de overstap vanuit Amersfoort juist van 30 naar 15).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Zijn dat niet wensen die toevallig zo uitkomen om die inhaling in Weesp weg te krijgen voor de sprinter Amersfoort - Amsterdam? Ik vind die veranderde tijdligging van de sprinter Zwolle - Amsterdam inclusief inhaling in Oostvaarders ook allesbehalve fraai.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

JWM schreef:De aansluiting in Baarn vanuit Hilversum op het Soesterlijntje wordt nu wel heel beroerd. En die stations laten al een dalende trend zien in de reizigersaantallen.
Wellicht een goed idee om twee stations in Soest te sluiten. Want drie stations én drie buslijnen voor zo'n klein dorp is natuurlijk kolder.
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Vinny »

Er is ooit een plan geweest om een Soestboog aan te leggen en de treinen vanuit Utrecht via Soest niet meer naar Baarn, maar naar Amersfoort te laten rijden. Uiteindelijk heeft men toch besloten om station Baarn te verbouwen. Het moeilijke van Soest is ook wel dat de ligging van het dorp niet goed is om fatsoenlijk in te bedden in het spoorwegnet, en de lijn is ook niet simpel te verbussen, dat levert echt een aanzienlijke verslechtering op van de bereikbaarheid.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

diederickx schreef:Ik neem aan dat je de Grotebrug bedoelt?
Je hebt natuurlijk gelijk. Overigens zorgt de Hoge Gouwebrug ook voor afwijkingen, maar dan niet rond Dordrecht maar tussen Rotterdam en Gouda.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Zonnig »

Soest zuid sluiten is erg onverstandig. Dit is een druk overstappunt.
Soest kan je ook niet sluiten omdat daar de treinen elkaar moeten passeren. (ENKEL SPOOR)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door regenmaker »

Waar ik achter kwam is dat de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] alleen nog in de spitsen tussen Almelo en Enschede gaat rijden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Dat was al veel langer bekend, die trein reed door een overeenkomst (lees: geld) tussen de NS en de lokale overheid, maar die overeenkomst is in 2015 al gestopt en de NS wil die treinen niet langer op eigen kosten laten rijden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door regenmaker »

Ik dacht dat ze van maandag tot en met vrijdag overdag de hele dag nog zouden rijden tussen Apeldoorn en Enschede, niet alleen in de spitsuren.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:Er is ooit een plan geweest om een Soestboog aan te leggen en de treinen vanuit Utrecht via Soest niet meer naar Baarn, maar naar Amersfoort te laten rijden. Uiteindelijk heeft men toch besloten om station Baarn te verbouwen. Het moeilijke van Soest is ook wel dat de ligging van het dorp niet goed is om fatsoenlijk in te bedden in het spoorwegnet, en de lijn is ook niet simpel te verbussen, dat levert echt een aanzienlijke verslechtering op van de bereikbaarheid.
Mwoh, Soest Zuid - Soestdijk is uitstekend te verbussen... daar loopt een weg exact parallel aan het spoor :wink: Ook van Soestdijk naar Baarn kan je behoorlijk rechtstreeks rijden.
De vraag is alleen of je daar wat mee opschiet want het probleem dat de spoorlijn door Soest vooral heeft is dat hij loopt waar de meeste inwoners van Soest niet wonen waardoor de buslijnen het dorp beter bedienen. Dat zie je ook aan de aantallen instappers: Soest Zuid is veruit het drukste station door z'n knooppuntfunctie tussen bus- en trein.

Het lastige is alleen dat je de ligging van de kruising niet zo makkelijk verlegt, dus wil je Soest en Soestdijk opheffen dan komt het effectief neer op het sluiten van de lijn tussen Soest Zuid en Baarn. Hoeft voor de reizigers trouwens nog nieteens persé een verslechtering te zijn als je bus 74 door zou trekken naar station Baarn.
Voor reizigers naar Amersfoort is de overstap in Baarn immers al niet heel relevant gezien je daar per bus vaak sneller zult zijn, voor reizigers naar Hilversum kan zo'n bus wellicht zelfs een betere overstap aanbieden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

Hoezo komt dat neer op het sluiten van de lijn Soest Zuid - Baarn? Als je Soest en Soestdijk sluit spaar je weer twee stops uit en die tijd is wellicht net voldoende om die overstap in Baarn wel te kunnen bieden. Zoiets kan weer een reizigersgroei betekenen richting Hilversum en Amsterdam/Almere.
🍉
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Zonnig »

Hainje schreef:Hoezo komt dat neer op het sluiten van de lijn Soest Zuid - Baarn? Als je Soest en Soestdijk sluit spaar je weer twee stops uit en die tijd is wellicht net voldoende om die overstap in Baarn wel te kunnen bieden. Zoiets kan weer een reizigersgroei betekenen richting Hilversum en Amsterdam/Almere.
@Hainje Het station Soest sluiten kan in de huidige opzet niet. De treinen passeren elkaar aldaar ivm enkel spoor.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

Oh ja, dat had ik vanmiddag al gelezen maar was ik tijdens het typen van het door jou geciteerde bericht vergeten. :') Dan kun je het zaakje inderdaad net zo goed sluiten, want dubbelspoor aanleggen gaat het niet worden als ik zo in Streetview kijk. Een nieuw station bij Soestduinen en in Soest t.h.v. de Weideweg is dan misschien nog wel het meest praktische. Hoewel dit is misschien weer te veel luchtfietserij (voor in dit topic).
🍉
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Durashift »

Zonnig schreef:
Hainje schreef:Hoezo komt dat neer op het sluiten van de lijn Soest Zuid - Baarn? Als je Soest en Soestdijk sluit spaar je weer twee stops uit en die tijd is wellicht net voldoende om die overstap in Baarn wel te kunnen bieden. Zoiets kan weer een reizigersgroei betekenen richting Hilversum en Amsterdam/Almere.
@Hainje Het station Soest sluiten kan in de huidige opzet niet. De treinen passeren elkaar aldaar ivm enkel spoor.
Hoezo niet kunnen sluiten ivm passagespoor?

Gewoon de deuren niet ontgrendelen.. en de ingang van het station dichttimmeren.. en desnoods een mdf wandje langs het perron zodat het duidelijk is dat je tijdens het wachten NIET de trein uit kan.

:lol:
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Zonnig »

@Durashift Wat heb jij een erg klantvriendelijke oplossing. Zo paai je naar mijn mening geen reizigers.

Ikdenk dat de trein vanuit Soest in Baarn beter zou kunnen doorrijden naar Hilversum. Hoewel ik denk dat dit er niet in zal zitten.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Sowieso is de aansluiting in Baarn niet iets waar een dienstregeling op gemaakt wordt volgens mij. De dienstregeling op Den Dolder - Utrecht wordt gedicteerd door de ligging van de [serie=Stoptrein|2016|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] die in de knoop in Zwolle moet zitten omdat hij anders niet past, en de dienstregeling op de Gooilijn (en de Flevolijn) wordt gedicteerd door knoop Weesp. Wil je in Amersfoort de aansluiting vanuit Nijkerk naar Baarn bieden, kun je niet in Baarn de aansluiting vanuit Soest naar Amersfoort bieden. Zo simpel is het.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Precies daarom is het dus ook wel opvallend te noemen dat er reizigersorganisaties gaan zeuren over een aansluiting naar Soest vanuit Amersfoort, vooral gezien daar al een prima busverbinding bestaat die waarschijnlijk dichter bij de bestemming van de reiziger stopt.
De betere verdeling van de treinen tussen Schothorst en Amersfoort is daarentegen wel weer een positief effect van deze aanpassing. En vooral Vathorst heeft hierdoor natuurlijk ook effectief meer reisopties, daarvandaan kan je voortaan elk kwartier richting Utrecht en met een overstap van 10 i.p.v. 25 minuten naar Schiphol.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

MetroRET schreef:
Bemined schreef:Een extra perronspoor is natuurlijk ook een optie, keersporen hebben ook een prijs op gebied van logistiek, en met een extra perronspoor kun je ook lang keren.
Voor de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] is het niet geheel moeilijk om in 30 minuten te keren in Roosendaal.
Men gooit momenteel de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] op het hele perron van spoor 1... wanneer men in meer dan 30 minuten wilt keren kan man alternerend 1a en 1b gebruikt hiervoor.
De versnelling van de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] heeft helaas ook nadelen. Tussen Zl en Ht is de dienstregeling eigenlijk optimaal, maar ten zuiden daarvan is de inpassing een stuk lastiger. De [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] richting Rsd kan niet eerder uit Ht vertrekken, omdat de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] er eerst nog voorlangs moet. Vervolgens moet die dan in Bd enkele minuten wachten, zodat die in Rsd maar één spoor nodig heeft.

Een vrije kruising bij Vught (die moet er in 2022 komen), zou het probleem oplossen. Maar eigenlijk denk ik dat de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] volgend jaar al versneld kan worden: de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] moet namelijk 5 minuten naar voren of achteren worden geschoven als ETMET op Amsterdam-Eindhoven wordt ingevoerd. Dan zal die de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] niet meer in de weg zitten. De stops in Ht en Bd kunnen dan terug naar 2 minuten en dan komt die in Rsd aan om .27/.57. Dan kan die in 6 minuten op zichzelf keren. Nog altijd niet ideaal, maar wel veel beter.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Waarom moet de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] in 2018 schuiven? Waarom niet de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie]?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten