Concessie DAV-gebied (2007-2018)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door OVinspecteur »

Daniel schreef:Reizigers uit Dubbeldam nemen lijn 5 juist omdat die over de hele dag een frequentere en ook snelle verbinding biedt, wat vooral ontstaan is sinds halte Hastingsweg in twee richtingen bedient wordt (vroeger kon je vanaf die halte alleen naar het station en was er naar Stadspolders daar geen halte). Eigenlijk is dat juist goed omdat je daardoor lijn 2 een efficiëntere route zou kunnen laten rijden, maar dat is er nooit echt van gekomen omdat Dubbelmonde toch ook wel een belangrijke bestemming gevonden wordt om enigszins met een bus bij in de buurt te komen. Daarom zit je eraan vast om ook langs halte Drakensteynlaan te rijden.
Een halte op de Dubbelsteynlaan West nabij de Koningstraat zou waarschijnlijk nog dichter in de buurt zijn.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door DrechtBlub »

nvdw schreef:Dat is geen inkorten, dat is omleggen. Vergeleken met het rondje Stadspolders is de lus in Dubbeldam echt niet langer.

Dubbeldam is nooit een vetpot voor de stadsdienst geweest. De vraag is ook of die doorkoppeling met lijn 11 en 12 uit Zwijndrecht nu extra volk in de bus richting Leerpark en ziekenhuis krijgt.
Gisteren (zondag) had ik lijn 2 van het station tot het ziekenhuis, er gingen 6 mensen door vanuit lijn 11/12 naar asz Dordwijk. Wat mijn vooral op valt als ik lijn 2 berijd is dat de route door dubbeldam en naar het ziekenhuis verre van ideaal is. Het damplein word niet verbonden (Winkels/Grote hoeveelheid huizen binnen 200m om het damplein) en dat het noorden over het algemeent lijn 5 pakt en dat voor passagiers vanuti de dubbelmonde de drakensteynlaan vaak al te ver weg is.
"bewoonster: Ik kan het nog maar mijn vriendinnen bellen de hopper ook al moeten ze daar vaak een uur voor wachten aangezien het lopen toch al snel behoorlijk vermoeiend is voor ons" (En ja, ik probeer een beetje met mensen te praten wat hun inzicht op het lijn 2 probleem is.)
Ook zou het verbinden van het parkhuis waarschijnlijk meer passagiers trekken, het parkhuis zelf heeft wel busjes maar die hebben hetzelfde probleem als de Drechthopper sinds lijn 1 weg is. Lijn 1 had altijd best wel aardig wat instappers bij de halte van het parkhuis. (in beide richtingen ook trouwens, men pakte lijn 1 ook te gaan winkelen op stadspolders.)
De berbinding naar Dordwijk lijkt me belangrijk, de verbinding naar het leerpark niet echt. (aangezien als ik even de telcijfers bekijk er bar weinig mensen van dubbeldam naar het leerpark gaan.) EV. kan er een 2 or 3tal schoolspitsritten ingelegd worden en buiten de spits een connectie van 7 op 2.

Ook zijn de telcijfers op lijn 2 mogelijk misleidend. Als ik de telcijfers vergelijk met het gemiddelde in de bus kom ik toch al snel op 50% meer passagiers uit en het valt me ook in de bus al vaak op dat mensen op lijn 2 best vaak een kaartje kopen. Een "ouderwetse" chauffeurstelling zou niet misstaan.

Ik vraag me af of alles hierboven efficient kan in 1 buslijn maar ik zou graag hierover een beetje willen brainstormen. Dubbeldam zal geen dikke OV wijk zijn maar er zijn wel duidelijke verbeterpunten waar niks mee word gedaan.

Mijn punt is: zolang er verbeterpunten zijn die het OV op de lijn nog een stuk aantrekkelijker kan maken dan moet je niet knippen in de dienstregeling. Lijn 2 is niet aantrekkelijk 1*uur, Dat zou het einde betekenen van lijn 2 en dat zou nogal gaar zijn aangezien er nog voldoende opties zijn om te proberen.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Concessie DAV-gebied

Bericht door Suus »

Is het echt nooit iemand opgevallen dat in de reclameloop die op de beeldschermen in DAV loopt "Vertekhaltes Utrecht centraal station" staat?

Het WK roeien is toch alweer een maand geleden? Arriva heeft het er nooit uitgehaald...

En wat is nu weer de bedoeling van die bomenspaaractie? Dat ik zelf 10 euro naar Arriva over maak voor een boom?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Ben ik gelukkig niet de enige die deze dingen al gezien had. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door OmniLezer »

Suus schreef:Is het echt nooit iemand opgevallen dat in de reclameloop die op de beeldschermen in DAV loopt "Vertekhaltes Utrecht centraal station" staat?

Het WK roeien is toch alweer een maand geleden? Arriva heeft het er nooit uitgehaald...

En wat is nu weer de bedoeling van die bomenspaaractie? Dat ik zelf 10 euro naar Arriva over maak voor een boom?
Altijd bereid voor volgende jaar NK roeien.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
arjano1978
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 10:28

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door arjano1978 »

Is het al bekend wie de opvolger is. Hier in het verslag van RTV Rijnmond is het al bekend wie het wordt. http://rtvr.nl/2yNG. dit is de tekst gaat over de toiletten in de treinen.
Wie nu hoge nood heeft in een trein op de MerwedeLingelijn heeft pech. De treinen tussen Dordrecht en Geldermalsen hebben geen toiletten, en het lijkt erop dat ze er in de toekomst ook niet komen. 'Belachelijk' vindt het reizigersoverleg van de Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden.
De afgelopen jaren was de MerwedeLingelijn in handen van Arriva. Het bedrijf heeft ook de nieuwe vervoersconcessie in handen die per 2018 ingaat.
Nieuwe aanbesteding
Maar de reizigersorganisatie had graag gezien dat er destijds bij de nieuwe aanbesteding afspraken gemaakt zouden worden over de komst van toiletten in de trein.
“Een toilet is een basisbehoefte”, aldus voorzitter Jan Beumer van het reizigersoverleg. “Zeker voor mensen op leeftijd of mensen met een zwakke blaas kan het een belemmering zijn om het openbaar vervoer te nemen.”

Brief Provinciale Staten
De reizigersorganisatie legt zich er niet bij neer en heeft een brief geschreven aan de Provinciale Staten. Die mogen zich hier op 9 november over uitspreken.
"In 2025 is de MerwedeLingelijn het laatste traject zonder toilet. Dat is dan een 'unique selling point' voor deze regio. Maar wel erg negatief!", aldus Beumer.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

RTV Rijnmond mag best te vroeg voor Arriva juichen hoor ;)

Maar waar het dus alleen om gaat is dat in de nieuwe concessie geen eis voor toiletten in de trein is vastgelegd. Dan nog zouden de reizigers het in de eerste jaren van de nieuwe concessie zonder plee moeten doen want de treinstellen blijven sowieso rijden, ook al zou Arriva plaats moeten maken voor een andere firma.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door ArrivaBas »

Het is natuurlijk kapitaalvernietiging om treinen na 10 jaar alweer terzijde te stellen. Ze knappen niet voor niets de resterende LINT'en en later ook de Veolia GTW's op voor Limburg. De bussen zijn wel bijna op (11 jaar als de concessie ingaat), dus daar moeten echt nieuwe voor komen, behalve de Volvo's. Die zijn pas een jaar of 6 à 7 bij de ingang van de nieuwe concessie. Tegen die tijd (we spreken dan over 2019/2020) zal ik waarschijnlijk ook als student meereizen in het OV. We zullen zien of het daadwerkelijk Arriva wordt.
Is de inschrijftermijn trouwens nog bezig, of is die procedure al afgerond?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door dylanwild94 »

Die linten en d-gtw's gaan er in Limburg ook uit als er een waslijn boven de maaslijn hangt volgens mij.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Gekko123 »

Ik verwacht dat van die Linten wel, kan zijn dat ze die D-GTW's doorschuiven naar bijvoorbeeld de Achterhoek of het noorden. Daar zijn immers geen vergevorderde plannen voor elektrificatie en kan dat net wat meer lucht geven voor het huidige materieel of kunnen er extra (en langere) treinen komen te rijden.

Verder kan het misschien ook wel zijn dat ze tegen die tijd een paar van de GTW's doorschuiven naar Almelo - Hardenberg, want in de kleuren van de Vechtdallijnen voldoen ze dan aan de concessie-eisen. Mijn ervaring tot nu toe is in ieder geval dat de GTW's betrouwbaarder zijn dan die Linten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

ArrivaBas schreef: behalve de Volvo's. Die zijn pas een jaar of 6 à 7 bij de ingang van de nieuwe concessie.
De Volvo's moeten verplicht mee bij naar de nieuwe concessiehouder.
Is de inschrijftermijn trouwens nog bezig, of is die procedure al afgerond?
De procedure is nog nieteens begonnen. Men is net de afgelopen tijd bezig geweest met de eerste verkenningen voor het nieuwe vervoerplan zoals ook nog wel elders op OVNL te lezen is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door DrechtBlub »

De volvo's zijn oook al 7-9 jaar oud afhangend van welke bus je pakt als de nieuwe consessie ingaat... Als de busleeftijdseisen niet veranderen zal het misschien al nodig zijn om toch nieuwe bussen aan te schaffen, wat ik eerlijk gezegd wel hoop.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door ArrivaBas »

de eerste toelating van de 5401 (BZ-BV-28) is 2011 volgens de RDW... (A) 7 jaar dus maximaal. Kunnen nog best wel mee tot 2022.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Suus »

De Volvo's zijn EEV als het goed is, zinvoller om ze dan nog een paar jaar te gebruiken en ze daarna in te ruilen voor voor elektrische of waterstofbussen. Zo wordt minder kapitaal verspild.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door OmniLezer »

Is er geen regeling dat Hybride bussen of elektrische bussen nog een aantal jaar na die 11 door mogen. Is deze eis omdat ze vervuilend zijn of omdat het gewoon geen nieuwe bus meer is(en de hele zaak waarschijnlijk verroest is).
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Chrysa »

Dat ie niet zo vervuilend is zal best, maar het interieur mag wel verfrist worden dan.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door BR628 »

ArrivaBas schreef:Is de inschrijftermijn trouwens nog bezig, of is die procedure al afgerond?
Moet nog beginnen.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door DrechtBlub »

Chrysa schreef:Dat ie niet zo vervuilend is zal best, maar het interieur mag wel verfrist worden dan.
Ik hoop dat ze naar elders gaan en we hier betere bussen krijgen. Ze trillen nogsteeds als een gek.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Suus »

De bussen blijven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door busfanNL »

He, jammer. Je wil ze niet op de 92 hebben. :N Dat vindt ik verschrikkelijk stadsbussen met harde stoelen op de streekdienst. Zowel bij RET als Arriva en Connexxion. Daarnaast lijkt de dieselmotor bij de Volvo's op een naaimachine. Volgens mij slaat vanaf 30 km/u de dieselmotor aan en vaak rijdt je op de streekdienst harder dan 30 dus heeft die elektro motor sowieso geen nut.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Volvo's hybride (ook de huidige 7900 Hybrid) heeft een relatief kleine viercilinder dieselmotor. De trekkracht die dat ding tekort komt ten opzichte van een zescilinder wordt als het ware aangevuld door de elektromotor. Die heeft dus best nut, ook boven de 30... maar volledig elektrisch rijden zit er dan niet meer in natuurlijk.

Dat zo'n ding op de 92 belandt is ook niet volgens plan, maar dat is weer een andere discussie...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door OmniLezer »

Het valt me op dat de Citea (8610) nu alleen maar op 87 en 89 rijdt. De gene die deze bus heeft, zou die gene die bus ook kunnen uitlenen aan mensen met een rooster van andere lijnen. Ik moet en zal in de 8610 gaan voordat deze verdwijnt naar het land van vele wonderen en sprookjes.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door OmniLezer »

busfanNL schreef:He, jammer. Je wil ze niet op de 92 hebben. :N Dat vindt ik verschrikkelijk stadsbussen met harde stoelen op de streekdienst. Zowel bij RET als Arriva en Connexxion. Daarnaast lijkt de dieselmotor bij de Volvo's op een naaimachine. Volgens mij slaat vanaf 30 km/u de dieselmotor aan en vaak rijdt je op de streekdienst harder dan 30 dus heeft die elektro motor sowieso geen nut.
92 is op zich niet zo'n streekdienst, want je rijdt alleen maar in bebouwde kom en daarnaast zijn de Vaanweg en de IJsselmondse Randweg de enige plekken waar je voor kan kiezen om harder dan 50 te rijden. En trouwens voor korte stops bij een stoplicht bijvoorbeeld gaat de elektromotor helemaal niet aan. De diesel neemt alles over dan. Dat heb ik te vaak gehad. Die elektro gaat altijd uit voor de 30. Bij station Dordrecht schieten sommige bussen al in de diesel op jog snelheid(10km/u-15km/u).

De 88 is vervelend omdat je daar dat lange stuk hebt van HES/Kralingse Zoom naar Cascade, maar dat is jammer, want je vindt ze ook op 13 en lijn 13 en 16 gaan allebei over op 88 of 92. Dit heb ik meermaals zien gebeuren.

Tip voor Arriva: Vijf extra Citea's bijbestellen, zal wel even helpen of een paar 2e handse Veolia Amba's tot aan 2018 kan ook.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

De elektromotor draait overigens altijd mee.. Alleen volledig elektrisch rijden kan inderdaad maar tot 30 km/h. Maar ook zeker boven die snelheden helpt de elektromotor de dieselmotor een handje. Er zit sowieso een verschil qua trekkracht tussen volle en lege accu's van de elektromotor.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Kwam toevallig in een document over de volgende concessie (zie dit topic) tegen dat er in 2017 een aantal elektrische bussen in DAV gaan instromen. Ze zouden moeten gaan rijden op lijn 10 in Dordrecht en de stadsdienst van Gorinchem waarmee de Irisbusjes dus nog voor het einde van de concessie overbodig worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten