Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door CamilleKreemers »

Je bespaart door schrappen materieel en niet als je het als spitsritten behoudt. Ook neemt de spitsverhouding daar dan nog meer toe.
Dave4055
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 15:31

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Dave4055 »

Opzich kan de lijn prima verdwijnen. Met de alternatieven die Arriva zal bieden.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door OmniLezer »

Wat ik hier uit lees, is dat Achterhoek-Rivierenland één van de eerste buurtbus concessies gaat worden, want ik lees voor een groot deel; "schrap deze lijn maar, ja en die ook. Oh deze kan er ook nog bij." Dat gebeurt hier ook. En trouwens, de VVD wilt gewoon een keuze opstellen voor de reiziger en ik vind dat ze gelijk hebben, want het parlement dwingt mensen het OV in terwijl dat ook wordt uitgemagerd als een "letterlijk visgraten" netwerk.
Hier bezuinigen, daar bezuinigen.

Geld gaat naar uitbreiding OV; DIKKE BULLSHIT als ik het hier lees.

Ik ben nooit voorstander van de VVD geweest of elke andere partij, maar als al het geld toch over een brug wordt gegooid, doe dan maar de PVV.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door The Greyhound »

Lijn 43 rijdt door een vrijwel onbevolkt gebied tussen twee plaatsen die ieder 1/2 uur een treinverbinding hebben. Buiten de spits rijden de bussen vrijwel leeg rond. Het voornaamste nut lijkt om de bussen van lijn 47 in Tiel te krijgen voor een chauffeurs wisseling. Als je Juijn heel lijn 47 laat rijden is dat probleem opgelost. Voor scholieren zou er een scholieren lijn 643 kunnen komen.

Rover heeft het over 'veel reizigers die te maken krijgen met grotere loopafstanden en extra kosten'. Arriva over te weinig reizigers. Wie zou er gelijk hebben.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door sirvinniei »

Rover heeft het wel vaker over veel reizigers.
Ik denk niet dat investeren in lijnen met weinig groeipotentieel nuttig is. Je kunt beter investeren in lijnen langs grotere kernen. De 43 bedient slechts een dorpje en voor de rest concureert hij met de trein. De 47 door laten rijden naar het industrieterrein is dan een ideale optie, past binnen de omloop en de 47 moet sowieso al een stukje doorrijden om bij het centrum te komen. Een buurtbusconcessie is ook overdreven, Friesland is ook niet totaal dichtbevolkt en daar worden alle kerntjes ook gewoon aangedaan door het openbaar vervoer zonder dat daar pervers veel buurtbussen rijden, daar wordt gewoon creatief omgegaan met spitsbussen en belbussen.
Ik heb geen onderschrift
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door OmniLezer »

Da's waar, maar ik vind Fryslan wel flinke stukken creatiever dan Achterhoek/Rivierenland.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door nvdw »

Toch snap ik best dat er geweer komt tegen de plannen voor opheffing. Nu is lijn 43 waarschijnlijk het redden niet waard maar het past natuurlijk wel in een breder plaatje van doorgaande afbraak van het busnet in de regio.

Ik krijg echter wel het idee dat de besparing die Arriva c.q. de provincie behaalt op het inkrimpen van de dienstregeling NIET wordt teruggegeven in betere dienstverlening elders, zoals bijvoorbeeld in de Regio Utrecht-concessie, waar elders bespaarde DRU's weer ten goede komen aan de versterking van goedlopende verbindingen. Of gaat dat allemaal naar de halfuursfrequentie op de trein van Tiel naar Arnhem?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door CamilleKreemers »

levert de bezuiniging van lijn 43 dan zoveel geld op dat je er zoveel extra treinen mee kan kopen?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

nvdw schreef:Ik krijg echter wel het idee dat de besparing die Arriva c.q. de provincie behaalt op het inkrimpen van de dienstregeling NIET wordt teruggegeven in betere dienstverlening elders, zoals bijvoorbeeld in de Regio Utrecht-concessie, waar elders bespaarde DRU's weer ten goede komen aan de versterking van goedlopende verbindingen. Of gaat dat allemaal naar de halfuursfrequentie op de trein van Tiel naar Arnhem?
Waarom zou Gelders belastinggeld naar een Utrechtse concessie moeten gaan? :')
CamilleKreemers schreef:levert de bezuiniging van lijn 43 dan zoveel geld op dat je er zoveel extra treinen mee kan kopen?
Treinritten bedoel je neem ik aan. Ik weet niet of het genoeg oplevert.
Maar lijn 43 kent natuurlijk wel meer ritten (doordeweeks 13 vaste ritten per richting + evt. belritten 's avonds en in het weekend) dan er treinritten bij komen (6 ritten per richting, maar niet op Arnhem-Elst). Beiden duren ook ongeveer even lang (lijn 43 = 31 min., trein Elst-Tiel = 33 min.)
Het ligt er denk ik ook aan hoe groot de factor personeelskosten is voor zowel een busrit als een treinrit.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door CamilleKreemers »

Bij de trein moet je nog extra kosten maken voor halteringen op station, km-gebruik en de fors hogere dieselkosten. Dat heeft een bus niet.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Nitein-Repart »

nvdw schreef:Toch snap ik best dat er geweer komt tegen de plannen voor opheffing. Nu is lijn 43 waarschijnlijk het redden niet waard maar het past natuurlijk wel in een breder plaatje van doorgaande afbraak van het busnet in de regio.

Ik krijg echter wel het idee dat de besparing die Arriva c.q. de provincie behaalt op het inkrimpen van de dienstregeling NIET wordt teruggegeven in betere dienstverlening elders, zoals bijvoorbeeld in de Regio Utrecht-concessie, waar elders bespaarde DRU's weer ten goede komen aan de versterking van goedlopende verbindingen. Of gaat dat allemaal naar de halfuursfrequentie op de trein van Tiel naar Arnhem?
Het beleid van de provincie is alles voor de trein en voor de bus is alleen de (brede) spits belangrijk. Kun je ook zien in de OV-visie: kwartiersdienst in de spits, belbusachtig systeem op zondag op veel buslijnen. Dat vind ik in ieder geval onwenselijk. Ik zie liever een vaste verbinding 's avonds en in het weekend en een halfuursdienst in de spits op de meeste buslijnen. Kost tevens minder materieel.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door CamilleKreemers »

is dat niet al langer zo bij meerdere provincies? Het mag geen geld meer kosten en spitsritten hebben dan meer potentie om kostendekkend te zijn dan avondritten.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door nvdw »

SuperGhost schreef:
nvdw schreef:Ik krijg echter wel het idee dat de besparing die Arriva c.q. de provincie behaalt op het inkrimpen van de dienstregeling NIET wordt teruggegeven in betere dienstverlening elders, zoals bijvoorbeeld in de Regio Utrecht-concessie, waar elders bespaarde DRU's weer ten goede komen aan de versterking van goedlopende verbindingen. Of gaat dat allemaal naar de halfuursfrequentie op de trein van Tiel naar Arnhem?
Waarom zou Gelders belastinggeld naar een Utrechtse concessie moeten gaan? :')
Dat staat er toch ook niet?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door nsimmelink94 »

Vanochtend was Arriva volgens mij een versterkingsrit vergeten op de 74. Vanochtend (vetrek 6.41 D'chem) moesten we het met één Amba doen blijkbaar vanaf Lichtenvoorde, geen Scania's te bekennen daar. Er stond een man of 50 te wachten, na iets meer dan de helft zat de bus dusdanig vol dat het niet meer paste. In Groenlo zijn er nog een paar bijgekomen maar ook het merendeel laten staan voor de 73, Eibergen idem. Laten we zeggen, men was "not amused" :lol:

Wordt toch eens tijd voor die aanhangerbussen :P (of totdat de afhaakgolf van de hogescholen en uni's weer is geweest)
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Frank »

Adviesaanvraag + advies voor dienstregeling 2017 staan inmiddels op de site van het ROCOV Gelderland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

Het is een zeer uitgebreid vervoersplan met cijfers en details over alle wijzigingen in het gebied voor 2017. :pos:

Meest interessante punten voor Rivierenland:
  • Mogelijke koppeling lijn 165 van Arriva met lijn 85 en 89 van Breng in plaats van de koppeling tussen lijn 42 en 85.
  • Splitsing lijn 46 in Culemborg en in Tiel verlenging naar Paasewaaij als compensatie lijn 43.
  • Opheffing lijn 43 compensatie door lijnen 46, 47, 248 en 543.
  • Lijn 47 verlengd naar Geldermalsen Poppenbouwing als compensatie voor lijn 43.
  • Vlinder 844 die lijn 44 in de avonduren en op zondagochtend vervangt.
  • Lijn 49 afgebogen naar Kerkdriel in plaats van naar Rossum en op de stille uren vervangen door vlinder 849.
  • Lijn 166 meer ritten in de spits.
  • Lijn 44/45 volledige aanpassing van rijtijden. Station Kesteren gaat waarschijnlijk op de schop.
  • Frequentie verlaging lijn 42 door extra treinen Elst - Tiel.
Laatst gewijzigd door regenmaker op di 20 sep 2016, 20:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Frank »

Nee, dat gaat niet door. Breng wil daar kennelijk niet aan meewerken. Huidige koppeling blijft gewoon bestaan. Staat ook in een van de latere stukken. Het schrappen van lijn 29 (Arnhem - Doetinchem) op zaterdag wil Breng kennelijk wel aan meewerken.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

Dat snap ik niet echt. Breng zou veel meer geld kunnen putten uit lijn 165 dan lijn 42. Maar ligt natuurlijk ook aan voorstel van Arriva. EDIT: Ik lees net wegens exploitatieve redenen, zal wel materieel tekort zijn? Lijn 165 is ook wel een lange lijn.

Wat nog meer opvallend is, is dat buurtbus 265 gemiddeld 0,5 reizigers per dag heeft. :')
Laatst gewijzigd door regenmaker op di 20 sep 2016, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

Frank schreef:Het schrappen van lijn 29 (Arnhem - Doetinchem) op zaterdag wil Breng kennelijk wel aan meewerken.
Ja, in de latere stukken staan nog een aantal wijzigingen op de punten hierboven. Zo wordt buurtbus 248 toch niet omgeleid via Wadenoijen, maar komt er een ander plan (belbus 243 tussen Wadenoijen en Tiel). De bussen van Arriva die niet meer op lijn 29 hoeven worden, worden ingezet op lijn 23 (Borculo - Doetinchem) voor een halfuursdienst op zaterdag.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door nvdw »

Rivierenland:
  • Trein
    Bovenop de huidige dienstregeling (Tiel-Arnhem 2x/uur in de spits, 1x/uur buiten de spits) rijdt buiten de spits ook 1x/uur een trein Tiel-Elst met aansluiting op de treinen naar Arnhem en Nijmegen, om op dat traject de hele dag een halfuursdienst aan te kunnen bieden.
  • Lijn 42 Tiel - Druten
    Gaat buiten de spits 1x/uur rijden (was 2x/uur). Blijft gekoppeld aan lijn 85 naar Nijmegen. Lijn 42 doet in Tiel ook halte Hoog Kellenseweg op industrieterrein Medel aan (nu alleen een halte voor lijn 45).
  • Lijn 43 Geldermalsen - Tiel
    Wordt opgeheven. Voor de vervallen lijngedeeltes in Geldermalsen en Tiel worden de lijnen 47 en 46 daar verlengd. Tussen Wadenoijen en Tiel rijdt belbus 243. Voor de sociale werkplaats komt te zijner tijd een aparte buslijn 543 te rijden.
  • Lijn 44 Tiel - Maurik - Kesteren - Wageningen
    Rijdt in de 'stille uren' (o.a. na 21.00 uur) als Vlinderbus 844. Alleen vanuit Tiel rijdt deze bus zonder vooraf te reserveren. De overstap vanuit de richting Tiel in Kesteren op de trein naar Arnhem is komen te vervallen. In Rhenen is de aansluiting op de trein uit en naar Utrecht verbeterd.
  • Lijn 45 Tiel - Kesteren - Wageningen
    In Rhenen is de aansluiting op de trein uit en naar Utrecht verbeterd.
  • Lijn 46 Tiel - Culemborg - Vianen
    Wordt gesplitst in Culemborg. Tussen Culemborg en Vianen rijdt voortaan lijn 146, die door het lagere reizigersaanbod met kleiner materiaal toe kan. Beide lijnen sluiten in Culemborg op elkaar aan. In Tiel neemt lijn 46 het vervallen traject van lijn 43 tot aan station Tiel Passewaaij over, maar rijdt langs de halte Rijksscholengemeenschap en niet meer via de halte Teisterbantlaan.
  • Lijn 47 Gorinchem - Geldermalsen
    Het trajectgedeelte van lijn 43 in Geldermalsen wordt door lijn 47 gereden. Net als nu rijdt de bus eerst vanuit Meteren direct naar station Geldermalsen, vervolgens naar het centrum en het industrieterrein Poppenbouwing en vice versa.
  • Lijn 49 Andel - Zaltbommel - Rossum
    Rijdt niet meer tussen Zaltbommel en Rossum, maar tussen Zaltbommel en Kerkdriel, om daar aansluiting te bieden op lijn 165. 's Avonds rijdt vanuit Zaltbommel Nachtvlinder 849.
  • [wiki=Lijn 165 's-Hertogenbosch Centraal Station - Druten Busstation]Lijn 165/665 Druten - Rossum - 's-Hertogenbosch[/wiki]
    Rijden samen in de ochtendspits elke tien minuten naar Den Bosch.
  • [wiki=Lijn 166 's-Hertogenbosch Centraal Station - Well Maaijenstraat]Lijn 166/666 Well - 's-Hertogenbosch[/wiki]
    Lijn 666 vervalt; lijn 166 rijdt voortaan ook in de middagspits 2x/uur.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door nvdw »

regenmaker schreef:Dat snap ik niet echt. Breng zou veel meer geld kunnen putten uit lijn 165 dan lijn 42. Maar ligt natuurlijk ook aan voorstel van Arriva. EDIT: Ik lees net wegens exploitatieve redenen, zal wel materieel tekort zijn? Lijn 165 is ook wel een lange lijn.

Wat nog meer opvallend is, is dat buurtbus 265 gemiddeld 0,5 reizigers per dag heeft. :')
Buurtbus 265 zal waarschijnlijk wel snel komen te vervallen. Dat is in elk geval wat ik uit het vervoerplan proef (de buurtbusvereniging ziet er ook geen heil meer in).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Chrysa »

regenmaker schreef: Wat nog meer opvallend is, is dat buurtbus 265 gemiddeld 0,5 reizigers per dag heeft. :')
Zeker weten?
Het aantal reizigers ligt rond een gemiddelde van circa 130 per maand. Per dag vervoert de Buurtbus van lijn 265 gemiddeld 0,5 reiziger per rit.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Nitein-Repart »

Ik ben echt opgelucht dat er in de Achterhoek geen buslijnen verbelbust worden 's avonds en op zondag, met name voor lijn 51 (Doetinchem-Vorden) hing verbelbussing in de lucht. De dienstregeling op zaterdag wordt zelfs uitgebreid op lijn 23 (Doetinchem-Borculo), dat lijn 29 op zaterdag verdwijnt (in ieder geval het Achterhoekse gedeelte) is niet zo'n probleem. Lijn 27 biedt nog het alternatief.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

Chrysa schreef:Zeker weten?
Ik dacht echt dat er per dag stond. :@
Erno-BE schreef:Ik ben echt opgelucht dat er in de Achterhoek geen buslijnen verbelbust worden 's avonds en op zondag, met name voor lijn 51 (Doetinchem-Vorden) hing verbelbussing in de lucht. De dienstregeling op zaterdag wordt zelfs uitgebreid op lijn 23 (Doetinchem-Borculo), dat lijn 29 op zaterdag verdwijnt (in ieder geval het Achterhoekse gedeelte) is niet zo'n probleem. Lijn 27 biedt nog het alternatief.
Lijn 29 tussen Arnhem en Rheden is ook niet zo'n verlies. Lijn 43 rijdt buiten Arnhem grotendeels parallel. Maar let op dit is pas fase 1 van de nieuwe OV-visie hè.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door busfanNL »

Foutje bedankt. :lol:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten