Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Dat lijkt me niet mogelijk. Dan zou de dienstregeling tussen Ah en Nm niet meer passen. De [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie], [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] en [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] kunnen niet verschoven worden. En daarnaast zouden de aansluiting in Arnhem en Nijmegen dan ook verbroken worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

starx schreef:De [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] richting Rsd kan niet eerder uit Ht vertrekken, omdat de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] er eerst nog voorlangs moet. ....

Een vrije kruising bij Vught (die moet er in 2022 komen), zou het probleem oplossen.
Maar waarom zou de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] voorlangs moeten, dat lijkt me op zich al een aardige infrastructuurblunder... hebben ze voor vele euro's een vrije kruising aan de noordkant van Den Bosch aangelegd die zorgt dat de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] aan de juiste kant kan voorsorteren zonder overkruising, moeten ze aan de zuidkant van Den Bosch alsnog via hetzelfde spoor.
De 800 via het middenspoor naar Vga zou optimaler zijn, maar dan moet die door een 40 km/u wissel (2211/2213) vertrekken i.p.v. door wissel 301A/B bij Vught wat 140 km/u toestaat. Nou heb je zo kort op het perron geen heel hoge snelheid nodig, maar het is gezien de nu ontbrekende gelijktijdigheid wel apart dat 2211/2213 geen sneller wissel is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Met de driesporigheid ten zuiden van Ht is het voor de richting Rsd denk ik wel mogelijk om de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] tegelijk met de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] te laten vertrekken. Echter, dan krijg je in de andere richting een overkruisconflict.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Wordt er de komende jaren nou nog wat gedaan aan die kruising onder Den Bosch?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Zugführer »

starx schreef:Een vrije kruising bij Vught (die moet er in 2022 komen), zou het probleem oplossen.
Duurt dus nog even :p
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Z2N »

starx schreef:Dat lijkt me niet mogelijk. Dan zou de dienstregeling tussen Ah en Nm niet meer passen. De [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie], [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] en [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] kunnen niet verschoven worden. En daarnaast zouden de aansluiting in Arnhem en Nijmegen dan ook verbroken worden.
De 3600 wordt juist de basis van de 10-minutendienst tussen Arnhem en Nijmegen, de twee treinseries van/naar de Randstad gaan daar 10 minuten voor en achter liggen. Als je dat combineert met het houden van de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] waar deze in 2017 ligt zou je dan zoiets kunnen krijgen:Afbeelding

(Hierbij rekening houdend dat er op alle takken een 10-minutendienst komt, maar dat de stations met verbinding buiten de geplande corridor deze verbinding kan houden)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

JWM schreef:Wordt er de komende jaren nou nog wat gedaan aan die kruising onder Den Bosch?
Afgelopen voorjaar is er in de gemeenteraad van Vught pas het startschot gegeven. Dus het hele voorbereidingscircus is nog niet zo heel lang bezig.
🍉
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Nitein-Repart »

Z2N schreef:
starx schreef:Dat lijkt me niet mogelijk. Dan zou de dienstregeling tussen Ah en Nm niet meer passen. De [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie], [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] en [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] kunnen niet verschoven worden. En daarnaast zouden de aansluiting in Arnhem en Nijmegen dan ook verbroken worden.
De 3600 wordt juist de basis van de 10-minutendienst tussen Arnhem en Nijmegen, de twee treinseries van/naar de Randstad gaan daar 10 minuten voor en achter liggen. Als je dat combineert met het houden van de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] waar deze in 2017 ligt zou je dan zoiets kunnen krijgen:Afbeelding

(Hierbij rekening houdend dat er op alle takken een 10-minutendienst komt, maar dat de stations met verbinding buiten de geplande corridor deze verbinding kan houden)
Voor 2020 verwacht ik sowieso niet dat er ETMET gereden wordt tussen Arnhem en Utrecht en Arnhem en Nijmegen. De aansluitingen in Arnhem richting Zevenaar en Zutphen, in Nijmegen richting Boxmeer en Wijchen en in Utrecht richting Den Haag en Rotterdam zijn te belangrijk om ze te verbreken. De provincie Gelderland gaat echt niet akkoord met het feit dat er slechts ieder half uur goede aansluitingen zijn in Utrecht, Arnhem en Nijmegen in plaats van ieder kwartier nu.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Wat heeft de provincie Gelderland daarvan te vinden dan?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

Als ik vanuit Doetinchem ofzo kom dan wacht ik liever maximaal 10 minuten op mijn aansluitende trein richting Utrecht, dan een kwartier.
🍉
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

Wubbo schreef:Wat heeft de provincie Gelderland daarvan te vinden dan?
Aangezien Arnhem-Tiel er nog tussendoor moet en de provincie ook meebetaald aan elk kwartier een sprinter op Arnhem-Wijchen, lijkt me dat ze daar zeker wat van te vinden hebben. :wink:

Daarnaast moeten er eerst nog infra-aanpassingen gedaan worden voordat ETMET op Utrecht-Nijmegen mogelijk is, onder andere:
- verbouwing Driebergen-Zeist
- verbouwing Ede-Wageningen
- aansluiten huidige keerspoor Elst van/naar Arnhem
- aanpassen station Nijmegen
- aanpassen station Arnhem (spoor 4 opdelen in secties)
- seinverdichting Elst - Nijmegen (er staan nu nog geen seinen tussen de aansluiting Betuweroute en de brug over de Waal, dat is ook de reden dat de 3600 een minuut extra nodig heeft dan de 3100 die er voor/na rijdt)

Dat duurt dus nog wel even voordat ze daar gereed zijn voor ETMET.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Z2N schreef:
starx schreef:Dat lijkt me niet mogelijk. Dan zou de dienstregeling tussen Ah en Nm niet meer passen. De [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie], [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] en [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] kunnen niet verschoven worden. En daarnaast zouden de aansluiting in Arnhem en Nijmegen dan ook verbroken worden.
De 3600 wordt juist de basis van de 10-minutendienst tussen Arnhem en Nijmegen, de twee treinseries van/naar de Randstad gaan daar 10 minuten voor en achter liggen. Als je dat combineert met het houden van de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] waar deze in 2017 ligt zou je dan zoiets kunnen krijgen:Afbeelding

(Hierbij rekening houdend dat er op alle takken een 10-minutendienst komt, maar dat de stations met verbinding buiten de geplande corridor deze verbinding kan houden)
Waarom zou je nog met een IC (of IR) op Klp halteren?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

Ik meen me te herinneren dat dit topic over dienstregeling 2017, waarin absoluut geen sprake is van ETMET.
Ik meen me ook te herinneren dat er voor het uitgebreid uitwerken van ETMET-ideeën al een apart topic was.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Klaasje »

Dienstregeling 2017 is natuurlijk wel de opmaat voor de eerste PHS-diensten in 2018. Dat is bijvoorbeeld al te zien aan de ligging van de treindiensten tussen Amsterdam CS en Zaandam (4x Alkmaar + 2x Hoorn) die al de basis vormt van de tienminutendienst. Voorbij Eindhoven zie je hetzelfde.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Maar de treinen Amsterdam - Alkmaar blijven gewoon 15/15 liggen zoals nu het geval is. Welke voorbereiding voor PHS is daar in te zien?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Zugführer »

Klaasje schreef:Dat is bijvoorbeeld al te zien aan de ligging van de treindiensten tussen Amsterdam CS en Zaandam (4x Alkmaar + 2x Hoorn) die al de basis vormt van de tienminutendienst. Voorbij Eindhoven zie je hetzelfde.
De interccity's naar Hoorn blijven Zaandam gewoon voorbij rijden zoals nu en de frequentie is ook niet afgestemd op die van de IC's naar Alkmaar.
Voorbij Eindhoven zie je alleen maar dat de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] naar Heerlen noodgedwongen een paar minuten later gaat rijden omdat de treindelen naar Venlo en Heerlen niet op hetzelfde moment uit Eindhoven kunnen vertrekken...
Het heeft allemaal bijzonder weinig met PHS te maken.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Het beste zou zijn als de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] ook Zaandam over gaat slaan dan kunnen de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] en [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] uit Alkmaar met een 15/15-patroon vertrekken en in Amsterdam met een 10/20-patroon aankomen (want de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] slaat Heiloo ook al over).
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Durashift »

Pim-AllianceB95 schreef: (..)

Waarom zou je nog met een IC (of IR) op Klp halteren?
Nou, 7% groei in in- uitstappers tussen 2013 en 2015.. bijvoorbeeld. :wink:

http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/o ... 015-147737
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Chrysa »

Almere Muziekwijk groeide 6 procent, en heeft meer in/uitstappers. Toch stoppen daar ook geen ICs.
Almere Oostvaarders groeide 8 procent, en heeft meer in/uitstappers. Toch stoppen daar ook geen ICs.
Amsterdam RAI groeide groeide 8 procent, en heeft meer in/uitstappers. Toch stoppen daar ook geen ICs.
...
Zwijndrecht groeide 4 procent, en heeft meer in/uitstappers. Toch stoppen daar ook geen ICs.

Zo kan ik nog wel even doorgaan.

[/zeikmodus]
Laatst gewijzigd door Chrysa op di 20 sep 2016, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door The best »

Dat is mooi.
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Roeland »

Pim-AllianceB95 schreef: Waarom zou je nog met een IC (of IR) op Klp halteren?
Om de reizigers daar te vervoeren :D
Het is nou eenmaal goedkoper om (straks) 2 van de 6 IC's op Klp te laten stoppen, dan om voor dat ene station een aparte sprinter in te leggen.
Temeer omdat veruit de meeste reizigers op Klp lange-afstandsreizigers zijn. Wanneer je de IC van Klp weghaalt, en vervangt door een sprinter die ook nog eens 5 minuten op Db stilstaat, verdubbel je de reistijd en jaag je de lange-afstandsreizigers van Klp de A12 op.
En voor Db is het ook het beste dat daar IC's blijven stoppen (bijvoorbeeld de andere 4 IC's per uur), ook voor de overstaprelatie Arnhem / Ede - Uithof.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Klaasje »

Voor Utrecht Arnhem is 2023 voorzien als dienstregelingsjaar waarin daar 6/6 gereden zou moeten worden. Dat is wel erg ver bij 2017 vandaan..
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Nitein-Repart »

Gelukkig, komende 6 jaar wordt er dus een kwartiersdienst gereden tussen Utrecht, Arnhem en Nijmegen. In 2022 ben ik toch allang van school af.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Roeland schreef:
Pim-AllianceB95 schreef: Waarom zou je nog met een IC (of IR) op Klp halteren?
Om de reizigers daar te vervoeren :D
Je moet natuurlijk ook die zes treinen per uur vol zien te krijgen dus is het niet handig om huidige IC-stops over te slaan waardoor. Stop in Driebergen zorgt natuurlijk wel dat sprinters daar nog langer stil staan. Wat mij betreft ook geen geweldige oplossing. Als de ambitie er is voor hoge frequenties hoort daar ook een investering in spoorverdubbeling bij en niet dit halfslachtige gedoe met inhalingen.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Een van de mogelijkheden op Arnhem - Utrecht is de volgende:
2x IC Utrecht - Nijmegen (stopt ook in Veenendaal-de Klomp)
2x IC Utrecht - Nijmegen (stopt ook in Driebergen-Zeist)
2x IC Utrecht - Arnhem (-Oberhausen-Keulen), rijdt 1x/u van/naar Oberhausen. Vervangt de ICE en sluit aan op de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie].

Ik hoop dat ze voor deze variant kiezen. Je hoeft dan geen pad te maken voor een trein die maar eens in de twee uur rijdt.

Maargoed, tot 2023 moet aan de huidige dienstregeling worden vastgehouden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 gasten