Coöperatief

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Coöperatief

Bericht door Mikos »

Coöperatief

De beveiliging rond het spoor is in de afgelopen jaren flink toegenomen. Regels en protocollen zijn aangescherpt, overpaden waar mogelijk gesloten en het aantal hekken is niet meer op één hand te tellen. Als personeel zijnde krijg je de beschikking over een aantal sleutels en pasjes om je een weg door deze vormen van beveiliging te werken. Om te beginnen tref je, als je met de auto van huis komt, voor de parkeerplaats een slagboom aan. Vervolgens zijn er twee hekwerken die je moet openen, als je af wilt rekenen of een nieuw boekje met Uitstellen van Betaling wilt halen moet je eerst nog door een sluis. Een derde hek verschaft toegang tot het perron, een gesloten deur is de laatste horde om het personeelsverblijf in te komen.

Het is al laat op de middag, wanneer ik met mijn auto ter hoogte van de slagboom kom. Ik grijp naar mijn pashouder en schrik: Die ligt nog thuis. Pasjes zijn heel handig bij elkaar te houden, maar dan moet je ze wel meenemen! Ik staar voor me uit; waar ga ik mijn auto nu parkeren? Alles is betaald parkeren in de stationsomgeving en dat is natuurlijk iets waar ik net niet op zit te wachten. Dan zie ik dat er een collega uit haar auto stapt; wat een geluk! Meestal beginnen er maar weinig collega’s op dit late tijdstip, dus dit is wel heel erg toevallig. Ze helpt me met de slagboom en wacht me vervolgens op, omdat ik anders nog het stationsgebied niet binnen kom. Ik peil heel voorzichtig tot hoe laat zij moet werken, want aan het einde van de dienst loop ik natuurlijk in omgekeerde volgorde tegen dezelfde problemen aan. We blijken ’s avonds samen met dezelfde trein terug te komen vanuit Groningen; dat scheelt een heleboel. Conducteurs; het zijn net mensen!

Afbeelding
Het is een prachtige dag wanneer ik onderweg ben naar Zandvoort. Ik heb de trein gecontroleerd en loop na vertrek uit Overveen richting het conducteurshok om de bestemmingsaanduiding alvast op Amsterdam Centraal te zetten, zodat de honderden dagjesmensen op het perron bij het binnenrijden van de trein al kunnen zien dat het de juiste trein is waar ze instappen. Als ik daarvan terug kom, sta ik ineens oog in oog met een jongen die ik tijdens de controle eerder al van me weg heb zien lopen. Hij kijkt me met grote ogen aan; hij had kennelijk verwacht dat ik nog wel een rondje zou gaan lopen. Het antwoord op de vraag of hij een kaartje heeft weet ik al voor ik de vraag heb gesteld, maar ik stel hem toch. Als ik hem vervolgens naar zijn identiteitsbewijs vraag, zegt hij dat hij die niet bij zich heeft. Naar zijn naam gevraagd, krijg ik de standaard discussie met hem: “Ja maar, meneer, moet dat nou zo...” Ja, dat moet zo, wat is je naam? “Ja, maar...” Na drie keer heen en weer ben ik het wel zat en vertel ik hem dat hij nog één kans krijgt mij zijn naam te geven en anders vraag ik of de politie ook wel even bij de trein wil komen. Zijn antwoord? “Ja, maar...” Vervolgens neemt hij de benen en loopt de coupé in. Alsof je aan het einde van het rondje ineens de trein uit kunt lopen, ofzo. Terwijl ik achter hem aan wandel, bel ik alvast voor assistentie. Aan het einde van het riedeltje staat de politie op het perron en draag ik de wegwandelaar aan ze over. Daar begint de discussie opnieuw: De agente vraagt zijn naam, hij begint met “Ja, maar”. Vervolgens moet hij zijn tas afgeven, zodat de andere agente die kan doorzoeken. Er blijkt weinig in te zitten, de discussie gaat onverminderd verder. Als de jongen dan de fout maakt om naar de tas te grijpen, pakken de agentes hem vast en drukken hem direct tegen de trein aan. Hij spartelt tegen, dus ik help ze de tas uit zijn handen te pakken en ernaast neer te zetten. Het duurt niet lang voor er een derde agent aan komt fietsen, waarna meneer met armbandjes om in een auto wordt gezet en afgevoerd. Daar heeft de politie 6 uren de tijd om te achterhalen wie hij is. Gezien het tijdstip wordt dat dus een nachtje zitten, want na middernacht geldt de nachtrust tot de volgende ochtend 9 uur, waarin er in principe geen onderzoek wordt gedaan. En dat alles om een kaartje van een paar euro. Een proces-verbaal voor het niet tonen van een identiteitsbewijs krijgt hij er van de agenten achteraan. Mijn omroep voor vertrek uit Zandvoort met de mededeling dat diegenen die geen geldig vervoerbewijs hebben, hebben kunnen zien wat dat tot gevolg heeft leidt tot de nodige hilariteit in de trein; ze hebben allemaal braaf een kaartje en een lach rond hun mond; het spektakel op het drukke perron werd nog lang besproken tijdens de rit naar Amsterdam.

Het meisje dat ik tijdens controle in een Intercity tref, geeft meteen aan dat ze geen kaartje heeft, want ze heeft problemen met haar Chipkaart. Ze laat me een e-mail op haar telefoon zien, waar een heel verhaal in staat dat ze een nieuwe kaart moet halen en het product moet koppelen. Dat heeft voor mij weinig meerwaarde, dus ik vertel haar dat ze van mij een kaartje krijgt en dat dan achteraf maar met de klantenservice moet regelen. In plaats van vooraf met die informatie naar me toe te komen voor ze instapt, is ze domweg gaan zitten. Als ik vraag naar een identiteitsbewijs, beweert ze dat ze die niet heeft. Als ik haar een formulier geef om haar gegevens op te schrijven, krijg ik het terug met een heel andere naam dan die waar de e-mail aan verstuurd is. Als ik dat hardop zeg, komt ze met de volgende smoes: “Ja, maar het was ook niet mijn e-mail.” Aha. Ik controleer de gegevens telefonisch en tot niemands verbazing kloppen de gegevens van geen kant. Ik vraag meteen om assistentie in Arnhem, want ik ben wel klaar met deze leugenaar. Als we in Arnhem aankomen en Veiligheid&Service de boel overneemt, blijkt de jongedame toch wel een identiteitskaart bij zich te hebben. En de naam die ze heeft opgegeven is volledig uit haar duim gezogen. Dat weet ik dan wel weer te waarderen met een proces-verbaal voor het opgeven van valse gegevens. Kosten? 370 euro. En dat voor een kaartje van een paar euro. En waarom gaf ze die valse naam op? “Ja, ik vond het maar stom dat ik een boete kreeg.” En ik vind het maar stom dat mensen tegen me liegen.

Aangezien ik niet ’s ochtends werk, ben ik enigszins verbaasd dat de Bijsturing mij om een uur of 11 belt. Ik heb een reservedienst van 16 uur tot middernacht, waarbij ik als strategische reserve wordt ingezet, voor het geval er een calamiteit is of een collega ziek wordt. De bijstuurder verontschuldigt zich dat hij me nu al belt, maar hij heeft een probleem.
“Zou jij alsjeblieft een uur eerder willen beginnen? Ik heb om kwart over drie een slag Enschede en die raak ik absoluut niet kwijt.”
Ik schiet in de lach, het lef! Ik zeg dat ik dat goed vind, maar dat ik dan ook een uur eerder naar huis ga. Hij zegt te gaan kijken wat hij voor me kan doen.
Als ik vervolgens om 15 uur mijn dienstkaartje uitdraai, blijkt hij dat laatste wel heel letterlijk te hebben opgevat; mijn dienst is met een uur ingekort tot 22 uur. Euh, dat was de bedoeling eigenlijk niet... Als ik vervolgens om half acht door zijn collega wordt gebeld met de heel voorzichtig gestelde vraag tot hoe laat ik er vandaag ben, kan ik mijn lach niet onderdrukken. Ik zeg heel stellig dat ik er tot 22 uur ben. “ja, okay, euh, ja, dan moet ik even kijken of ik je nog weg kan sturen...” Hij blijkt in Groningen problemen te hebben en als ik dienst heb tot 22 uur ga ik dat niet meer redden. Als ik er vervolgens op reageer dat als hij me tot 23 uur nodig heeft, ik er gewoon tot 23 uur ben, dankt hij me bijna op zijn knietjes: “Ja? Zou je dat echt willen doen? Dat is perfect, want..” en zo ratelt het door. Uiteindelijk ben ik om 22.15 uur weer terug en mag ik alsnog naar huis. Iedereen blij!

Conducteur Mike
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Coöperatief

Bericht door JWM »

Volgende column heeft als titel 'hand over hart' of 'door de vingers zien' ?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coöperatief

Bericht door Aking »

Daar doet ie niet aan... Dat moet zelfs jij zo langzamerhand toch doorhebben? :X -o- :')
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Coöperatief

Bericht door nvdw »

JWM schreef:Volgende column heeft als titel 'hand over hart' of 'door de vingers zien' ?
Volgende column heeft als titel "Hoe ik weer een werkdag in de eerste klas doorbracht."

Mikos: :pos:
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coöperatief

Bericht door WSM »

Het zich zonder geldige pasjes op NS-terrein begeven is in elk geval geen overtreding :idea:.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Coöperatief

Bericht door huibf »

Leuke anekdote weer :-)
Laatst gewijzigd door huibf op do 22 sep 2016, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coöperatief

Bericht door Aking »

WSM schreef:Het zich zonder geldige pasjes op NS-terrein begeven is in elk geval geen overtreding :idea:.
Daar ben ik nog niet zo zeker van eigenlijk :')

Al kan het best zijn dat het (op papier) het prorail terrein is wat het probleem is. :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coöperatief

Bericht door Suus »

Fijn dat er nog conducteurs zijn die iedereen op de bon slingeren die denken van de trein te kunnen profiteren zonder te betalen. Regelmatig tref ik conducteurs die iemand hooguit waarschuwen. -o-

Nu nog conducteurs die mensen eens aanspreekt op fietsen in de trein op plekken waar geen fietsen horen te staan. Het is dan net alsof iemand een dranghek midden in de trein heeft gezet. :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coöperatief

Bericht door Daniel »

Aanvullend op dat laatste: handhaving op het niet alvast op het balkon uitklappen van vouwfietsen in de spits is ook best wel welkom. Komt ook daarmee geregeld voor dat een vouwfiets voorkomt dat reizigers vlak voor aankomst het balkon vast op kunnen lopen.
(Al lukt het die vouwfietsers nooit om ook als eerste de trein uit te rennen als ik toevallig op hetzelfde balkon wil uitstappen :evil: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coöperatief

Bericht door Durashift »

Dan spreken jullie de reizigers daar toch zelf op aan?

:wink:
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Coöperatief

Bericht door OmniLezer »

Zullen ze vanzelf leren. Een keer kwam er een man met een wiel en slot in de trein. :lol:
Die heeft het wel ondervonden.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coöperatief

Bericht door Meltrain »

Interessant stuk weer. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Alargule

Re: Coöperatief

Bericht door Alargule »

Mikos schreef:[...] Mijn omroep voor vertrek uit Zandvoort met de mededeling dat diegenen die geen geldig vervoerbewijs hebben, hebben kunnen zien wat dat tot gevolg heeft leidt tot de nodige hilariteit in de trein; ze hebben allemaal braaf een kaartje en een lach rond hun mond[...]
Ah, het Stockholmsyndroom. Altijd leuk.

Zo blij dat ik een auto onder mijn kont heb.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Coöperatief

Bericht door Mikos »

Pfff, wat een azijnzeikers weer allemaal hierboven, zeg. Ik zal vaker vertellen over wat ik in de trein beleef. :neg:
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Coöperatief

Bericht door Hendrik »

Allemaal? Dan lees je niet goed!
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Coöperatief

Bericht door Mikos »

Zij die zich niet aangesproken voelen, zullen zich niet aangesproken voelen. :wink: Maar dat snappen ze ook wel. Net zoals je zult snappen dat het totaal niet motiveert om nog een inkijkje te geven in de werkzaamheden van de conducteur. Ik zal mijn bijdragen aan dit forum nog eens heroverwegen.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Coöperatief

Bericht door Hendrik »

Dat snap ik.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik, na het lezen van deze column, wel een beetje bang werd om jou tegen te komen in de trein. :P :P
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Coöperatief

Bericht door Reiziger Delft »

Zo moeilijk is het niet om gewoon een geldig kaartje te hebben toch? In de supermarkt moet je toch ook betalen als je de supermarkt verlaat? Benzine reken je toch ook af na het tanken? Ook bij die 2 voorbeelden wordt je opgepakt door de politie als je wegloopt zonder te betalen. Waarom is dit in de trein opeens zo raar?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Coöperatief

Bericht door Mikos »

Hendrik schreef:Al moet ik eerlijk zeggen dat ik, na het lezen van deze column, wel een beetje bang werd om jou tegen te komen in de trein. :P :P
Haha, voor mij hoef je niet bang te zijn; ik ben werkelijk een vriendelijke conducteur, zolang je je gewoon gedraagt heb je met mij geen problemen!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coöperatief

Bericht door Meltrain »

Alargule schreef:
Mikos schreef:[...] Mijn omroep voor vertrek uit Zandvoort met de mededeling dat diegenen die geen geldig vervoerbewijs hebben, hebben kunnen zien wat dat tot gevolg heeft leidt tot de nodige hilariteit in de trein; ze hebben allemaal braaf een kaartje en een lach rond hun mond[...]
Ah, het Stockholmsyndroom. Altijd leuk.

Zo blij dat ik een auto onder mijn kont heb.
Wat heeft dit met het Stockholmsyndroom te maken? :? :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Coöperatief

Bericht door nvdw »

Niks.

De wedervraag is: moet ik het als reiziger maar prima vinden dat anderen voor nop reizen terwijl ik wel de volle mep betaal? Dacht het niet. Even een gebbetje als verklaring waarom er politie op het perron staat en het vertrek even wat langer duurde dan normaal. Ik vind helemaal prima. Goed werk Mikos.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Coöperatief

Bericht door AppleMoose »

Goed stukje weer. Laat je vooral niet tegenhouden door een paar azijnzeikers. Er zijn (Hier, maar ook buiten dit forum) nu eenmaal een paar figuren waarbij een HC (of een andere autoriteit) niks goed kan doen. Controleert die iemand is ie een lul, controleert ie niet, is ie een lul. Handhaaft hij, is hij een lul, geeft hij een waarschuwing is hij ook een lul. Lekker laten gaan en ga vooral door met jouw stukjes. Ik vind het altijd wel leuk om te lezen en een inkijk te krijgen van de dagelijkse werkzaamheden. :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Alargule

Re: Coöperatief

Bericht door Alargule »

Meltrain schreef:Wat heeft dit met het Stockholmsyndroom te maken? :? :roll:
Overdrachtelijk bedoeld. Ik verklaar het gelach van de reizigers maar uit de zenuwen: ze moeten het niet wagen geen geldig vervoersbewijs te produceren want anders.

Verder vind ik de stukjes van Mikos ook altijd vermakelijk, dus van mij mogen ze blijven komen. Maar er ontstaat wel het beeld uit dat de NS-treinen bevolkt worden door lieden die je liever niet als medereiziger tegen wenst te komen. Dan is de beslotenheid van een eigen auto toch echt wel te verkiezen boven het vervoer per trein. Maar hé: dat is zuiver mijn voorkeur (en op de weg heb je ook je fair share of idiots, maar dat zijn dan weer verhalen voor verkeersagenten).
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Coöperatief

Bericht door Milco »

Ik blijf je verhalen geweldig vinden om te lezen, Mikos! Wat mij betreft mag je hier zeker mee doorgaan! :pos: Mensen die wat te zeuren hebben, kunnen ook gewoon niet reageren. Zij blij, wij blij. ;)

Wel heb ik een vraag, Mikos. Ik lees vaak dat niet iedereen gelijk de conducteur opzoekt als hij/zij problemen heeft met een vervoerbewijs. Hoewel het een logische gedachtegang is om in zo'n geval direct na vertrek de conducteur op te zoeken, lijkt het mij best dat sommige mensen dit niet meteen lukt. Zo ben ik zelf slechtziend en ik kan niet altijd op het perron zien waar de conducteur zich bevindt. Ik zou daarna dus de trein door moeten lopen, wat het moeilijker maakt als het een dubbeldekker betreft. Hoe ga je in zulke gevallen om; mensen die de conducteur wel willen waarschuwen, maar het gewoon niet meteen na vertrekt lukt?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Coöperatief

Bericht door Chrysa »

Gewoon aanspreken als de conducteur langsloopt? Dat zou niet uit moeten maken voor de conducteur.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten