Keervoorziening metrolijn E in Langsingerland of Pijnacker

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Keervoorziening metrolijn E in Langsingerland of Pijnacker

Bericht door Daniel »

Keervoorziening metrolijn E in Langsingerland of Pijnacker
Geplaatst op: maandag 19 september 2016 21:47
Laatst bijgewerkt: maandag 19 september 2016 21:51

Er komt een keervoorziening voor metrolijn E tussen Berkel en Rodenrijs en Leidschenveen. Op die manier moeten er in de toekomst meer metro's kunnen rijden op het traject tussen Berkel Westpolder en Rotterdam Centraal.
Samen met de gemeenten Lansingerland en Pijnacker-Nootdorp gaat de Metropoolregio kijken waar de keervoorziening het best kan komen. De verwachting is dat daarover in november meer duidelijkheid is.
Lees verder | Dossier RandstadRail | Meer nieuws in dossier RandstadRail
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Keervoorziening metrolijn E in Langsingerland of Pijnacker

Bericht door JWM »

Is de bezetting aan Rotterdamse kant echt zoveel groter?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Keervoorziening metrolijn E in Langsingerland of Pijnacker

Bericht door Daniel »

Ik denk dat het probleem eerder is dat er echt niet meer voertuigen over de gedeelde infra voorbij Leidschenveen passen. Dan is op dit moment de beste oplossing natuurlijk om ergens te keren zodat je wel vaker aan de Rotterdamse kant kunt rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Keervoorziening metrolijn E in Langsingerland of Pijnacker

Bericht door JWM »

Kortom, Randstadrail is niet toekomstgericht aangelegd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Keervoorziening metrolijn E in Langsingerland of Pijnacker

Bericht door Hainje »

Of ze hadden gewoon niet verwacht dat het zo snel zo goed zou lopen. Als ik de artikelen in OV Magazine moet geloven dan zijn reizigersprognoses in Nederland doorgaans vrij conservatief berekend, dus als het dan aanslaat dan krijg je dus dit soort taferelen.
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Keervoorziening metrolijn E in Langsingerland of Pijnacker

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:Ik denk dat het probleem eerder is dat er echt niet meer voertuigen over de gedeelde infra voorbij Leidschenveen passen.
Dat kan ik begrijpen, maar dan is het vreemd om al in Lansingerland of Pijnacker te keren. Keren in Leidschenveen zou logischer zijn.
(Hoewel HTM het er waarschijnlijk niet mee eens zal zijn, is het uit capaciteitsoogpung wenselijker om, wanneer het niet past, de trams uit Zoetermeer in te korten tot Leidschenveen en de frequentie op lijn E zo veel mogelijk te verhogen.)

Een burgerraadslid van CU/SGP in de Rotterdamse gemeenteraad heeft al voorgesteld om lijn E dan maar naar rotterdam Airport te laten rijden: http://www.ad.nl/dossier-rotterdam/tak- ... ~ae08bc17/
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Keervoorziening metrolijn E in Langsingerland of Pijnacker

Bericht door JWM »

Hainje schreef:Of ze hadden gewoon niet verwacht dat het zo snel zo goed zou lopen. Als ik de artikelen in OV Magazine moet geloven dan zijn reizigersprognoses in Nederland doorgaans vrij conservatief berekend, dus als het dan aanslaat dan krijg je dus dit soort taferelen.
Als de vooraf beoogde frequentie niet voldoet en die zonder aanvullende maatregelen niet kan worden verhoogd dan is het gewoon weinig toekomstgericht :wink:
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Keervoorziening metrolijn E in Langsingerland of Pijnacker

Bericht door Hendrik »

Meltrain schreef:Keren in Leidschenveen zou logischer zijn.
Dat zou inderdaad wel logischer zijn (dan kun je tenminste ook overstappen op de HTM-lijnen), maar aangezien het keren van de spitsritten van lijn E nu vaak al voor 'opstoppingen' zorgt, vermoed ik dat men niet graag (veel) meer ritten tot Leidschenveen toestaat...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Keervoorziening metrolijn E in Langsingerland of Pijnacker

Bericht door reisthijs »

Het lijkt me vooral logisch om het beschikbare materieel voor daar in te zetten waar dit het hardste nodig is.
Als Lijn E inderdaad het drukste is tussen Rotterdam en Berkel is het niet onlogisch om daar te willen keren.

Dat keren in Leidschenveen voor 'opstoppingen' zorgt is niet zo gek, je moet een stukje spoor delen met de HTM en er is maar 1 keerspoor.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Keervoorziening metrolijn E in Langsingerland of Pijnacker

Bericht door Etienne »

Je verbaast je erover hoeveel mensen in de ochtendspits naar Rotterdam reizen en deels gebeurde dit al in 2010, toen de buslijnen vanuit het Lansingerland richting Rotterdam geamputeerd werden en ingekort tot de metrostations. Eerst Westpolder, tegenwoordig Rodenrijs. Met name vanaf Westpolder wordt het in de ochtendspits wel kritisch en vanaf Rodenrijs is het vanaf circa 7:30 staan in de metro tot ongeveer 09:30, waarna de drukte weer afneemt.

Achter de parkeergarage bij metrostation Westpolder ligt nog een stukje braakliggend terrein richting de provincialeweg N470, mogelijk dat aldaar plek is om iets van een keerspoor aan te leggen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Keervoorziening metrolijn E in Langsingerland of Pijnacker

Bericht door JWM »

Maar wat is het idee van de RET, alleen in de spits een aanvullende 10 minutendienst of de gehele dag? Idealiter zou je de D lijn doortrekken omdat keren op Rotterdam Centraal ook niet handig is maar geschikt materieel is hiervoor wel een beperkende factor.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Keervoorziening metrolijn E in Langsingerland of Pijnacker

Bericht door Bemined »

JWM schreef:Kortom, Randstadrail is niet toekomstgericht aangelegd.
De lijn is aangelegd voor 32 voertuigen per uur, er rijden er nu 24 per uur. Qua opvolgtijden is een 2 minuten frequentie (30 per uur) prima haalbaar want de meeste stations liggen zelfs op mindere dan 2 minuten rijden van elkaar. En met een opvolgtijd van 2 minuten kun je een 6/4' interval voor de lijnen E en 4 en een 10' interval voor lijn 3 maken. Het probleem is dan ook dat men de boel niet betrouwbaar genoeg acht voor de frequentie waarvoor het spoor oorspronkelijk ontworpen is, en er zal ook politiek gedoe meespelen waarin niemand verantwoordelijkheid durft te nemen voor als er nog eens iets mis gaat met de RandstadRail.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Keervoorziening metrolijn E in Langsingerland of Pijnacker

Bericht door Wubbo »

Etienne schreef:vanaf Rodenrijs is het vanaf circa 7:30 staan in de metro tot ongeveer 09:30, waarna de drukte weer afneemt.
Een metro is toch ook ingericht op (en bedoeld voor) staande reizigers, zeker in de (ochtend)spits? Iedereen een zitplaats bieden in de spits lijkt me een hele dure illusie.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Keervoorziening metrolijn E in Langsingerland of Pijnacker

Bericht door Bemined »

Op korte afstanden wel ja, maar als de metro ver buiten het centrum al vol zit, waar laat je de reizigers dan die op Meijersplein willen instappen? Waar je bij P&R locaties zoals Kralingse Zoom nog een hoop studenten hebt die uitstappen en dus plaats maken voor instappende reizigers, vermoed ik dat er bij de RandstadRail eigenlijk vooral reizigers bij zullen komen tussen Leidschenveen en Rotterdam Centraal. Je moet dus nog ademruimte hebben om niet bij de laatste stations voor het centrum reizigers achter te moeten laten.

Daarnaast is de Rotterdamse metro tegenwoordig zo uitgerekt dat er steeds meer reizigers zijn die langer dan 15 minuten in de metro zitten, daar moet je ook rekening mee houden. Volgens mij was er destijds ook als richtlijn afgesproken dat reizigers die langer dan 15 minuten onderweg zijn een zitplaats zouden hebben.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Keervoorziening metrolijn E in Langsingerland of Pijnacker

Bericht door Daantje »

Ik ben wel eens bijna flauw gevallen in metro E vanwege de drukte. Staanplaatsen kan je niet voorkomen maar onwelwordende reizigers wel lijkt me. De drukte tussen Berkel en Rodenrijs en Rotterdam komt natuurlijk ook doordat alle bussen maar tot een metrostation rijden en je vanaf daar wel verder moet met de metro.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Keervoorziening metrolijn E in Langsingerland of Pijnacker

Bericht door Wubbo »

Dat er mensen niet meer meekunnen of onwelworden lijkt me een prima reden om de frequentie te verhogen, maar dat stond niet in het bericht waar ik op reageerde (daar ging het alleen over staan, dat lijkt me in de ochtendspits niet echt een issue).
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Keervoorziening metrolijn E in Langsingerland of Pijnacker

Bericht door jesse-cruzu »

Daantje schreef:Ik ben wel eens bijna flauw gevallen in metro E vanwege de drukte. Staanplaatsen kan je niet voorkomen maar onwelwordende reizigers wel lijkt me. De drukte tussen Berkel en Rodenrijs en Rotterdam komt natuurlijk ook doordat alle bussen maar tot een metrostation rijden en je vanaf daar wel verder moet met de metro.
Inderdaad.
Dit is het zogenaamde feeder systeem waar buslijnen 170 en 173 metrolijn E feeden. Dit is ook een van de redenen waardoor de metrolijn populairder is geworden. Voorheen reden de bussen naar Rotterdam Centraal. Maar nu moeten de reizigers via Rodenrijs met de metro. Opzich wel goed met de aansluiting, maar zorgt er tegelijkertijd voor een groot aantal reizigers die ook met de metro moeten.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Keervoorziening metrolijn E in Langsingerland of Pijnacker

Bericht door ODRAIL »

Bemined schreef:Daarnaast is de Rotterdamse metro tegenwoordig zo uitgerekt dat er steeds meer reizigers zijn die langer dan 15 minuten in de metro zitten, daar moet je ook rekening mee houden. Volgens mij was er destijds ook als richtlijn afgesproken dat reizigers die langer dan 15 minuten onderweg zijn een zitplaats zouden hebben.
Een rit van Nesselande naar Eendrachtsplein duurt precies een half uur. En aangezien ik een lichamelijke beperking heb zit ik tijdens deze reis graag. Als ik maar 1 of 2 haltes mee moet dan blijf ik meestal staan.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10553
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Keervoorziening metrolijn E in Langsingerland of Pijnacker

Bericht door trolly »

jesse-cruzu schreef:Dit [...] zogenaamde feeder systeem [...] zorgt [...] tegelijkertijd voor een groot aantal reizigers die ook met de metro moeten.
Daarmee is de opzet geslaagd, en dreigt het systeem aan zijn eigen succes ten onder te gaan. Zoals dat regelmatig gebeurt bij nieuwe lokale railverbindingen in Nederland.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Keervoorziening metrolijn E in Langsingerland of Pijnacker

Bericht door Natorious »

Is het niet een idee om de spitsfrequentie (12x/u) langer aan te bieden dan voor een halfuurtje? Nu is er een materieeltekort, maar dat kan toch verholpen worden? Of gaat het hierover een absurde piek qua reizigers in de ochtendspits waarvoor 12x/u niet voldoende is en het dus in de toekomst moet worden opgekrikt tot een mogelijke 18x/u Rodenrijs-Slinge?
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Keervoorziening metrolijn E in Langsingerland of Pijnacker

Bericht door Bemined »

Er is helemaal geen spitsfrequentie van 12x per uur, daar is dat keerspoor juist voor nodig.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Keervoorziening metrolijn E in Langsingerland of Pijnacker

Bericht door Hendrik »

Inderdaad. Door de twee spitsritten is de frequentie tussen Leidschenveen en Slinge v.v. 's morgens 'even' 8x/u, maar verder is het toch echt 6x/u.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Keervoorziening metrolijn E in Langsingerland of Pijnacker

Bericht door Natorious »

Oeps, verkeerd verwoord. Ik bedoelde de 5'-min intervallen tussen Leidschenveen en Slinge in de ochtendspits die ontstaan door de 2 toegevoegde korte ritten. (In mijn hoofd: 5'=12x/u). Maar is het dus geen idee om op het eerder genoemde traject de 5'min intervallen uit te breiden in de ochtendspits? Ik snap de meerwaarde van een keerspoor bij Berkel/Rodenrijs niet echt :/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Keervoorziening metrolijn E in Langsingerland of Pijnacker

Bericht door JWM »

Het gaat er natuurlijk om extra capaciteit aan te bieden op de plek waar het daadwerkelijk nodig is. Waarschijnlijk is Leidschenveen nu de eerst mogelijke keermogelijkheid vanuit Rotterdam terwijl de grote drukte pas vanaf Berkel Westpolder zit. Vandaar dat men nu daar kijkt naar een meer structurele oplossing.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Keervoorziening metrolijn E in Langsingerland of Pijnacker

Bericht door Hendrik »

Zoals ik eerder al schreef:
Hendrik schreef:
Meltrain schreef:Keren in Leidschenveen zou logischer zijn.
Dat zou inderdaad wel logischer zijn (dan kun je tenminste ook overstappen op de HTM-lijnen), maar aangezien het keren van de spitsritten van lijn E nu vaak al voor 'opstoppingen' zorgt, vermoed ik dat men niet graag (veel) meer ritten tot Leidschenveen toestaat...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten